Ohjauksen nopeuttaja

Muu autojen tekniikkaan liittyvä keskustelu, sähköt, lisälaitteet, turvallisuus yms.
Avatar
ripeka
Yleinen
Yleinen
Viestit: 164
Liittynyt: 30.04.2004 00:00

Viesti Kirjoittaja ripeka » 10.11.2010 22:35

BLUEORANGE kirjoitti:
LRT kirjoitti:(ralli)katsastuksessa näistä nopeuttajista rattiakselin välissä ei oikeen tykätä :idea:
Kieltääkös joku sääntö sen? mullakun on bimmerissä semmonen mutta en oo vielä kertaakaan katsastanu enkä kyllä ajanutkaan
Tuossa varmaan tarkoitettiin ralliautojen "siviilikatsastusta", kun ei tuolla tieliikenne puolella oikein sais noita ohjauslaitteita katkoa/hitsailla tms....

Avatar
BLUEORANGE
KV
KV
Viestit: 362
Liittynyt: 20.10.2010 00:00

Viesti Kirjoittaja BLUEORANGE » 11.11.2010 20:27

ripeka kirjoitti:
BLUEORANGE kirjoitti:
LRT kirjoitti:(ralli)katsastuksessa näistä nopeuttajista rattiakselin välissä ei oikeen tykätä :idea:
Kieltääkös joku sääntö sen? mullakun on bimmerissä semmonen mutta en oo vielä kertaakaan katsastanu enkä kyllä ajanutkaan
Tuossa varmaan tarkoitettiin ralliautojen "siviilikatsastusta", kun ei tuolla tieliikenne puolella oikein sais noita ohjauslaitteita katkoa/hitsailla tms....
Tosiaan joo.mutta eikös punakilpisenkin tarvi olla tieliikenne kunnossa?ite olen just miettiny että tarviiko olla hätävilkkuja?

Avatar
Paha
Viestit: 15
Liittynyt: 17.05.2004 00:00

Viesti Kirjoittaja Paha » 11.11.2010 21:06

N, A ja F ryhmien säännöt ei tuollaista "ohjauksen nopeuttajaa" salli, joten ei sitä saa laittaa. Ei varsinkaan jos alkuperäistä rattiakselia on muutettu. Tietenkin jos sellainen on luokiteltu, muuttaa se tilanteen.

Hätävilkut pitää olla ja toimia jos ne alunperin on ko. vuosimallissa ollut. Tosin ei tähän katsastuksissa (kisa ja tieliikenne) ole paljon puututtu, mikä onkin hyvä juttu.

Avatar
Skebe
B-junnu
B-junnu
Viestit: 37
Liittynyt: 30.04.2004 00:00
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Skebe » 11.11.2010 21:36

[quote="Paha"]N, A ja F ryhmien säännöt ei tuollaista "ohjauksen nopeuttajaa" salli, joten ei sitä saa laittaa. Ei varsinkaan jos alkuperäistä rattiakselia on muutettu. Tietenkin jos sellainen on luokiteltu, muuttaa se tilanteen.

Samahan taitaa päteä myös näihin sähköisiin ohjaustehostimiin, eli alkuperäistä rattiakselia ei liene saa "silpoa"?

Avatar
BLUEORANGE
KV
KV
Viestit: 362
Liittynyt: 20.10.2010 00:00

Viesti Kirjoittaja BLUEORANGE » 11.11.2010 22:38

Skebe kirjoitti:
Paha kirjoitti:N, A ja F ryhmien säännöt ei tuollaista "ohjauksen nopeuttajaa" salli, joten ei sitä saa laittaa. Ei varsinkaan jos alkuperäistä rattiakselia on muutettu. Tietenkin jos sellainen on luokiteltu, muuttaa se tilanteen.

Samahan taitaa päteä myös näihin sähköisiin ohjaustehostimiin, eli alkuperäistä rattiakselia ei liene saa "silpoa"?
En kyllä löytäny tommosta kohtaa mistään vaikka kahlasin sääntökirjaa?

