Rohkea veto jokkis porukalta
- MJT
- WRC
- Viestit: 1046
- Liittynyt: 21.05.2004 00:00
Re: Rohkeaveto
AKK ei kärsi mutta me jotka kuulumme keskusjärjestöön tosiaan kärsimme Järjestäjähän maksaa JM kisan lupamaksun. Lupamaksu riippuu kisan koosta. Yksipäiväisen kansallisen JM kisan lupamaksu on 245 €. SM-yleinen maksaa 6100 € ja muut siltä väliltä. Yleinen JM-SM on vain yksi kisa, suurin osa on kansallisia. Tarkistamalla kisojen määrän voi laskea kuinka paljon osanottomaksuista ja tarjouksista pitäisi saada rahaa jotta kilpailun järjestäjä kattaa nämä kulut? Lisäksi järjestäjä joutunee maksamaan ratavuokran. Se maksanee myös uudellekin organisaatiolle. Samoin uuden organisaation pitänee saada myös rahaa toiminnan pyöritykseen. Yksi tapa on sama kuin AKK:n eli lupamaksut. Lisenssit voinette unohtaa mutta vakuutusasiat oltava kuitenkin kunnossa, sekä kisojen järjestäjän että kilpailijan että myös ajoneuvon(?). Miten sovitte vakuutusyhtiöiden kanssa asiat. Rokkirallin kohdalta en osaa sanoa, ehkä menettely voisi olla samanlainen. Paljon on asioita jotka tulevat matkanne varrella huomioitaviksi. Pyörää ei ehkä sittenkään kannata keksiä uudelleen.Frog kirjoitti:Toivotaan että jokkisporukka onnistuu !! Sillä lähtö omiinoloihin parantaa varmasti kaikkien tilannetta sekä AKK,ssa olevien että sieltä lähtijöiden.
Jos joku hommasta kokee menetyksen niin se on se AKK,ry
Turvakaariputkista kiinnostaisi tietää. Onko joskus jokkisautojen kaadoissa saumallinen putki haljennut sauman kohdalta tai muuten rikkoutunut. Taipumia ei huomioida, koska saumatonkin taipuu. Henkilökohtaisesti en usko että materiaalivalinnalla saavutetaan suurta hyötyä, koska saumallisenkin putken materiaali voi täyttää samat lujuusvaatimukset kuin saumaton. Esim. Rautaruukin kaukolämpöputki NS. 40, ulkohalkaisija 48,3 mm seinämän vahvuus 2.6 mm on valmistettu teräsnauhasta jonka laatu on FE 37 SFS 200. Nauha on valssattu pyöreäksi ja hitsattu. Kestää pomminvarmasti saman mitä saumaton 50 mm. 2 mm seinämällä. Huomioitava että sääntökirjassa mainitut mitat ovat minimimittoja, eli putken ja seinämän paksuudet voivat olla suurempia.
- MJT
- WRC
- Viestit: 1046
- Liittynyt: 21.05.2004 00:00
En tiedä voiko lajiryhmän jäseniä isoiksi tietäjiksi sanoa. Sieltähän ne sääntömuutosesitykset, mahdollisesti kilpailijoiden toiveista ja esityksistä yleensä lähtevät eteenpäin. Huomautan vielä ettei AKK:n toimiston henkilöstä yleensä puutu näihin asioihin muuta kuin esittelijän toimesta hallitukselle. Kysykää asiaa joltakin JV lajiryhmän jäseneltä he varmasti osaavat vastata tähänkin asiaan.Vaari kirjoitti:Täällä pari junnua kuvittelee että jokkisporukka on ihan ite suunnitellut turvakaaren lisäputken. Hohhoijaa eiköhän kyseisen putken kuten F1 varusteetkin määrännyt AKK:n isot tietäjät suuressa viisaudessaan.
- Rintsu
- Yleinen
- Viestit: 195
- Liittynyt: 27.05.2004 00:00
- MVRteam
- A-Junnu
- Viestit: 100
- Liittynyt: 12.08.2004 00:00
- Rallimax
- Yleinen
- Viestit: 289
- Liittynyt: 26.02.2005 00:00
Niinpä !
Tässä Hannu sinulle vastus sekoiluuni.
Sinäkin entisenä yrittäjänä tiedät mitä on vastuun kantaminen kun haetaan vastuun kantajia loppuviimeiseen osioon.
