Almera GTi Jäärata-autoksi

Muu autojen tekniikkaan liittyvä keskustelu, sähköt, lisälaitteet, turvallisuus yms.
Vastaa Viestiin
Avatar
Mai-
Viestit: 10
Liittynyt: 11.09.2010 00:00

Almera GTi Jäärata-autoksi

Viesti Kirjoittaja Mai- » 25.02.2011 11:21

Moi.
On tässä jo lähes kymmenen vuoden ajan pidetty omaa jäärataa joenjäällä ja autoja on kerennyt olla jo aika monta. Kaikki olleet jonkun sortin nissaneita, lähinnä sunnyjä.
Nyt olen ajatellut investoida hiukan paremman ja tehokkaamman jäärata-auton itselleni. Tällä hetkellä kiikarissa on -97 GTi almera, 2.0-16v twincam moottorilla. Tehoa on vakiona 143hv ja auto on etuvetoinen.

Autolla en tule ajamaan koskaan kilpaa missään(en ainakaan usko), eli se tulee käyttöön vain omalle radalle.

Onko kenelläkään kokemuksia ko. autosta rallissa/jäärata hommassa?
Itselläni on jo yksi tuommoinen kesäautona ja mielestäni se on tukeva ja hyvä ajettava ainakin moottoriradalla, niin miksei se toimisi jäälläkin.
Lähinnä muutama seikka mietityttää:
Autossa on ABS-jarrut. Kannattaako ottaa pois käytöstä, vai antaa olla paikallaan?
Lisäksi airbägejä löytyy myös, mitä noille kannattaisi tehdä?

Kaikki vinkit ja mietteet on tervetulleita.

ksi
KV
KV
Viestit: 360
Liittynyt: 10.06.2004 00:00

Re: Almera GTi Jäärata-autoksi

Viesti Kirjoittaja ksi » 25.02.2011 12:04

sanon saman mitä olen sanonut aina harrastajille että: sisustat,abs,turvatyynyt yms. härpäkkeet ulos ja säännön mukaiset turvakaaret koppiin. ai miksikö? no siksi että auto on sitten aika lähellä noin koriltaan kilpuria ja näin ollen jos tuleekin mieleen että haluaa käydä kokeileen esm.sprinttiä niin voi sen niiltä osin tehdä,myös jälleenmyyntiä ajatellen tämä on hyvinkin kauaskantoista ajattelua siinä vaiheessa kun harrastamisen itse lopettaa.

ja ko.toimenpiteet vaikuttaa siihen omaan turvallisuuteen siellä koti radallakin.
kirraa,kirraa..... OSU!!!

Avatar
Mai-
Viestit: 10
Liittynyt: 11.09.2010 00:00

Re: Almera GTi Jäärata-autoksi

Viesti Kirjoittaja Mai- » 25.02.2011 14:29

Jees, nuo muutokset ajattelinkin tehdä autoon viimeistään ensitalveksi. Mutta nuo kaaret, minkälaiset on sääntöjenmukaiset ja paljonko tuollaiset tulee yleensä kustantamaan? Tehdäkkö itse, teettää vai ostaakko valmiit?

Näitä autoja ei varmasti paljoa rallissa tms näe, mutta jos jollain kokemusta/tietoa, niin kaikki on tervetullutta.

ksi
KV
KV
Viestit: 360
Liittynyt: 10.06.2004 00:00

Re: Almera GTi Jäärata-autoksi

Viesti Kirjoittaja ksi » 25.02.2011 21:18

Materiaali Minimi veto/murtolujuus Minimimitat Käyttökohde
Kylmävedetty,
saumaton puhdas
hiiliteräs, hiilen
enimmäismäärä
0.3 %
350 N/mm2 halkaisija 45mm x seinämävahvuus 2.5mm (1.75” x 0.095”)
tai
50mm x 2.0mm (2.0” x 0.083”)
Pääkaari ja sivukaaret

38mm x 2.5mm (1.5” x 0.095”)
tai
40mm x 2.0mm (1.6” x 0.083”)
Puolisivukaaret ja kehikkorakenteen
muut osat.

hinnat selviää kun soittaa luuppalalle,hewisetille ja varmaan muitakin kaaren taittajia/tekijöitä löytyy.

ja kuvathan yms. tietoa löytyy akk:n sivulta säännöt osiosta LIITE J:stä.
kirraa,kirraa..... OSU!!!

gt-olli
Viestit: 10
Liittynyt: 05.06.2011 11:51

Re: Almera GTi Jäärata-autoksi

Viesti Kirjoittaja gt-olli » 07.11.2011 20:46

Mulla GTI peltoautona. Autolla ajettu jo 300tkm mutta menee ihan kivasti.On tosi tasapainoinen auto ajaa,kiva kun on ohjaustehostin. Abs ,airbagit ja sisusta poistettu. Turvakaaret teetätin ,kupit ja 6-pistevyöt,hydraulihandari, peltipakosarja,ikkunat muovia. Jarrut ihan hyvät vakiona,pitää poistaa abs sulake. jos haluu et käsijarru pitää niin täytyy tehdä pääsylinteriltä asti uusiks.Almeran ongelma on et se on vähän painava ja kuitenkin vaan 140 hv.

