Jäykkä asetelma Toyotaan

Ralli- ja sprint autojen moottoriin ja voimansiirtoon liittyvä keskustelu.
Avatar
Spoileri
KV
KV
Viestit: 523
Liittynyt: 24.02.2011 18:58
Paikkakunta: Lemi

Jäykkä asetelma Toyotaan

Viesti Kirjoittaja Spoileri » 02.10.2010 22:25

Quinton-Hazell luistaa, mistähän mahtaisi löytyä kohtuuhintainen kisakytkinasetelma Toyotan 2T moottorin perään? Myykö joku TRD:tä? AP, Alcon jne. menevät turhan kalliiksi. Saisi myös olla suoraan paikalleen menevää mallia, ei ole paljon aikaa jumpata sen kanssa.
"Täysillä sisään ja paareilla ulos!!" (Saku Vierimaa)
Toyota Starlet 2T-B r.SS (tulossa 4T-B)
Toyota Corolla GT r.F (telakalla)

Avatar
Takakumisuti
B-junnu
B-junnu
Viestit: 37
Liittynyt: 01.05.2004 00:00

Viesti Kirjoittaja Takakumisuti » 03.10.2010 16:22

Helixin asetelmalla ajettiin 3-4 vuotta 3tg moottorin perässä ilman ongelmia. Ei luista ja tuntuma säilyi.

Avatar
Spoileri
KV
KV
Viestit: 523
Liittynyt: 24.02.2011 18:58
Paikkakunta: Lemi

Viesti Kirjoittaja Spoileri » 03.10.2010 16:36

Mitään haisua, kuka niitä myy?
"Täysillä sisään ja paareilla ulos!!" (Saku Vierimaa)
Toyota Starlet 2T-B r.SS (tulossa 4T-B)
Toyota Corolla GT r.F (telakalla)

Avatar
Spoileri
KV
KV
Viestit: 523
Liittynyt: 24.02.2011 18:58
Paikkakunta: Lemi

Viesti Kirjoittaja Spoileri » 03.10.2010 17:20

Ja sellanen tuli tässä mieleen, että mahtaakohan 4A-GE:n kytkin sopia tuon moottorin vauhtipyörään? Nytkin autossa on AE80 Corollan asetelma.
"Täysillä sisään ja paareilla ulos!!" (Saku Vierimaa)
Toyota Starlet 2T-B r.SS (tulossa 4T-B)
Toyota Corolla GT r.F (telakalla)

Avatar
pena1212
Yleinen
Yleinen
Viestit: 225
Liittynyt: 13.01.2007 00:00

Viesti Kirjoittaja pena1212 » 03.10.2010 18:20

Spoileri kirjoitti:Ja sellanen tuli tässä mieleen, että mahtaakohan 4A-GE:n kytkin sopia tuon moottorin vauhtipyörään? Nytkin autossa on AE80 Co
rollan asetelma.




ei sovi suoraan joutuu koneistamaan,löytyy kytkin,joka toimii

Avatar
Telex
B-junnu
B-junnu
Viestit: 23
Liittynyt: 09.11.2006 00:00

Viesti Kirjoittaja Telex » 04.10.2010 12:16

Kyllä se AE86:n kytkin ja paineasetelma ainakin mulla suoraan paikalleen sopi...

Useammassa T-koneessa jo käyttäny (1600-2000cc), eikä luista.
Vaatii vaan uudemman mallisen vauhtipyörän (3-tappisen) niin menee suoraan paikoilleen, vanhassa 2-tappisessa yksi tappi käy suoraan ja kaksi joutuu poraamaan uuteen kohtaan, ei sekään ole paha homma.

Avatar
Takakumisuti
B-junnu
B-junnu
Viestit: 37
Liittynyt: 01.05.2004 00:00

Viesti Kirjoittaja Takakumisuti » 05.10.2010 18:14

Spoileri kirjoitti:Mitään haisua, kuka niitä myy?
Muistaakseni Suomen Hiomopalvelun kautta tilattiin. Kovia autourheiluosaajia Lapualla. Googlettamalla löytyy lisätietoa firmasta.

Avatar
j-mkujala
Yleinen
Yleinen
Viestit: 154
Liittynyt: 07.01.2006 00:00

Viesti Kirjoittaja j-mkujala » 09.11.2010 11:44

omia kokemuksia

- Tuplajousitettu joka tehty 2kpl:stä etuvetokorollan asetelmasta jotka sopii uudempaan T koneen vakio pyörään. hyvin pelaa, kiva ajaa ja ahdettunakin piti ja hyvin. toivottavasti tulee myös pitämään. noin 500 nm vääntöä tuolle on annettu. tulevaisuudessa ei ainakaan vähempää (centerforce dual friction levyllä) *Hybridi* (puristusvoima n:1100 kg)


-ACT +70% 200 mm GT corollan kytkin ollut myös käytössä (ranacon kautta tullu aikoinaan) sopii sekin kolmitappiseen suoraan, tässä myös hyvin puristusta ja kestää varmasti kaiken mitä vaparista saa irti. (puristusta en oo mitannut, mutta jos arvuutellaan niin +70% olis n: 850 kg)


- viimeisin kevein vaihtoehto on Tiltonin muokattu kolmilevykytkin + 6 mm pienennetty 190 mm TA12 carinan lavyllä, joka sekin T koneen takaa. tätä asetelmaa madallettu riittävä määrä et menee suoraa STD asennus korkeudella vauhtipyörään. tässä asetelmassa G jousi ja H painelevy jotka tuovat noin 1500 kg puristusvoiman. massalevyllä uskon kytkimen pitävän hyvin 400 nm väännöt kurissa, jopa 500 nm asti... jos levy kestää. loota ei sitä kestä (T50) oli katukäytössä aivan mahtava ajaa, ja kevyt käyttää. paino vp + täydellinen kytkin = alle 6 kiloa :lol:

koneesta mitattiin se n:160hp / 5200 rpm ja 210 nm vääntöä. (2.1 litrainen "2T") 86 isku + 88 mäntä . 40 kaasarit ahisti ja katkas tehon kasvun tuohon....