Jo sinulla on yritys jonka ehdoilla ja vaatimuksilla alihankkija tekee työsuoritetta, asettuu vastuun kantoon kaikki ne tahot joiden suunnitelmilla ja määräämillä asioilla itse työsuoritetta tehdään.
Jos tämän työsuoritteen suunnittelu-, työseloste- ym sellaisen asian takia joku työntekijä loukkaantuu tai menehtyy, arvaapa miten kaukaa niitä vastuunkantajia oikein silloin haetaan.
Tälläkin hetkellä AKK:ssa on nippu valokuvia, annettuja raportteja ym, tänä vuonna tapahtuneista onnettomuuksista autourheilussa joita he tutkivat ja tekevät osansa vastuunkannon kaaressa ja jos asioista viranomaistaho alkaa tosissaan hakemaan vastuun kantajia, on siis myös AKK vastuussa, koska se johtaa Suomalaista autourheilua ja sen säännöillä tätä tehdään.
Olet aivan oikeassa siinä, että tätä harrastetaan omalla vastuulla ja sen jälkeen mukaan tulee kilpailun järjestäjä.
Näiden jälkeen kun haetaan juridisesti vastuun kantajaa asioiden kulun- ja määräytymisjärjestyksen mukaan, AKK kuuluu tähän vastuunkantojärjestykseen huom!!! LOPPUVIIMEKSI.
Ja JKO:lle, Minun murot kastellaan maidolla, jos se sinua kiinnostaa.
En minä ole sitä vastaan jos jokkis porukka haluaa koittaa jotain uutta, mutta arvaapa miksi siellä isolla kirkolla ollaan aina varpaillaan kun johonkin uuteen lähdetään autourheilussa ?
Se on maamme median kummallinen tapa ratsastaa tapahtuneilla onnettomuuksilla.
Ei Latvalan Jari Matti päässyt Ilta Sanomien tai Iltalehden lööppiin Lahden Historic rallissa vaikka tulikin tehdaskuljettajana paikalle ja voitti.
Mutta muistelepa kuka pääsi ykkös lööppeihin alkukesästä kun sattui pahin mahdollinen onnettomuus.
Suuri kansa muodostaa käsitystä vain silloin kun tapahtuu jotain suurta ja se on aina yleensä siis negatiivinen asia kun suuri kansa saa jotain aiheeseen liittyvää tietää, muusta kun meidän media ei kansallisen tason autourheilusta kirjoita.
Autourheilu on niin monen tahon suurennuslasin alla Suomessa ja nämä tahot odottavat koko ajan että pääsevät tähän lajiin kiinni jollain tavalla tarpeeksi kovin ja saisivat tämän kaiken jopa loppumaan, eikä tämä uhka ole edes yksinomaan Suomessa, joten on aina syytä yrittää tehdä kaikki siten, että tämä rakas harrastuksemme saa jatkua.
Jos ihan oikeasti näitä asioita ihmetellään ja pohditaan, niin miksi kukaan täällä ei uskalla sanoa asioita ihan niin kuin ne on ?
Kertokaa esimerkiksi jokin muu autourheilulaji, jossa on loukattu yhtä paljon viimeisten vuosien aikana kun jokkiksessa ? Rannevammoja ym on tullut vaikka miten paljon.
Minulla ei ole varmasti ole jokkista yhtään mitään vastaan, vaan päinvastoin.
Jokkis on erittäin hyvä tapa harrastaa autourheilua, mutta se mikä siinä on väärin on se, että sen tekniikka säännöt on kaikkea muuta kun jokaiselle miehelle tarkoitettu.
Jokkiksen tekniikka säännöt on juuri niiden 200:n kovimman jokkiskuskin haluamat, jotka hakkaa rahaa ajamiseen ihan käsittämättömästi.
Sama sairaus on monessa muussakin autourheilulajissa, jossa kilpa-auton suunnitteleminen lähtee aina moottorista ja vaihdelaatikosta.
Näihin hakataan rahaa suunnattomia summia, mutta sitten kun puhutaan turvallisuudesta, alkaa kauhea itku.
On totta että pitäisi ajatellakin juuri niitä muita kuskeja jotka ostavat kisasta auton ja harrastavat sillä, eivätkä satsaa rahaa suunnattomasti vain siihen, että on se huippunopea auto joka lähtee viivalta ensimmäinen sata metriä etupyörät ilmassa.
Kun on aina kiva karrikoida, niin laitetaan kaikki jokkis autot Ruuhimäen EK.lle ja kaikki ajavat sen 6 kertaa alusta loppuun, kahdella huoltotauolla.
