Opel 8V ohc kannen avarrus
- VRC
Opel 8V ohc kannen avarrus
Paljonko vakiokansi virtaa? Paljonko vakioventtiileillä ko. kannen saa virtaamaan? Ja mistä sitä kannatta ottaa, kanavat näyttää ihan hyville pienen silottelun jälkeen!
- tc125a
Itse koitin joskus parisenvuotta sitten virtuuttaa moisen kannen jota oli ihan hiukka siistitty ja oli vakio pinnoilla niin tais näyttää jotain 32-33 12nostolla eli virtausmäärä noin 130 ja nopeutta en saanut mitattua. Lisäksi muistelisin että esiintyi suurta turbulenssia kanavan alareunoissa, joissa oli ns"kuollut kohta". Tuo hyvän kanavan ulkonäkö mahtaa olla aika suhteellinen käsite sillä omaan silmääni niin tuollainen kansi ei näytä todellakaan miltään hyvältä.
- VRC
Mulla kun on sellainen itse tehty virtauspenkki pitkästä aikaa käytössä ja kiinnostaisi paljonko vakio virtaa? Mittasin imukanavat ja ne taisi olla luokkaa 150 -155 hv. 10" alipaineella. Aiemmin olen duunannut vain CIH kansia ja niihin verrattuna tuo OHC näyttää paljon paremmalta. Ulkonäkö voi pettää. Mittasin myös yhden vakio CIH:n ja se virtas lähes saman verran kun OHC.
Lähinnä sellainen kiinnostaa että saadaanko työstämällä virtausta parannettua jos pidetään vakioventtiilit? Ja minkä verran?
Venttiilin muoto näyttää mielestäni huonolta. Lautanen on tosi matala, niin sitä ei voi oikeastaan ollenkaan muotoilla.
Imuventtiilin ulkoreuna sylinterin puolella on tosi lähellä sylinterin ulkoreunaa joka varmaan vastustaa virtausta aika paljon.
Kuollut kohta? Miten tota mitataan? Onko siinä joku ohut putki jonkä läpi mitataan alipaine?
Imukanavan alareuna menee kaarevasti ja kiristyy venttiiliä kohti, onko alareunaa syytä nostaa hits tai massalla?
Venttiilin ohjuri on tuettu aika suurella massalla ja ohjuri tulee sen jälkeen noin sentin kanavan sisälle, miten noi kannattaa työstää? Onko ohjurista mitään hyötyä jos sen seinämää kaventaa?
Lähinnä sellainen kiinnostaa että saadaanko työstämällä virtausta parannettua jos pidetään vakioventtiilit? Ja minkä verran?
Venttiilin muoto näyttää mielestäni huonolta. Lautanen on tosi matala, niin sitä ei voi oikeastaan ollenkaan muotoilla.
Imuventtiilin ulkoreuna sylinterin puolella on tosi lähellä sylinterin ulkoreunaa joka varmaan vastustaa virtausta aika paljon.
Kuollut kohta? Miten tota mitataan? Onko siinä joku ohut putki jonkä läpi mitataan alipaine?
Imukanavan alareuna menee kaarevasti ja kiristyy venttiiliä kohti, onko alareunaa syytä nostaa hits tai massalla?
Venttiilin ohjuri on tuettu aika suurella massalla ja ohjuri tulee sen jälkeen noin sentin kanavan sisälle, miten noi kannattaa työstää? Onko ohjurista mitään hyötyä jos sen seinämää kaventaa?
- VRC
Jos jollain on kuvia tvs. vinkkejä eikä halua tänne yleiselle foorumille, niin voi lähettää vaikka kleme@kolumbus.fi olisin tosi kiitollinen!
- toy2t
opel ohc
kyllähän se paranee ihan pienillä muutoksilla jos kyseessä c20ne moottori.
itse tein yhden kannen vakio venttiileillä ja virtaus oli 6mm/138hv 8mm/156hv 9mm/164hv 10mm/170hv 12mm/180hv ja tämä pelkästään muotoilemalla ohjurin patti/siistimällä kaikki pykälät pois/avartamalla kanavan kurkkua venttiilille sopivaksi 0.9xlautasen halkaisija ja pieni avarrus palotilaan imuventtiilin ympäriltä.kanava oli muuten vakio mitoissa.omissa mittauksissa vakio virtaukset 6mm/128
8mm/145 9mm/154 10mm/158 12mm/158.
itse tein yhden kannen vakio venttiileillä ja virtaus oli 6mm/138hv 8mm/156hv 9mm/164hv 10mm/170hv 12mm/180hv ja tämä pelkästään muotoilemalla ohjurin patti/siistimällä kaikki pykälät pois/avartamalla kanavan kurkkua venttiilille sopivaksi 0.9xlautasen halkaisija ja pieni avarrus palotilaan imuventtiilin ympäriltä.kanava oli muuten vakio mitoissa.omissa mittauksissa vakio virtaukset 6mm/128
8mm/145 9mm/154 10mm/158 12mm/158.
