Turvakaariputken materiaali

Muu autojen tekniikkaan liittyvä keskustelu, sähköt, lisälaitteet, turvallisuus yms.
Avatar
IlkkaT
Viestit: 6
Liittynyt: 14.08.2007 00:00

Turvakaariputken materiaali

Viesti Kirjoittaja IlkkaT » 21.08.2007 12:54

Moi!

Olen tässä tekemässä kaaria munakadettiin ja ei oikein ole tullut selvyyttä tuosta kaariputken materiaalista.

Säännöissähän sanotaan että putki tulee olla saumaton kylmävedetty hiiliteräs, jonka vetolujuus 350 N/mm2. Okei.. Onko tuo sitten myötö vai murtolujuus kun sitä ei ole mainittu? Kyselin AKK:ltakin mutten vielä saanut vastausta.

Teräsmyynneissä olisi ainakin tarjolla putkea materiaalina S235GH, jonka myötölujuus on alle tuon 350 N/mm, olikohan ihan alk. 235 N/mm2 , mutta murtolujuus alk. 360 N. Lujuus riippuu materiaalivahvuudesta. Näissä suhteellisen ohuissa kamoissa mennään jossain skaalan yläpäässä. Kyseessä joku raekoon muokkautumisilmiö vedettäessä. No anyway.. pilkunpiip.

Jos materiaalin pitäisi olla vahvempaa, olisi vaihtoehtona S355??, jonka myötölujuus alkaa tuosta 355 N/mm2:sta. Ongelmaksi vaan muodostuu se että tätä ei oikein taida saada mistään. Ainakin Kuusakoskella luki Onnisen luetteloa ja sanoi että ei oo, ei tuu.

Kertokaa mitä tiedätte aiheesta.. Ja mistä ostatte kaariputkenne jkl-seudulla?

T: Ilkka T.

saxspeed
WRC
WRC
Viestit: 1096
Liittynyt: 29.05.2004 00:00

kaariputki

Viesti Kirjoittaja saxspeed » 21.08.2007 16:45

Terve kaariputkee on mulla 38mm ja 50mm ihan kuinka paljon tarviit 8O
"Tuhatsatayksitoista"

Avatar
henkka_ok
WRC
WRC
Viestit: 1187
Liittynyt: 12.01.2005 00:00

Re: Turvakaariputken materiaali

Viesti Kirjoittaja henkka_ok » 21.08.2007 21:49

IlkkaT kirjoitti:Säännöissähän sanotaan että putki tulee olla saumaton kylmävedetty hiiliteräs, jonka vetolujuus 350 N/mm2. Okei.. Onko tuo sitten myötö vai murtolujuus kun sitä ei ole mainittu? Kyselin AKK:ltakin mutten vielä saanut vastausta.
Kun puhutaan vetolujuudesta, niin silloin on kyse myötörajasta. Luulisin.
Ei taitu!

Avatar
IlkkaT
Viestit: 6
Liittynyt: 14.08.2007 00:00

kaariputki

Viesti Kirjoittaja IlkkaT » 21.08.2007 22:29

..ja putken materiaali on?

Avatar
IlkkaT
Viestit: 6
Liittynyt: 14.08.2007 00:00

putkimateriaali

Viesti Kirjoittaja IlkkaT » 21.08.2007 22:34

oho.. henkka kerkes väliin.. edellinen oli saxspeedille.

Henkka: Juu.. näin minäkin kuvittelisin. Kun muutoin ne kaaret olisi tuolla voimalla jo vähän vinossa. Se vaan ihmetyttää että voiko se oikea putki olla oikeasti hankalaa hommata? Kun tuo em. S235GH putki, josta kyllä luulen ison osan kaarista olevan tehdyn, ei mene myötörajallaan lähellekään speksiä.

Ilkka

saxspeed
WRC
WRC
Viestit: 1096
Liittynyt: 29.05.2004 00:00

Re: kaariputki

Viesti Kirjoittaja saxspeed » 21.08.2007 22:45

IlkkaT kirjoitti:..ja putken materiaali on?
Turvakaariksi kelpaavaa Onnisen "KAMAA"
"Tuhatsatayksitoista"

Avatar
IlkkaT
Viestit: 6
Liittynyt: 14.08.2007 00:00

Onnisen "kama"

Viesti Kirjoittaja IlkkaT » 21.08.2007 23:07

"Onnisen kama" ei täytä materiaalivaatimuskriteerejäni :P

Kenen/minkä mukaan se täyttää vaatimukset? Varmastikin jotain tarkempia speksejä on olemassa...

Ilkka

saxspeed
WRC
WRC
Viestit: 1096
Liittynyt: 29.05.2004 00:00

Kriteerit

Viesti Kirjoittaja saxspeed » 21.08.2007 23:19

Onnisen kama" ei täytä materiaalivaatimuskriteerejäni

Sitten en voi auttaa enempää :cry:
"Tuhatsatayksitoista"

kaimarkus
KV
KV
Viestit: 301
Liittynyt: 17.05.2004 00:00

Viesti Kirjoittaja kaimarkus » 22.08.2007 10:41

Tuolta pitäis löytyä putkea jonka kriteerit varmaan kelpaavat sinulle.
http://www.polarputki.fi/

Avatar
Guffe
Viestit: 5
Liittynyt: 31.07.2007 00:00

Viesti Kirjoittaja Guffe » 22.08.2007 10:43

Jos ihan tarkkoja ollaan, niin säännöt sanovat että putkien pitää olla kylmävedettyä. Kuumavalssattukaan ei siis käy.

Avatar
IlkkaT
Viestit: 6
Liittynyt: 14.08.2007 00:00

turvakaarimateriaali

Viesti Kirjoittaja IlkkaT » 27.08.2007 18:35

KaiMarkus / Guffe:
Juu.. Kylmävedettyä pitäisi olla eli kuumavalssattu ei kelpaa.

