Vuodenvaihteessa FIA:n säännöt muuttuivat ylesiten auton ohjaamoa koskevien määräysten osalta. Vastaav muutos tuli myös AKK:n vuoden 2010 sääntöihin voimaan. En ole onnistunut näkemään mitään erillistä ko. muutosta koskevaa ja niinikään muutamien kilpailijakeskustelujen pohjalta muutos on jäänyt vähälle huomiolle ja useissa autoissa toteuttamatta.
Kyse on Liite J:n kohtaan 252. Yleiset määräykset, 7. Korirakenne, 7.3. Ohjaamo tehdystä lisäyksestä:
Kaikki varaosat ja työkalut on kiinnitettävä joko etuistuimen takapuolelle tai alle.
Sääntö ei koske sammutustyökalua eikä turvavyöleikkuria, joiden sijoittelusta on määrätty erikseen. Sensijaan kaikkia muita työkaluja ja kaikkia varaosia se koskee. Eihän siinä kartturin jalkatilassa mitään korjaamoa kuljeteta, mutta meillä siinä oli paikka pulttipyssylle ja ilmanpainemittarille. Leathermanin kotelo oli kiinnitetty kaareen nippareilla. Nyt ne kaikki on siirretty auton takaosaan.
Säännön merkitys tuskin on se, että työkalut voisivat kiinnikkeistä irrotessaan aiheuttaa vaaratilanteita, koska kyllä tavara pääsee ulosajossa takaa eteen melko helposti ja esim. pulttipyssyn kiinnike kestää sen, mitä sammuttimenkin kiinnitys. Tai voi se olla syynä sekin. Jostain kuulin, että säännöllä estetään, ettei kartturi ala remonttihommiin liian aikaisin tai suorastaan vauhdissa ja löysäile tätä varten vöitään auton kulkiessa. No ihan sama sääntö on voimassa ja aika yksioikoisen selväkin.
Sääntöä voi yrittää tulkita niin, että penkin sivulle voisi kiinnittää varaosia tai tunkin tai ristikkoavaimen tai mitä vaan. Siis penkkirautojen ulkopuolelle, kunhan tavara on vain istuimen pohjan tai hieman venyttäen reunan alapuolella. Penkkiraudat kiinnitetään kuitenkin penkkien sivuihin ja ainoastaan kiinnitysrautojen välissä sijaitsevat työkalujen ja varaosien kiinnityspaikat ovat sallittuja ja penkin alla. Ja tämäkin sillä edellytyksellä, ettei kiinnitetty osa pilkistä penkin etureunan etupuolelle.
Työkalu tai varaosa on kiinnitetty säännön edellyttämällä tavalla penkin takapuolelle, jos se ei ole penkin etupuolella, sivuilla, alla eikä päällä ja kuitenkin sisällä ohjaamossa :D
Em. kiinnitykset on helpompi laittaa säännönmukaisiksi kotitallilla kuin katsastuspaikalla. Eikä enempää voi itseään syyttää, kuin jos tällaisestä syystä diskataan tuloksista.
- hannulehessaari
Ps. FIA:n säännöissä nämä vuodenvaihteen muutokset on merkattu keltaisella korostevärillä. Sieltä minäkin sen huomasin. Kotimaisesta versiosta on vaikea huomata näitä muutettuja kohtia, kun ne kätkeytyvät tekstin paljouteen. Painetun sääntökirjan aikana oli toisin, kun muutetut kohdat oli merkitty palkilla marginaaliin. Jotain tälle voisi tehdä nytkin, koska ei tämä voi olla tekniikan kehittymisestä kiinni.
KILPAILIJA! Helposti huomaamatta jäävä sääntömuutos!!
- hannulehessaari
- WRC
- Viestit: 1557
- Liittynyt: 17.05.2004 00:00
- JuhaT_Co_Driver
- B-junnu
- Viestit: 48
- Liittynyt: 15.03.2006 00:00
Re: KILPAILIJA! Helposti huomaamatta jäävä sääntömuutos!!
Ps. FIA:n säännöissä nämä vuodenvaihteen muutokset on merkattu keltaisella korostevärillä. Sieltä minäkin sen huomasin. Kotimaisesta versiosta on vaikea huomata näitä muutettuja kohtia, kun ne kätkeytyvät tekstin paljouteen. Painetun sääntökirjan aikana oli toisin, kun muutetut kohdat oli merkitty palkilla marginaaliin. Jotain tälle voisi tehdä nytkin, koska ei tämä voi olla tekniikan kehittymisestä kiinni.[/quote]
Tai sitten voisi olla kooste muutuneista säännöistä. Yksi liite lisää, mutta kaikki voisi siitä helposti katsoa muutokset ja lukea sitten tarkemmin sääntökirjasta.
