betonoitu lohko ja lämmöt?
- datsun180
- B-junnu

- Viestit: 32
- Liittynyt: 19.03.2007 00:00
betonoitu lohko ja lämmöt?
mites luuletta että jaahtyy tollanen 1.8 litranen ahdettu bensakone, jossa on betonoitu lohko noin 4 senttiä vaille täyteen, että riittääkö öljynlauhduttimen asennus vai pitääkö keksiä jotakin muita keinoja?eli siis onko kellään kokemuksia betonoiduista koneista kertokaa ihmeessä neuvoja jäähdytyksen suhteen jos on omakohtaisia kokemuksia. :?
- Motorsport
- Yleinen

- Viestit: 169
- Liittynyt: 28.12.2004 00:00
- Viesti:
Itellä oli ennen 5K lohkossa aina kurat sisällä, mutta nykyään ei enää ole! Eikä varmaan tule. (ei toki ole ahdettu) Ja on niiltä osin kestänyt!!
Miten se vaikuttaa... sylinterin alaosa kyllä takulla käy eri lämmössä kun yläosa! Sen vaikutuksesta sylinterin mittoihin on paha sanoa.
Jättäisin teikäläisenä ehkä pois jos ei kestävyys väkisin sitä vaadi!
PS: Moottorin lämmöt oli samat! Oli kuraa tai ei!! (kuraa oli noin 3-4cm pohjalla)
Miten se vaikuttaa... sylinterin alaosa kyllä takulla käy eri lämmössä kun yläosa! Sen vaikutuksesta sylinterin mittoihin on paha sanoa.
Jättäisin teikäläisenä ehkä pois jos ei kestävyys väkisin sitä vaadi!
PS: Moottorin lämmöt oli samat! Oli kuraa tai ei!! (kuraa oli noin 3-4cm pohjalla)
- datsun180
- B-junnu

- Viestit: 32
- Liittynyt: 19.03.2007 00:00
- anthonysan
- B-junnu

- Viestit: 36
- Liittynyt: 21.12.2008 00:00
ohan siellä vielä seinää vaikka kuinka ;-). Totta tosiaan eipä taida ilman kuraa kestää noin ohuilla seinämillä.
youtube videot Turkin mm-rallista
http://www.kaatovideot.com/mm-ralli-videot.htm
http://www.kaatovideot.com/mm-ralli-videot.htm
- MJT
- WRC

- Viestit: 1046
- Liittynyt: 21.05.2004 00:00
datsun180 kirjoitti:semmosta vaan suunnittelin että ku on vielä kone irtaallaa nii ois voinu kehittää jotain öljy suihkuja lohkon seinämiin lisäjäähdytykseksi vai onko ne aiheellisia
Kaikki keinot jolla jäähdytystä voidaan parantaa on hyväksi. Normaalisti kiertokangen ja kampiakselin voiteluun tuleva öljy purkautuu ulos kampikammion ja sylinteriputkien seinämille jäähdyttäen samalla moottoria. Jos olet keksinyt jonkin lisäjäähdytyksen vaarantamatta laakereille menevää öljymäärää se on varmasti hyvä. Huomioitavaa kuitenkin että myös öljy lämpenee ja saattaa olla jopa todennäköistä että se on lämpimämpää kuin vesi vesijäähdytteisissä moottoreissa joten veden jäähdyttimen osuus korostuu. Jos käytössä ilmajäähdytteinen öljyn jäähdytin (joskus puhutaan virheellisesti lauhduttimesta. Lauhtuminen on höyryn muuttumista nesteeksi, Öljy ei käytännössä voi olla koskaan höyrymäisessä muodossa ilman moottori vauriota) se helpottaa moottorin jäähdytystä. Jos autossa öljyn jäähdytin ( lämmönsiirrin) joka on kytketty auton nestejäähdytysjärjestelmään tarvitsee se tehokkaan jäähdytysjärjestelmän. Mitä tarkemmin moottoriin syötetty polttoaine saadaan hyötykäytettyä sen paremmin se vaikuttaa moottorin tehoon. Kaikki ylimääräinen hukkalämpö syö hyötysuhdetta.
Valitettavasti en ole perehtynyt sementointiin kuin vähäisesti rakennustöissä. Joskin olen joskus kuitenkin suunnitellut voimakoneita normaalien jäähdytysjärjestelmien mukaisesti.
- sunbeam1
- Yleinen

- Viestit: 172
- Liittynyt: 25.08.2005 00:00
- adrenaline
- Viestit: 2
- Liittynyt: 04.08.2007 00:00
Minun mielestäni myös glykoli syövyttää betonia iän kanssa. Olisiko hassumpi idea laittaa epoksi pinnoite betonin päälle niin vois käyttää myös glykolia sen jälkeen????swift kirjoitti:Typerä kysymys, mutta kysyn silti..
Kestääkö tuollainen betonoitu lohko glykolia? Joskus oon jostain essolta kuullu, ettei tuo betoni kestäs sitä.. Pitäs käyttää jotakin muuta?