In-car kamera??
- hannulehessaari
- WRC
- Viestit: 1557
- Liittynyt: 17.05.2004 00:00
Mini DVD ei siedä tärinää
Tässä on jo neuvoja joka lähtöön. Lisäisin kuitenkin sen, että meillä käytössä ollut Sonyn Mini DVD (siis suoraan mini diskille tallentava) kamera ei tahtonut pysyä pidempiä aikoja päällä ajossa. Teline oli BV Teamin sinänsä tukeva hässäkkä, mutta jo matka-ajossa kamera saattoi lopettaa nauhoituksen ja heittää virratkin samalla pois päältä. Tätä kameraa yritettiin pitkään ja hartaasti saada toimimaan rallikäytössä, mutta vaihto oli sitten lopulta se helpoin tie. No nyt meillä on sekä incar että outcar kamerat.
Nykyinen mini DV kameramme (Sony PC350) toimii tässä suhteessa hyvin. Kiinnityksen olemme rakentaneet uusiksi, kun BVÖn rakennelmalla kameraa ei saatu ihan haluttuun asentoon. Nyt kiinnitys on kiintea (kaksi putkenpuolikasta letkuklemmareilla kaarten ristikossa ja välissä lattarauta) ja kamera pysyy siinä tukevasti. Kiinnityksen pitää olla sellainen, ettei kamera lähde vaeltamaan kovassakaan mällissä (ks. ammattikatsojat.net Revontuli rallin klippi, jossa BD:n kiinnike "taipui muttei taittunut").
Ainoat vaikeudet nykysysteemillä ovat liittyneet Peltorin FMT200 audioulostulon liialliseen voimakkuuteen. Sekin on saatu kuntoon 0+20 desibelin vaimennin potentiometrillä. Nauhana käytämme 80 min (LP) Sony Premiumia, jolloin normaali kisassa ei tarvitse nauhaa vaihtaa. Toki kartturin pitää aina jossain vaiheessa muistaa sammuttaa nauhoitus kaukosäätimellä. Iso akku kestää runsaat kolme tuntia eli se pitää vaihtaa huollossa, koska kamerassa pidetään virta päällä koko ajan, sillä kaariin kiinnitetyn kameran virtakytkimen kanssa räplääminen ei onnistu, vaan kamera on sattumanvaraisesti päällä tai pois.
Nykyinen mini DV kameramme (Sony PC350) toimii tässä suhteessa hyvin. Kiinnityksen olemme rakentaneet uusiksi, kun BVÖn rakennelmalla kameraa ei saatu ihan haluttuun asentoon. Nyt kiinnitys on kiintea (kaksi putkenpuolikasta letkuklemmareilla kaarten ristikossa ja välissä lattarauta) ja kamera pysyy siinä tukevasti. Kiinnityksen pitää olla sellainen, ettei kamera lähde vaeltamaan kovassakaan mällissä (ks. ammattikatsojat.net Revontuli rallin klippi, jossa BD:n kiinnike "taipui muttei taittunut").
Ainoat vaikeudet nykysysteemillä ovat liittyneet Peltorin FMT200 audioulostulon liialliseen voimakkuuteen. Sekin on saatu kuntoon 0+20 desibelin vaimennin potentiometrillä. Nauhana käytämme 80 min (LP) Sony Premiumia, jolloin normaali kisassa ei tarvitse nauhaa vaihtaa. Toki kartturin pitää aina jossain vaiheessa muistaa sammuttaa nauhoitus kaukosäätimellä. Iso akku kestää runsaat kolme tuntia eli se pitää vaihtaa huollossa, koska kamerassa pidetään virta päällä koko ajan, sillä kaariin kiinnitetyn kameran virtakytkimen kanssa räplääminen ei onnistu, vaan kamera on sattumanvaraisesti päällä tai pois.
- HellHammer
- KV
- Viestit: 469
- Liittynyt: 12.07.2004 00:00
- Tinke
- WRC
- Viestit: 1304
- Liittynyt: 10.05.2004 00:00
- Viesti:
http://www.digitarvike.fi
tuolta halvalla ne tehoakut... on käsittämättömän halpa kauppa nimittäin!
tuolta halvalla ne tehoakut... on käsittämättömän halpa kauppa nimittäin!
