Ralli- ja sprint autojen moottoriin ja voimansiirtoon liittyvä keskustelu.
-
deemu79
- Viestit: 3
- Liittynyt: 21.02.2006 00:00
Viesti
Kirjoittaja deemu79 » 13.03.2006 02:50
jas kirjoitti:saako käsijarrukahvan tehä ite ja pitääkö siinä olla joku lukitus että saa jarrun jäämään päälle niinkuin mekaanisissa kässäreissä?
onhan muuten perinteisen mallisiin kahvoihin kans iät ajat laitettu ruuvi tai vastaava millä lukittu nappi sisään..

Miksi ei saisi ja minkä takia tarvisi olla lukitus? Jättää sen alkuperäisen seisontajarrun koskemattomaksi ja laittaa erillisen kahvan nestepaine-
jarrulle, edellyttäen tietenkin j-satuloiden olevan alunperinkin mek. k-jarrulla.
-
Vieras
Viesti
Kirjoittaja Vieras » 13.03.2006 07:19
Jos takajarrut on vaihdettu ja siellä ei ole enään mekaanista käsijarrua niin helpoin on varmaan joku sokkapatentti sinne hyd-käkkärikahvan juureen. Vähän vaivalloinen se on käyttää mutta pysyypähän auto paikoillaan silloin kun sitä tarvii.
Mut jos takajarrut on entisellään ja tilaa on vähän keskikonsolissa niin sen vanhan käsijarrukahvan saa siirtää vaikka kakkoskuskin penkin taakse. Siellä se pelaa hienosi ja voi mennä rauhassa hakemaan pyttyjä kilpailukeskuksesta kun tietää et auto pysyy parkissa. Sitten vaan hydrauli siihen sopivaan paikkaan ja ei muuta kuin nykimään.
-
polaris1
- A-Junnu

- Viestit: 137
- Liittynyt: 25.11.2005 00:00
Viesti
Kirjoittaja polaris1 » 13.03.2006 14:27
Mites konttorilla suhtautuvat hydrauliseen käsijarruun ja miten katsastuksen kanssa tulee toimia.Ostin auton vasta ja on suomenkilpinen ,nyt leimassa.

-
Vieras
Viesti
Kirjoittaja Vieras » 14.03.2006 07:22
Konttorilla haluavat, että autossa on mekaanisesti toimiva käsijarru. Kahvan ei tartte olla alkuperäisellä paikalla.
Hydraulinen ei siis kelpaa yksinään jos aiot suomikilvissä pitää. Muuten eivät ota hydraulikäkkäriin mitään kantaa, sellainen saa olla ihan katuautossakin.
-
emk67
- KV

- Viestit: 356
- Liittynyt: 29.04.2004 00:00
- Paikkakunta: Jääli
Viesti
Kirjoittaja emk67 » 14.03.2006 07:38
appracing kirjoitti:Konttorilla haluavat, että autossa on mekaanisesti toimiva käsijarru. Kahvan ei tartte olla alkuperäisellä paikalla.
Hydraulinen ei siis kelpaa yksinään jos aiot suomikilvissä pitää. Muuten eivät ota hydraulikäkkäriin mitään kantaa, sellainen saa olla ihan katuautossakin.
Kyllä mulla on pysyny suomi-kilpisenä jo 11 vuotta ilman vaijereitakin, mene ja tiedä sitten.
Eläkeläinen
-
Vieras
Viesti
Kirjoittaja Vieras » 14.03.2006 08:09
Joskus on joillain kelvannut, joillain se on papereissa, joillain se auto on pelkästään kilpailukäyttöön rekisteröity ja joillain ei vaan mee mikään läpi. :D
-
didier
- Viestit: 19
- Liittynyt: 09.05.2004 00:00
-
Viesti:
Viesti
Kirjoittaja didier » 13.09.2006 17:15
[quote="htr"]Eli toi venttiilihän toimii niin että: Jarrupoljinta painettaessa venttiili sulkee käsijarrupiirin pois ja vastaavasti käsijarrua vedettäessä venttiili sulkee polkimen piirin. Sellaisiakin venttiileitä varmaan on mikä mahdollistaa jalka- ja käsijarrun samanaikaisen käytön mutta ei tämä kyseinen venttili.
Palataanpas tähän aiheeseen...
Onko kukaan, tai varmasti on, rakentanut Astraan hydraulista käkkäriä?
Miten ootte homman toteuttaneet?
Meillä tulee pääsylinteriltä molemmille takajarruille omat putket. Riittääkö paine jos otan vaan yhden putken pääsylinteriltä käkkärille ja jaan sen sitten käkkärin jälkeen molemmille takapyörille? Vai pitääkö laittaa kaksi käkkäri sylinteriä? Ja onko toi kolmitieventtiili toimiva ratkaisu Astrassa?
-
htr
- KV

