Jäykkä asetelma Toyotaan

Ralli- ja sprint autojen moottoriin ja voimansiirtoon liittyvä keskustelu.
Avatar
j-mkujala
Yleinen
Yleinen
Viestit: 154
Liittynyt: 07.01.2006 00:00

Re: Jäykkä asetelma Toyotaan

Viesti Kirjoittaja j-mkujala » 18.09.2011 00:21

Spoileri kirjoitti:Kujala kun tuntuu noista kytkimistä tietävän, niin oliskohan tollasesta TRD:n 31210-NP111 asetelmasta mitään iloa 89 millisen 3T:n perässä? Mitat näyttäs täsmäävän, mutta puristusta sille luvataan tuolla japsien sivuilla vaan 550 kg. Hitto kun myit mulle sen kaheksanlimppusen kampuran, ni nyt epäilyttää tuon tarvikekytkimen kesto tulevilla väännöillä.
JAA sullekko se tuli :lol:

TRD:N jos oikeesti 550 kg puristusta vs vakio 400-475 jos nyt oikein muistan teknisistä spekseistä tojon manuaaleista, ni vakio levyllä nakkilan kirkon vaiheilla, sintterillä kyllä pitäs pitää.

pitkästä aikaa tuli tännekkii vilkastua :mrgreen:

teetät VP:n ja paat tollasen tiltonin ko mullakin niin pitää ja ei paina :mrgreen: vaikkahan yhdellä levyllä kokois

Avatar
Spoileri
KV
KV
Viestit: 523
Liittynyt: 24.02.2011 18:58
Paikkakunta: Lemi

Re: Jäykkä asetelma Toyotaan

Viesti Kirjoittaja Spoileri » 26.11.2011 23:02

j-mkujala kirjoitti:
Spoileri kirjoitti:Kujala kun tuntuu noista kytkimistä tietävän, niin oliskohan tollasesta TRD:n 31210-NP111 asetelmasta mitään iloa 89 millisen 3T:n perässä? Mitat näyttäs täsmäävän, mutta puristusta sille luvataan tuolla japsien sivuilla vaan 550 kg. Hitto kun myit mulle sen kaheksanlimppusen kampuran, ni nyt epäilyttää tuon tarvikekytkimen kesto tulevilla väännöillä.
JAA sullekko se tuli :lol:

TRD:N jos oikeesti 550 kg puristusta vs vakio 400-475 jos nyt oikein muistan teknisistä spekseistä tojon manuaaleista, ni vakio levyllä nakkilan kirkon vaiheilla, sintterillä kyllä pitäs pitää.

pitkästä aikaa tuli tännekkii vilkastua

teetät VP:n ja paat tollasen tiltonin ko mullakin niin pitää ja ei paina :mrgreen: vaikkahan yhdellä levyllä kokois
No kun sattu Vesijärven autossa hyllyssä olemaan, ni TRD:n siihe hommasin ja Blingfactoryn teräsvauhtiksen. Jotenki vaan vähä jääny se koneenteko, Morgo haluais jo päästä kasaamaa, mut pitäs jaksaa vääntää kampuralle kaavinlevy, eikä millään luonnistu. :lol:
"Täysillä sisään ja paareilla ulos!!" (Saku Vierimaa)
Toyota Starlet 2T-B r.SS (tulossa 4T-B)
Toyota Corolla GT r.F (telakalla)

i-kosunen
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 50
Liittynyt: 02.02.2012 15:05

Re: Jäykkä asetelma Toyotaan

Viesti Kirjoittaja i-kosunen » 06.02.2012 14:10

Mulla kans on sprintti korollassa 2t motti ja mukaan tuli kaupoissa 3 lapainen sintteri,nyt vaan pitäs se jäykempi asetelma jostain löytää kun kuulema vakioasetelma on liian löysä. Että kävikö se age koneen asetelma bolt on tai löytyskö jostain muualta jäykempi asetelma?

Avatar
Spoileri
KV
KV
Viestit: 523
Liittynyt: 24.02.2011 18:58
Paikkakunta: Lemi

Re: Jäykkä asetelma Toyotaan

Viesti Kirjoittaja Spoileri » 07.02.2012 16:20

Kyllä ainakin mitä tuossa on tullu zuumailtua, pitäis agen asetelma mennä 2T:n kolmetappiseen vauhtikseen ihan suoraan. Tarve riippuu tietysti siitä, paljonko sulla on ruutia pannussa. Itte oon ajanu AE80 tarvikeasetelmalla (olisko Quinton-Hazell) kun halvalla sain vanhaa varastoa, tätä ennen oli orkkis Daikin, levynä kolmilapanen jousittamaton sintteri, eikä ole mitään ongelmaa ollut keston suhteen. Kone siis 2T, vakio alakerta, Soljan kansi vakioventtiileillä, joku nokka, 45 tuplalortot, peltisatsi, n. 5,5 kg vauhtipyörä, huippuvääntö n. 180 Nm 6000 rpm paikkeilla.
"Täysillä sisään ja paareilla ulos!!" (Saku Vierimaa)
Toyota Starlet 2T-B r.SS (tulossa 4T-B)
Toyota Corolla GT r.F (telakalla)

i-kosunen
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 50
Liittynyt: 02.02.2012 15:05

