Hankinnassa E36 325i BMW

Muu autojen tekniikkaan liittyvä keskustelu, sähköt, lisälaitteet, turvallisuus yms.
Avatar
opelix
B-junnu
B-junnu
Viestit: 37
Liittynyt: 18.02.2008 00:00

Viesti Kirjoittaja opelix » 02.09.2010 20:49

hataki kirjoitti:juu ei tosiaan riitä millään tuo kaaret tupaan ja menoks.

Vaan täytyy kyllä aika paljon rakennella ennen kuin pääsee kilpailuun, mukaan.

- pohja suojat, panssari
- puslat
- jarrulinjat
- sähköt
- alusta
- kaaret
- penkit ja vyöt
- moottorin tuenta ja tarkastukset
- tukivarsien, jarrujen, laakereiden ynm... tarkastukset ja uusien osien asentamiset ja niiden kulut
- ohjaus
- perä, välitys, lukko

eli tulee halvimmillaankin itse rakennettuna maksamaan noin 12000euroa
ei mielestäni paha hinta kun sitten on edessä huolettomia kilometrejä uudella autolla.

Jos nämä kohdat jättää tekemättä, niin luulen, että niihin joutuu pikaisesti paneutumaan kumminkin ja voi myös tulla lisätöitäkin.

Ehdottomasti kannattaa ostaa mieluummin 2000euroa kalliimpi vähän ajettu ruosteeton siisti 325i kuin se kaikista halvin 1000 räpsy jossa kaikki on rempallaan.

Nimimerkillä kokemusta näistä on neljän BMW:n verran.

Juu ja ilman vanosta kuten yllä olikin laitettu, ne vain tahtovat olla aika harvassa siis vanoksettomat E36;t
Yhdyn jotakuinkin tähän hatakin kirjoitukseen. Muistutuksena että originaaliin kelpaa ainoastaan sedan malli. Itse tuotin auton (ei vanosta) 2008 keväällä hollannista ja hintaa tuli toimituskuluineen 2450€. Käytännössä virheetön koppa, ainoastaan orkkis akkupaikan pohja uusittiin. Toinen kori homma oli takakelkan kiinnityspisteiden vahvistaminen, ilmeisesti "tyyppivika". Siinä ne korihommat! Tarkkaa hintaa en laskenut mutta n.13-14000€ (penkit ja vyöt vanhasta autosta) tuli pirssille hintaa. Sisältää kaikki "herkut" sääntöjen puitteissa. Tammikuussa oli eka kisa autolla ja nyt 5 kisaa viisaampana täytyy sanoa että hel....n järkevä ratkasu oli rakentaa xtreme bemari. Huoltokustannukset tähän mennessä kaudella alle SATANEN!!! Ei ensimmäistäkään tekniikkamurhetta! (koputan puuta) Ihmettelen suuresti miksei sarjaa kierrä enempää autoja...liekö syynä isot lähtönumerot??? Auto on erittäin mukava ajaa. Tämän kauden budjetti meillä on n.8000€ ja riittää mainiosti koko kauden kiertämiseen. Suosittelen ehdottomasti BMW Original sarjaa.

Avatar
ripez12r
Yleinen
Yleinen
Viestit: 194
Liittynyt: 19.09.2004 00:00

Viesti Kirjoittaja ripez12r » 03.09.2010 10:49

hataki kirjoitti:juu ei tosiaan riitä millään tuo kaaret tupaan ja menoks.

Vaan täytyy kyllä aika paljon rakennella ennen kuin pääsee kilpailuun, mukaan.

- pohja suojat, panssari
- puslat
- jarrulinjat
- sähköt
- alusta
- kaaret
- penkit ja vyöt
- moottorin tuenta ja tarkastukset
- tukivarsien, jarrujen, laakereiden ynm... tarkastukset ja uusien osien asentamiset ja niiden kulut
- ohjaus
- perä, välitys, lukko


