SM jäärata 2010
- veleho
- Yleinen
- Viestit: 153
- Liittynyt: 12.11.2005 00:00
SM jäärata 2010
http://www.kotinet.com/ylivieskan.urhei ... as2010.pdf
Hämmästyttävää kuinka kalliiksi voidaan autourheilu tehdä, osallistut SM-sarjaan , mieluiten kahteen luokkaan jotta saat ajaa mahdollisimman paljon, ja yhtäkkiä oletkin 800e köyhempi....no eihän se ole tavallisen duunarin nettopalkasta kymmentäkään prosenttia ja saat sentään ajaa kokonaista neljä (4) osakilpailua tuolla mitättömällä osallistumismaksulla. Kyllä, minä purnaan, Jäärata tekemällä tehty kalliiksi, laskekaapa tuohon mukaan rengaskulut, sivuluisurenkaat vähintään vetävälle akselille uudet kilpailua kohden, matkakulut jne.
miksi sitten on osallistujien vähyyttä kun on noin halpaa??
Hämmästyttävää kuinka kalliiksi voidaan autourheilu tehdä, osallistut SM-sarjaan , mieluiten kahteen luokkaan jotta saat ajaa mahdollisimman paljon, ja yhtäkkiä oletkin 800e köyhempi....no eihän se ole tavallisen duunarin nettopalkasta kymmentäkään prosenttia ja saat sentään ajaa kokonaista neljä (4) osakilpailua tuolla mitättömällä osallistumismaksulla. Kyllä, minä purnaan, Jäärata tekemällä tehty kalliiksi, laskekaapa tuohon mukaan rengaskulut, sivuluisurenkaat vähintään vetävälle akselille uudet kilpailua kohden, matkakulut jne.
miksi sitten on osallistujien vähyyttä kun on noin halpaa??
- veleho
- Yleinen
- Viestit: 153
- Liittynyt: 12.11.2005 00:00
vielä 80-luvun alkupuolella ei osallistumismaksuja peritty ollenkaan, lipputuloista AKK otti osansa ja se oli aivan oikein
kilpailijoita oli aina paljon ja jos yhtään oli nimeä, parhaillaan järjestäjä maksoi matkakuluja jonkun kympin saadakseen mahdollisimman monta kuljettajaa paikalle
tuohon aikaan AKK oli vielä harrastajien etujärjestö jota se vieläkin kuvittelee olevansa. Kuinka voi olla harrastajan etu kun perivät monen sadan osallistumismaksuja? Ja mihin perustuu maksujen periminen, samantyyppiset säännöt olivat ennenkin, turvallisuusmääräykset enimmäkseen kopioitu FIA:n määräyksistä, tuskin ne on kalliita kun ovat kaikkien luettavissa. Kilpailut järjestää jokin seura talkootyönä, AKK:n valvoja täytyy olla kilpailussa, hänen matkakulunsa maksaa järjestäjä, promootiokuluista puhutaan, no kertokaa kuinka on esimerkiksi jäärataa mainostettu?nettisivuilla sarjakalenterissa päivämäärä ja paikka, kilpailun järjestävä seura maksaa lehti-ilmoitukset jotka se itse laatii...kilpailusta siis ei ole kattojärjestölle kuluja, silti se tahtoo julman määrän rahaa siitä
tottakai se maksaa palkan omalle väelleen, ennen pystyi maksamaan vaikkei osallistumismaksuja perittykään
Rakennan itse autoa, ajatuksena ajaa jäärataa ja sprinttiä sitten kun joskus valmistuu, nyt mietityttää mistä riittää raha ajamiseen kun pelkkä SM-jäärata tehty noin hintavaksi, sprinttikilpailun osallistumismaksuja en uskalla edes katsoa......