Re: Jäykkä asetelma Toyotaan

Viesti Kirjoittaja i-kosunen » 07.02.2012 19:34

Sitä vääntö puolta en muista että paljonko siinä koneessa on mutta 160hp on penkitetty. Vakio asetelma ja levy siellä on nytkin paikallaan,eikä tunnu luistavan ainakaan vielä,mutta vastaisuuden varalle,jos alkaa luistamaan niin hommais jo tuon asetelman nii sais sitten koittaa miltä sen sintteri tuntuu.

Avatar
Spoileri
KV
KV
Viestit: 523
Liittynyt: 24.02.2011 18:58
Paikkakunta: Lemi

Re: Jäykkä asetelma Toyotaan

Viesti Kirjoittaja Spoileri » 07.02.2012 20:15

No jos siellä vakio massalevy pitää, niin en kyllä näe mitään syytä, miksei sintteri pitäisi sillä samalla asetelmalla.
"Täysillä sisään ja paareilla ulos!!" (Saku Vierimaa)
Toyota Starlet 2T-B r.SS (tulossa 4T-B)
Toyota Corolla GT r.F (telakalla)

i-kosunen
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 50
Liittynyt: 02.02.2012 15:05

Re: Jäykkä asetelma Toyotaan

Viesti Kirjoittaja i-kosunen » 07.02.2012 20:49

Nii en tiedä sitten,entinen omistaja jolta auton ostin niin sanoi ettei olisi pitäny vakioasetelmalla,että se on liian löysä.
Mutta mennäänpä vielä tuolla kokoonpanolla niin kauan kun toimii :)

Avatar
jake74
Yleinen
Yleinen
Viestit: 174
Liittynyt: 04.03.2007 00:00
Paikkakunta: ii/haukipudas

Re: Jäykkä asetelma Toyotaan

Viesti Kirjoittaja jake74 » 07.02.2012 23:00

i-kosunen kirjoitti:Nii en tiedä sitten,entinen omistaja jolta auton ostin niin sanoi ettei olisi pitäny vakioasetelmalla,että se on liian löysä.
Mutta mennäänpä vielä tuolla kokoonpanolla niin kauan kun toimii :)
oliko asetelmaa shimmattu oikeelle korkeudelle. sintterilevy on yleensä paksumpi ku vakio massalevy ni asetelma on väärässä korkeudessa.
itellä on 2T perässä vakio 4A-F koneen 200mm asetelma ja sintterilevy.

Avatar
Spoileri
KV
KV
Viestit: 523
Liittynyt: 24.02.2011 18:58
Paikkakunta: Lemi

Re: Jäykkä asetelma Toyotaan

Viesti Kirjoittaja Spoileri » 08.02.2012 16:41

jake74 kirjoitti:
i-kosunen kirjoitti:Nii en tiedä sitten,entinen omistaja jolta auton ostin niin sanoi ettei olisi pitäny vakioasetelmalla,että se on liian löysä.
Mutta mennäänpä vielä tuolla kokoonpanolla niin kauan kun toimii :)
oliko asetelmaa shimmattu oikeelle korkeudelle. sintterilevy on yleensä paksumpi ku vakio massalevy ni asetelma on väärässä korkeudessa.
itellä on 2T perässä vakio 4A-F koneen 200mm asetelma ja sintterilevy.
On muuten tosi ja sitten vielä semmonen seikka, että jos asetelman tai vauhtipyörän kitkapinta on epätasainen se sintteri ei pidä. Tämä osoittautui itselläni luiston syyksi taannoin "uuden" vauhtiksen kanssa.
"Täysillä sisään ja paareilla ulos!!" (Saku Vierimaa)
Toyota Starlet 2T-B r.SS (tulossa 4T-B)
Toyota Corolla GT r.F (telakalla)

i-kosunen
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 50
Liittynyt: 02.02.2012 15:05

Re: Jäykkä asetelma Toyotaan

Viesti Kirjoittaja i-kosunen » 08.02.2012 19:25

Oukhei,hyvä pitää mielessä jos laittaa nuo hilut tuonne. En yhtään tiedä mitä sille oli tehty,tämä oli vaan myyjän puheita.
Ihmettelinkin kun kaverin kanssa laitettiin kerran subaru leone turboon sintteri ja vakio asetelmalla,niin toimi mainiosti. Joten miksei tuokin.