---------------------------
motorsporttraveller.net
---------------------------
motorsporttraveller.net
---------------------------
- Unto
- KV
- Viestit: 728
- Liittynyt: 29.04.2004 00:00
- Paikkakunta: Valkeakiski
- Viesti:
Teline
Mulla on disketillä muutamia kuvia kameratelineestä joita käytettiin mm. Peugeotin nuotitus autoissa. Kuvat on sen verran isoja ja minä sen verran kömpelö, että en saanut niitä tänne ralli.net:iin (viisaammat saa neuvoa)
Voin myös yrittää lähettää kuvat sähköpostina halukkaille.
Incar kameralle kunnon luotettava kiinnitys, älkääkä nyt luottako kameran pohjassa olevaan kierteeseen!
Voin myös yrittää lähettää kuvat sähköpostina halukkaille.
Incar kameralle kunnon luotettava kiinnitys, älkääkä nyt luottako kameran pohjassa olevaan kierteeseen!
- HellHammer
- KV
- Viestit: 469
- Liittynyt: 12.07.2004 00:00
- Theimp
- B-junnu
- Viestit: 43
- Liittynyt: 30.04.2004 00:00
- Paikkakunta: Seinäjoki
- Viesti:
Tähän täytyy korjata, jos haluat tavaraa ulos niin DVOUT pitää olla, mutta jos haluat kameraan tavaraa takaisin niin silloin myös DVIN.HellHammer kirjoitti: Ja jos haluaa editoida koneella otoksia, niin DV in pitää olla, ja miksei DV outkin...silloin sen saa takaisin kameran nauhalle editoituna silloin säästää kovalevy tilaa. :D
Nämä In/OUT käsitteet tuntuu usein olevan sekaisin tai kokonaan hukassa :) Oli kyse sitten kamerasta, telkusta/videosta tai näytönohjaimesta...
Meillä on käytössä JVC:n VHS-C kasettia syövä (digi tulossa kesäksi), pari vuotta vanha kamera jossa kuvan vakaus toiminto. Automaatti tarkennus on aina ollut päällä eikä ongelmia ole ollut. Mutta kuten aiemmin todettu, kannattaa tutustua omaan kameraan miten toimii.
Kamerateline rakennettu, samoin kuin näköjään monimuukin sen tehnyt, putkiklemmareista ja sopivasta latasta.
Joka kamerassa on standardi kierre pohjassa jolla sen voi kiinnittää telineeseen. Me olemme luottaneet pelkästään tuohon ruuviin joka tähän asti on pitänyt kameran hyvin paikallaan sekä sprint että rata-autossa.
Toki Ahveniston mällissä kamera pääsi kääntymään, mutta telineessä kuitenkin pysyi :)
Meillä kamera kohdistetaan siten että yläreuna rajataan tuulilasin yläreunaan tai kaariputkeen, ja oikea reuna samoin tuulilasin oikeeseen reunaan tai kaariputkeen.
Kameran päälle ja pois kytkennästä huolehdin yleensä minä. Sprintissä muutamaa autoa ennen starttivuoroa näytöstä katon että kamera lähtee pyörimään ja varikolla pois päältä. Radalla samoin, varikon portilla odotellaan jonossa, kun päästetään radalle niin kamera päälle ja taas varikolla vasta pois päältä...
Rallissa kaukosäädin erittäin suositeltavaa, toki kannattaa senkin kiinnitys varmistaa ettei säädin seikkaile pätkän aikana pitkin autoa, tai nurin mentäessä kopsahda päähän...