kilpailijoita oli aina paljon ja jos yhtään oli nimeä, parhaillaan järjestäjä maksoi matkakuluja jonkun kympin saadakseen mahdollisimman monta kuljettajaa paikalle
tuohon aikaan AKK oli vielä harrastajien etujärjestö jota se vieläkin kuvittelee olevansa. Kuinka voi olla harrastajan etu kun perivät monen sadan osallistumismaksuja? Ja mihin perustuu maksujen periminen, samantyyppiset säännöt olivat ennenkin, turvallisuusmääräykset enimmäkseen kopioitu FIA:n määräyksistä, tuskin ne on kalliita kun ovat kaikkien luettavissa. Kilpailut järjestää jokin seura talkootyönä, AKK:n valvoja täytyy olla kilpailussa, hänen matkakulunsa maksaa järjestäjä, promootiokuluista puhutaan, no kertokaa kuinka on esimerkiksi jäärataa mainostettu?nettisivuilla sarjakalenterissa päivämäärä ja paikka, kilpailun järjestävä seura maksaa lehti-ilmoitukset jotka se itse laatii...kilpailusta siis ei ole kattojärjestölle kuluja, silti se tahtoo julman määrän rahaa siitä
tottakai se maksaa palkan omalle väelleen, ennen pystyi maksamaan vaikkei osallistumismaksuja perittykään
Rakennan itse autoa, ajatuksena ajaa jäärataa ja sprinttiä sitten kun joskus valmistuu, nyt mietityttää mistä riittää raha ajamiseen kun pelkkä SM-jäärata tehty noin hintavaksi, sprinttikilpailun osallistumismaksuja en uskalla edes katsoa......

- micco
- B-junnu
- Viestit: 48
- Liittynyt: 18.05.2004 00:00
SM jäärata 2010
Niin..
Maksut ovat kohonneet kaikissa kilpa-autoluokissa jo tähtitieteellisiksi harrastajan näkökulmasta. Perään liitolta ja Sportsilta selvitystä asiaan:) Syyksi tuskin voidaan nimetä kilpailujen järjestämiskuluja jotka edelleenkin tehdään suurimmaksi osin talkoovoimin. Olisikohan jonkun pienen piirin konsulttipalkkiot/ ahneus harrastajan kukkarolla, joka rasittaa koneiston taloutta..tai jopa odoteltavat tulevat manageripalkkiot..viittaakohan tämä Pirelli-soppariin..heh!
Jääradan osalta muutokset ovat osin hyviä tai hyvin huonoja.
Hyvää ilmoittautumismaksussa on että ilmoittautunut osallistuu todennäköisesti kaikkiin osakilpailuihin, koska rahat on sisässä.
Huonoa on edelleenkin rengassääntö, 4wd luokan osalta. EI OLE TURVALLISTA ajaa pölyssä rallirenkaalla 11mm sijaan + että se on niin pirun kallista ostaa joka lähtöön uutta pyörää:)
Maksut ovat kohonneet kaikissa kilpa-autoluokissa jo tähtitieteellisiksi harrastajan näkökulmasta. Perään liitolta ja Sportsilta selvitystä asiaan:) Syyksi tuskin voidaan nimetä kilpailujen järjestämiskuluja jotka edelleenkin tehdään suurimmaksi osin talkoovoimin. Olisikohan jonkun pienen piirin konsulttipalkkiot/ ahneus harrastajan kukkarolla, joka rasittaa koneiston taloutta..tai jopa odoteltavat tulevat manageripalkkiot..viittaakohan tämä Pirelli-soppariin..heh!
Jääradan osalta muutokset ovat osin hyviä tai hyvin huonoja.
Hyvää ilmoittautumismaksussa on että ilmoittautunut osallistuu todennäköisesti kaikkiin osakilpailuihin, koska rahat on sisässä.
Huonoa on edelleenkin rengassääntö, 4wd luokan osalta. EI OLE TURVALLISTA ajaa pölyssä rallirenkaalla 11mm sijaan + että se on niin pirun kallista ostaa joka lähtöön uutta pyörää:)
- veleho
- Yleinen
- Viestit: 153
- Liittynyt: 12.11.2005 00:00
jos ei olisi osallistumismaksuja, tai se olisi hyvin nimellinen, voisi kuvitella ajajia olevan enemmän.
tuossa aiemmin kirjoitin 80-luvun alkupuolesta, silloin ei todellakaan ollut pääsymaksuja vaikka järjestävällä seuralla olisi ollut oikeus periäkin niitä.
Varikoilla näki paljon autokuntia jotka eivät juurikaan koskaan olleet palkinnoilla, tai etes lähellä sitä mutta tulivat ajamaan koska pitivät autourheiluharrastuksesta, eikä ollut kallista. Osasyynä oli myös vanhan kakkosrhmän säännöt, auto ei ollut kallis rakentaa ja mitään painorajoja ei ollut, auto painoi sen mitä se tehtaalta tullessaan sattui painamaan.
nyt kun kävelee varikolla, saa vain ihmetellä kuinka vähän autoja on, 30-40 osallistujaa nimellisesti mutta käytännössä vähemmän koska sama auto ajaa kahdessa eri luokassa
"ennenvanhaan " kilpailuissa oli +80 pirssiä, SM-kilpailuissa toistakin sataa, nyt tuollaisia automääriä on vain harvoissa jokkiskilpailuissa....
