Täysin sääntöjen mukaisiin kaariin saa upotettua putkea haluamansa määrän. Minimikehikkoon, joka täyttää määräykset ja sitten maksimi putkimäärään jota siihen voi laittaa saattaa ollaparikin kankea = 12 m. Joku saattaa saada eron vieläkin suuremmaksi. Tämäkin arvioi vedetty hatusta.TaZu kirjoitti:Tuota samaa putkea löytyy myös alla olevasta firmastaIlkkaT kirjoitti:
...Eli siinä tapauksessa EN-standardin mukainen "235"-putki kelpaa kaariputkeksi, koska sen murtolujuus alkaa 360 N/mm2. Nämä arvot löytyy mm. Onnisen teräsluettelon loppupuolelta.
Onnisen luettelosta vaihtoehdot ovat siten:
saumaton putki P235GH TC1
48,3x2,6 9,81 ¤/m
38x2,6 10,50 ¤/m
http://kauppa.taloon.com/PublishedServi ... VI-0323142
P235GH TC1 St 35.8
8,82/eur metri
ei paha hinta.
semmoinen kysymys olisi vielä asiaa koskien, että kuinka monta metriä kaariaputkea kuluu, jos tekee täysin sääntöjen mukaiset kaaret vaikkapa bmw e36seen??
kiitos, jos joku jaksaa vastata
Turvakaariputken materiaali
- MJT
- WRC
- Viestit: 1046
- Liittynyt: 21.05.2004 00:00
- mattski
- B-junnu
- Viestit: 27
- Liittynyt: 05.12.2008 00:00
Kylmävedettyä
Moi MJH, TaZu, IlkkaT.
Mitä epäselvää on sanassa KYLMÄVEDETTY. Toi P235GH TC1 EI OLE KYLMÄVEDETTYÄ, SE EI KELPAA.
Jos ehtoja on useampi, niin kaikki pitää täyttyä, pelkästään murtolujuus ei riitä.
Putken pitää täyttää murtolukuarvo, olla saumatonta sekä kylmävedettyä.
Terv. Kimi
Mitä epäselvää on sanassa KYLMÄVEDETTY. Toi P235GH TC1 EI OLE KYLMÄVEDETTYÄ, SE EI KELPAA.
Jos ehtoja on useampi, niin kaikki pitää täyttyä, pelkästään murtolujuus ei riitä.
Putken pitää täyttää murtolukuarvo, olla saumatonta sekä kylmävedettyä.
Terv. Kimi
- iipox
- B-junnu
- Viestit: 34
- Liittynyt: 28.12.2009 00:00
- Viesti:
- MrSpoon
- KV
- Viestit: 627
- Liittynyt: 30.04.2004 00:00
- Hatustavedetty
- A-Junnu
- Viestit: 57
- Liittynyt: 22.01.2006 00:00
MJT kirjoitti:TaZu kirjoitti:Tuota samaa putkea löytyy myös alla olevasta firmastaIlkkaT kirjoitti:
...Eli siinä tapauksessa EN-standardin mukainen "235"-putki kelpaa kaariputkeksi, koska sen murtolujuus alkaa 360 N/mm2. Nämä arvot löytyy mm. Onnisen teräsluettelon loppupuolelta.
Onnisen luettelosta vaihtoehdot ovat siten:
saumaton putki P235GH TC1
48,3x2,6 9,81 ¤/m
38x2,6 10,50 ¤/m
http://kauppa.taloon.com/PublishedServi ... VI-0323142
P235GH TC1 St 35.8 <--------
8,82/eur metri
ei paha hinta.
kiitos, jos joku jaksaa vastata
Onko tuo isolla boldattu nyt sitten varmasti sitä säännöt täyttävää kaariputki materiaalia?
Sain pätkän Luuppalan tekemästä kaaresta ja putkessa näkyi tuo ST 35.8 merkintä ja halkasia putkella on 38mm ja seinämää tais olla 2,6mm
KIITOS JOS JOKU VIELÄ KERRAN JAKSAA ASIAN VARMISTAA. :D
- mattski
- B-junnu
- Viestit: 27
- Liittynyt: 05.12.2008 00:00
Moi Benkku, Kyllä, olen aivan varma.
Kannattais googlata vähän lisää, mutta helpotan työtäsi vähän.
Etsi tästä luettelosta P235GH ja P235TC1 , ja katso mitä otsikossa lukee.
http://www.onninen.com/SiteCollectionDo ... 202007.pdf
Sitten etsit E235+N ja katso mitä otsikossa lukee.
Jos löydät tästä luettelosta EN10216-2 standardin ja kylmävedetyn sanan yhdistettynä, niin olet aika seppä.
EN10216-2 on saumattoman, lämmittämällä vedetyn putken standardi.Valmistusmenetelmää ei tarvitse kertoa, mutta se ei ole
koskaan kylmävedettyä.
EN10305-4 on KYLMÄVEDETYN putken määrittely, valmistus on kalliimpaa, koska se vaatii useamman vaiheen ja huomattavasti järeämmät laitteet.