Ne jotka tästä testistä selviävät, edellytyksenä että ajetaan sitten myös täysillä, ne autot saa jatkaa JM kisoissa kilpailemista. Jaa miksikö.?
Ne jotka tästä testistä selviävät ovat juuri niitä harrastajia, jotka ovat tehneet autoja pikkuisen paljon pienemmällä budjetilla, ei niin nopeita, mutta aika paljon kestävämpiä.
No mutta !
Kaikkea hyvää pojille tälle uudelle yritykselle luoda parempaa harrastustason autourheilua Suomeen.
Toivotaan kaikki, että kokonaisuus rakentuu loppuun asti hyvin eikä kahden vuoden päästä puida täällä näitä herroja vastaan ihan muista syistä, kuten keskustelua alkaen, ... eikö me sanottu…
T: Timppa
Sinäkin entisenä yrittäjänä tiedät mitä on vastuun kantaminen kun haetaan vastuun kantajia loppuviimeiseen osioon.
Jo sinulla on yritys jonka ehdoilla ja vaatimuksilla alihankkija tekee työsuoritetta, asettuu vastuun kantoon kaikki ne tahot joiden suunnitelmilla ja määräämillä asioilla itse työsuoritetta tehdään.
Jos tämän työsuoritteen suunnittelu-, työseloste- ym sellaisen asian takia joku työntekijä loukkaantuu tai menehtyy, arvaapa miten kaukaa niitä vastuunkantajia oikein silloin haetaan.
Tälläkin hetkellä AKK:ssa on nippu valokuvia, annettuja raportteja ym, tänä vuonna tapahtuneista onnettomuuksista autourheilussa joita he tutkivat ja tekevät osansa vastuunkannon kaaressa ja jos asioista viranomaistaho alkaa tosissaan hakemaan vastuun kantajia, on siis myös AKK vastuussa, koska se johtaa Suomalaista autourheilua ja sen säännöillä tätä tehdään.
Olet aivan oikeassa siinä, että tätä harrastetaan omalla vastuulla ja sen jälkeen mukaan tulee kilpailun järjestäjä.
Näiden jälkeen kun haetaan juridisesti vastuun kantajaa asioiden kulun- ja määräytymisjärjestyksen mukaan, AKK kuuluu tähän vastuunkantojärjestykseen huom!!! LOPPUVIIMEKSI.
Ja JKO:lle, Minun murot kastellaan maidolla, jos se sinua kiinnostaa.
En minä ole sitä vastaan jos jokkis porukka haluaa koittaa jotain uutta, mutta arvaapa miksi siellä isolla kirkolla ollaan aina varpaillaan kun johonkin uuteen lähdetään autourheilussa ?
Se on maamme median kummallinen tapa ratsastaa tapahtuneilla onnettomuuksilla.
Ei Latvalan Jari Matti päässyt Ilta Sanomien tai Iltalehden lööppiin Lahden Historic rallissa vaikka tulikin tehdaskuljettajana paikalle ja voitti.
Mutta muistelepa kuka pääsi ykkös lööppeihin alkukesästä kun sattui pahin mahdollinen onnettomuus.
Suuri kansa muodostaa käsitystä vain silloin kun tapahtuu jotain suurta ja se on aina yleensä siis negatiivinen asia kun suuri kansa saa jotain aiheeseen liittyvää tietää, muusta kun meidän media ei kansallisen tason autourheilusta kirjoita.
Autourheilu on niin monen tahon suurennuslasin alla Suomessa ja nämä tahot odottavat koko ajan että pääsevät tähän lajiin kiinni jollain tavalla tarpeeksi kovin ja saisivat tämän kaiken jopa loppumaan, eikä tämä uhka ole edes yksinomaan Suomessa, joten on aina syytä yrittää tehdä kaikki siten, että tämä rakas harrastuksemme saa jatkua.
Jos ihan oikeasti näitä asioita ihmetellään ja pohditaan, niin miksi kukaan täällä ei uskalla sanoa asioita ihan niin kuin ne on ?
Kertokaa esimerkiksi jokin muu autourheilulaji, jossa on loukattu yhtä paljon viimeisten vuosien aikana kun jokkiksessa ? Rannevammoja ym on tullut vaikka miten paljon.
Minulla ei ole varmasti ole jokkista yhtään mitään vastaan, vaan päinvastoin.
Jokkis on erittäin hyvä tapa harrastaa autourheilua, mutta se mikä siinä on väärin on se, että sen tekniikka säännöt on kaikkea muuta kun jokaiselle miehelle tarkoitettu.
