Ammattikatsojia,onko heitä?
- Powerslide
- A-Junnu
Re: Todellinen ammattikatsoja ???
Suurinosa ns. kaatojen/raatojen metsästäjistä ei tunnu tietä tuon taivaallista koko ralliautoilusta.[/quote]
Tästä asiasta olen täysin samaa mieltä. Perustelen kantaani sillä, että
taidan olla mikaoon luokituksella yleisen luokan katsoja ja täytän myös felixin asettamat ammattikatsojakriteerit.
En kyllä missään tapauksessa haluaisi itseäni kutsuttavan ammattikatsojaksi, sen verran negatiivinen lataus tuolla "arvonimellä" mielestäni on.
Tästä asiasta olen täysin samaa mieltä. Perustelen kantaani sillä, että
taidan olla mikaoon luokituksella yleisen luokan katsoja ja täytän myös felixin asettamat ammattikatsojakriteerit.
En kyllä missään tapauksessa haluaisi itseäni kutsuttavan ammattikatsojaksi, sen verran negatiivinen lataus tuolla "arvonimellä" mielestäni on.
- rank1
- KV
Paras luonnehdinta tähän mennessä!! En minä ainakaan voi ammattikatsojaksi määrittää sellasta, joka on niiden kaatojen eteen valmis tekeen melki mitä vaan. Kyllä jokaiselle olisi ihan tervehenkinen vaihtoehto olla edes kerran tekemässä jollain tapaa sitä rallia. Näkee ainakin että on siinä tapahtumassa jotain muutakin otettava huomioon, kuin "mä itte."felix kirjoitti:Hyvä topic ja ensimmäinen "filosofinen" kysymys ---- siis kuka on todellinen "ammattikatsoja". Kuka Ralli.netin "ammattikatsojista" täyttää seuraavat kriteerit ? Minusta todellinen "ammattikatsoja" on semmoinen kaveri joka on:
- ajanut itse ralliautoa
- ollut kartturina ralliautossa
- ollut huollossa jossain rallissa jossakin porukassa
- ollut järkkärinä jossaina rallissa
- ollut sulkumiehenä jossain rallissa
- tehnyt jotain rallliin liittyvää toimitsijatehtävää ennen rallia
- tehnyt jotain ralliin liityyvää toimitsijatehtävää rallin aikana
- tehnyt jotain ralliin liittyvää toimitsijatehtävää rallin jälkeen
- on ollut /on jonkin ralliseuran aktiivijäsen
- on joskus elämässään tehnyt jotain jonkun rallin onnistumisen eteen
Ammattikatsojaksi ei tulla vaan menemällä 30 ralliin penkan päälle kattoon "kaatoja".
Ammattikatsojalla on syvältä lajin perusolemuksesta ja sen toteuttamisesta lähtöisin oleva selkärangasta asti kumpuava ymmärrys siitä mitä siellä ratin ja penkin välissä tapahtuu ja erityisesti siitä miten on luotu ne olosuhteet ja mahdollisuudet miten kukin autokunta ylipäänsä siellä eklla voi niitä elämyksiä katsojille antaa.
On niin helppo olla "ammattikatsoja" ja ostaa valmista maitoa purkissa marketista.Mutta kylväppä vilja, niitä se , ruoki lehmä, lypsä maito, purkita se, toimita kauppaan, ja toivo että kuluttaja- siis ammattikatsoja- siitä pitäisi ?
Siinä on haastetta !
- Rattikeisari
- WRC
jaahas,Jyskälä on tullu kierrettyä vuodesta-82. tosin 84vuosi tais jäädä väliin...sitte oli sekalaisia kyläkapinoita aina vuoteen 95. sit onki ajokortin myötä tullu kierrettyä aktiivisemmin...sanoisin et 98 vuodesta asti on niitä "paikkoja" tullu metsästettyä.... ralleja ei kyl kerry kun sellanen noin 18 per vuosi... ja parit sprintit päälle.. huollossa en ole ollu ikinä!!! työkseen saa korjata ihan riittävästi autoja. järkkärinä on tullu joskus oltua,ja peräti kerran istunu kyydissä hakemassa pokaalin. ja koska pussissa ei potku riitä ajaa itse,ja mun kriteerit on aina taistella pelkästään voitosta,muut sijat on hävittyjä....niin ei auta muuta kuin pysyä penkalla katselemassa....ja aina ei meinaa rahat riittää edes siihen..
- Ralleyz
- KV
No tuo osapuoli on mulla kai kunnossa kun saldona on 6 x ratamestarina, kerran EK- päällikkönä, pari kertaa purussa ja monta kymmentä muuta virkaa... Ja joskus olen jopa ollut kisan jälkeen lavalla hakemassa pyttyjä...felix kirjoitti:Hyvä topic ja ensimmäinen "filosofinen" kysymys ---- siis kuka on todellinen "ammattikatsoja". Kuka Ralli.netin "ammattikatsojista" täyttää seuraavat kriteerit ? Minusta todellinen "ammattikatsoja" on semmoinen kaveri joka on:
- ajanut itse ralliautoa
Ammattikatsojaksi ei tulla vaan menemällä 30 ralliin penkan päälle kattoon "kaatoja".