tuo nelivetoisten rengassääntöhän on vain yksi typeryys pitkässä typerien sääntöjen kokeilussa joille ei loppua näy
Jääpöly radalla kuuluu mielestäni lajiin.. mutta kun se VAUHTI josta ihmiset on valmiita lipun maksamaan, se puuttuu nyt nelikoistakin
Painotaulukostakin hieman sanomista, sääntökirjasta siteeraan; auton osallistuessa sprint- tai jääratakilpailuun: 2000cc/ 1000kg
ja toisessa kohdassa ; auton osallistuessa RATAkilpailuun saman auton paino olikohan se 780kg
ja jos tuo ylivieskan UA:n sivujen 2010 jääratasäännöt pitää paikkansa, olisi kaksilitraisen auton paino 820kg jääradalla tänä vuonna.....voi v..tujen kevät, onko tässä oikeasti mitään JÄRKEÄ??
Ruuvaat sitä yli kahdensadan kilon painoa repsikan penkin paikalle sen mukaan mitä lajia ajat, jos uskallat ajaa tuo järjetön rautamöykky vieressäsi.
AI NIIN, ethän voi ajaa kuin yhtä lajia kun pelkät osallistumismaksut tuo lompakolta pohja näkyville
tuossa aiemmin kirjoitin 80-luvun alkupuolesta, silloin ei todellakaan ollut pääsymaksuja vaikka järjestävällä seuralla olisi ollut oikeus periäkin niitä.
Varikoilla näki paljon autokuntia jotka eivät juurikaan koskaan olleet palkinnoilla, tai etes lähellä sitä mutta tulivat ajamaan koska pitivät autourheiluharrastuksesta, eikä ollut kallista. Osasyynä oli myös vanhan kakkosrhmän säännöt, auto ei ollut kallis rakentaa ja mitään painorajoja ei ollut, auto painoi sen mitä se tehtaalta tullessaan sattui painamaan.
nyt kun kävelee varikolla, saa vain ihmetellä kuinka vähän autoja on, 30-40 osallistujaa nimellisesti mutta käytännössä vähemmän koska sama auto ajaa kahdessa eri luokassa
"ennenvanhaan " kilpailuissa oli +80 pirssiä, SM-kilpailuissa toistakin sataa, nyt tuollaisia automääriä on vain harvoissa jokkiskilpailuissa....
tuo nelivetoisten rengassääntöhän on vain yksi typeryys pitkässä typerien sääntöjen kokeilussa joille ei loppua näy
Jääpöly radalla kuuluu mielestäni lajiin.. mutta kun se VAUHTI josta ihmiset on valmiita lipun maksamaan, se puuttuu nyt nelikoistakin
Painotaulukostakin hieman sanomista, sääntökirjasta siteeraan; auton osallistuessa sprint- tai jääratakilpailuun: 2000cc/ 1000kg
ja toisessa kohdassa ; auton osallistuessa RATAkilpailuun saman auton paino olikohan se 780kg
ja jos tuo ylivieskan UA:n sivujen 2010 jääratasäännöt pitää paikkansa, olisi kaksilitraisen auton paino 820kg jääradalla tänä vuonna.....voi v..tujen kevät, onko tässä oikeasti mitään JÄRKEÄ??
Ruuvaat sitä yli kahdensadan kilon painoa repsikan penkin paikalle sen mukaan mitä lajia ajat, jos uskallat ajaa tuo järjetön rautamöykky vieressäsi.
AI NIIN, ethän voi ajaa kuin yhtä lajia kun pelkät osallistumismaksut tuo lompakolta pohja näkyville

- veleho
- Yleinen
- Viestit: 153
- Liittynyt: 12.11.2005 00:00
Re: SM jäärata 2010
[quote="micco"]Niin..
Maksut ovat kohonneet kaikissa kilpa-autoluokissa jo tähtitieteellisiksi harrastajan näkökulmasta. Perään liitolta ja Sportsilta selvitystä asiaan:) Syyksi tuskin voidaan nimetä kilpailujen järjestämiskuluja jotka edelleenkin tehdään suurimmaksi osin talkoovoimin. Olisikohan jonkun pienen piirin konsulttipalkkiot/ ahneus harrastajan kukkarolla, joka rasittaa koneiston taloutta..tai jopa odoteltavat tulevat manageripalkkiot..viittaakohan tämä Pirelli-soppariin..heh!
Eli..olet todella kysellyt selvitystä asiaan vai onko tuo huumoria jota en sisäistänyt?
