betonoitu lohko ja lämmöt?

Ralli- ja sprint autojen moottoriin ja voimansiirtoon liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
datsun180
B-junnu
B-junnu
Viestit: 32
Liittynyt: 19.03.2007 00:00

betonoitu lohko ja lämmöt?

Viesti Kirjoittaja datsun180 » 07.12.2009 19:32

mites luuletta että jaahtyy tollanen 1.8 litranen ahdettu bensakone, jossa on betonoitu lohko noin 4 senttiä vaille täyteen, että riittääkö öljynlauhduttimen asennus vai pitääkö keksiä jotakin muita keinoja?eli siis onko kellään kokemuksia betonoiduista koneista kertokaa ihmeessä neuvoja jäähdytyksen suhteen jos on omakohtaisia kokemuksia. :?

Avatar
Motorsport
Yleinen
Yleinen
Viestit: 169
Liittynyt: 28.12.2004 00:00
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Motorsport » 07.12.2009 20:17

Itellä oli ennen 5K lohkossa aina kurat sisällä, mutta nykyään ei enää ole! Eikä varmaan tule. (ei toki ole ahdettu) Ja on niiltä osin kestänyt!!

Miten se vaikuttaa... sylinterin alaosa kyllä takulla käy eri lämmössä kun yläosa! Sen vaikutuksesta sylinterin mittoihin on paha sanoa.

Jättäisin teikäläisenä ehkä pois jos ei kestävyys väkisin sitä vaadi! :wink:

PS: Moottorin lämmöt oli samat! Oli kuraa tai ei!! (kuraa oli noin 3-4cm pohjalla)

Avatar
datsun180
B-junnu
B-junnu
Viestit: 32
Liittynyt: 19.03.2007 00:00

Viesti Kirjoittaja datsun180 » 07.12.2009 20:31

kyllä se vaatii petonit ku tehotavoite on jotain yli 300 hv ja sylinterit niin isossa ylikoossa että ei muuten kestä

Avatar
datsun180
B-junnu
B-junnu
Viestit: 32
Liittynyt: 19.03.2007 00:00

Viesti Kirjoittaja datsun180 » 07.12.2009 20:35


Avatar
anthonysan
B-junnu
B-junnu
Viestit: 36
Liittynyt: 21.12.2008 00:00

Viesti Kirjoittaja anthonysan » 07.12.2009 21:04

datsun180 kirjoitti:nui ohueksi menee seinämät





http://irc-galleria.net/user/ana91/picture/110574028



ohan siellä vielä seinää vaikka kuinka ;-). Totta tosiaan eipä taida ilman kuraa kestää noin ohuilla seinämillä.
youtube videot Turkin mm-rallista
http://www.kaatovideot.com/mm-ralli-videot.htm

Avatar
datsun180
B-junnu
B-junnu
Viestit: 32
Liittynyt: 19.03.2007 00:00

Viesti Kirjoittaja datsun180 » 07.12.2009 21:07

joo nii se on toivottavasti pysyy betonin kans lämmöt kurissa lohkossa. niinkö näkyi nii ohuet on sienät.

Avatar
datsun180
B-junnu
B-junnu
Viestit: 32
Liittynyt: 19.03.2007 00:00

Viesti Kirjoittaja datsun180 » 07.12.2009 21:11

semmosta vaan suunnittelin että ku on vielä kone irtaallaa nii ois voinu kehittää jotain öljy suihkuja lohkon seinämiin lisäjäähdytykseksi vai onko ne aiheellisia

Avatar
MJT
WRC
WRC
Viestit: 1046
Liittynyt: 21.05.2004 00:00

Viesti Kirjoittaja MJT » 07.12.2009 23:09

datsun180 kirjoitti:semmosta vaan suunnittelin että ku on vielä kone irtaallaa nii ois voinu kehittää jotain öljy suihkuja lohkon seinämiin lisäjäähdytykseksi vai onko ne aiheellisia

