Muu autojen tekniikkaan liittyvä keskustelu, sähköt, lisälaitteet, turvallisuus yms.
-
hannulehessaari
- WRC

- Viestit: 1557
- Liittynyt: 17.05.2004 00:00
Viesti
Kirjoittaja hannulehessaari » 03.10.2007 23:07
saxspeed kirjoitti:Suomessa voi tehdä verovapaan kilpurin siis RALLIAUTON vaikka ostamalla pelkän lokasuojan ja sitten rakentaa loppu varaosista.

Näinhän se on. Historic kilpureita on ollut myynnissäkin esim. siten, että kilpailuhistorialliseen BDA:han on kuulunut tolpan kiinnityskohdasta pala peltiä (alustanumero) ja paperit :D :D
- hannulehessaari
-
mikahele
- Yleinen

- Viestit: 237
- Liittynyt: 29.04.2004 00:00
Viesti
Kirjoittaja mikahele » 04.10.2007 00:47
MJT kirjoitti:Miten käy autovahinkokeskukselta ostetun kolariauton kanssa. Pitääkö korjata ja rekisteröidä ennen käyttöön ottoa? Eli ostin AVK:lta kilpurin aihion, joka oli poistettu kilvistä vaurioituneena.
a) voiko tehdä punakilpisen rallikilpurin "laillisesti"?
b) onko käyttö kilpurina vain rata- ja sprint-käyttö?
c) Onko hylsyllä muuta kuin varaosakäyttö?
Vaihtoehto A..
Vaikka myytäisiin purettavaksi, niin silti saat tehtyä punakilpisen ralliauton.
Akeen kaavake D407 ("ilmoitus rekisteristä poistetun ajoneuvon kilpailukäyttöön ottamisesta") täytettynä ja parinpäivän päästä lupalappu tulee postiennakolla. Ja eikun siirtomerkkejä hakemaan.
On sitä Jyskälässä joskun voitettu jopa luokka autolla joka AVK:n ostokuitin mukaan oli jätettä...
-
1770
- A-Junnu

- Viestit: 74
- Liittynyt: 17.05.2004 00:00
Viesti
Kirjoittaja 1770 » 06.10.2007 14:18
Kuten hannulehessaari totesi, niin ajat muuttuvat ja asetukset ja lainsäädäntö sen mukana. Suomessa tulee marraskuussa 2007 muutos autojen rekisteröintiin. Muutoksessa valmistaudutaan tulevaan autoveron muutokseen. Samalla muuttuu autojen "seisontaan" laittaminen ja rekisteristä poisto. Tarkoitus on, että autoharrastajien asiat helpottuvat, sillä vanha "seisontaan" laittaminen muuttuu uudessa laissa liikennekäytöstä poistoksi. Tällöin myös verojen maksu pysähtyy. Sitä vastoin rekisteristä poisto muuttuu lopulliseksi ja sen voi tehdå ainoastaan siten, että auto, kilvet ja rekisteröintitodistus toimitetaan romuajoneuvojen vastaanottopisteeseen, joka antaa romutustodistuksen. Eli jatkossa punakilpisiä autoja ei voi tehdä ainakaan Suomessa ennen rekisteröidyistä autoista. Autossa pitää säilyttää kilvet, jos sillä meinaa joskus ajaa.
Lain säätäjä ei ilmeisesti ole ottanut "muutamaa" ralliharrastajaa huomioon muuttaessaan lainsäädäntöä. Laissa sanotaan, että liikennekäytöstä poistetulla ajoneuvolla voi ajaa siirto- tai koekilvillä, mutta tällöin omien kilpien tulee olla peitettynä (= autossa kiinni).
Poistuuku punakilpiset ralliautot Suomesta, mistä saadaan jokkisaihioita, peltoautoja ym. Onkohan AKK:lta kysytty kantaa muutosta suuniteltaessa ?
Marraskuu on aika lähellä ja muutos alkaa 2.11. ja päättyy 14.11.. Aika pian....
-
jimi72
- A-Junnu