- VRC
Vakio minun penkissä oli 6mm/115hv, 8mm/133hv, 10mm/144hv ja 12mm/149hv. Taitaa tuo minun penkki näyttää hieman alakanttiin.
Pyöristin muotoja, kurkun jätin noin 0,85xventtiili tai vähän alle, ohjurin juuresta massat pois ja muotoilu, nostin kanavaa yläosasta ja palotilasta imuventtiilin ympärille tilaa. Palotilassa ei venttiilin ympärillä paljon ole tilaa työstää, kun tulee sylinterin seinämä vastaan.
6mm/121, 8mm/144, 10mm/158, 12mm/163.
Minulla ero 12mm on 14 hv ja sinulla 22hv. Eli työtä vielä riittää, täytyy kokeilla vielä suurentamalla kurkkua hieman ja työstää kanavaa ohjurin kohdalta. Jätitkö ohjurin alkuperäiseksi, vai onko sen lyhentämisestä hyötyä?
Pyöristin muotoja, kurkun jätin noin 0,85xventtiili tai vähän alle, ohjurin juuresta massat pois ja muotoilu, nostin kanavaa yläosasta ja palotilasta imuventtiilin ympärille tilaa. Palotilassa ei venttiilin ympärillä paljon ole tilaa työstää, kun tulee sylinterin seinämä vastaan.
6mm/121, 8mm/144, 10mm/158, 12mm/163.
Minulla ero 12mm on 14 hv ja sinulla 22hv. Eli työtä vielä riittää, täytyy kokeilla vielä suurentamalla kurkkua hieman ja työstää kanavaa ohjurin kohdalta. Jätitkö ohjurin alkuperäiseksi, vai onko sen lyhentämisestä hyötyä?
- toy2t
ohjuri jäi vakioksi eikä se vaikutakkaan juurikaan muutakuin ohjurin kestoon.
ota palotilasta tulpan vierestä ja vastapuolelta myös,siis imupuolelta.
jos mahdollisuus hitsata alumiinia niin täytä suoraan tulpan vasta puolelta
palotilaa.tulppa on tavallaan keskemmällä palotilaa täytön ansiosta mikä parantaa palorintaman etenemistä.
ota palotilasta tulpan vierestä ja vastapuolelta myös,siis imupuolelta.
jos mahdollisuus hitsata alumiinia niin täytä suoraan tulpan vasta puolelta
palotilaa.tulppa on tavallaan keskemmällä palotilaa täytön ansiosta mikä parantaa palorintaman etenemistä.
- VRC
Palotilasta otin siten että venttiilin ympäriltä pois venttiilin noston verran, lukuunottamatta kohtaa jossa sylinterin seinämä tulee vastaan.
Pääsin 175 hv:een kun otin kanavasta venttiilin ohjurin kohdalta enemmän pakokanavan puoleisesta seinämästä, ja vastakkaiselta puolelta kanavan kurkusta heti seetin jälkeen. Tarkoitus kääntää virtausta keskemmälle sylinteriä.
Kanavan alku imusarjasta on noin 33-34mm, kannattaako sitä suurentaa esim 36 mm jos käyttää 36 mm kurkkuja. Lueskelin että 42 mm venttiilille kaasuttimen kurkun koko pitäisi olla noin 36mm ja kanavan pienin kohta samoin.
Pääsin 175 hv:een kun otin kanavasta venttiilin ohjurin kohdalta enemmän pakokanavan puoleisesta seinämästä, ja vastakkaiselta puolelta kanavan kurkusta heti seetin jälkeen. Tarkoitus kääntää virtausta keskemmälle sylinteriä.
Kanavan alku imusarjasta on noin 33-34mm, kannattaako sitä suurentaa esim 36 mm jos käyttää 36 mm kurkkuja. Lueskelin että 42 mm venttiilille kaasuttimen kurkun koko pitäisi olla noin 36mm ja kanavan pienin kohta samoin.
- toy2t
- norrback
- Viesti:
- VRC
Re: Opel 8V ohc kannen avarrus
Mulla ei ole kalibroitu. Itse tehty. Perustuu perinteiseen ilmamäärän mittaukseen tehdasvalmisteisilla palikoilla. Tarvis kyllä jotain apuja. Olen käyttänyt sitä siten että aina ensin mitannut vakion ja verrannut muutoksia siihen. Kuulin huhuja kylältä että hiomalaikoilla vois kalibroida ns. Esson tyyliin. Kokeilin halkaisija 125 mm laikkaa, aukko 22,5 mm ja virtaus on 10" patsaalla aika pieni. Mun on pitänyt tehdä semmonen peruskappale jolla sais aina saman arvon säädettyä, niin vois verrata muutoksia paremmin keskenään. Ehkä jotain 30-35 millisellä reiällä vois olla hyvä.