Kun putkea ei lämmitetä, sen ominaisuudet pysyy vakiona.
EN standardit määrittelevät myös toleranssit ja pinnan laadun, mutta ei materiaalin vahvuutta.
St35.8 ylittää murto ja myötölujuudet ja sitä on olemassa myös kylmävedettynä, mutta St35.8 on yleensä kuumavedettyä. Siinä on vähemmän hiiltä, eli se on pehmeämpää, joten se myös notkistuu alhaisemmassa lämpötilassa.
Putkessa on aina myös EN merkintä, ja jos siinä lukee myös EN10216 tai P235, niin sulla on paskaa käsissä.
St35.8 on materiaalistandardi, ja se ei määrittele valmistusmenetelmä.
Sääntökirjan lämpökäsitellyt tarkoittaa määrättyyn tasoon karkaisua ja taivutusjännitteiden päästökäsittelyä. Ei kuitenkaan karkaista niin kovaksi että se murtuu kuin valurautakattila.
Ja jotta noi standardit ei jäisi epäselväksi, niin ohesa linkki www.sfs.fi sivulle, josta löydät seuraavat tiedot ja josta voit ostaa nuo standardidokumentit, mutta otsikko taitaa riittää.
Tässä copy paste.
SFS-EN 10305-4
Ohutseinäteräsputket. Tekniset toimitusehdot. Saumattomat kylmävedetyt putket hydrauliikka- ja pneumatiikkajärjestelmiin
Soveltamisala
This European Standard specifies the technical delivery conditions for seamless cold drawn steel tubes of circular cross section used in hydraulic and pneumatic power systems.
Tubes according to European are characterized by having precisely definedtolerances on dimensions and a specified surface roughness.
The allowed pressure rates and temperatures are the responsibility of the customer in accordance with the state of the art and in application of the safety coefficients specified in the applicable regulations, codes or standards.
Direktiivi Liittyy direktiiviin 97/23/EC
Vahvistuspäivä 2003-08-18
Ja sitten 10216-2, joka on kumottu, uusi on 10216-2 A1+A2
SFS-EN 10216-2:en (Kumottu)
Saumattomat painelaiteteräsputket. Tekniset toimitusehdot. Osa 2: Kuumalujat seostamattomat ja seostetut teräsputket
Soveltamisala
This Part of EN 10216 specifies the technical delivery conditions in two test categories for seamless tubes of circular cross section, with specified elevated temperature properties, made of non-alloy and alloy steel.
NOTE This Part of EN 10216 mayalso be applied for tubes of non-circular cross section; necessary modification should be agreed at the time of enquiry and order.
Sidokset SFS-EN 10216-2 + A1 + A2 korvaa SFS-EN 10216-2:en
Direktiivi Liittyy direktiiviin 97/23/EC
Vahvistuspäivä 2002-09-09
Kumottupäivä 2007-09-10
Maailmasta löytyy valmistajia ihan älyttömästi, mutta Polarputki ja Onninen on varmaan lähimmät ja helpoimmat josta noita saa, ja tulee varmasti oikein.
Vaikuttaa siltä että kisoissa on vino pino autoja sääntöjen vastaisilla kaarilla, ja täällä jotkut koittaa vängätä paskansa luokituksen mukaisiksi.
Summa summarum.
EN10216 ei ole kylmävedettyä,
EN10305 on kylmävedettyä.
P235 määrittelee myötölujuuden, ja seurauksena on että murtolujuus on vähintään yli 350 (katso onnisen luettelon lopusta).
P235GH TC1 EI OLE KYLMÄVEDETTY.
CG856 ja CH140 on KYLMÄVEDETTYÄ.
Tein 48 millisestä E355+N /St 52.4:stä pääkaaren ja putkentaivutin huus kuolemaa,joten toi 235 on parempi kotipajalle.
Jos putkimyyjä väittää että EN10216 on kylmävedettyä, niin kysy miten EN10305 ja EN10216 poikkeaa toisistaan. Onnisen myyjä sanoi heti että pitää olla 10305:sta kun kerroin että tulee kilpa-auton kaarimateriaaliksi.
Jos kaaren tekijä ei suostu kertomaan mistä on tavara ostettu, ja millä tilauskoodilla, niin vaihda pajaa. Oma turvallisuus tässä on kyseessä. Ei se putkentaittaja sillä autolla aja, Jos se saa putkea halvemmalla ja unohtaa tai ei ymmärrä tuon kylmävedetyn sanan merkitystä, niin se tienaa noin 7 eur /metri.
Mun osalta case closed.
Kannattais googlata vähän lisää, mutta helpotan työtäsi vähän.
Etsi tästä luettelosta P235GH ja P235TC1 , ja katso mitä otsikossa lukee.
http://www.onninen.com/SiteCollectionDo ... 202007.pdf
Sitten etsit E235+N ja katso mitä otsikossa lukee.
Jos löydät tästä luettelosta EN10216-2 standardin ja kylmävedetyn sanan yhdistettynä, niin olet aika seppä.
