Tuossa varmaan tarkoitettiin ralliautojen "siviilikatsastusta", kun ei tuolla tieliikenne puolella oikein sais noita ohjauslaitteita katkoa/hitsailla tms....BLUEORANGE kirjoitti:Kieltääkös joku sääntö sen? mullakun on bimmerissä semmonen mutta en oo vielä kertaakaan katsastanu enkä kyllä ajanutkaanLRT kirjoitti:(ralli)katsastuksessa näistä nopeuttajista rattiakselin välissä ei oikeen tykätä
Ohjauksen nopeuttaja
- ripeka
- Yleinen
- Viestit: 164
- Liittynyt: 30.04.2004 00:00
- BLUEORANGE
- KV
- Viestit: 362
- Liittynyt: 20.10.2010 00:00
Tosiaan joo.mutta eikös punakilpisenkin tarvi olla tieliikenne kunnossa?ite olen just miettiny että tarviiko olla hätävilkkuja?ripeka kirjoitti:Tuossa varmaan tarkoitettiin ralliautojen "siviilikatsastusta", kun ei tuolla tieliikenne puolella oikein sais noita ohjauslaitteita katkoa/hitsailla tms....BLUEORANGE kirjoitti:Kieltääkös joku sääntö sen? mullakun on bimmerissä semmonen mutta en oo vielä kertaakaan katsastanu enkä kyllä ajanutkaanLRT kirjoitti:(ralli)katsastuksessa näistä nopeuttajista rattiakselin välissä ei oikeen tykätä
- Paha
- Viestit: 15
- Liittynyt: 17.05.2004 00:00
N, A ja F ryhmien säännöt ei tuollaista "ohjauksen nopeuttajaa" salli, joten ei sitä saa laittaa. Ei varsinkaan jos alkuperäistä rattiakselia on muutettu. Tietenkin jos sellainen on luokiteltu, muuttaa se tilanteen.
Hätävilkut pitää olla ja toimia jos ne alunperin on ko. vuosimallissa ollut. Tosin ei tähän katsastuksissa (kisa ja tieliikenne) ole paljon puututtu, mikä onkin hyvä juttu.
Hätävilkut pitää olla ja toimia jos ne alunperin on ko. vuosimallissa ollut. Tosin ei tähän katsastuksissa (kisa ja tieliikenne) ole paljon puututtu, mikä onkin hyvä juttu.
- Skebe
- B-junnu
- Viestit: 37
- Liittynyt: 30.04.2004 00:00
- Paikkakunta: Helsinki
[quote="Paha"]N, A ja F ryhmien säännöt ei tuollaista "ohjauksen nopeuttajaa" salli, joten ei sitä saa laittaa. Ei varsinkaan jos alkuperäistä rattiakselia on muutettu. Tietenkin jos sellainen on luokiteltu, muuttaa se tilanteen.
Samahan taitaa päteä myös näihin sähköisiin ohjaustehostimiin, eli alkuperäistä rattiakselia ei liene saa "silpoa"?
Samahan taitaa päteä myös näihin sähköisiin ohjaustehostimiin, eli alkuperäistä rattiakselia ei liene saa "silpoa"?
- BLUEORANGE
- KV
- Viestit: 362
- Liittynyt: 20.10.2010 00:00
En kyllä löytäny tommosta kohtaa mistään vaikka kahlasin sääntökirjaa?Skebe kirjoitti:Paha kirjoitti:N, A ja F ryhmien säännöt ei tuollaista "ohjauksen nopeuttajaa" salli, joten ei sitä saa laittaa. Ei varsinkaan jos alkuperäistä rattiakselia on muutettu. Tietenkin jos sellainen on luokiteltu, muuttaa se tilanteen.
Samahan taitaa päteä myös näihin sähköisiin ohjaustehostimiin, eli alkuperäistä rattiakselia ei liene saa "silpoa"?
Mitenkäs kun kaveri käytti bimmeriään vuosittaisessa rallikatsastuksessa niin sano että käkkärin lukitus pitää olla? sääntökirjassa sanotaan vaan että käkkäri on pakollinen ja sijoitusta voidaan muuttaa mutta paikka pitää säilyä(esim keskitunneli)?
- ignis
- KV
- Viestit: 656
- Liittynyt: 18.12.2005 00:00
- Paikkakunta: Jyväskylä
En kyllä löytäny tommosta kohtaa mistään vaikka kahlasin sääntökirjaa?BLUEORANGE kirjoitti:
Mitenkäs kun kaveri käytti bimmeriään vuosittaisessa rallikatsastuksessa niin sano että käkkärin lukitus pitää olla? sääntökirjassa sanotaan vaan että käkkäri on pakollinen ja sijoitusta voidaan muuttaa mutta paikka pitää säilyä(esim keskitunneli)?[/quote]
Eikös sääntökirjassa sanota että se on silloin kielletty jos sitä ei erikseen ole sallittu...
Ja "käkkäri" on seisontajarru ja sellaisen vaati tieliikennelaki. Sen taas rallisäännöt sallivat muuttaa fly off-tyyppiseksi(tuo oli muistakseni sanamuoto) mutta tieliikennelain mukaan sen pitää myös toimia seisontajarruna... Eli minun käsityksen mukaan katsastaja oli oikeassa. Jos jollain on parempaa tietoa niin korjatkoon...
Missä vaiheessa on päässyt käymään niin kierosti että miehelle on kasvanut omatunto?
- ripeka
- Yleinen
- Viestit: 164
- Liittynyt: 30.04.2004 00:00
Kyllähän nuo kaikki vilkut, seisontajarrut yms. PITÄISI olla punakilpisissäkin kuntokatsastuksessa. Paljon kyllä näkee autoja, joissa on paljonkin puutteita mm. sivuvilkut, valojen hyväksynnät, heijastimet, käsijarrun lukitus jne. eli katsastajissakin näyttää olevan eroja... Samoin nuo sähköiset tehostajat ei kyllä johonkin vanhaan Escorttiin ihan täytä tieliikenteen asetuksia. Jos sen asentais esim. jostain Ooppelista kokonaisena pakettina kaikkine rattiakseleineen niin silloinhan sitä ei tartteis pilkkoa/muutella, mut ei taida oikein moneenkaan sopia ihan kokonaisena....
-
- Yleinen
- Viestit: 285
- Liittynyt: 03.09.2007 00:00
- Viesti:
Punakilpi katsastuksessahan auto pitää olla tieliikennelain mukainen. Se onkin sitten eri asia mihin tuolla leimallla puututaan. Meijän edelliseen escorttiin piti lisätä pitkien ja vilkkujen merkkivalot kun ei aluksi ollu. Mun käsityksen mukaan rattiakselissa ei saa olla yhtään omaa hitsaus saumaa. Ainakin yhdellä tutulla oli rattiakseli jatkettu sprinnttiautossa ja jatko oli tehty ns ristikkäisliitoksella missä oli holkki päällä. Tämä holkki oli hepattu akseliin niin sen takia sai lähteä olikohan se nyt naantalista kotiin. Eli toi hitsaus sauma ei vaikuttanu millään lailla tohon rakenteeseen mutta niin vain tuli hylky ja kotiin lähtö. Oli ollu monia vuosia samanlainen mutta tällä kertaa katsari sen hylkäs. Kyllähän nää leimat tuppaa olemaan tuurin kauppaa kuka sattuu katsastamaan ja mitä kattoo. kyllä meillekin kerran vittuiltiin oikeen tosissaan kun oli itse lyöty runkonemero ja puuttu tähdet päistä