En nyt sanoisi niin että on "pakko" rakennella, saa jos haluaa

- pohja suojia en pakolla laittaisi, ehkä jonkun tankin suojan. On ajettu ilmankin. Kumimatto siellä läpsyttää...
- panssari on kyllä pakko, öljypohja ottaa itteensä
- puslat, jos mikään ei ole väljää, vaihtaa sitten vasta kun on rahaa ja aikaa, tai jotain on irti. Parantaa kyllä ajettavuutta.
- jarrulinjat, sama juttu kuin yllä, sitten kun on rahaa ja aikaa.
- sähköt, vakiosähköt toimii ihan hyvin, lisävaloille voi laittaa uudet piuhat. Myöhemmin voi repiä ylimääräiset pois. Mulla oli ilmastointikin kiinni ekas kisas, kivan viileetä...
- alusta, riippuu mitä ajaa, jos F-ryhmää voisin vaikka ajaa monroen iskareilla :P
- kaaret, pakollinen
- penkit ja vyöt, pakollinen
- moottorin tuenta, menee vakioilla ensimmäiset kisat (jos ei näy mitää murtumia). Itse ajoin 2 vuotta ennenkuin tein raudasta uudet.
-Moottorin öljyn tarkastukset, ilman öljyä tulee harmittavaa kolinaa. Se pieni syylari ei sitten riitä, kokeiltu kaverin autossa yhden kisan ajan, kävi turhan kuumana. Taitaa olla jokin ilmastointi version syylari mikä riittää.
- tukivarsien, jarrujen, laakereiden ynm... tarkastukset ja uusien osien asentamiset ja niiden kulut. Etujarrupalat pitäis olla jotain ferodoa tai vastaavaa. kokeilin ajaa yhden kisan vakioilla, mutta savu nousi aika äkkiä. Taisin kyllä seistä jarrullakin koko ajan. :oops:
- ohjaus, ei pakollinen, mutta ekan kisan jälkeen vaihdat aivan varmasti samalla kun vaihdat hartialukon takia etupäästä muuta.
- perä, välitys, lukko, nämä on kyllä semmoinen kans että voi ajaa, mutta ilman et kyllä halua olla kovin kauaa.
Sedan sen vuoksi että peltiosat on halvempia ja kukas sitä nyt ei perhemallilla haluaisi kilpaa ajella. Ostos jotenkin helpompi perustella kotona. :lol:
Näissä hommissa ei hinnassa ole ylärajaa, riippuu ihan miten ite haluaa siihen sijoittaa.
Laita vain ne kaaret ja penkit sinne ja lähde pätkälle. Mäkin sanoin samaa alkuvaiheessa kotona, jotenkin tänä päivänä se perustelu ei enää mene läpi, miksiköhän? 8O

Avatar
Group4
KV
KV
Viestit: 394
Liittynyt: 21.02.2009 00:00

Viesti Kirjoittaja Group4 » 03.09.2010 12:17

Muistutuksena että originaaliin kelpaa ainoastaan sedan malli.

Huh Kiitos en ollut tuota noteerannut säännöistä ollenkaan mutta siinähän se näytti olevan selvästi heti alussa että lähtökohtana on 325 sedan, meinaan vaan kun olen niitä coupeja pääosin katellut, ois ollut aikamoinen pettymys kun sen ois rakentanut ja ei sais ajaa...

Beemwee
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 106
Liittynyt: 05.04.2007 00:00