EN10216-2 on saumattoman, lämmittämällä vedetyn putken standardi.Valmistusmenetelmää ei tarvitse kertoa, mutta se ei ole
koskaan kylmävedettyä.
EN10305-4 on KYLMÄVEDETYN putken määrittely, valmistus on kalliimpaa, koska se vaatii useamman vaiheen ja huomattavasti järeämmät laitteet.
Kun putkea ei lämmitetä, sen ominaisuudet pysyy vakiona.
EN standardit määrittelevät myös toleranssit ja pinnan laadun, mutta ei materiaalin vahvuutta.
St35.8 ylittää murto ja myötölujuudet ja sitä on olemassa myös kylmävedettynä, mutta St35.8 on yleensä kuumavedettyä. Siinä on vähemmän hiiltä, eli se on pehmeämpää, joten se myös notkistuu alhaisemmassa lämpötilassa.
Putkessa on aina myös EN merkintä, ja jos siinä lukee myös EN10216 tai P235, niin sulla on paskaa käsissä.
St35.8 on materiaalistandardi, ja se ei määrittele valmistusmenetelmä.
Sääntökirjan lämpökäsitellyt tarkoittaa määrättyyn tasoon karkaisua ja taivutusjännitteiden päästökäsittelyä. Ei kuitenkaan karkaista niin kovaksi että se murtuu kuin valurautakattila.
Ja jotta noi standardit ei jäisi epäselväksi, niin ohesa linkki www.sfs.fi sivulle, josta löydät seuraavat tiedot ja josta voit ostaa nuo standardidokumentit, mutta otsikko taitaa riittää.
Tässä copy paste.
SFS-EN 10305-4
Ohutseinäteräsputket. Tekniset toimitusehdot. Saumattomat kylmävedetyt putket hydrauliikka- ja pneumatiikkajärjestelmiin
Soveltamisala
This European Standard specifies the technical delivery conditions for seamless cold drawn steel tubes of circular cross section used in hydraulic and pneumatic power systems.
Tubes according to European are characterized by having precisely definedtolerances on dimensions and a specified surface roughness.
The allowed pressure rates and temperatures are the responsibility of the customer in accordance with the state of the art and in application of the safety coefficients specified in the applicable regulations, codes or standards.
Direktiivi Liittyy direktiiviin 97/23/EC
Vahvistuspäivä 2003-08-18
Ja sitten 10216-2, joka on kumottu, uusi on 10216-2 A1+A2
SFS-EN 10216-2:en (Kumottu)
Saumattomat painelaiteteräsputket. Tekniset toimitusehdot. Osa 2: Kuumalujat seostamattomat ja seostetut teräsputket
Soveltamisala
This Part of EN 10216 specifies the technical delivery conditions in two test categories for seamless tubes of circular cross section, with specified elevated temperature properties, made of non-alloy and alloy steel.
NOTE This Part of EN 10216 mayalso be applied for tubes of non-circular cross section; necessary modification should be agreed at the time of enquiry and order.
Sidokset SFS-EN 10216-2 + A1 + A2 korvaa SFS-EN 10216-2:en
Direktiivi Liittyy direktiiviin 97/23/EC
Vahvistuspäivä 2002-09-09
Kumottupäivä 2007-09-10
Maailmasta löytyy valmistajia ihan älyttömästi, mutta Polarputki ja Onninen on varmaan lähimmät ja helpoimmat josta noita saa, ja tulee varmasti oikein.
Vaikuttaa siltä että kisoissa on vino pino autoja sääntöjen vastaisilla kaarilla, ja täällä jotkut koittaa vängätä paskansa luokituksen mukaisiksi.
Summa summarum.
EN10216 ei ole kylmävedettyä,
EN10305 on kylmävedettyä.
P235 määrittelee myötölujuuden, ja seurauksena on että murtolujuus on vähintään yli 350 (katso onnisen luettelon lopusta).
P235GH TC1 EI OLE KYLMÄVEDETTY.
CG856 ja CH140 on KYLMÄVEDETTYÄ.
Tein 48 millisestä E355+N /St 52.4:stä pääkaaren ja putkentaivutin huus kuolemaa,joten toi 235 on parempi kotipajalle.
Jos putkimyyjä väittää että EN10216 on kylmävedettyä, niin kysy miten EN10305 ja EN10216 poikkeaa toisistaan. Onnisen myyjä sanoi heti että pitää olla 10305:sta kun kerroin että tulee kilpa-auton kaarimateriaaliksi.
Jos kaaren tekijä ei suostu kertomaan mistä on tavara ostettu, ja millä tilauskoodilla, niin vaihda pajaa. Oma turvallisuus tässä on kyseessä. Ei se putkentaittaja sillä autolla aja, Jos se saa putkea halvemmalla ja unohtaa tai ei ymmärrä tuon kylmävedetyn sanan merkitystä, niin se tienaa noin 7 eur /metri.
Mun osalta case closed.
- Sheikki
- Yleinen
- Viestit: 186
- Liittynyt: 01.05.2004 00:00
- Paikkakunta: Lahti
- Viesti: