4K:n porautus

Ralli- ja sprint autojen moottoriin ja voimansiirtoon liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Starlet81
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 61
Liittynyt: 20.12.2009 00:00
Paikkakunta: Lohja

4K:n porautus

Viesti Kirjoittaja Starlet81 » 21.08.2010 23:40

Oon jo aikasemminkin kyselly täältä Toyotan 4K:n rakentamiseen neuvoa, mut koko projekti on ollut jäissä pitkään. Nyt olis vihdoin ja viimein tarkoitus kantaa toi lohko johonki porautettavaks, eli se olisi tarkoitus porata 79mm. Lohjan moottorikoneistamosta kävin sitä kyselemässä, ni sielä sanoivat et noin isolle porautukselle tarvii stressilevyn ja heillä ei sellasta ole, mutta sanoivat kyllä että hei tietää keneltä sellasen vois saada lainattua. Mut mua vaan epäilyttää millaista laatua Lohjan koneistamo saa aikaiseksi, kun oon monen kuullut sitä paikkaa haukkuvan ja toiseks siel sanottiin et saattaa mennä parikin kuukautta ennen kun ehtivät sitä tehdä. Onko muilla kokemuksia Lohjan koneistamosta? Moni on kehunnu Virtasen moottoria Salossa, niin otin sinnekkin yhteyttä, heilläkään ei ole sitä stressilevyä, sanoivat vaan että ovat niitä tehnyt ilmankin mutta paremman siitä saa stressilevyä käyttämällä. Kellään tietoa/kokemusta kannattaako ilman stressilevyä porata? Tai tietääks ketään uusimaa alueelta, mielellään Lohjan lähistöltä mitään koneistamoa jolta toi stressilevy löytyisi? Vai olisiko jollain lainata?

Tai jos jollain jäänyt nurkkiin pyörimään valmiiksi 79mm porattua ehjää lohkoa niin mulle vois tarjota. Tarvetta olisi myös mitsun veiveille jotka olisi sovitettu 4K:n kampiakseliin. Voi myös tarjota koko valmist alakertaakin, mut oltava edullinen.. :)

Avatar
stara79
Viestit: 3
Liittynyt: 01.05.2008 00:00

Viesti Kirjoittaja stara79 » 22.08.2010 18:24

löytyis ylimääräsenä pyörinyt 79mm lohko, 79 wisecot mitsun veiveillä ym. 0443176464.

Avatar
e30tic
Viestit: 3
Liittynyt: 23.08.2010 00:00

Viesti Kirjoittaja e30tic » 23.08.2010 18:58

Kierrä lohjanmoottorikoneistamo kaukaa.
Ammattitaitoa ei tunnu kavereilla olevan.
Toisella kaverilla oli cossun kansi laitettavana siellä,ensi startista lähtien savutti ja työ kesti kauan,siis todella kauan. Tosin korjasivat mokansa ja kustansivat uuden kansipahvin yms kuluvat osat,mitkä piti uusia.

Toisella kaverilla kävi sitten huonompi tuuri heidän kanssaan. Evo 5 kansi vietiin sinne laitettavaksi,tuli uudet venttiilit,jouset ja nokat. Heidän piti kansi kasata ja tehdä tarvittavat koneistukset. No lopputulos oli se,että kun kone saatiin kasaan,niin yhdessäkään sylinterissä ei ollut puristuksia; osa venttiileistä kantoi. Kun menimme kyselemään mittauspapereita jousipaineista ja muista koneistuksista,niitä ei ollut! Äijät oli vain kasanneet kannen ja koneistaneet osan seeteistä uusiksi,ja nämäkin liian syväksi.
Eivätkä mitään aio korvata,vetovat siihen että osat eivät olleet alkuperäisiä ja näin ollen sopivia ko.kanteen,vaikka nämä osat ovat uspartsilta ostetut ja niitä on asennettu onnistuneesti useammilla koneistamoilla!
Kansi vietiin RRE:lle tämän jälkeen,joka pisti kannen kuntoon ja hyvä tuli.
Asia viety eteenpäin kuluttajasuojamiehelle,mutta asiaan ei ole saatu päätöstä.