- Unto
- KV
- Viestit: 728
- Liittynyt: 29.04.2004 00:00
- Paikkakunta: Valkeakiski
- Viesti:
Valitan jos taas menee jankkauksen ja turhan valistamisen puolelle mutta. Se pohjassa oleva kierre ei ole kaksisestikkaan kiinni kameran kuoren muovivalussa, sen tarkoitus on lähinnä pitää kamera kiinni kameralle tarkoitetussa kuvaus jalassa. Suosittelen ettei kameraa kiinnitettäisi ollenkaan kyseisestä kierteestä, koska se saattaa vain hajoittaa kameran kuoren! Sen sijaan suosittelen että tekisitte esim. alumiinista kameralle sopivan kaukalon ja kameran kiinnitys siihen tukevalla hihnalla.Theimp kirjoitti:Tähän täytyy korjata, jos haluat tavaraa ulos niin DVOUT pitää olla, mutta jos haluat kameraan tavaraa takaisin niin silloin myös DVIN.HellHammer kirjoitti: Ja jos haluaa editoida koneella otoksia, niin DV in pitää olla, ja miksei DV outkin...silloin sen saa takaisin kameran nauhalle editoituna silloin säästää kovalevy tilaa. :D
Nämä In/OUT käsitteet tuntuu usein olevan sekaisin tai kokonaan hukassa :) Oli kyse sitten kamerasta, telkusta/videosta tai näytönohjaimesta...
Meillä on käytössä JVC:n VHS-C kasettia syövä (digi tulossa kesäksi), pari vuotta vanha kamera jossa kuvan vakaus toiminto. Automaatti tarkennus on aina ollut päällä eikä ongelmia ole ollut. Mutta kuten aiemmin todettu, kannattaa tutustua omaan kameraan miten toimii.
Kamerateline rakennettu, samoin kuin näköjään monimuukin sen tehnyt, putkiklemmareista ja sopivasta latasta.
Joka kamerassa on standardi kierre pohjassa jolla sen voi kiinnittää telineeseen. Me olemme luottaneet pelkästään tuohon ruuviin joka tähän asti on pitänyt kameran hyvin paikallaan sekä sprint että rata-autossa.
Toki Ahveniston mällissä kamera pääsi kääntymään, mutta telineessä kuitenkin pysyi :)
Meillä kamera kohdistetaan siten että yläreuna rajataan tuulilasin yläreunaan tai kaariputkeen, ja oikea reuna samoin tuulilasin oikeeseen reunaan tai kaariputkeen.
Kameran päälle ja pois kytkennästä huolehdin yleensä minä. Sprintissä muutamaa autoa ennen starttivuoroa näytöstä katon että kamera lähtee pyörimään ja varikolla pois päältä. Radalla samoin, varikon portilla odotellaan jonossa, kun päästetään radalle niin kamera päälle ja taas varikolla vasta pois päältä...
Rallissa kaukosäädin erittäin suositeltavaa, toki kannattaa senkin kiinnitys varmistaa ettei säädin seikkaile pätkän aikana pitkin autoa, tai nurin mentäessä kopsahda päähän...
- kartturi
- A-Junnu
- Viestit: 71
- Liittynyt: 30.04.2004 00:00
Tämä asia on erittäin relevantti. Kameroissa on myös eroa. Omassani pohjan mutteri on kameran magnesium rungossa kiinni. Joten se kestää huomattavasti enemmän kuin ns. muoviviritykset.HellHammer kirjoitti:
Valitan jos taas menee jankkauksen ja turhan valistamisen puolelle mutta. Se pohjassa oleva kierre ei ole kaksisestikkaan kiinni kameran kuoren muovivalussa, sen tarkoitus on lähinnä pitää kamera kiinni kameralle tarkoitetussa kuvaus jalassa. Suosittelen ettei kameraa kiinnitettäisi ollenkaan kyseisestä kierteestä, koska se saattaa vain hajoittaa kameran kuoren! Sen sijaan suosittelen että tekisitte esim. alumiinista kameralle sopivan kaukalon ja kameran kiinnitys siihen tukevalla hihnalla.
Kameraa valitessa kannattaa kiinnittää huomiota myös rungon materiaaliin.
SILTI pohjakiinnityksen lisäksi käytän kameran ympärillä AINA mustekalaa, jolla varmistan kiinnityksen.