Ammattikatsojalla on syvältä lajin perusolemuksesta ja sen toteuttamisesta lähtöisin oleva selkärangasta asti kumpuava ymmärrys siitä mitä siellä ratin ja penkin välissä tapahtuu ja erityisesti siitä miten on luotu ne olosuhteet ja mahdollisuudet miten kukin autokunta ylipäänsä siellä eklla voi niitä elämyksiä katsojille antaa.
On niin helppo olla "ammattikatsoja" ja ostaa valmista maitoa purkissa marketista.Mutta kylväppä vilja, niitä se , ruoki lehmä, lypsä maito, purkita se, toimita kauppaan, ja toivo että kuluttaja- siis ammattikatsoja- siitä pitäisi ?
Siinä on haastetta !
Ja totta, ne järjestäjän hommat antaa uutta näkökulmaa ja kaikkien pitäisi joskus kokeilla myös esim. Puomimiehenä olemista...
- Turisti
- KV
Joo no nythän on niin, että tuo termi "ammattikatsoja" on suhteellisen huono tähän tarkoitukseen. Kuten jo esille tuli, olisi "aktiivikatosja" huomattavasti osuvampi. Mutta jos nyt kuitenkin mietitään esimerkiksi sitä, mihin sana oikeasti viittaa, voisi kuvitella sen tarkoittavan henkilöä, joka käy "ammatikseen" (lue: erittäin usien) katsomassa rallikilpailuja. Nyt kuitenkaan nuo felixin listaamat asiat eivät liiemmin liity rallin katsomiseen. En tällä tarkoita, etteikö kyseisissä tehtävissä mukana oleminen olisi tärkeää, varmasti meinaan on, mutta tähän aiheeseen ne menee hieman off topic.felix kirjoitti:Hyvä topic ja ensimmäinen "filosofinen" kysymys ---- siis kuka on todellinen "ammattikatsoja". Kuka Ralli.netin "ammattikatsojista" täyttää seuraavat kriteerit ? Minusta todellinen "ammattikatsoja" on semmoinen kaveri joka on:
- ajanut itse ralliautoa
Siinä on haastetta !
Minäkin olen jääkiekon osalta "ammattikatsoja", mutten ymmärrä sirklaamisesta tuon taivaallista. Eli siis jos aiheena oli; "Ammattikatsojia, onko heitä?", niin keskustellaan nyt sitten edes oikeasta aiheesta. Järkkärin, sulkumiehen, yms. tehtävissä aktiivisemmin mukana olleita varten voidaan avata uusi keskustelu; "Aktiivijärkkäreitä, onko heitä?" Ei mielestäni ole kovin ammattikatsojan touhua olla esim. kaverilla huollossa.
Eli älkää nyt pliis kukaan käsittäkö väärin, kaikki nuo felixin luettelemat tehtävät ovat elintärkeitä lajin (ja sen jatkumisen) kannalta, mutta eivät ne rallin katsomiseen juurikaan liity (korkeintaan taustalta seuraamiseen). On eri asiaa, puhutaanko lapsen hoitamisesta, vai lapsen tekemisestä?
Lajin katsomisesta sen verran, että ei kaatojen lukumäärä sinänsä tee aktiivikatsojaa, vaan todellakin se kilpailujen määrä. Ei kukaan käy 25 rallia vuodessa katsomassa pelkkiä risteyksiä. Ei varmasti. Eli siis ne ulosajot/muut tilanteet ovat vain se houkutin, mikä saa ihmisen lähtemään esim. talvisena aamuna -30 asteen lämpötilassa klo 03.30 ajamaan 450km päähän katsomaan autojen "pörinää" ja palelemaan penkalle.
Eli siis "ammamiehiä" ovat mielestäni ne, jotka usean vuoden ajan perätysten käyvät yli 25 kisaa vuodessa penkalla (jos joku väittää, että on käynyt 10 vuotta tätä tahtia penkalla, eli 10*25=250 kisaa, näkemättä yhtään tilannetta, niin siinä se vasta aktiivi onkin).
Valtavan suuri enemmistö, yli 80 % invalideista kokee ihmeparantumisen astuessaan ulos invapaikalle pysäköidystä autostaan.
- pete1
- WRC
- Viesti:
Kyllä tais meikäläiselle rapsahtaa tuo c-junnun titteli :D Mutta eipä taida enään olla kuin muutama vuosi tuohon b-junnun titteliin.Ja olenpa ollut myös lukuisat kerrat järjestelytehtävissä ja rallia on tullut ajettua jo muutama vuosi.Ennen olin lähes jokaisessa rallissa 300km säteellä penkalla ns. rypöpaikoissa, mutta nyt on jäänyt hieman vähemmälle,koska tuo itse ajaminen vie niin paljon aikaa. 
