Uusi rataluokka Suomeen?
- jaki
- Yleinen
- Viestit: 197
- Liittynyt: 23.08.2005 00:00
Uusi rataluokka Suomeen?
Tämmöistä kyselen:
Itse en tulevana kautena SM-sarjaan Xtreme BMW:llä osallistu (liian kallista), mutta nuo kansalliset kapinat kiinnostaa. Ajattelin tehdä sitten uuden luokan itselleni :D
Kutsutaan sitä vaikka 325Race luokaksi.
Säännöt voin kirjoittaa, puhtaaksi, jos kiinnostuneita ilmestyy.
Ajatuksena:
XtremeBMW:t sellaisenaan, lisäksi voisi kelpuuttaa:
325 coupet
vakioalusta tai mikä alusta vaan, jos tolpat ei ole säädettävät
pakoputkisto vapaa, muttei peltisarjaa
Samat Toyon renkaat kaikille
tehoraja tuo sama 200hp, niin saadaan luokasta tasaväkinen.
Kilpailut voisi ajaa tuon wabaklasin sisällä tai vaikka oman lähtönä, jos löytyy tarpeeksi innostuneita ja järjestävät lämpenevät ajatukselle.
palkinnot seuraavaan kisaan voisi hankkia aina edellisen kisan voittaja. Voin sponssata pytyt ekaan skabaan.
Kiinnostuneita?
Itse en tulevana kautena SM-sarjaan Xtreme BMW:llä osallistu (liian kallista), mutta nuo kansalliset kapinat kiinnostaa. Ajattelin tehdä sitten uuden luokan itselleni :D
Kutsutaan sitä vaikka 325Race luokaksi.
Säännöt voin kirjoittaa, puhtaaksi, jos kiinnostuneita ilmestyy.
Ajatuksena:
XtremeBMW:t sellaisenaan, lisäksi voisi kelpuuttaa:
325 coupet
vakioalusta tai mikä alusta vaan, jos tolpat ei ole säädettävät
pakoputkisto vapaa, muttei peltisarjaa
Samat Toyon renkaat kaikille
tehoraja tuo sama 200hp, niin saadaan luokasta tasaväkinen.
Kilpailut voisi ajaa tuon wabaklasin sisällä tai vaikka oman lähtönä, jos löytyy tarpeeksi innostuneita ja järjestävät lämpenevät ajatukselle.
palkinnot seuraavaan kisaan voisi hankkia aina edellisen kisan voittaja. Voin sponssata pytyt ekaan skabaan.
Kiinnostuneita?
Ja sitten sellanen luokka missä lukko on vapaa ja sitten sellanen luokka kans missä ei saa olla lukkoa.. ja sitten..
Oikeesti, miksi? Ymmärrän toki että koko sarjan ajaminen on kallista mutta minkä ihmeen takia joka autolle tarvis saada joka kisaan oma luokka? Kuka siitä hyötyy? Okei, tottakai kilpailija itse ku voi Esson baarissa paukutella henkseleitä "luokkavoittajan" tittelillä mut kannattaa kattoo ettei vieressä oo ketään rataluokista perilläolevaa
Eiks näillä vehkeillä kuitenkin harrasteta ihan sen vuoks että on kivaa? Ainakin rallin puolella on huomattu sen olevan yhtä hauskaa, ajo sitten Bemariluokassa tai oman lisenssitason puolella isossa äffässä.
Oikeesti, miksi? Ymmärrän toki että koko sarjan ajaminen on kallista mutta minkä ihmeen takia joka autolle tarvis saada joka kisaan oma luokka? Kuka siitä hyötyy? Okei, tottakai kilpailija itse ku voi Esson baarissa paukutella henkseleitä "luokkavoittajan" tittelillä mut kannattaa kattoo ettei vieressä oo ketään rataluokista perilläolevaa
Eiks näillä vehkeillä kuitenkin harrasteta ihan sen vuoks että on kivaa? Ainakin rallin puolella on huomattu sen olevan yhtä hauskaa, ajo sitten Bemariluokassa tai oman lisenssitason puolella isossa äffässä.
- BSTR
- B-junnu
- Viestit: 40
- Liittynyt: 03.05.2004 00:00
- Viesti:
Juuri noin, kansallisiin kisoihin kannattaa lähteä harrastamaan. Itsekin aion V1600-autolla lähteä Rata-SM:n lisäksi joihinkin kansallisiin kisoihinkin vaikkei mitään omaa luokkaa siellä olekaan ja avoimen lähdön kärjen vauhdista jää 20 sekuntia. Siellä löytyy kuitenkin aina joitain autoja joiden kanssa voi ajaa kilpaa huvikseen - ei liialla riskillä ja rutistuksella.