Jokkiksen tekniikka säännöt on juuri niiden 200:n kovimman jokkiskuskin haluamat, jotka hakkaa rahaa ajamiseen ihan käsittämättömästi.
Sama sairaus on monessa muussakin autourheilulajissa, jossa kilpa-auton suunnitteleminen lähtee aina moottorista ja vaihdelaatikosta.
Näihin hakataan rahaa suunnattomia summia, mutta sitten kun puhutaan turvallisuudesta, alkaa kauhea itku.
On totta että pitäisi ajatellakin juuri niitä muita kuskeja jotka ostavat kisasta auton ja harrastavat sillä, eivätkä satsaa rahaa suunnattomasti vain siihen, että on se huippunopea auto joka lähtee viivalta ensimmäinen sata metriä etupyörät ilmassa.
Kun on aina kiva karrikoida, niin laitetaan kaikki jokkis autot Ruuhimäen EK.lle ja kaikki ajavat sen 6 kertaa alusta loppuun, kahdella huoltotauolla.
Ne jotka tästä testistä selviävät, edellytyksenä että ajetaan sitten myös täysillä, ne autot saa jatkaa JM kisoissa kilpailemista. Jaa miksikö.?
Ne jotka tästä testistä selviävät ovat juuri niitä harrastajia, jotka ovat tehneet autoja pikkuisen paljon pienemmällä budjetilla, ei niin nopeita, mutta aika paljon kestävämpiä.
No mutta !
Kaikkea hyvää pojille tälle uudelle yritykselle luoda parempaa harrastustason autourheilua Suomeen.
Toivotaan kaikki, että kokonaisuus rakentuu loppuun asti hyvin eikä kahden vuoden päästä puida täällä näitä herroja vastaan ihan muista syistä, kuten keskustelua alkaen, ... eikö me sanottu…
T: Timppa
- pena1212
- Yleinen
- Viestit: 225
- Liittynyt: 13.01.2007 00:00
akk vastuu
Jos jossain asiassa puolustan AKK:ta on se siinä, että kun järjestetään näitä kilpailuja eri lajeihin, jonkun tahon on aina loppu viimeksi kannettava vastuu onnettomuustilanteissa.
AKK on se taho joka loppu viimeksi kantaa vastuun kaikissa onnettomuustilanteissa.
en ole yhtäkään jokkis kisaa ajanut,mutta AKK VASTUU JOSTAIN ONNETTOMUUDESTA???????rallia jonkin verran harrastaneena,nähneenä,kysyn sinulta mikä v..un VASTUU????älä puhu,kirjoita paskaa,kun et,tiedä,enempää,kuin sika joulusta,tiedän tällä hetkellä,jonkun verran,kuka vastaa,ja mistä,kun onnetomuus tapahtuu
AKK on se taho joka loppu viimeksi kantaa vastuun kaikissa onnettomuustilanteissa.
en ole yhtäkään jokkis kisaa ajanut,mutta AKK VASTUU JOSTAIN ONNETTOMUUDESTA???????rallia jonkin verran harrastaneena,nähneenä,kysyn sinulta mikä v..un VASTUU????älä puhu,kirjoita paskaa,kun et,tiedä,enempää,kuin sika joulusta,tiedän tällä hetkellä,jonkun verran,kuka vastaa,ja mistä,kun onnetomuus tapahtuu
- hannulehessaari
- WRC
- Viestit: 1557
- Liittynyt: 17.05.2004 00:00
Re: Niinpä !
Työelämä on ihan oma juttunsa, koska siellä on työ- ja sopimussuhteita, jotka liittyvät myös vastuukysymyksiin. Niinikään erilaisten lakien määräämät velvoitteet tuovat erilaisille organisaatioille kaikenlaisia vastuita.Rallimax kirjoitti:Tässä Hannu sinulle vastus sekoiluuni.
Sinäkin entisenä yrittäjänä tiedät mitä on vastuun kantaminen kun haetaan vastuun kantajia loppuviimeiseen osioon.
Jo sinulla on yritys jonka ehdoilla ja vaatimuksilla alihankkija tekee työsuoritetta, asettuu vastuun kantoon kaikki ne tahot joiden suunnitelmilla ja määräämillä asioilla itse työsuoritetta tehdään.
Jos tämän työsuoritteen suunnittelu-, työseloste- ym sellaisen asian takia joku työntekijä loukkaantuu tai menehtyy, arvaapa miten kaukaa niitä vastuunkantajia oikein silloin haetaan.