Avatar
j-mkujala
Yleinen
Yleinen
Viestit: 154
Liittynyt: 07.01.2006 00:00

Re: Jäykkä asetelma Toyotaan

Viesti Kirjoittaja j-mkujala » 02.05.2012 08:27

Aikaa tästäkin, mut pieni jousipaine asetelmassa, saattaa pitää massalla, ja vaikka olis oikein shimmattu, niin ei välttämättä piä sintterillä, Sintteri vaatii hiukan isomman paineen et "pääsee pidolle" eli et levy alkaa pureen. massa taas menee suht lineaarisella pidolla alusta loppuun, esmes jollain 350 kg asetelmalla + sintteri se saattaa sintterillä pitää puolet siitä mitä massalla.. (alle 500 KG asetelmaan (200mm) en panis ainoatakaan sintteriä)

AE86 vakio asetelma (200mm) sopii 3 tappiseen vauhtikseen, samaten etuveto 4AF asetelma(200mm) .

Avatar
Spoileri
KV
KV
Viestit: 523
Liittynyt: 24.02.2011 18:58
Paikkakunta: Lemi

Re: Jäykkä asetelma Toyotaan

Viesti Kirjoittaja Spoileri » 04.05.2012 12:06

j-mkujala kirjoitti:Aikaa tästäkin, mut pieni jousipaine asetelmassa, saattaa pitää massalla, ja vaikka olis oikein shimmattu, niin ei välttämättä piä sintterillä, Sintteri vaatii hiukan isomman paineen et "pääsee pidolle" eli et levy alkaa pureen. massa taas menee suht lineaarisella pidolla alusta loppuun, esmes jollain 350 kg asetelmalla + sintteri se saattaa sintterillä pitää puolet siitä mitä massalla.. (alle 500 KG asetelmaan (200mm) en panis ainoatakaan sintteriä)
Kuulostaa loogiselle, onhan siinä sintterissä kitkamateriaali kuitenkin kovempaa, mutta mikähän se mahtaa sitten olla paine noissa vakioasetelmissa, itelläni on ainakin pitäny ihan moitteettomasti sintterin kanssa. Tietysti vääntöäkään ei ole edes nimeksi, mutta kyllä se kytkin kuitenkin haukkaa lähdössä hyvin napakasti.
"Täysillä sisään ja paareilla ulos!!" (Saku Vierimaa)
Toyota Starlet 2T-B r.SS (tulossa 4T-B)
Toyota Corolla GT r.F (telakalla)

Avatar
j-mkujala
Yleinen
Yleinen
Viestit: 154
Liittynyt: 07.01.2006 00:00

Re: Jäykkä asetelma Toyotaan

Viesti Kirjoittaja j-mkujala » 07.05.2012 23:39

kahtapuolin 500 kg

laiskimmat vanhat 200m ja 190 mm on jotain 425 kg (toyotan speksien mukaan) ja noissa tietyissä tahtoo luistaa sintteri, vaikka kuin ois simmailtu. sitte viä ku aika on jousta hiukan tappanut...

toyotan kirjoissa asetelmia on ihan hiton monella eri kilomäärällä, ja nyttemmin kun katsoo varaosia noihin mitä toyota tarjoaa, ni ovat monet aikanaan erit mallit ajettu saman asetelman alle, vaikka rinnan ois linjalla kahta eri tehty ja käytetty eri tehoiseen moottoriin..

Avatar
timpe24
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 61
Liittynyt: 07.02.2007 00:00

Re: Jäykkä asetelma Toyotaan

Viesti Kirjoittaja timpe24 » 12.05.2012 06:46

milläs konstilla olette saaneet jäykästä asetelmasta mukavan tuntusen jalallla poljettavaks starlettiin itellä neste kytkin hilppeet ja silti tuntuu et paikat repee kun painelee poljinta asetelmana on alcon mul on corollan pää ja työsylinteri onkoos menny vipusuhtee perssiilleen työn touhussa

Avatar
j-mkujala
Yleinen
Yleinen
Viestit: 154
Liittynyt: 07.01.2006 00:00

Re: Jäykkä asetelma Toyotaan

Viesti Kirjoittaja j-mkujala » 16.05.2012 21:11

Itellä on TA12 Carinassa ihan kaikki vakio romut ja jäykin 7.25" Tilton yhdellä massa levyllä ja katukäytössä.. ei o paljoakaan jäykempi kuin vakiona..

eli veikkaisin persiillen menoa ja kenties vääriä sylinterien mäntä suhteita.. riippuu toki kuin pitkän liikkeen se kytkin vaatii.. ja kuin lyhyen liikkeen haluat riittävän.

mekaanisia kytkintehostimiakin on.. yleensä isokoneisemmissa vakio autoissa, sellasestakin voi adoptoida idean..

Vastaa Viestiin