Ihme homma että kukaan ei tunnu tätä materiaalivaatimusta varmasti tietävän. 8O Tosin onko tuo sitten ihmekään kun ei tunnu AKK:ssakaan tietävän. Vieläkin odottelen sieltä tarkennusta tuohon myötö-, vaiko murtolujuus -aiheeseen..

Olen tosin tullut siihen päätelmään pienessä päässäni, että tuo S235xx (Fe35.8) on se materiaali mistä nuo tehdään ja kuuluu tehdä. S355xx (Fe52) ehkäpä on jo niin kovaa, eli myötö- ja murtolujuudet ovat lähellä toisiaan, että sitä ei oikein voi enää hyvin ainakaan kylmänä taivutella. Siksi ehkä tuo polarputken S355-aine on kuumavalssattua.

Ilmeisesti siis sääntöjen vetolujuusvaatimus tarkoittaa murtolujuutta...

Ilkka

kaimarkus
KV
KV
Viestit: 301
Liittynyt: 17.05.2004 00:00

Viesti Kirjoittaja kaimarkus » 27.08.2007 21:36

Ote sääntökirkasta:
8.2.2.8. Hitsausohjeita

Kaikki hitsaussaumat tulee olla korkeinta mahdollista laatua ja täyttää sauma kokonaisuudessaan (suositellaan suojakaasuhitsausta). Vaikkakin hyvännäköinen hitsaus ei välttämättä takaa sen laatua, huononnäköiset hitsaukset eivät koskaan ole merkki hyvästä työstä. Käytettäessä lämpökäsiteltyä terästä tulee valmistajan ohjeita seurata (erikoispuikot, suojakaasu).

Ennenkaikkea on huomattava, että lämpökäsittely ja seokseton korkeamman hiilipitoisuuden omaava teräs voi aiheuttaa ongelmia, ja että huono rakenne voi aiheuttaa lujuuden heikkenemistä (haurastumista) ja joustavuuden katoamisen.



Kaikki putket varustetaan valmistajan tunnuksella ja materiaalitiedoilla. Putket, joille vaaditaan ainestodistus EN 1 0204.3.1 merkitään
sulatusnumerolla. Putkien merkintätapaa säätelevät EN-standardit, ja tiedot merkitään automaattisesti valmistusprosessissa. Merkintä kertoo lukijalleen putkesta kaiken.
Merkkiyhdistelmä P235GHTC1:
P kertoo että putki soveltuu paineastiakäyttöön, 235 ilmoittaa
putken myötölujuuden vähimmäisarvon huoneen lämpötilassa Mpa ja GH ovat kuumalujan teräksen tunnuksia. Viimeinen numeroeli TC1 ilmoittaa putken testiryhmän. Ainestodistuksesta selviävät valmistusstandardit,
mittatiedot, raaka-aine, kemiallinen analyysi, tehdyt mekaaniset koestukset ja niiden arvot. Sulatusnumero tai sulatustunnus yhdistää ainestodistuksen ja tuotteen.

Avatar
MJT
WRC
WRC
Viestit: 1046
Liittynyt: 21.05.2004 00:00

Re: Onnisen "kama"

Viesti Kirjoittaja MJT » 27.08.2007 21:40

Aikoinaan TeKussa tutkittaessa eri materiaaleja laboratorio olosuhteissa selvittelimme myös aineiden lujuuksia. Kyseeseen tuli silloin myös vetomurtolujuus, jotka siihen aikaan saatettiin ilmoittaa Fe 37 tai ST 37, St 50 yms. Varmasti kaaret kestää vaatimusten mukaisesti jos ne tehdään saumattomasta kylmävedetystä[ ST 37 teräksestä. Jos jollakin on vielä olemassa Hjalmar Ström´in Tekniset taulukot kirjanen. Löytyy sieltä tarvittava tieto. Valitettavasti ei osunut tätä kirjoittaessani käteeni vaikka minulla pitäisi olla niitä kaksin kappalein. :evil:
Turha tarkkuus on teknistä tietämättömyyttä. Jos haluaa varmasti kestävät, voi ne tehdä umpiraudasta.

quote="IlkkaT"]"Onnisen kama" ei täytä materiaalivaatimuskriteerejäni :P

Kenen/minkä mukaan se täyttää vaatimukset? Varmastikin jotain tarkempia speksejä on olemassa...

Ilkka[/quote]

Avatar
RRT
B-junnu
B-junnu
Viestit: 30
Liittynyt: 13.01.2005 00:00

Viesti Kirjoittaja RRT » 28.08.2007 08:16

Valitettavasti sääntökirja ei speksaa vaatimusta kovinkaan tarkkaan. Kävin itse aikoinaan tämän viestiketjun mukaisen keskustelun AKK:n kanssa ja silloin kurkattiin FIAN englannin kielisestä tekstistä apuja tuohon vetolujuuteen, eli Tensile Strenght => murtoraja.

Avatar
Guffe
Viestit: 5
Liittynyt: 31.07.2007 00:00

Viesti Kirjoittaja Guffe » 28.08.2007 08:32

Tuota sääntökirjan tekstiä pitäisi hieman päivittää, sääntöjenhän _pitäisi_ olla yksiselitteiset...

Kuitenkin nykyään kun jotain esim. teräsrakenteita mitoitetaan, käytetään mitoitusarvoina juurikin myötölujuutta. Murtolujuuden mukaan mitoittaminen kuuluu sinne historiaan, samoiten kuin vanhojen standardien St37 jne. merkinnätkin... Valitettavasti vanhat opitut tavat tahtovat olla kovin hankalasti uudistettavissa :)

Vastaa Viestiin