Tai sitten voisi olla kooste muutuneista säännöistä. Yksi liite lisää, mutta kaikki voisi siitä helposti katsoa muutokset ja lukea sitten tarkemmin sääntökirjasta.
- E__R
- Yleinen
- Viestit: 187
- Liittynyt: 24.11.2005 00:00
Tunturissa muutamilla SM-tason kuljettajilla rengasavain siellä kartturin jaloissa, suullisia huomautuksia näistä jaeltiin niille, joten mikkelissä ei pitäisi näitä kenellekään olla tai ainakaan niillä joille asiasta on huomautettu.
Myös Citroenin WRC talli ei ole sisäistänyt tätä sääntöä. mm. räikkösen autossa oli raidetankoja penkinsivussa(penkin raudoissa) kiinnitettynä jollain nippusiteillä.
ps. AKK:n tiedotteessa oli asiasta maininta myös muistaakseni.
Myös Citroenin WRC talli ei ole sisäistänyt tätä sääntöä. mm. räikkösen autossa oli raidetankoja penkinsivussa(penkin raudoissa) kiinnitettynä jollain nippusiteillä.
ps. AKK:n tiedotteessa oli asiasta maininta myös muistaakseni.
- hannulehessaari
- WRC
- Viestit: 1557
- Liittynyt: 17.05.2004 00:00
Kävin läpi viimevuotiset tiedotteet eikä minun "silmääni tarttunut", että asiasta olisi ennakkoon tiedotettu. Tuossa edellisessä kohdassa mainittu erillinen kooste sääntömuutoksista olisi halpa ja helppo konsti helpottamaan sääntömuutosten huomioimista. Vaikka säännöt kelaisikin läpi, saattavat tämäntyyppiset muutokset silti jäädä huomaamatta. Ihminen, kun tuttua asiaa läpikäydessään tuppaa "arvaamaan" sisällön eikä todellakaan huomaa muuttuneita kohtia.E__R kirjoitti:Tunturissa muutamilla SM-tason kuljettajilla rengasavain siellä kartturin jaloissa, suullisia huomautuksia näistä jaeltiin niille, joten mikkelissä ei pitäisi näitä kenellekään olla tai ainakaan niillä joille asiasta on huomautettu.
Myös Citroenin WRC talli ei ole sisäistänyt tätä sääntöä. mm. räikkösen autossa oli raidetankoja penkinsivussa(penkin raudoissa) kiinnitettynä jollain nippusiteillä.
ps. AKK:n tiedotteessa oli asiasta maininta myös muistaakseni.
- hannulehessaari
- E__R
- Yleinen
- Viestit: 187
- Liittynyt: 24.11.2005 00:00
No en minäkään enää löytänyt tiedotetta. Olen ilmeisesti sääntökirjasta sitten lukenut, mutta jotenkin mieleen jäänyt että olisi ollut jokin tiedote tai nähnyt kyseisen tekstin jossakin muualla kuin sääntökirjassa. Varmaan muistan siis väärin.
OFF topic, mutta itse en usko olevan oikea tapa jakaa näitä suullisia huomautuksia katsastuksissa, koska vaikka kuinka kilpailija vannoo laittavansa seuraavaan kisaan asian kuntoon josta huomautettu niin sitten siellä seuraavassa kisassa homma on edelleen hoitamatta.
Ei siis ole muuta tapaa kuin tehdä näistä pienistäkin asioista korttimerkintä jotta asiat tulee hoidetuksi. Mielestäni nykyään liian vähän merkitään asioita korttiin ja liiaksi annetaan näitä suullisia kehoituksia.
Toisille vaan tuntuu siihen korttiin kirjoittaminen olevan kuin härälle punainen vaate, en tiedä mistä tämäkin sitten johtuu.
OFF topic, mutta itse en usko olevan oikea tapa jakaa näitä suullisia huomautuksia katsastuksissa, koska vaikka kuinka kilpailija vannoo laittavansa seuraavaan kisaan asian kuntoon josta huomautettu niin sitten siellä seuraavassa kisassa homma on edelleen hoitamatta.
Ei siis ole muuta tapaa kuin tehdä näistä pienistäkin asioista korttimerkintä jotta asiat tulee hoidetuksi. Mielestäni nykyään liian vähän merkitään asioita korttiin ja liiaksi annetaan näitä suullisia kehoituksia.
Toisille vaan tuntuu siihen korttiin kirjoittaminen olevan kuin härälle punainen vaate, en tiedä mistä tämäkin sitten johtuu.