Avatar
Mai-
Viestit: 10
Liittynyt: 11.09.2010 00:00

Re: Almera GTi Jäärata-autoksi

Viesti Kirjoittaja Mai- » 19.11.2011 18:22

gt-olli kirjoitti:Mulla GTI peltoautona. Autolla ajettu jo 300tkm mutta menee ihan kivasti.On tosi tasapainoinen auto ajaa,kiva kun on ohjaustehostin. Abs ,airbagit ja sisusta poistettu. Turvakaaret teetätin ,kupit ja 6-pistevyöt,hydraulihandari, peltipakosarja,ikkunat muovia. Jarrut ihan hyvät vakiona,pitää poistaa abs sulake. jos haluu et käsijarru pitää niin täytyy tehdä pääsylinteriltä asti uusiks.Almeran ongelma on et se on vähän painava ja kuitenkin vaan 140 hv.
Jahas, en siis ole yksin tämän auton kanssa.
Omaani olen hieman muokkaillut tässä kesän ja syksyn aikana. Kilometrejä autossa 288tkm.
-Sisusta purettu kokonaan pois
-Vaihdettu bagitön ratti primerasta
-2x kuppipenkki ja 1x 6 pistevyöt
-Poistettu ilmastointi, pissapoika, töötit, sisälokarit, orkkis ilmanputsari kotelo ja paljon paljon muuta..
-Koria hitsailtu jonkin verran ja kesälomalla tein pohjat ja maalasin yliasti mattamustaksi.
-Renaultin peltivanteet ja niille 15" piikkipyörät
-Katti poistettu, pakoputka muokattu ja apexin filtteri + perus huolto tehty koneelle, öljyt, nesteet, termari, käyttöhihnat, stefoja yms.
-Poikkituethan tuossa on jo vakiona edessä ja takana.

Missäs teetätit nuo turvakaaret ja oliko millanen homma hitsailla ja sovitella ne paikalleen? Kuvia myös voisin katsoa, jos sulla niitä löytyisi autostasi.

gt-olli
Viestit: 10
Liittynyt: 05.06.2011 11:51

Re: Almera GTi Jäärata-autoksi

Viesti Kirjoittaja gt-olli » 20.11.2011 20:31

Kaaret teki ja asensi TT-Motors Riihimäellä.Voin suositella paikkaa, oli tosi hienot ja hintalaatu sopiva....ei kannata itse alkaa tekemään. Kuvia pelistä ei ole mut joskus kun meen taas hallin nurkalle niin otan muutaman. Ollaan ajettu kylän kossien kanssa endurance tyylisiä 2 tunnin kisoja ja kyllä tällä suht hyvin pärjää.Viime talvena tuli ajettua peltorataa n.600km eikä ollu muuta kuin pensaa tankkiin.Hauskaa pienellä rahalla!

Avatar
Mai-
Viestit: 10
Liittynyt: 11.09.2010 00:00

Re: Almera GTi Jäärata-autoksi

Viesti Kirjoittaja Mai- » 21.11.2011 11:29

Nakkaas vaikka yv:llä, mitä nuo kaaret tuli kustantamaan.

Avatar
Mai-
Viestit: 10
Liittynyt: 11.09.2010 00:00

Re: Almera GTi Jäärata-autoksi

Viesti Kirjoittaja Mai- » 06.04.2012 01:05

Olipa sitten niin huono talvi, ettei saatu tehtyä omaa jäärataa ollenkaan, joten pääsin kokeilemaan autoa vain kerran koko talvena. :cry:

Positiivinen mieli jäi testipäivästä, kun kävin Oulaisissa Lomaparatiisissä ajamassa.

Entisiin peltoautoihin verrattuna meno oli melkoisen rivakkaa.
Alustassa tässä on jotkut sportti-iskarit ja madallusjouset, jotka toimi ainakin tuolla radalla hyvin, eikä auto ei liiemmin niiaillut ja rengas pysyi hyvin radassa kiinni.
Michelinin GA64 15" lumipiikkirenkaat piti aivan mukavasti, etenkin kun muistelen mitä ne maksoi. Sopivat myöskin pyörimään jousituksen jokaisessa asennossa ja renkaat tappiin käännettynä.
Ohjaus oli tarkka, keveä ja auto oli muutenkin helppo ajettava, ainakin minun käsissä.
Kytkin otti myös hyvin kiinni, eikä luistamisen merkkejä ollut koko päivänä.

Ykkös ja kakkos vaihteella vetää hienosti punarajalle, mutta kolmoselle vaihtaessa pieni notkahdus tulee ennen kuin saa kierrokset taas kelattua sinne 4-5000rpm, jonka jälkeen vetää jo paremmin. Välityksiä täytyisi mulkata tai myllyyn lisää voimaa. Mm. peltipakosarja on vielä asentamatta.

Jos kesällä tekisi pientä viilailua sinne tänne ja ensi talvena toivottavasti oma rata saadaan tehtyä. 8)
Alla vielä muutama kuva linkkien takana. Olivat liian leveitä, niin en saanut suoraan tähän näkymään niitä.

http://pulsar.1g.fi/kuvat/J%E4%E4rata-a ... hash=64615" onclick="window.open(this.href);return false;"

http://pulsar.1g.fi/kuvat/J%E4%E4rata-a ... hash=64972" onclick="window.open(this.href);return false;"

http://pulsar.1g.fi/kuvat/J%E4%E4rata-a ... hash=64797" onclick="window.open(this.href);return false;"

http://pulsar.1g.fi/kuvat/J%E4%E4rata-a ... hash=64790" onclick="window.open(this.href);return false;"

http://pulsar.1g.fi/kuvat/J%E4%E4rata-a ... hash=64949" onclick="window.open(this.href);return false;"

Vastaa Viestiin