Mielenkiinnosta kysyn oletteko vakuuttaneet kameran erikseen rallin / sprintin aikana tehtävää kuvaamista varten? Normaalit kotivakuutukset kun eivät tunnu nykyään korvaavan paljon mitään / omavastuu on valtaisa.
Mitä ko. erillinen vakuutus maksaa ja mistä yhtiöstä? Omavastuu?
Onko kellään kokemuksia korvausten saannista rikkoutumistapauksessa?
- HellHammer
- KV
- Viestit: 469
- Liittynyt: 12.07.2004 00:00
- Theimp
- B-junnu
- Viestit: 43
- Liittynyt: 30.04.2004 00:00
- Paikkakunta: Seinäjoki
- Viesti:
Tiedän että tuo ei ole paras tapa kameran kiinnittämiseen, se on myös tullut huomioitua muutaman kerran kun ruuvia kiristänyt. Tämän pari vuotta tuo on kestänyt hyvin, myös mällissä. Ja jos nyt kesäksi tulee hankittua uusi kamera niin tod.näk. tuo jää incar-kameraksi ja sitten kiinnitys voi olla enemmänkin kiinteä. Tähän asti on kamera otettu pois ajon jälkeen. Esim. rata-ajoissa on useitakin tuntia ajojen välillä aikaa kuvata muiden luokkien ajoja... Hihnan käyttö suoraa kameran ympäri ei tule kysymykseen, päällä nappeja ja sivussa näyttö mikä täytyy saada auki että voi tarkistaa lähtikö kamera varmasti pyörimään. Näytön auki pitäminen kokoajan taas kuluttaa akkua enemmän...Unto kirjoitti:
Valitan jos taas menee jankkauksen ja turhan valistamisen puolelle mutta. Se pohjassa oleva kierre ei ole kaksisestikkaan kiinni kameran kuoren muovivalussa, sen tarkoitus on lähinnä pitää kamera kiinni kameralle tarkoitetussa kuvaus jalassa. Suosittelen ettei kameraa kiinnitettäisi ollenkaan kyseisestä kierteestä, koska se saattaa vain hajoittaa kameran kuoren! Sen sijaan suosittelen että tekisitte esim. alumiinista kameralle sopivan kaukalon ja kameran kiinnitys siihen tukevalla hihnalla.
- Tuiskula
- Yleinen
- Viestit: 157
- Liittynyt: 21.09.2004 00:00
In-Car kamera
Täälla on ollut hyviä ja huonoja ehdotuksia in-car kuvauksesta. Joku kirjoitti, että kamerassa pitää olla joko Firewire tai USB-liitin, jos haluaa editoida kuvauksiaan. Totuus on, että kamerassa pitää olla Firewire-liitäntä ja mieluiten in/out. USB-liitännällä ei ole videon kanssa mitään tekemistä, sitä kautta siirretään stillikuvat, mutta ei videota, vaikka kauppiaat niin voivat väittääkin.
Pelkän jalustakierteen varaan EI SAA LASKEA. Kamera on oltava muutenkin kiinni.
Kameran säädöistä sen verran, että tarkennus kannattaa laittaa manuaalille, jolloin se ei pumppaa. Kuva pysyy kyllä tarkkana zoomin laajimmalla kuvakulmalla varsinkin nykyisillä pienikennoisilla kameroilla. Aukko (valotus) on tässä tapauksessa hyvä pitää automaatilla, kun ajetaan välillä metsän siimeksessä ja välillä aukealla.
Äänen kypäräpuhelimista saa parhaalla laadulla, jos kamerassa on myös manuaalinen äänentason säätö, mutta se ikävä kyllä on aika harvinasita herkkua. Mikrofoniliitäntä on oltava.
Olen kirjoittanut noin vuosi sitten jutun, jossa käsitellään kuvausta auton ulkopuolelta ja sisäpuolelta sekä kuvaus- ja julkaisuoikeuksista. Lisäksi jutussa on käsitelty kuvaustekniikkaa sekä Kameran suojausta pölyltä ja kosteudelta. juttu löytyy osoitteesta: http://www.digivideo.fi/kuva/Kuvaus/Ral ... ijuttu.php
Pelkän jalustakierteen varaan EI SAA LASKEA. Kamera on oltava muutenkin kiinni.