- Viestit: 116
- Liittynyt: 01.04.2006 00:00
Viesti
Kirjoittaja jimi72 » 06.10.2007 20:11
1770 kirjoitti:
Poistuuku punakilpiset ralliautot Suomesta, mistä saadaan jokkisaihioita, peltoautoja ym. Onkohan AKK:lta kysytty kantaa muutosta suuniteltaessa ?
Marraskuu on aika lähellä ja muutos alkaa 2.11. ja päättyy 14.11.. Aika pian....
Hieman OT, mutta kirjoitetaan kuitenkin.
Tällä tavoinhan AKK toive toteutuu ja muutaman vuoden kuluttua Suomessa ajetaan vain FIA:n uuteen luokkajakoon sopivalla kalustolla

-
jaki
- Yleinen

- Viestit: 197
- Liittynyt: 23.08.2005 00:00
Viesti
Kirjoittaja jaki » 08.10.2007 19:50
1770 kirjoitti:Suomessa tulee marraskuussa 2007 muutos autojen rekisteröintiin. Muutoksessa valmistaudutaan tulevaan autoveron muutokseen. ..
Ettet nyt kuitenkin tarkoittanut ajoneuvoveron (=käyttömaksujen) muutokseen?
-
juzz
- Viestit: 3
- Liittynyt: 14.04.2009 00:00
-
Viesti:
Viesti
Kirjoittaja juzz » 08.09.2010 10:54
Kysymys ihan kilpurin paperiasioista.
Auto on tuotu ulkomailta ja siihen on siis ulkomaan paperit ja tietysti oston yhteydessä tehty luovari.
Kun näitä papereita tarvitsee aina ihmetellä ulkomaillekkin mennessä ajamaan, niin saako tuohon mitään ns suomalaista 'rekisteriotetta' josta yksiselitteisesti näkee että auto on mun eikä tarvi aina luovareita esitellä?
-
AL1
- Yleinen

- Viestit: 274
- Liittynyt: 30.04.2004 00:00
Viesti
Kirjoittaja AL1 » 08.09.2010 13:38
Eipä ole koskaan tarvinnu mitään luovaria tai rekisteriotetta näyttää. Ainkaan kotimaassa ta RuÅttissa. Riittää että Akelle (tai siis taitaa nykyään TraFille) tekee ilmoituksen kilpailukäyttöön ottamisesta.
Sieltä saa todistuksen, jonka sitten näyttää tarvittaessa.(Ei oo tainnu koskaan ketään sekään papru kiinnostaa...)
-
juzz
- Viestit: 3
- Liittynyt: 14.04.2009 00:00
-
Viesti:
Viesti
Kirjoittaja juzz » 08.09.2010 14:20
AL1 kirjoitti:Eipä ole koskaan tarvinnu mitään luovaria tai rekisteriotetta näyttää. Ainkaan kotimaassa ta RuÅttissa. Riittää että Akelle (tai siis taitaa nykyään TraFille) tekee ilmoituksen kilpailukäyttöön ottamisesta.
Sieltä saa todistuksen, jonka sitten näyttää tarvittaessa.(Ei oo tainnu koskaan ketään sekään papru kiinnostaa...)
Eli sieltä saa paprun vaikka ei oo auto ikinä suomessa rekisterissä ollutkaan?
Valko-venäjälle menossa niin siellä tullisetä varmasti syynäile papruja. Ja olishan se helpompaa kun olis paperit omalla nimellä suoraan..
-
bttmotorsport
- B-junnu

- Viestit: 35
- Liittynyt: 14.07.2004 00:00
Viesti
Kirjoittaja bttmotorsport » 08.09.2010 23:46
Jos olet menossa Valko-Venäjälle kilpuri mukana ja kilpuri on rekisteriotteessa jonkun toisen nimissä ja sinulla on vain luovari autosta, melkeinpä pelkään että et rajaa pidemmälle pääse. Tai pitää olla rekisteriin merkityltä omistajalta valtakirja, todennäköisesti notarisoitu ja venäjäksi tulkattu, millä hän antaa oikeuden käyttää autoa juuri siellä Valko-Venäjällä. Ja jos kilpuri on trailerilla, se hanakasti tulkitaan kauppatavaraksi ja aletaan vielä vaatia veroja ja tulleja maksuun. Jos näytät jotain kauppakirjaa/luovaria, vielä todennäköisemmin. Melkein 20 vuoden kokemuksella olen niillä rajoilla istunut kaikenlaisien vehkeiden kanssa ja ihan oikeasti se ei ole helppo paikka. Jos menet ralliin tms, pyydä järjestäjiä selvittämään tullin kanssa tilanne etukäteen, heillä yleensä jonkunlaisia suhteita.
Ja suuri virhe on se, että koittaa luiskahtaa rajasta maahan sisään, esim kuuluisalla 100 USD passilla, hyvin todennäköisesti eivät päästä sinua enää auton kanssa ulos, ja tullipäällikön poika ostaa hetkisen kuluttua kilpurin tullilta peltoajeluun...
Anteeksi pessimismi mutta kuten sanoin, kokemuspohjalta. Kun asiat on kunnolla sovittu etukäteen ja on tiedossa kenen (virkamiehen) kanssa rajalla on jotain sovittu, ei se sitten enää ota muuta kuin aikaa ja jonottelua.
Ai niin, juuri muistin, etkös saa autoon suomalaisia tullikilpiä? Niillä on monet ajaneet ulkomailla.
-
-AP-
- Yleinen