- Viestit: 539
- Liittynyt: 08.05.2004 00:00
Viesti
Kirjoittaja htr » 14.09.2006 09:22
didier kirjoitti:htr kirjoitti:Eli toi venttiilihän toimii niin että: Jarrupoljinta painettaessa venttiili sulkee käsijarrupiirin pois ja vastaavasti käsijarrua vedettäessä venttiili sulkee polkimen piirin. Sellaisiakin venttiileitä varmaan on mikä mahdollistaa jalka- ja käsijarrun samanaikaisen käytön mutta ei tämä kyseinen venttili.
Palataanpas tähän aiheeseen...
Onko kukaan, tai varmasti on, rakentanut Astraan hydraulista käkkäriä?
Miten ootte homman toteuttaneet?
Meillä tulee pääsylinteriltä molemmille takajarruille omat putket. Riittääkö paine jos otan vaan yhden putken pääsylinteriltä käkkärille ja jaan sen sitten käkkärin jälkeen molemmille takapyörille? Vai pitääkö laittaa kaksi käkkäri sylinteriä? Ja onko toi kolmitieventtiili toimiva ratkaisu Astrassa?
Kyllä tuo yksi putki riittää ja kun nesteessä paine jakautuu tasaisesti niin ei tule ongelmia sen suhteen, ja kyllä tuo itse venttiili pelaa samalla lailla autosta riippumatta. Jos kysyttävää niin laita yv:tä tai soita
-
koskinpisa
- Viestit: 14
- Liittynyt: 27.05.2004 00:00
-
Viesti:
Viesti
Kirjoittaja koskinpisa » 14.09.2006 10:44
Lopetetaan arvailu! Kolmitieventtiili toimii siten että suurempi voima voittaa. Eli jos jarrutat jalka jarrulla mutta pyörät ei ole lukossa voit käsijarrua vetämällä lukita takapyörät! kyseinen venttiili estää käsijarrusylinterin pettämisen! vaatii ylimääräisen putken nestesäiliöstä.
Ainoa oikea tapa rakentaa käsijarru!!!!!!!!!!!
T.Juvonen
-
htr
- KV

- Viestit: 539
- Liittynyt: 08.05.2004 00:00
Viesti
Kirjoittaja htr » 14.09.2006 10:59
koskinpisa kirjoitti:Lopetetaan arvailu! Kolmitieventtiili toimii siten että suurempi voima voittaa. Eli jos jarrutat jalka jarrulla mutta pyörät ei ole lukossa voit käsijarrua vetämällä lukita takapyörät! kyseinen venttiili estää käsijarrusylinterin pettämisen! vaatii ylimääräisen putken nestesäiliöstä.
Ainoa oikea tapa rakentaa käsijarru!!!!!!!!!!!
T.Juvonen
Juuri näin...