Koskapa kyseessä on harrastajapohjalta rahoitettu laitos, eikö sen rahaliikenne täydy olla julkista tietoa joka pitäisi olla kaikkien luettavissa? silloinhan joku talousihminen/ kirjanpitäjä osaisi varmasti kertoa mihin nuo kaikki rahat menee ja mitä niillä tehdään....voittoa tuottamatonhan järjestö on kyseessä, vai onko?
omistaako AKK Motorsport yksin AKK sportsin joka taas on osakeyhtiö ja osakeyhtiöiden tehtävä on tuottaa voittoa. mihin ne voitot/ tappiot käytetään/kuka maksaa mahd.tappiot?
Minä en ymmärrä kirjanpidosta juuri mitään mutta mieleen tulee taannoinen SEPE-kopterista noussut kohu, lahjoitusrahoja käytetty lomamökkeihin ja ties mihin....ryvetty siinä yksi poliitikkokin samalla
Ralli on pirun hieno laji , mutta rasittaako työttömien ralli- ja ratakuskien koulutus kuinka paljon kattojärjestöä?harrastajia on tässä maassa kuitenkin aika vähän.....saaneeko AKK jotakin tukea kuten vaikka hiihtoliitto....
Maksut ovat kohonneet kaikissa kilpa-autoluokissa jo tähtitieteellisiksi harrastajan näkökulmasta. Perään liitolta ja Sportsilta selvitystä asiaan:) Syyksi tuskin voidaan nimetä kilpailujen järjestämiskuluja jotka edelleenkin tehdään suurimmaksi osin talkoovoimin. Olisikohan jonkun pienen piirin konsulttipalkkiot/ ahneus harrastajan kukkarolla, joka rasittaa koneiston taloutta..tai jopa odoteltavat tulevat manageripalkkiot..viittaakohan tämä Pirelli-soppariin..heh!
Eli..olet todella kysellyt selvitystä asiaan vai onko tuo huumoria jota en sisäistänyt?
Koskapa kyseessä on harrastajapohjalta rahoitettu laitos, eikö sen rahaliikenne täydy olla julkista tietoa joka pitäisi olla kaikkien luettavissa? silloinhan joku talousihminen/ kirjanpitäjä osaisi varmasti kertoa mihin nuo kaikki rahat menee ja mitä niillä tehdään....voittoa tuottamatonhan järjestö on kyseessä, vai onko?
omistaako AKK Motorsport yksin AKK sportsin joka taas on osakeyhtiö ja osakeyhtiöiden tehtävä on tuottaa voittoa. mihin ne voitot/ tappiot käytetään/kuka maksaa mahd.tappiot?
Minä en ymmärrä kirjanpidosta juuri mitään mutta mieleen tulee taannoinen SEPE-kopterista noussut kohu, lahjoitusrahoja käytetty lomamökkeihin ja ties mihin....ryvetty siinä yksi poliitikkokin samalla
Ralli on pirun hieno laji , mutta rasittaako työttömien ralli- ja ratakuskien koulutus kuinka paljon kattojärjestöä?harrastajia on tässä maassa kuitenkin aika vähän.....saaneeko AKK jotakin tukea kuten vaikka hiihtoliitto....
- Vauhtikone
- A-Junnu
- Viestit: 112
- Liittynyt: 06.05.2004 00:00
- Viesti:
Säännöt jääradalla
Valistakaa tyhmää SM-Botnia jääratakisaan lähtijää, miten jääradalla penkkisääntö on, saako olla vanhentunut FIA-penkki? Entäs tuo takasumuvalon sijoitus? Kyseessä Historic luokan jäärata-auto.
- veleho
- Yleinen
- Viestit: 153
- Liittynyt: 12.11.2005 00:00
Re: Säännöt jääradalla
ei kannattane mennä ajamaan Kuortaneelle, kaikki muut kuskit kun menee Nivalaan johon kisatkin siirrettyVauhtikone kirjoitti:Valistakaa tyhmää SM-Botnia jääratakisaan lähtijää, miten jääradalla penkkisääntö on, saako olla vanhentunut FIA-penkki? Entäs tuo takasumuvalon sijoitus? Kyseessä Historic luokan jäärata-auto.
mitä hyötyä on penkkien päivämääristä ja siihen liittyvistä säännöistä jos niitä ei tarvikaan noudattaa?