Mitenkäs kun kaveri käytti bimmeriään vuosittaisessa rallikatsastuksessa niin sano että käkkärin lukitus pitää olla? sääntökirjassa sanotaan vaan että käkkäri on pakollinen ja sijoitusta voidaan muuttaa mutta paikka pitää säilyä(esim keskitunneli)?

Avatar
ignis
KV
KV
Viestit: 656
Liittynyt: 18.12.2005 00:00
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja ignis » 12.11.2010 06:24

BLUEORANGE kirjoitti:
En kyllä löytäny tommosta kohtaa mistään vaikka kahlasin sääntökirjaa?

Mitenkäs kun kaveri käytti bimmeriään vuosittaisessa rallikatsastuksessa niin sano että käkkärin lukitus pitää olla? sääntökirjassa sanotaan vaan että käkkäri on pakollinen ja sijoitusta voidaan muuttaa mutta paikka pitää säilyä(esim keskitunneli)?[/quote]

Eikös sääntökirjassa sanota että se on silloin kielletty jos sitä ei erikseen ole sallittu...

Ja "käkkäri" on seisontajarru ja sellaisen vaati tieliikennelaki. Sen taas rallisäännöt sallivat muuttaa fly off-tyyppiseksi(tuo oli muistakseni sanamuoto) mutta tieliikennelain mukaan sen pitää myös toimia seisontajarruna... Eli minun käsityksen mukaan katsastaja oli oikeassa. Jos jollain on parempaa tietoa niin korjatkoon...
Missä vaiheessa on päässyt käymään niin kierosti että miehelle on kasvanut omatunto?

Avatar
ripeka
Yleinen
Yleinen
Viestit: 164
Liittynyt: 30.04.2004 00:00

Viesti Kirjoittaja ripeka » 12.11.2010 09:16

Kyllähän nuo kaikki vilkut, seisontajarrut yms. PITÄISI olla punakilpisissäkin kuntokatsastuksessa. Paljon kyllä näkee autoja, joissa on paljonkin puutteita mm. sivuvilkut, valojen hyväksynnät, heijastimet, käsijarrun lukitus jne. eli katsastajissakin näyttää olevan eroja... Samoin nuo sähköiset tehostajat ei kyllä johonkin vanhaan Escorttiin ihan täytä tieliikenteen asetuksia. Jos sen asentais esim. jostain Ooppelista kokonaisena pakettina kaikkine rattiakseleineen niin silloinhan sitä ei tartteis pilkkoa/muutella, mut ei taida oikein moneenkaan sopia ihan kokonaisena....

jama78
Yleinen
Yleinen
Viestit: 285
Liittynyt: 03.09.2007 00:00
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jama78 » 12.11.2010 09:26

Punakilpi katsastuksessahan auto pitää olla tieliikennelain mukainen. Se onkin sitten eri asia mihin tuolla leimallla puututaan. Meijän edelliseen escorttiin piti lisätä pitkien ja vilkkujen merkkivalot kun ei aluksi ollu. Mun käsityksen mukaan rattiakselissa ei saa olla yhtään omaa hitsaus saumaa. Ainakin yhdellä tutulla oli rattiakseli jatkettu sprinnttiautossa ja jatko oli tehty ns ristikkäisliitoksella missä oli holkki päällä. Tämä holkki oli hepattu akseliin niin sen takia sai lähteä olikohan se nyt naantalista kotiin. Eli toi hitsaus sauma ei vaikuttanu millään lailla tohon rakenteeseen mutta niin vain tuli hylky ja kotiin lähtö. Oli ollu monia vuosia samanlainen mutta tällä kertaa katsari sen hylkäs. Kyllähän nää leimat tuppaa olemaan tuurin kauppaa kuka sattuu katsastamaan ja mitä kattoo. kyllä meillekin kerran vittuiltiin oikeen tosissaan kun oli itse lyöty runkonemero ja puuttu tähdet päistä :lol: :lol:

Vastaa Viestiin