- jaki
- Yleinen
- Viestit: 197
- Liittynyt: 23.08.2005 00:00
Ääh, tuota itse asiassa ajoin takaa, mutta juuri tuon tasaveroisten kilpakumppaneiden löytäminen on se idea. Viime kaudella muutama xtreme kuski alustavasti oli kiinnostunut tulemaan noihin kansallisiin kisoihin. Itse kävin kokeilemassa syksyn kisan. Muutaen ok, mutta samantasoista seuraa ei löytynyt (muut aivan liian nopeita tai hitaita).BSTR kirjoitti:Juuri noin, kansallisiin kisoihin kannattaa lähteä harrastamaan. Itsekin aion V1600-autolla lähteä Rata-SM:n lisäksi joihinkin kansallisiin kisoihinkin vaikkei mitään omaa luokkaa siellä olekaan ja avoimen lähdön kärjen vauhdista jää 20 sekuntia. Siellä löytyy kuitenkin aina joitain autoja joiden kanssa voi ajaa kilpaa huvikseen - ei liialla riskillä ja rutistuksella.
Rallipuolellahan joitakin kai "närästää" tuo luokka-alusta ja putki, ajattelin, että saman vapautuksen voisi tehdä ratapuolellekin. Ei mikään "uusi luokka" ole se pääasia, vaan tasavertaisten kilpakumppaneiden löytyminen :)
- xtremerace
- A-Junnu
- Viestit: 55
- Liittynyt: 06.03.2006 00:00
- Paikkakunta: Nurmijärvi
- Viesti:
Kilpiön Vabaklass
Hei
Ehkä minun ei pitäisi kommentoida tätä topikkia ollenkaan, mutta ....
Päätarkoituksesi on saada tasaväkisiä kilpailuja/kilpailijoita.
Ehkä luokkasi sääntöihin pitäisi lisätä pykälä jossa kilpailijat joutuvat ajamaan testi ajon ja sen jälkeen teet päätöksen kelpaako kuljettaja mukaan kilpailuihisi.
Xtreme Race sarjaan 2010 on tähän mennesä ilmoittautunut 15 autokuntaa, eli lähes 30 kuljettajaa. Luulisi siitä joukosta löytyvän sinunkin veroisia kuljettajia.
Tekniikka sääntöihisi en halua sen enempää kommentoida kuin että esim vapaa alusta ei varmasti halvenna sarjasi autoja. Hyvä laatuisiin iskareihin saa helposti uppoamaan 5.000,- ja hyvin todennäköisesti niillä mennään jonkin verran kovempaa kuin vakio iskareilla.
Me olemme tehneet Xtreme sääntömme nimenomaan harrastaja/lompakko ystävälliseksi, mutta valitettavasti ne eivät siltikään ole kaikille mieleen.
Onnea luokallesi.
Toivoopi Kari & Mika
Ehkä minun ei pitäisi kommentoida tätä topikkia ollenkaan, mutta ....
Päätarkoituksesi on saada tasaväkisiä kilpailuja/kilpailijoita.
Ehkä luokkasi sääntöihin pitäisi lisätä pykälä jossa kilpailijat joutuvat ajamaan testi ajon ja sen jälkeen teet päätöksen kelpaako kuljettaja mukaan kilpailuihisi.
Xtreme Race sarjaan 2010 on tähän mennesä ilmoittautunut 15 autokuntaa, eli lähes 30 kuljettajaa. Luulisi siitä joukosta löytyvän sinunkin veroisia kuljettajia.
Tekniikka sääntöihisi en halua sen enempää kommentoida kuin että esim vapaa alusta ei varmasti halvenna sarjasi autoja. Hyvä laatuisiin iskareihin saa helposti uppoamaan 5.000,- ja hyvin todennäköisesti niillä mennään jonkin verran kovempaa kuin vakio iskareilla.
Me olemme tehneet Xtreme sääntömme nimenomaan harrastaja/lompakko ystävälliseksi, mutta valitettavasti ne eivät siltikään ole kaikille mieleen.
Onnea luokallesi.
Toivoopi Kari & Mika

- jaki
- Yleinen
- Viestit: 197
- Liittynyt: 23.08.2005 00:00
Re: Vabaklass
No, ainakin minun auto on nyt 100% sääntöjen mukainen, kun siihen vaihdettiin tiukentamaton, uusi lukkokinxtremerace kirjoitti:Hei
Me olemme tehneet Xtreme sääntömme nimenomaan harrastaja/lompakko ystävälliseksi, mutta valitettavasti ne eivät siltikään ole kaikille mieleen.

