Ralli- ja sprint autojen moottoriin ja voimansiirtoon liittyvä keskustelu.
-
_janne_
- A-Junnu

- Viestit: 111
- Liittynyt: 20.06.2007 00:00
Viesti
Kirjoittaja _janne_ » 23.12.2010 00:58
Pitäisi ryydittää tuota kesäkulkineen 1600 kenttiläistä. Tulossa
-1300 .090 männät,
-2x40 dellortot,
-avarrettu lankkukansi (41,3/35)
-kevennettyä vauhtipyörää ynnä tasapainotettua alakertaa
Mikähän nokka olisi hyvä, suht kireä mutta kuitenkin siedettävä jokapäiväisessä käytössä.
Miettinyt kc 234. Mahtaako 244 olla turhan raju? Pitäisi vielä saada jotenki keinoteltua päästöistäkin läpi, kun koppa -78
Entä miten noiden nokkien kanssa, tarvitseeko koneistuksia kanteen/mäntiin?
-
ford00
- Viestit: 6
- Liittynyt: 05.10.2006 00:00
Viesti
Kirjoittaja ford00 » 23.12.2010 11:08
KC 234 on hyvä toimiva nokka, 244 ehkä liian kiree sun käyttöös. Kantta ei tarvi koneistaa ,ellet käytä tupla venttiilinjousia. Todennäköisesti joudut suurentaan mäntään venttiilien koloja (siinä ja siinä)
Ps. Ensimmäinen ralli kentillä 1969 ja toistaiseksi viimeinen kentillä 2009.
-
bockby
- Viestit: 7
- Liittynyt: 21.08.2006 00:00
- Paikkakunta: Salo
Viesti
Kirjoittaja bockby » 23.12.2010 13:07
Itse koplasin kaasaan kentin 1700cc ja nokalla 244(puristusta
koneessa 12.2:1).Koneesta tehoa Japen (Malin) jarrussa 132 hv.
Vääntöä kuin diiselissä mutta tehoa hintsusti.Seuraavaan kenttiin
laitan Piperin tai Laaksosen Eeron veistämän nokan.Koneteho
hyvässä kentissä pitäis olla luokkaa 150hv.[/quote]
-
_janne_
- A-Junnu

- Viestit: 111
- Liittynyt: 20.06.2007 00:00
Viesti
Kirjoittaja _janne_ » 23.12.2010 18:21
Meinasitko bockby, että esim bp285 olisi parempi valinta kuin 244? Onko noilla nokilla mahdollistakaan edes teoriassa saada käymään tyhjäkäyntiä niin, että onnistuisi keplotella päästölapun leimalle?
-
Vieras
Viesti
Kirjoittaja Vieras » 23.12.2010 19:03
Ei se tyhjäkäynti mikään ongelma ole. Saa ne pyörimään tasaisesti vaikka 800 rpm. Sillä 244 nokalla se vetoalue tulee niin korkealle ettet sillä järkevästi voi ajaa siviiliajoa, paitsi jos olet just kortin saanut. Päästöistäkään ei rajulla nokalla läpi mene, tai menee kikkailulla.
- Asko -
-
ford00
- Viestit: 6
- Liittynyt: 05.10.2006 00:00
Viesti
Kirjoittaja ford00 » 23.12.2010 20:57
Janne! Tuo Piper 285 on myös hyvä nokka reippaaseen katukäyttöön ja jos ajoitat sen oikein eli imuventtiili on auki 2,2 mm ykk:ssa, niin sun ei tarvitse tehdä männille mitään . KC 234:llä toi arvo on 2,85 mm. Niinkuin Asko tossa edellä kertoikin on ajettavuus moottorissa paljon tärkeämpi ominaisuus kuin huipputeho. Tolla sun kombinaatilla saat n. 120heppaa koneesta, jos kaikki on muuten reilassa.
-
bockby
- Viestit: 7
- Liittynyt: 21.08.2006 00:00
- Paikkakunta: Salo
Viesti
Kirjoittaja bockby » 23.12.2010 22:11
Meinaan sitä, että yhtään kilpailukykyistä kenttiä 244:lla ei ole raken-
nettu 20+vuoteen.En tiedä mitä moottoriltasi haluat,mutta meillä lapset
(ja joskus isäkin)harjoittelee pellolla moottoriurheilun alkeita edellämai-
nitulla moottorilla.
-
ford00
- Viestit: 6
- Liittynyt: 05.10.2006 00:00
Viesti
Kirjoittaja ford00 » 24.12.2010 12:23
Bockby, kaikissa hisse-sarjan 1600:ssa kärkiautoissa on 244 nokka. Eihän ne tietenkään oo kilpailukykyisiä , jos niillä ei edes aina ajeta "yleiskilpailun" pohjia, mut joskus kuitenkin noi 250 heppaset bda:t jää jälkeen. Näyttäis toi nokka riittävän kyläkisoissa myös B-junnujen yleiskilpailun voittovauhtiin.
Jannehan haluaa nokkaa urheilulliseen siviiliajoon, joten 285 ja 234 on molemmat hyviä.
RAUHALLISTA JOULUA!
-
_janne_
- A-Junnu

- Viestit: 111
- Liittynyt: 20.06.2007 00:00
Viesti
Kirjoittaja _janne_ » 26.12.2010 20:52
taitaa siis kallistua tuohon 234 vaikka piperin 285 olis hieman enemmän nostoa.. Kentcamsin nokkia vaa saatavilla paljon paremmin briteistä (=halvemmalla kuin Suomesta). Toivottavasti nyt ei sitten ole liian mieto :D