kuva kytkimestä:

Kuva

Avatar
jas
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 99
Liittynyt: 10.10.2004 00:00
Paikkakunta: Jämsä

Viesti Kirjoittaja jas » 12.11.2010 09:55

niin onko kellään tietoa mistä tuota trd asetelmaa saa 5k moottoriin?

vanhaa paketia tuossa katselin niin paljonko asetelmassa tarvis olla "esijännitystä" että kytkimessä olisi paras pito?
eli jos laitan asetelman vauhtipyörään ilman sintterilevyä ja mittaan vauhtipyörän ja asetelman pinnan välisen raon, niin paljonko välin pitää olla pienempi kuin kytkinlevyn paksuus?

Avatar
j-mkujala
Yleinen
Yleinen
Viestit: 154
Liittynyt: 07.01.2006 00:00

Viesti Kirjoittaja j-mkujala » 15.11.2010 17:18

meni hiukan mettään tuo sun tapas...


kytkin asetelma pieneen rässiin (missä on painemittaus) ja sit painetaan asetelmaa levyn suunnalta ja etsitään aikaisin tiukin kohta. ja vähän muutakin... sit valitaan asennuskorkeus asetelmalle mittausten perusteella ja koe sovitetaan siihen ja testataan toimiiko KO asetelman geometria yhä kyseiselle asennuskorkeudelle.

asetelman voi monesti, ei toki aina shimmata hitusen yli huppiukohdan niin levyn kulumisen myötä pysyy puristus hyvällä alueella.


nyrkkisääntönä moniin ei muotoiltuilla jousilla varustettuihin asetelmiin, niin paras asennuskorkeus löytyy aika usein kohdasta, jossa asetelman "käpälät" / tähtilevyn keskiö on lähes samansuuntaisia, siis painelaakerin kohta vain hitusen ylempänä kuin vähän ulompana

tosta kuvasta minkä linkkasin niin näkee tuon tempun, päti myös tiltoniin, tai no siinä oli koko lailla tasan koko jousi.



vanhoista kytkimistä itte aina mittaan ton paineen et varmasti kans on jousessa latinki tallessa.

Avatar
Spoileri
KV
KV
Viestit: 523
Liittynyt: 24.02.2011 18:58
Paikkakunta: Lemi

Viesti Kirjoittaja Spoileri » 25.11.2010 18:45

Ja muuten tohon alkuperäseen kysymykseen, niin vikahan ei sitten lopulta ollut kytkimessä, vaan uudessa vauhtipyörässä, joka sorvauksesta huolimatta oli kupera ja kosketuspinta jäi vähän heikolle. Taso-oikasukoneessa saatiin se sitten hiottua suoraks ja taas pitää vanhalla asetelmalla ettei mitää. Niin vääntöähän on toki vain noin 170-190 Nm.
"Täysillä sisään ja paareilla ulos!!" (Saku Vierimaa)
Toyota Starlet 2T-B r.SS (tulossa 4T-B)
Toyota Corolla GT r.F (telakalla)

Avatar
teeärdee
B-junnu
B-junnu
Viestit: 24
Liittynyt: 21.06.2008 00:00

Viesti Kirjoittaja teeärdee » 11.12.2010 12:57

mistäs kytkin K-koneen perään kytkin?? ja onko tietoa mistä kaikista käy levy W-askin poorille?? :oops:

Avatar
teeärdee
B-junnu
B-junnu
Viestit: 24
Liittynyt: 21.06.2008 00:00

Viesti Kirjoittaja teeärdee » 11.12.2010 13:00

mistäs kytkin K-koneen perään kytkin?? ja onko tietoa mistä kaikista käy levy W-askin poorille?? :oops:

Avatar
j-mkujala
Yleinen
Yleinen
Viestit: 154
Liittynyt: 07.01.2006 00:00

Re:

Viesti Kirjoittaja j-mkujala » 28.05.2011 19:36

teeärdee kirjoitti:mistäs kytkin K-koneen perään kytkin?? ja onko tietoa mistä kaikista käy levy W-askin poorille?? :oops:
listasta tulis niin pitkä ettei pysty sanoon, minkä kokosta tarttet ?

200mm W pooreilla oleva löytyy liteacen 5K koneen takaa. :roll:

Avatar
Spoileri
KV
KV
Viestit: 523
Liittynyt: 24.02.2011 18:58
Paikkakunta: Lemi

Re: Jäykkä asetelma Toyotaan

Viesti Kirjoittaja Spoileri » 11.08.2011 20:25

Kujala kun tuntuu noista kytkimistä tietävän, niin oliskohan tollasesta TRD:n 31210-NP111 asetelmasta mitään iloa 89 millisen 3T:n perässä? Mitat näyttäs täsmäävän, mutta puristusta sille luvataan tuolla japsien sivuilla vaan 550 kg. Hitto kun myit mulle sen kaheksanlimppusen kampuran, ni nyt epäilyttää tuon tarvikekytkimen kesto tulevilla väännöillä.
"Täysillä sisään ja paareilla ulos!!" (Saku Vierimaa)
Toyota Starlet 2T-B r.SS (tulossa 4T-B)
Toyota Corolla GT r.F (telakalla)

Vastaa Viestiin