Mutta, kai sitä saa ideoida, eikö?
Toistaiseksi ei kovin hyvältä näytä, no annetaan ajan kulua.
Idea alunperin lähteä ajamaan kansallisiin kisoihin ei ole edes oma, vaan sitä yksi xtreme kuski minulle syksyllä ehdotti josko lähdettäisi 2010.
Eihän tämä uusien luokkien ideointi mitään uutta ole: nytkin BMW merkkikerholaiset suunnittelevat omaa ratasarjaa, onnea sillekin idealle.
Itsellä ei ole mitään tarvetta millään voitoilla elvistellä (varsinkaan, kun sellaisia ei ole omalle kohdalle tullut, eikä tule), ikää on jo sen verran ja elämän ns meriitit on hankittu aivan muualla. Mutta kilpaa on hauska ajaa suurin piirtein tasavertaisten kanssa.
Eihän koko Xtremesarjassa mitään vikaa olekaan (viime vuonnakin oli oikein kivoja kisoja), vika on itsessä. jos ajan esim kolme kansallista kisaa vrs SM-sarjassa, eroa osallistumismaksuissa tulee n 1300 euroa. Se on tällä hetkellä meikäläiselle aivan liikaa. Sillä ostaa pari sarjaa renkaita tai uuden kypärän ja HANSsin, no niin nyt päästiin taas asiaan...

- HGR
- Viestit: 9
- Liittynyt: 23.03.2009 00:00
- Viesti:
Jaki! Tsekkaappa tuolta, josko sieltä löytyisi joku sopiva luokka sinullekin!
http://www.historicrace.fi/
Tosin nykyinen kilpurisi lienee hieman uudehko, mutta peliä vanhempaan vaihtamalla se onnistuu mainiosti. Merkin voi pitää samana ja kustannukset ei päätä huimaa kauden aikana - tosin kaikkeen moottoriurheiluun saa kyllä upotettua niin paljon hilloa, kun haluaa... :D
http://www.historicrace.fi/
Tosin nykyinen kilpurisi lienee hieman uudehko, mutta peliä vanhempaan vaihtamalla se onnistuu mainiosti. Merkin voi pitää samana ja kustannukset ei päätä huimaa kauden aikana - tosin kaikkeen moottoriurheiluun saa kyllä upotettua niin paljon hilloa, kun haluaa... :D
-Historic Grand Race Ahvenistolla 17.-18.8.-13 - Suomen suurin historiallisten autojen ratakisa.
http://www.historicrace.fi
http://www.historicrace.fi
- Rallimax
- Yleinen
- Viestit: 289
- Liittynyt: 26.02.2005 00:00
Pitää varmaan sanoa samoin kun Karikin että parempi olisi kun ei kommentoisi, mutta jos nyt jotain kuitenkin vähän.
Karille haluaisin lähettää terveisiä !
Luokan säännöthän on tehty tekemään luokasta edullisen.
Nykyinen lukkosääntö ei kuitenkaan edusta luokassa edullisuutta koska, löysä lukko kuluu / palaa aika nopeasti.
Lisäksi näitä tämän luokan autoja on ajettu pihalle ja romuksi tai sitten läheltäpiti tilanteita on tullut melkoisesti, kun mennään pitkää kaarretta lujaa ja lukko helppaa kesken kaarteen.
Siinä kohtaa saa olla aikamoinen puikkomies, että selvittää tuon tilanteen, kun lukon pidon irrotessa auto vaihtaa suuntaa aika nopeasti.
BMW:n alusta geometria vielä auttaa siinä, että se heittää keulan nopeasti toiseen suuntaan, joten suosittelisin lukon kiristämisen sallimista, koska se tekee luokasta edullisemman ja samalla turvallisemman, niin radalla kuin rallissa.
Olen kyllä muuten Karin ja luokan harrastajien kanssa samaa mieltä, että luokka on tullut tarpeeseen ja siitä pidetään.
Monesti vain olen ihmetellyt, miksi siihen ei voisi sallia myös Coupe korisia autoja mukaan, löisin melkein jotain vetoa, että Coupet sallimmalla, luokan väki lisääntyisi runsaasta entisestä harrastajakunnastaan.
En myöäskään usko että autot ovat yhtään eriarvoisia, se on nähty mm, F- ryhmän puolella 325 i bemujen välillä.
Yhden suuremman sääntömuutoksen tekisin X- treme luokan sääntöihin ja se on turvakaaret.
Niin kuin taas on saatu lukea ja kokea ikäviä uutisia autourheilussa, autojen kaaret voisi vapauttaa sellaisiksi, että autossa voisi käyttää BMW:n luokiteltuja kaaria.