Tälläkin hetkellä AKK:ssa on nippu valokuvia, annettuja raportteja ym, tänä vuonna tapahtuneista onnettomuuksista autourheilussa joita he tutkivat ja tekevät osansa vastuunkannon kaaressa ja jos asioista viranomaistaho alkaa tosissaan hakemaan vastuun kantajia, on siis myös AKK vastuussa, koska se johtaa Suomalaista autourheilua ja sen säännöillä tätä tehdään.
Olet aivan oikeassa siinä, että tätä harrastetaan omalla vastuulla ja sen jälkeen mukaan tulee kilpailun järjestäjä.
Näiden jälkeen kun haetaan juridisesti vastuun kantajaa asioiden kulun- ja määräytymisjärjestyksen mukaan, AKK kuuluu tähän vastuunkantojärjestykseen huom!!! LOPPUVIIMEKSI.
...
T: Timppa
Mutta se, että AKK olisi jotenkin korvausvastuussa onnettomuuksista, ei pidä paikkaansa. Tällä en tietenkään tarkoita sitä, että AKK toimisi jotenkin vastuuttomasti. Onnettomuuksien tutkiminen ja niistä johtopäätösten vetäminen on sitä turvallisuustyötä, jota keskusorganisaation tuleekin tehdä, koska sillä on merkitystä AKK:n päätehtävän kannalta:"Mahdollistaa autourheilun harrastaminen Suomessa". Eli se, että AKK kantaa osaltaan huolta ("vastuuta") turvallisuuden kehittämisestä on ihan eri asia kuin olla jossain tilanteessa korvausvastuussa.
Tiedätkö yhtään tapausta, jossa AKK olisi joutunut korvausvastuuseen tai syytteeseen onnettomuudesta kilpailussa, jossa se ei ole itse ollut järjestäjän roolissa? Minä en ainakaan ole sellaisesta kuullut. Ja AKK:llahan on "ketjussa" vielä FIA, jonka sääntöjä ja turvamääräyksiä meilläkin pääosin noudatetaan.
- hannulehessaari
- Rallimax
- Yleinen
- Viestit: 289
- Liittynyt: 26.02.2005 00:00
Ei tästä nyt tarvitse kenekään suuttua.
Jos on asioista enemmän tietoa kun toisella, siitä saa myös kertoa, eikö tämä foormui ole sitä varten.
Toisaalta lyödään nyt näille vastuu kysymyksille piste, koska jos alkaa kertomaan asioita juridisella tasolla, tulee hirmun pitkä kirje.
Jatketaan mieluummin siitä, miten tätä rakasta harrastustamme voitaisiin edistää harrastaja ystävällisemmäksi ja miten ja mistä löytyisi voimia saada AKK:n ymmärrystä kuulla kentän ääntä.
Haluankin esittää ihan julkisen kysymyksen AKK:lle, koska Teistä joku on viimeksi kiertänyt talleilla ja harrastajien keskuudessa ns, siviiliaikana oikein tosimielessä kuuntelemaasa harrastajien mielipidettä.
Ei lajipäivät tai jotkin esim, rallisprintin SM tai muunkaan sarjan palkintojenjaon jne yhteydessä käydyt yhteiskeskustelut kerro minkäänlaista totuutta, koska siellä on pakko puhua harkitulla kielellä.
Timppa
Jos on asioista enemmän tietoa kun toisella, siitä saa myös kertoa, eikö tämä foormui ole sitä varten.
Toisaalta lyödään nyt näille vastuu kysymyksille piste, koska jos alkaa kertomaan asioita juridisella tasolla, tulee hirmun pitkä kirje.
Jatketaan mieluummin siitä, miten tätä rakasta harrastustamme voitaisiin edistää harrastaja ystävällisemmäksi ja miten ja mistä löytyisi voimia saada AKK:n ymmärrystä kuulla kentän ääntä.
Haluankin esittää ihan julkisen kysymyksen AKK:lle, koska Teistä joku on viimeksi kiertänyt talleilla ja harrastajien keskuudessa ns, siviiliaikana oikein tosimielessä kuuntelemaasa harrastajien mielipidettä.
Ei lajipäivät tai jotkin esim, rallisprintin SM tai muunkaan sarjan palkintojenjaon jne yhteydessä käydyt yhteiskeskustelut kerro minkäänlaista totuutta, koska siellä on pakko puhua harkitulla kielellä.
Timppa