Kuumimmat huhut, viimeisimmät juorut ralliin, sprinttiin, rallicrossiin, jokamiesluokkaan ja kaikkeen muuhun autourheiluun liittyen...
-
Unto
- KV

-
Viesti:
Viesti
Kirjoittaja Unto » 18.03.2005 20:17
Kartanlukija kirjoitti:felix kirjoitti:Hyvä topic ja ensimmäinen "filosofinen" kysymys ---- siis kuka on todellinen "ammattikatsoja". Kuka Ralli.netin "ammattikatsojista" täyttää seuraavat kriteerit ? Minusta todellinen "ammattikatsoja" on semmoinen kaveri joka on:
- ajanut itse ralliautoa
- ollut kartturina ralliautossa
- ollut huollossa jossain rallissa jossakin porukassa
- ollut järkkärinä jossaina rallissa
- ollut sulkumiehenä jossain rallissa
- tehnyt jotain rallliin liittyvää toimitsijatehtävää ennen rallia
- tehnyt jotain ralliin liityyvää toimitsijatehtävää rallin aikana
- tehnyt jotain ralliin liittyvää toimitsijatehtävää rallin jälkeen
- on ollut /on jonkin ralliseuran aktiivijäsen
- on joskus elämässään tehnyt jotain jonkun rallin onnistumisen eteen
Ammattikatsojaksi ei tulla vaan menemällä 30 ralliin penkan päälle kattoon "kaatoja".
Ammattikatsojalla on syvältä lajin perusolemuksesta ja sen toteuttamisesta lähtöisin oleva selkärangasta asti kumpuava ymmärrys siitä mitä siellä ratin ja penkin välissä tapahtuu ja erityisesti siitä miten on luotu ne olosuhteet ja mahdollisuudet miten kukin autokunta ylipäänsä siellä eklla voi niitä elämyksiä katsojille antaa.
On niin helppo olla "ammattikatsoja" ja ostaa valmista maitoa purkissa marketista.Mutta kylväppä vilja, niitä se , ruoki lehmä, lypsä maito, purkita se, toimita kauppaan, ja toivo että kuluttaja- siis ammattikatsoja- siitä pitäisi ?
Siinä on haastetta !

Tässä on ajatusta, kuitenkin esittäisin vielä erilaisia näkemyksiä ja uusia termejä. Katsojajoukon voisi jakaa vaikkapa seuravasti:
Ammattikatsoja
Kiertää kisoja "ammatikseen" muttei tee autourheilun hyväksi mitään tai tiedä siitä käytännössä paljoo paskaakaan. Ammattikatsojaksi voi siis tulla pelkästään kiertämällä katsomassa kisoja riittävän paljon.
Aktiivikatsoja
On mukana autourheilussa katsojana ja muutenkin joko kilpailijana tai satunnaisesti toimitsijana. Omaa näkemystä ja kokemusta autokilpailusta kokonaisuutena. Yleensä fiksunpaa porukkaa kun ammattikatsojat
Asiantuntijakatsoja
Omaa vahvan kilpailija tai toimitsijataustan ja on uhrannut aikaa ja vaivaa reilusti Suomalaisen autourheilun hyväksi. Kaikki itse kilpa-auton rakentaneet ja sillä kilpailuun osallistuneet henkilöt lasken automaattisesti tähän katsojajoukon "aateliin". Nämä henkilöt oikeasti tietävät asioista.
Satunnainen katselija
On tullut katsomaan rallia, kun se sattuu menemään niin lähellä. Ei käy yleensä kisoissa, mutta tämä on sattuma. Tämä katsoja miettii mielessään, onkohan Henri Toivonen ( kaikki kunnia hänen muistolleen) mukana tässä rallissa? Ei jaksa katsoa montaakaan kymmentä autoa, kun pitää mennä vielä illalla leikkaamaan matonkuteita.
Örvis-katsoja
Nämä henkilöt vetävät kännin jokatapauksessa Lauantai-iltana. Ja nyt kun menee rallit, niin on hienoo kantaa mäyrikset maastoon ja tehdä leiri tienpenkalle. Nämä katsojat näyttelevät ohiajaville persettä, painiskelevat keskenään hirveän mölyn säestyksellä ja jättävät kaikki roskansa keräämättä. Näiden katsojien perusteella luodaan mielikuvaa, että autourheilu lisää alkoholinkäyttöä.
Nyt muuttu ongelmaiseksi kun kohdallani täyttyy kaikki muut kriteerit paitsi "ammattikatsojan titteli"
Kun on tullut toimittua (vuonna kivi ja kilpi) toimitsijana (sulkumiehenä) ja näkemykset on vahvoja
On tullut oltua mukana rakentamassa jos jonkin näköisiä pyydyksiä ja tulipa kerran ralli kilpailukin ajettua.
Viimitteeseen viiteen vuoteen ei ole tullu katseltua kuin kotikulman ohi menneet kapinat ja silloinkin metsässä olutpullojen kanssa (tyhjät hylsyt tuotu aina pois)
eli kait minä olen aktiivisesti asijantuntija satunnaisesti orveltääjä