Meillä ei ole enää varaa missään autourheilulajissa leikkiä näillä asioilla, joten edullisuus ja turvallisuus ovat asioita, jotka eivät kuulu yhteen.
Eihän taas pidä odottaa hetkeä, jolloin sanotaan, "mitä jos olisi ollut..."
Viimeajan autourheilu onnettomuudet ovat olleet niin vakavia, että minä en ainakaan enää halua kuulla valituksia siitä, että miksi Hans ja miksi se ja toi turvalaite, kun ne maksaa.
Me ollaan täällä maailmassa vain kerran ja autourheilu ei voi eikä saa olla sen ajan rajoittava tekijä.
Jos vielä saa ja voi lähettää asiallisessa mielessä AKK:lle terveisiä, Hans ja umpikypärät pakolliseksi kaikissa autourheiluluokissa jo syksystä lähtien ja lisäksi sallittakoon kaikissa autourheiluluokissa myös oven lasin edessä olevat turvaverkot.
Kypärä sääntöön uudistus, että kaikki Road Racingissä sallitut kypärät kelpaa myös autourheilussa.
RR- kypärien käytön este ei voi olla paloturvallisuus, koska siinä vaiheessa kun kypärän remmi on tulessa, peli on kaikilta osin menetetty, on meillä päässä mikä kypärä tahansa.
Timppa Rintanen
Karille haluaisin lähettää terveisiä !
Luokan säännöthän on tehty tekemään luokasta edullisen.
Nykyinen lukkosääntö ei kuitenkaan edusta luokassa edullisuutta koska, löysä lukko kuluu / palaa aika nopeasti.
Lisäksi näitä tämän luokan autoja on ajettu pihalle ja romuksi tai sitten läheltäpiti tilanteita on tullut melkoisesti, kun mennään pitkää kaarretta lujaa ja lukko helppaa kesken kaarteen.
Siinä kohtaa saa olla aikamoinen puikkomies, että selvittää tuon tilanteen, kun lukon pidon irrotessa auto vaihtaa suuntaa aika nopeasti.
BMW:n alusta geometria vielä auttaa siinä, että se heittää keulan nopeasti toiseen suuntaan, joten suosittelisin lukon kiristämisen sallimista, koska se tekee luokasta edullisemman ja samalla turvallisemman, niin radalla kuin rallissa.
Olen kyllä muuten Karin ja luokan harrastajien kanssa samaa mieltä, että luokka on tullut tarpeeseen ja siitä pidetään.
Monesti vain olen ihmetellyt, miksi siihen ei voisi sallia myös Coupe korisia autoja mukaan, löisin melkein jotain vetoa, että Coupet sallimmalla, luokan väki lisääntyisi runsaasta entisestä harrastajakunnastaan.
En myöäskään usko että autot ovat yhtään eriarvoisia, se on nähty mm, F- ryhmän puolella 325 i bemujen välillä.
Yhden suuremman sääntömuutoksen tekisin X- treme luokan sääntöihin ja se on turvakaaret.
Niin kuin taas on saatu lukea ja kokea ikäviä uutisia autourheilussa, autojen kaaret voisi vapauttaa sellaisiksi, että autossa voisi käyttää BMW:n luokiteltuja kaaria.
Meillä ei ole enää varaa missään autourheilulajissa leikkiä näillä asioilla, joten edullisuus ja turvallisuus ovat asioita, jotka eivät kuulu yhteen.
Eihän taas pidä odottaa hetkeä, jolloin sanotaan, "mitä jos olisi ollut..."
Viimeajan autourheilu onnettomuudet ovat olleet niin vakavia, että minä en ainakaan enää halua kuulla valituksia siitä, että miksi Hans ja miksi se ja toi turvalaite, kun ne maksaa.
Me ollaan täällä maailmassa vain kerran ja autourheilu ei voi eikä saa olla sen ajan rajoittava tekijä.
Jos vielä saa ja voi lähettää asiallisessa mielessä AKK:lle terveisiä, Hans ja umpikypärät pakolliseksi kaikissa autourheiluluokissa jo syksystä lähtien ja lisäksi sallittakoon kaikissa autourheiluluokissa myös oven lasin edessä olevat turvaverkot.
Kypärä sääntöön uudistus, että kaikki Road Racingissä sallitut kypärät kelpaa myös autourheilussa.
RR- kypärien käytön este ei voi olla paloturvallisuus, koska siinä vaiheessa kun kypärän remmi on tulessa, peli on kaikilta osin menetetty, on meillä päässä mikä kypärä tahansa.
Timppa Rintanen