-
himmailija
- A-Junnu

- Viestit: 117
- Liittynyt: 08.01.2005 00:00
Viesti
Kirjoittaja himmailija » 15.09.2006 10:35
didier kirjoitti:htr kirjoitti:Eli toi venttiilihän toimii niin että: Jarrupoljinta painettaessa venttiili sulkee käsijarrupiirin pois ja vastaavasti käsijarrua vedettäessä venttiili sulkee polkimen piirin. Sellaisiakin venttiileitä varmaan on mikä mahdollistaa jalka- ja käsijarrun samanaikaisen käytön mutta ei tämä kyseinen venttili.
Palataanpas tähän aiheeseen...
Onko kukaan, tai varmasti on, rakentanut Astraan hydraulista käkkäriä?
Miten ootte homman toteuttaneet?
Meillä tulee pääsylinteriltä molemmille takajarruille omat putket. Riittääkö paine jos otan vaan yhden putken pääsylinteriltä käkkärille ja jaan sen sitten käkkärin jälkeen molemmille takapyörille? Vai pitääkö laittaa kaksi käkkäri sylinteriä? Ja onko toi kolmitieventtiili toimiva ratkaisu Astrassa?
Itsellä oli jarrut toteutettu samalla lailla. Laitettiin hydrauli käkkis, yhdellä letkulla käkkärille ja siitä jako pitkällä banjopultilla molemmille takajarruille, perinteinen testipätkä postilaatikolle ja takaisin(n.400m), pelasi hienosti. Kisassa ensimmäinen EK, auto ei kääntyny millään, ei edes käkkärillä risteyksiin. Poljin toimi pumppaamalla, ilmattiin kisan jälkeen kotona paripäivää ja aina pikkuisenaikaa seisottuaan ilmat uudestaan piiriin. Onneksi muillakin Astra miehillä oli ollut vastaavaa ongelmaa, joten selvisi ettei vakiopääsylinteri kestä käkkärin aiheuttamaa vastapotkua. Meillä asia korjattiin bedalboxilla, eikä ongelmaa ole sen jälkeen enää ollut, yhdellä letkulla edelleen käkkärille josta jako molemmille takasille. Koputetaan puuta...
-
ripeka
- Yleinen

- Viestit: 164
- Liittynyt: 30.04.2004 00:00
Viesti
Kirjoittaja ripeka » 16.10.2006 15:20
koskinpisa kirjoitti:Lopetetaan arvailu! Kolmitieventtiili toimii siten että suurempi voima voittaa. Eli jos jarrutat jalka jarrulla mutta pyörät ei ole lukossa voit käsijarrua vetämällä lukita takapyörät! kyseinen venttiili estää käsijarrusylinterin pettämisen! vaatii ylimääräisen putken nestesäiliöstä.
Ainoa oikea tapa rakentaa käsijarru!!!!!!!!!!!
T.Juvonen
Miten te olette toteuttaneet ton ylimääräisen putken säiliöstä? Vai onko aina ollut bedalboxi vai voisko ton systeemin tehdä vakio Ooppelin sylinterillä?
-
htr
- KV

- Viestit: 539
- Liittynyt: 08.05.2004 00:00
Viesti
Kirjoittaja htr » 16.10.2006 16:00
ripeka kirjoitti:koskinpisa kirjoitti:Lopetetaan arvailu! Kolmitieventtiili toimii siten että suurempi voima voittaa. Eli jos jarrutat jalka jarrulla mutta pyörät ei ole lukossa voit käsijarrua vetämällä lukita takapyörät! kyseinen venttiili estää käsijarrusylinterin pettämisen! vaatii ylimääräisen putken nestesäiliöstä.
Ainoa oikea tapa rakentaa käsijarru!!!!!!!!!!!
T.Juvonen
Miten te olette toteuttaneet ton ylimääräisen putken säiliöstä? Vai onko aina ollut bedalboxi vai voisko ton systeemin tehdä vakio Ooppelin sylinterillä?
T-haaralla takapiirin säiliöstä pedalboxeissa.
Tuo lähtö käsijarrulle pitäs saada paineettomalta puolelta niin voi joissakin alkuperäisissä olla vähän hankala toteuttaa. Ooppelin rakennetta en tiedä.
Itellä lähtö t-haaralla takapiirin säiliön ja pääsylinterin välistä(pedalbox)
-
Tepi
- A-Junnu

- Viestit: 142
- Liittynyt: 19.05.2004 00:00
Viesti
Kirjoittaja Tepi » 25.07.2010 11:08
Mikä firma valmistaa näitä 3-tie venttiilejä ja ketkä niitä myy suomessa?