Kaikki keinot jolla jäähdytystä voidaan parantaa on hyväksi. Normaalisti kiertokangen ja kampiakselin voiteluun tuleva öljy purkautuu ulos kampikammion ja sylinteriputkien seinämille jäähdyttäen samalla moottoria. Jos olet keksinyt jonkin lisäjäähdytyksen vaarantamatta laakereille menevää öljymäärää se on varmasti hyvä. Huomioitavaa kuitenkin että myös öljy lämpenee ja saattaa olla jopa todennäköistä että se on lämpimämpää kuin vesi vesijäähdytteisissä moottoreissa joten veden jäähdyttimen osuus korostuu. Jos käytössä ilmajäähdytteinen öljyn jäähdytin (joskus puhutaan virheellisesti lauhduttimesta. Lauhtuminen on höyryn muuttumista nesteeksi, Öljy ei käytännössä voi olla koskaan höyrymäisessä muodossa ilman moottori vauriota) se helpottaa moottorin jäähdytystä. Jos autossa öljyn jäähdytin ( lämmönsiirrin) joka on kytketty auton nestejäähdytysjärjestelmään tarvitsee se tehokkaan jäähdytysjärjestelmän. Mitä tarkemmin moottoriin syötetty polttoaine saadaan hyötykäytettyä sen paremmin se vaikuttaa moottorin tehoon. Kaikki ylimääräinen hukkalämpö syö hyötysuhdetta.

Valitettavasti en ole perehtynyt sementointiin kuin vähäisesti rakennustöissä. Joskin olen joskus kuitenkin suunnitellut voimakoneita normaalien jäähdytysjärjestelmien mukaisesti.

Avatar
sunbeam1
Yleinen
Yleinen
Viestit: 172
Liittynyt: 25.08.2005 00:00

Viesti Kirjoittaja sunbeam1 » 08.12.2009 14:21

Yleensä öljyä suihkutetaan männän pohjaan eikä sylinterinseinään, kun mäntä jäähtyy öljysuihkusta, silloin männän renkaat eivät siirrä niin paljon lämpöä sylinterin seiniin .
Ite mietin joskus alulohkon betonointia, oli jo vesitilat hiekkapuhallettu ja Morosoni ostettu, mutta en uskaltanut :oops:

Avatar
datsun180
B-junnu
B-junnu
Viestit: 32
Liittynyt: 19.03.2007 00:00

Viesti Kirjoittaja datsun180 » 08.12.2009 16:30

joo tosiaan tuo öljyn jäähdytin on tulossa tuohon koneeseen. täytynee seurata öljyn/lohkon alaosan lämpöä että tarviiko mitään lisäjäähdytystä sitten kuhan saa tulille

Avatar
datsun180
B-junnu
B-junnu
Viestit: 32
Liittynyt: 19.03.2007 00:00

Viesti Kirjoittaja datsun180 » 19.04.2010 12:43

nyt tullu ajettua betoni lohkolla joitaki satoja kilometrejä sisään semmonen tuli vaan mieleen että paljonko öljyn lämmöt kestää olla että öljy pysyy vielä laakerin välissä. öljynä tarkotus kesällä käyttää valvoline 20w50

Avatar
swift
Viestit: 6
Liittynyt: 26.02.2006 00:00

Viesti Kirjoittaja swift » 27.04.2010 21:40

Typerä kysymys, mutta kysyn silti..

Kestääkö tuollainen betonoitu lohko glykolia? Joskus oon jostain essolta kuullu, ettei tuo betoni kestäs sitä.. Pitäs käyttää jotakin muuta?

Avatar
adrenaline
Viestit: 2
Liittynyt: 04.08.2007 00:00

Viesti Kirjoittaja adrenaline » 29.04.2010 09:03

swift kirjoitti:Typerä kysymys, mutta kysyn silti..

Kestääkö tuollainen betonoitu lohko glykolia? Joskus oon jostain essolta kuullu, ettei tuo betoni kestäs sitä.. Pitäs käyttää jotakin muuta?
Minun mielestäni myös glykoli syövyttää betonia iän kanssa. Olisiko hassumpi idea laittaa epoksi pinnoite betonin päälle niin vois käyttää myös glykolia sen jälkeen????

Vastaa Viestiin