Eli summasummarun,en suosittele kyseistä paikkaa kenellekkään.

Avatar
Starlet81
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 61
Liittynyt: 20.12.2009 00:00
Paikkakunta: Lohja

Viesti Kirjoittaja Starlet81 » 23.08.2010 20:30

Toiset haukkuu toiset kehuu, monen oon kuullut haukkuvan.. Mut sit taas isäni on autokorjaamolla töissä ja ne käyttää kaikki koneistus hommat Lohjan koneistamolla, eikä heillä ole ollu sen ihmeemmin koskaa mitään ongelmia, muutakun välil joutuu ptkään odottelemaan niitä osia. Ite muutama vuosi sitten käytin kevytmoottoripyörän pytyn siellä porautettavana ja kiertokanki vaihdettiin myös siellä, kyseinen pyörä vieläkin ajossa..

Mut jos jollain olisi oikeesti lainata sitä stressilevyä ni olisin hyvin kiitollinen..

Avatar
keppiveto
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 76
Liittynyt: 22.07.2005 00:00

Viesti Kirjoittaja keppiveto » 26.08.2010 11:09

En nyt tuohon stressilevyyn välttämättä uskoisi. Oma 3k-porattu 79:ksi ja sillä ajettu kilpaa 2006 vuodesta asti, ei ole tarvittu stressilevyjä poraukseen.

Avatar
Starlet81
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 61
Liittynyt: 20.12.2009 00:00
Paikkakunta: Lohja

Viesti Kirjoittaja Starlet81 » 26.08.2010 18:18

Muutamasta koneistamosta olen asiaa kysynyt ja jokaisessa ovat suositelleet käyttää stressilevyä. En sit tiiä onko se välttämätöntä, mut ainakin sitä kovin suositellaan. No tänään taas olin yhteyds paikalliseen koneistamoon ja näillä näkymin hei saa sen jostain lainattua.

Avatar
hitech
Viestit: 8
Liittynyt: 09.09.2006 00:00
Paikkakunta: salo

Viesti Kirjoittaja hitech » 06.10.2010 19:39

kysyn tässä samassa kun k moottorista puhutaan.
mikä on 4k vakio poraus, mulle kerrottu että 79mm??
mistä tuohon saa hyvän kansipahvin??
5k tiiviste kuiteski 84mm reijjällä, ja oma kone on tuo 79mm.

Avatar
Starlet81
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 61
Liittynyt: 20.12.2009 00:00
Paikkakunta: Lohja

Viesti Kirjoittaja Starlet81 » 06.10.2010 23:16

4K:n vakio sylinteri halkasia on 75mm ja 5K:n kansi pahvin meinasin ainakin ite laittaa 79mm:n porautuksen kanssa.

Avatar
Starlet81
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 61
Liittynyt: 20.12.2009 00:00
Paikkakunta: Lohja

Viesti Kirjoittaja Starlet81 » 07.10.2010 11:00

Itellä sattu olee uusi 5K:n kansi pahvi hyllyssä ni siitä kun mittasin ni sain reikien halkasiaksi vaan 82mm, et mistähän mahtaa olla toi 84mm:n tieto peräisin vai onko eri valmistajilla noin paljon mitta eroa? Mut sen 79mm:n porautuksen kans jää vakio 4K:n pahvi liian pieneks, ettei siin kauheest taida olla vaihtoehtoi kun laittaa se 5K:n pahvi tai sit teetättää sopiva.

Avatar
hitech
Viestit: 8
Liittynyt: 09.09.2006 00:00
Paikkakunta: salo

Viesti Kirjoittaja hitech » 16.10.2010 22:38

ok. kiitos tiedosta

Vastaa Viestiin