- Viestit: 214
- Liittynyt: 18.08.2008 00:00
- Paikkakunta: Pyhtää, Kymenlaakso
Viesti
Kirjoittaja -AP- » 09.09.2010 09:53
Tämmönen todistus -
http://www.ake.fi/NR/rdonlyres/0CD5960B ... 0/D407.pdf - on mahdollista saada Trafilta. Periaatteessahan tällainen pitäisi olla kaikissa kilvistä poistetuissa rallikäytössä olevissa 'Suomi-autoissakin' täällä kotimaassa myös ...
-
juzz
- Viestit: 3
- Liittynyt: 14.04.2009 00:00
-
Viesti:
Viesti
Kirjoittaja juzz » 09.09.2010 17:51
Niin siis autosta on olemassa vain saksan rekisteriote entisen omistajan nimellä ja ostosta tehty luovari..
Ei todellakaan kiinnosta kallista autoa jättää kenenkään peltoautoksi sinne niin jotain täytyy keksiä. Lähtö kuitenkin jo ensiviikon torstaina..
-
Frog
- WRC

- Viestit: 1181
- Liittynyt: 26.12.2009 00:00
Viesti
Kirjoittaja Frog » 09.09.2010 19:00
Jos suinkin mahdollista niin välttäkää kyseistä kaavaketta !!!
Sen jälkeen auton uudelleen kilpiinsaanti lähes mahdoton juttu !!
-
mikahele
- Yleinen

- Viestit: 237
- Liittynyt: 29.04.2004 00:00
Viesti
Kirjoittaja mikahele » 09.09.2010 20:34
Juu, ja tuota AKE:n lappua EI SAA muihin kun suomessa rekisterissä olleisiin autoihin.
-
bttmotorsport
- B-junnu

- Viestit: 35
- Liittynyt: 14.07.2004 00:00
Viesti
Kirjoittaja bttmotorsport » 09.09.2010 21:45
Vaihtoehtona myös se että rekisteröit auton Eestissä jonkun kaverisi (?) nimiin ja merkitset itsesi otteeseen käyttäjäksi, ongemat ratkaistu kertaheitolla ja saat ajaa rehellisin paperein ja kilvin missä haluat. Paitsi Suomessa... Homma hoituu puolessa päivässä jos ei nyt ihan eriskummallinen auto ole.
-
oijoijoi
- Viestit: 3
- Liittynyt: 18.01.2010 00:00
Viesti
Kirjoittaja oijoijoi » 15.12.2010 18:07
Miten on asian laita 2010,2011. Onko mitään mahdollisuuksia päästä ajamaan tapahtumiin missä vaaditaan liikennevakuutus. Tapahtuma on siis vain ajoharjoittelua eikä kilpailua.
Auto saksasta kilpa-autona tuotu. Ei veroja maksettu eikä missään kilvissä.
Siirtokilpiä ilmanhan ei saa vakuutusta? Ja vakuutuksia ei myönnetä kilvettömiin autoihin? Siirtokilpiähän kun ei taideta myöntää edes ajoharjoitteluihin vaan ainoastaan kilpailuihin ja korjaamolle ajoihin.
Mieli tekisi ajella omaksi iloksi jäärataa tapahtumissa ja tuttujen jääradoilla, mutta kun ei näistä lain kiemuroista ota selvää!
Kertokaa jos jollain ideoita kuinka pääsisin (laillisesti) ajamaan ajoharjoittelua?