Viesti Kirjoittaja Beemwee » 04.09.2010 18:52

Juu ei kannata hifistellä, ainakaan jos ei liikoja ole rahaa laittaa autoon. Tietty Originaalissa on ne omat sääntönsä auton rakennuksen suhteen, mutta jos äffäläiseksi niin sitten ei kummosia tarvi.
Itsellä Saksasta tuotu sedan malli, maksoi tuontikuluineen 3000 euroa. Oli myös tarkoitus silloiseen F2 luokkaan rakentaa merkkibemari, mutta tiukat ohjeistukset saivat muuttamaan mielen, ja teinkin äffäläisen (nyt sitten auto on taas jotain ihan muuta).
Moottorin viritys oli ihan vaan uutta softaa koneeseen, katti hemmettiin ja virtaavampi putki, vapaavirtasuodatin että saa paremmin happea. Koneessa on kova vääntö ja perstuntuman teho jo näilläkin. En ole varma että onko omaani sitten nokat vaihdettu, kun on kehuttu aika rivakaksi kiihtymään. Eli virinokat ja peltipakosarja vielä niin kyllä kerkiää. Tietty Originaalin säännöt ei juurikaan salli sitä koneen virittämistä.
Pakolliset turvavarusteet on laitettu tietenkin. Pohjasuojia on vain moottorin panssari. Muuten kaikki on ollut vakiota, vasta myöhemmin jo muutaman kisan ajaneena, on eteen laitettu kynätolpat, välitys vaihdettu lyhkäsemmäksi, ihan silleen että miten tuntuu, mitä haluis olevan toisin. Ajamallahan se selviää. Semmoinenkin asia, että kun ei sillä vakiovaihdekepillä meinannut millään kilpailutilanteessa osua pykälät kohdalleen, niin heti kun kokeili pidempää keppia mikä vielä oli rakennettu vaihdeväliä lyhentäväksi, jopa parani.
Korihommia ei muuta tarvinnu kuin tuo samainen akunpohja mitä on muillakin ollut, oli aivan läpimätä. Ihmettelinkin ettei ollut akku vielä tielle pudonnut. Muuten on vakiotankit jne...
Mutta hei, keskieuroopasta löytyy hyviä koppia hyvällä tekniikalla. Eikä tarvi itse hakea, jos tuntuu ettei taidot riitä siihen hommaan, ammattitaitoiset tuontiautojen rahtaajat löytyy siihen hommaan. Teet toimeksiannon ja viitisen sataa voit auton hintaan lisätä tästä palvelusta. Muistat vaan hakee heti tullista taxfree luvan, koska auto tulee vain kilpailukäyttöön.
Sitten vaan itse päätät mitä teet autolle sen jälkeen.

ps.eikä ole minun auto tuolla paljon "kehutulle" vanoksella. Otat E36 mallisarjan ihan ensimmäisiä vm.-91, niin ei varmasti ole vanos konetta.

Beemwee
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 106
Liittynyt: 05.04.2007 00:00

Viesti Kirjoittaja Beemwee » 05.09.2010 10:04

....nii juu, unohtu vielä tosiaan mainita, että kitkalukon joudut perämurikkaan hommaamaan. Pääasiassa lukottomia vissiin olleet bemarit, tais joku tehtaan M-sport varustelun tilanneille uutta autoa ostaessa sielläpäin maailmaa kuulua lukkoperä, kai.

Avatar
Sepeli
Yleinen
Yleinen
Viestit: 238
Liittynyt: 17.07.2004 00:00

Viesti Kirjoittaja Sepeli » 06.09.2010 16:50

kyllä useimmissa pitäisi kai lukko löytyä vakiona, itsellä oli jopa siviili 318:ssa lukko. tosin vakiota joutuu kaiketi melkosesti kiristelemään mitä sellaisella ajavilta kuullut, itsellä tuo gripperin lukko toimii kyllä hienosti mutta ei taida sopia extremen sääntöihin?

Leinonen
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 57
Liittynyt: 04.05.2004 00:00

Viesti Kirjoittaja Leinonen » 06.09.2010 22:08

Sepeli kirjoitti:kyllä useimmissa pitäisi kai lukko löytyä vakiona, itsellä oli jopa siviili 318:ssa lukko. tosin vakiota joutuu kaiketi melkosesti kiristelemään mitä sellaisella ajavilta kuullut, itsellä tuo gripperin lukko toimii kyllä hienosti mutta ei taida sopia extremen sääntöihin?
Särkikoskihan noita lukkoja muuttaa. Eli ramppikulmat uusiksi ja toiveiden mukaan joko esijännitettynä tai ei.

Avatar
rumpumaha
Viestit: 17
Liittynyt: 20.08.2008 00:00

Viesti Kirjoittaja rumpumaha » 06.09.2010 23:55

Sepeli kirjoitti:kyllä useimmissa pitäisi kai lukko löytyä vakiona, itsellä oli jopa siviili 318:ssa lukko. tosin vakiota joutuu kaiketi melkosesti kiristelemään mitä sellaisella ajavilta kuullut, itsellä tuo gripperin lukko toimii kyllä hienosti mutta ei taida sopia extremen sääntöihin?

-Lukon olemassa olo perustuu tuuriin,koska se on useimmissa malleissa lisävaruste,joka on ollut saatavilla joka malliin,joten jos on vedetty raksia ruutuun,ni lukko saattaa olla valmiina!Vakiona se on ainakin 318is,sekä M3-malleissa

Vastaa Viestiin