Lappu lattiaan ja NIMI LEHTEEN... www.kortesuo.com
- seppo
- KV
Itse luennehtisin itseäni nimikkeellä "entinen ammattikatsoja", rallia olen ollut seuraamassa jo viidellä eri vuosikymmenellä, joten siinä mielessä yleinen jo häämöttäisi, mutta kun -60 luvulla olin katsomassa vain Jyskälää ja taas -90 luvun loppupuolella vain muutama yksittäinen kisa/vuosi + Neste -ralli. Ja nimenomaan tilanteita ja hienoja ajosurituksia metsästettiin...
Niin paljon tätä kunniakasta penkkajengiä arvostan, että en itseäni enää kehtaa ammattikatsojaksi kehua kun olen kokonaa siirtynyt penkalta auton sisään, muuhun ei enää aika riitä.
Niin paljon tätä kunniakasta penkkajengiä arvostan, että en itseäni enää kehtaa ammattikatsojaksi kehua kun olen kokonaa siirtynyt penkalta auton sisään, muuhun ei enää aika riitä.
- TaVu_racing
- Yleinen
MiitääRally_1 kirjoitti: Suurinosa ns. kaatojen/raatojen metsästäjistä ei tunnu tietä tuon taivaallista koko ralliautoilusta. Varsinkaan auton tekniikkaan liittyvistä asioista kaverit ovat täysin kaffella.

- Larppa
- KV
- Viesti:
Meikäläinen taitaa osua tuohon C ja B-junnun välimaastoon (n.15 vuotta kierretty). Ja tuohon kisamäärään: Joka vuosi kierretään lähes kaikki "järkevän" matkan päässä olevat kapinat, tänä vuonna kalenteriin merkitty 28 rallia ja 7-10 sprinttiä.
Vähemmälle kieltämättä on jäänyt järkkäri hommat vaikka siimaakin on joskus vahdittu.
Vähemmälle kieltämättä on jäänyt järkkäri hommat vaikka siimaakin on joskus vahdittu.
Perä tielle, Pitäis olla jo!
- Kartanlukija
- KV
Tässä on ajatusta, kuitenkin esittäisin vielä erilaisia näkemyksiä ja uusia termejä. Katsojajoukon voisi jakaa vaikkapa seuravasti:felix kirjoitti:Hyvä topic ja ensimmäinen "filosofinen" kysymys ---- siis kuka on todellinen "ammattikatsoja". Kuka Ralli.netin "ammattikatsojista" täyttää seuraavat kriteerit ? Minusta todellinen "ammattikatsoja" on semmoinen kaveri joka on:
- ajanut itse ralliautoa
Siinä on haastetta !
Ammattikatsoja
Kiertää kisoja "ammatikseen" muttei tee autourheilun hyväksi mitään tai tiedä siitä käytännössä paljoo paskaakaan. Ammattikatsojaksi voi siis tulla pelkästään kiertämällä katsomassa kisoja riittävän paljon.
Aktiivikatsoja
On mukana autourheilussa katsojana ja muutenkin joko kilpailijana tai satunnaisesti toimitsijana. Omaa näkemystä ja kokemusta autokilpailusta kokonaisuutena. Yleensä fiksunpaa porukkaa kun ammattikatsojat
Asiantuntijakatsoja
Omaa vahvan kilpailija tai toimitsijataustan ja on uhrannut aikaa ja vaivaa reilusti Suomalaisen autourheilun hyväksi. Kaikki itse kilpa-auton rakentaneet ja sillä kilpailuun osallistuneet henkilöt lasken automaattisesti tähän katsojajoukon "aateliin". Nämä henkilöt oikeasti tietävät asioista.
Satunnainen katselija
On tullut katsomaan rallia, kun se sattuu menemään niin lähellä. Ei käy yleensä kisoissa, mutta tämä on sattuma. Tämä katsoja miettii mielessään, onkohan Henri Toivonen ( kaikki kunnia hänen muistolleen) mukana tässä rallissa? Ei jaksa katsoa montaakaan kymmentä autoa, kun pitää mennä vielä illalla leikkaamaan matonkuteita.
Örvis-katsoja
Nämä henkilöt vetävät kännin jokatapauksessa Lauantai-iltana. Ja nyt kun menee rallit, niin on hienoo kantaa mäyrikset maastoon ja tehdä leiri tienpenkalle. Nämä katsojat näyttelevät ohiajaville persettä, painiskelevat keskenään hirveän mölyn säestyksellä ja jättävät kaikki roskansa keräämättä. Näiden katsojien perusteella luodaan mielikuvaa, että autourheilu lisää alkoholinkäyttöä.
- mikaooo
- Yleinen
kartanlukija ja felix,kerrassaan hienoja vastauksia,itse kun en ole tässä kirjoittamisessa mikä satusetä.Jatketaan samaan malliin....
-
- KV
Itsekin kerran tai kaksi rallissa mukana olleena niin ajamassa kuin töissä ja katsomassakin olen havainnut että valitettavasti näitä "örvis" katsojia on aivan liikaa. Mielestäni autokilpailu on täysin väärä paikka tulla juomaan viinaa ja muutenkin käyttäytymään ääliömäisellä tavalla. 

http://www.youtube.com/user/rallyfin?ob=5" onclick="window.open(this.href);return false;