Ei se tosin olisi ihme jos jääradan osalta olisi muutettukin taas jotain sääntöä mutta tuskin sentään turvallisuuteen liittyviä määräyksiä
- veleho
- Yleinen
- Viestit: 153
- Liittynyt: 12.11.2005 00:00
Re: jää
Pikkupakkasia lupailee näille seuduin koko loppuviikoksi,NORRA kirjoitti:Mitenhän Nivalasa jään kunto kovasti on lämminnyt ja sadellut. Voiko kisoja ajaa?
Ylivieskan porukka on kuulopuheitten mukaan jäädyttäneet jo edellisen kisan jälkeen radan uudestaan
eiköhän liene ajokunnossa, kun ei vaan pölisisi kuten etellisessä kisassa kun ensimmäisen kierroksen jälkeen sai kisaa seurata kuulolla..
- NORRA
- Viestit: 6
- Liittynyt: 06.10.2008 00:00
pölisi
Viimeksi pölisi, mutta osasyyllinen oli kova pakkanen ja kyllä 10 autoa radalla tahtoo pölyä nostattaa. Kuulin vain että niillä seuduilla on tänään ollu nollassa ja joen jäällä olis vettä reilusti, toivottavasti ei oikein lauhaa olis ettei kisoja jouduttais perumaan.
- Vauhtikone
- A-Junnu
- Viestit: 112
- Liittynyt: 06.05.2004 00:00
- Viesti:
Re: Säännöt jääradalla
Mistä ihmeestä päättelit että olisimme menossa Kuortaneelle saakka? Sen toki tiedostamme että SM-Jäärata Team Botnia ajetaan Nivalassa, lähes "kotikulmilla".veleho kirjoitti:ei kannattane mennä ajamaan Kuortaneelle, kaikki muut kuskit kun menee Nivalaan johon kisatkin siirrettyVauhtikone kirjoitti:Valistakaa tyhmää SM-Botnia jääratakisaan lähtijää, miten jääradalla penkkisääntö on, saako olla vanhentunut FIA-penkki? Entäs tuo takasumuvalon sijoitus? Kyseessä Historic luokan jäärata-auto.
mitä hyötyä on penkkien päivämääristä ja siihen liittyvistä säännöistä jos niitä ei tarvikaan noudattaa?
Ei se tosin olisi ihme jos jääradan osalta olisi muutettukin taas jotain sääntöä mutta tuskin sentään turvallisuuteen liittyviä määräyksiä
Epätietoisuutemme koskikin paria tekniikkasääntöä, joihin tulikin selvyys toisaalta, kiitos sinne siitä.
Ei ollut tarkoituskaan olla noudattamatta sääntöjä, vaan varmistaa nimenomaan automme sääntöjenmukaisuus!
Kiitti kuitenkin kommentista.
- prinz
- Viestit: 13
- Liittynyt: 14.04.2007 00:00
Jos joku kusyy vois vastata! penkissä päiväys alle viisi vuotta, fia kalsarit, muut varusteet tulelta suojaavia mut ei tartte leimoja. sumari olisko niin että yli 40cm maasta,auton keskilinjan vasemmalla puolella. omat valot ei tarkaan ottaen taida riittää tarttis olla 21w polttimo, ja parkki valo vois sulaa isosta polttimosta.
- veleho
- Yleinen
- Viestit: 153
- Liittynyt: 12.11.2005 00:00
Re: Säännöt jääradalla
[
Mistä ihmeestä päättelit että olisimme menossa Kuortaneelle saakka? Sen toki tiedostamme että SM-Jäärata Team Botnia ajetaan Nivalassa,
Tuosta Team Botniasta, se kun on Kuortaneen seudun autoporukka, Nivalassa taas järjestäjänä Ylivieskan UA
oliko nivalan toinen kilpailu sm-botnian nimellä? se on mennyt minulta ohi..
tuskin vastauksestani kannattaa hermostua, luulin ettette tiennyt kilpailun olevan siirretty
Miten siinä penkkikysymyksessä kävi, saako vanhentuneella penkillä ajaa?
Mistä ihmeestä päättelit että olisimme menossa Kuortaneelle saakka? Sen toki tiedostamme että SM-Jäärata Team Botnia ajetaan Nivalassa,
Tuosta Team Botniasta, se kun on Kuortaneen seudun autoporukka, Nivalassa taas järjestäjänä Ylivieskan UA
oliko nivalan toinen kilpailu sm-botnian nimellä? se on mennyt minulta ohi..
tuskin vastauksestani kannattaa hermostua, luulin ettette tiennyt kilpailun olevan siirretty
Miten siinä penkkikysymyksessä kävi, saako vanhentuneella penkillä ajaa?