-
henkka_ok
- WRC

Viesti
Kirjoittaja henkka_ok » 19.03.2005 00:59
Määritelkääs minut:
-3-vuotiaasta asti satunnaisesti katsomassa kisoja (rallia, sprinttiä ja ympyränajokisoja kans)
-Suurajot/Neste Rally joka vuosi
-vähän varsinaisia kaatopaikkoja, muttei pelkkiä risteyksiäkään
-tiukka tv- ja lehtiseuranta
-heikonlainen tietämys tekniikasta ja peukalo keskellä kämmentä
-kerran järkkärin apulaisena
-ei KERTAAKAAN viinaa ja rallia yhtä aikaa
-vankka näkemys asiasta ja asiantuntemuksesta riippumatta
-nyt 15 vuotta penkalla, nykyisin noin 5-10 kisaa vuodessa
En oikein sovi noihin sapluunoihin. Saattaa minut silti tuolla penkalla nähdä. Ehkä jopa nostamassa. :D
Ei taitu!
-
jukkis
- B-junnu

Viesti
Kirjoittaja jukkis » 19.03.2005 01:26
kartanlukijan luokittelu hyvä, löysin jopa itseni :) Mielestäni siinä kohtaa huomaa olevansa ammattikatsoja tai aktiivikatsoja, kun suurin osa viikonlopuista menee penkalla seistessä ja huomaat ympärilläsi seisovan samoja naamoja, paikasta riippumatta, jopa ulkomailla. Ja kuten jo ketjun alussa oli, niin ammattikatsoja kunnioittaa järjestäjän merkkejä (jälkisiimat erikseen) ja tajuaa olla roskaamatta. Itse heräsin siihen kuinka paskaista kansaa me olemme etelänaapurissa käydessä,paikalliset katsojat keräsivät kaiken mukaan. Ja kyllähän sääntökirja pitää olla "hallussa", jos ei muuta niin sos:n antaminen ainakin pitää onnistua. Toimitsija tehtäviin pitäisi kyllä mennä, talkooporukkaa ei ikinä ole liika, mutta katsastukseen ohjaavana järkkärinä seisominen ei houkuta,mutta jonkunhan sielläkin on seistävä. Kyydissä on tultu oltua, ekalla hankeen ja toisella maaliin :)
-
Bolts
- B-junnu

Viesti
Kirjoittaja Bolts » 19.03.2005 19:31
Felixin luokituksen mukaan olisin ammattikatsojan kriteerit täyttävä henkilö. Piru vie, en vaan muista, että milloin oikein olisin ehtinyt rallia katsomaan, ehkä viime vuonna Kemin F-Cupissa, kun pätkä kulki valtatien vieressä ja siitä suhautettiin huoltoautolla ohi. Saatoin olla havaitsevinani pientä lumen pölinää

-
thn
- Yleinen

Viesti
Kirjoittaja thn » 19.03.2005 22:52

Mielestäni "ammattikatsoja" on sellainen "rehti" kaveri,joka käy katsomassa kisoja,on huollossa,kartturina, ja ennen kaikkea MYÖS mukana kisojen järjestämisessä.Itse olen ollut mukana hommissa silloin vielä,kun ajettiin keimolan moottoriradalla(tosin en tiedä olinko omasta vai isän tahdosta)

jne....Ja sen jälkeenkin olen ollut kilpailujen järjestely hommissa.On tullut seistyä sulkumiehenä keskellä suoraa,oltu risteyksessä,mutkassa........Mutta kuitenkin "ammatti/aktiivikatsoja" käy katsomassa myös kilpailuja ulkomailla.Ulkomailla kilpailut on yleensä järkätty yleisön ehdoin,toisin kuin suomessa,valitettavaa,mutta totta. :(Ja nämä niin sanotut suomalaiset ammattikatsojat luulevat,et kun katkaistaan risuja/poljetaan/lapioidaan penkkoja,tulee tapahtumia...Väärin!...Tapahtumat oikeasti tulevat jokaisen kuljettajan virhe arvioinneista/kartturin...Yleensä ottaen "ammattikatsojat" eivät ole koskaan olleet kunnon kilpurin kyydissä/kilpailijan,joten he eivät tiedä miten jotkin paikat paljastuu

Kannattais joskus kokeilla :D Ja hei bööö-junnut,älkää menkö kaikkiin provo lankoihin/siimoihin.......

-
Marko Hietanen
Viesti
Kirjoittaja Marko Hietanen » 23.03.2005 17:13
No huh huh.... Meitsi on AMATÖÖRI.. No Melkein B-Junnu kuitenkin. Olen ollu muuten sulussakin joskus. Mutta merkki vahdiks mua ei kannata laittaa