Kameran säädöistä sen verran, että tarkennus kannattaa laittaa manuaalille, jolloin se ei pumppaa. Kuva pysyy kyllä tarkkana zoomin laajimmalla kuvakulmalla varsinkin nykyisillä pienikennoisilla kameroilla. Aukko (valotus) on tässä tapauksessa hyvä pitää automaatilla, kun ajetaan välillä metsän siimeksessä ja välillä aukealla.
Äänen kypäräpuhelimista saa parhaalla laadulla, jos kamerassa on myös manuaalinen äänentason säätö, mutta se ikävä kyllä on aika harvinasita herkkua. Mikrofoniliitäntä on oltava.
Olen kirjoittanut noin vuosi sitten jutun, jossa käsitellään kuvausta auton ulkopuolelta ja sisäpuolelta sekä kuvaus- ja julkaisuoikeuksista. Lisäksi jutussa on käsitelty kuvaustekniikkaa sekä Kameran suojausta pölyltä ja kosteudelta. juttu löytyy osoitteesta: http://www.digivideo.fi/kuva/Kuvaus/Ral ... ijuttu.php
- Larppa
- KV
- Viestit: 844
- Liittynyt: 14.05.2004 00:00
- Paikkakunta: Orimattila
- Viesti:
Olisikin mielenkiintoista nähdä vakuutusyhtiön kanta, kun papereissa lukee "Henkilöauto pyöri viisi kertaa katon kautta ympäri"... Ja kamerasta haetaan korvauksia... Kuulostaa päättömältä, mutta kun "in-car" kamerat maksaa 300-1500 ekua niin se pistää miettimään mitä sinne putkeen kannattaa ruuvata/mitä vakuutus korvaa.kartturi kirjoitti:HellHammer kirjoitti:
Mielenkiinnosta kysyn oletteko vakuuttaneet kameran erikseen rallin / sprintin aikana tehtävää kuvaamista varten? Normaalit kotivakuutukset kun eivät tunnu nykyään korvaavan paljon mitään / omavastuu on valtaisa.
Mitä ko. erillinen vakuutus maksaa ja mistä yhtiöstä? Omavastuu?
Onko kellään kokemuksia korvausten saannista rikkoutumistapauksessa?
Perä tielle, Pitäis olla jo!
- petrux
- WRC
- Viestit: 1036
- Liittynyt: 30.04.2004 00:00
Re: In-Car kamera
tai jos on normaali out niin sitten ostaa esim pinnaclen editointikortin n.200e jolla hoituu kaikki ilman firewireä tai usb:tä eli jos on vähän vanhempi tai heikompi kamera.Tuiskula kirjoitti:Täälla on ollut hyviä ja huonoja ehdotuksia in-car kuvauksesta. Joku kirjoitti, että kamerassa pitää olla joko Firewire tai USB-liitin, jos haluaa editoida kuvauksiaan. Totuus on, että kamerassa pitää olla Firewire-liitäntä ja mieluiten in/out. USB-liitännällä ei ole videon kanssa mitään tekemistä, sitä kautta siirretään stillikuvat, mutta ei videota, vaikka kauppiaat niin voivat väittääkin.
hyvin on pysynyt pelkällä kierteellä. välillä ollut bonuksena nippusidekin.Tuiskula kirjoitti:Pelkän jalustakierteen varaan EI SAA LASKEA. Kamera on oltava muutenkin kiinni.
- RacingMedia
- KV
- Viestit: 603
- Liittynyt: 30.04.2004 00:00
- Paikkakunta: Tuusula
- Viesti:
Kiitos todella paljon neuvoista!
(Tuli Hankirallissa vaihteistoremppa, joten kameran osto saa
odottaa kevääseen)
Terv Toni Harsia
(Tuli Hankirallissa vaihteistoremppa, joten kameran osto saa
odottaa kevääseen)
Terv Toni Harsia
Vauhtia ja Vastuuta!! www.toniharsia.com www.endurospecial.com