Ensimmäisen f-kilpurin teko

Projektit osioon kaikki autonrakennusprojektien keskustelut, jutut ja kuvat.
Avatar
riitta
KV
KV
Viestit: 456
Liittynyt: 21.01.2004 00:00
Paikkakunta: Vesilahti
Viesti:

Re: Ensimmäisen f-kilpurin teko

Viesti Kirjoittaja riitta » 12.12.2011 12:15

Yksi hyvä tiedonkeruutapa on myös ennen kisaa (hyvissä ajoin tai pitkässä huollossa) kiertely kisapaikalla ja keskustelu autojen omistajien kanssa. Suurin osa on ihan mukavaa porukkaa (jos et ihan paniikkiaikaan koita keskustelua avata), rohkeasti vaan kysymään. Lähtöluetteloista näkee myös luokkajakoja ja siltä osin voi kanssa fiilistellä että minkäs laitteen tekoon sitä lähtisi ja mihin ryhmään se kannattaisi tehdä.

Avatar
henkka_ok
WRC
WRC
Viestit: 1187
Liittynyt: 12.01.2005 00:00

Re: Ensimmäisen f-kilpurin teko

Viesti Kirjoittaja henkka_ok » 12.12.2011 14:10

kappa12 kirjoitti:
Duron kirjoitti:itelläni pyörii 2 vaihtoehtoa josta kiinnostaisi alkaa tekemään, eli suzuki swift ja mitsun colt olisko noissa mitään ideaa..
Jos lähdet Suzukia tekemään niin tee n- tai a- ryhmäläinen 1400trophyyn... Saa ajella samanlaisten autojen kans niin ei mielenkiinto lopahda niin äkkiä kun vois käydä äffäläisenä ja saa ajella yleensä pienemmillä numeroilla(tiet paremmas kunnos)...
Kappa taitaa unohtaa, että ens vuonna f-cupissa junnujen luokkajako on alle ja yli 1400cc. A-ryhmän Swift GTI on vallan mainio laite molempiin. Tietoa kyseisestä laitteesta löytyy suomen kielellä useastakin paikasta.

Kyläkisojen luokkajaon muovautumista en lähe ees ennakoimaan.
Ei taitu!

Avatar
Group4
KV
KV
Viestit: 394
Liittynyt: 21.02.2009 00:00

Re: Ensimmäisen f-kilpurin teko

Viesti Kirjoittaja Group4 » 12.12.2011 17:32

GreenSlide kirjoitti:
Duron kirjoitti:Dodiin nyt tuli jo hyviä ohjeita ja tulipa yksi auton myynti viestikin kiitos siitä, tarkoituksena tosiaan olisi rakentaa itse, lähinnä noita amerikan ihmeitä rakennellu yms koneita ja laitteita, mutta tää ralli tosiaan on uusi tuttavuus. tuota sääntö kirjaa olen lueskellut useampana päivänä ja sielä on välistä kyllä sellasta virkamies selityksiä että huh, ja mahdollisimman halvoilla palikoillahan olisi nyt ainakin näin aluksi tarkoitus pikkuhiljaa kasata autoa, keksis nyt vain mihin alkas tekemään, pitääs kumminkin saada osia ihan hyllystä yms kyseiseen pirssiin. tuo kaasutin homma oli jostain syystä jääny kummittelemaan mieltä ja luulin jotta se on ehdoton ei, jotta ruiskua ei saisi olla f-läises, mutta nytpä sekin homma aukes...
..aloittelijalle hyvä neuvo liity johonkin paikkakunnan seuraan, auttavat ja neuvovat varmasti kun kysyt..

eikös noita 325 bemareita saa jo ihan polkuhintaan vaikka ihan kotosuomesta?, kaaret sisään,turvavarusteet kuntoon ja baanalle räppäämään..sitä mukaan kun lompakko ja into antaa myöden parantelemaan? vakio lootalla ja moottorilla kyllä kerkee..nopeeta ohjausta ja vaihdelyhennintä vaan niin avot..vielä jos löydät lukkoperäisen ja jonkun näkösillä reisinki tolpilla varustetun niin helpottaa jo huomattavasti ajamista..kyllähän noihinkin saa rahaa uppoomaan mutta aihiona varmasti äffään yksi parhaista? 8O
Bmw 325 todellakin hyvä vaihtoehto. Onko se muuten tosiaan niin kuin olen joskus kuullut että jotkut ajavat noilla bimmereillä ihan vakioalustalla?

Avatar
Duron
Viestit: 12
Liittynyt: 11.12.2011 16:08
Paikkakunta: Ylistaro
Viesti:

Re: Ensimmäisen f-kilpurin teko

Viesti Kirjoittaja Duron » 13.12.2011 09:14

Mitäs porukka täälä sanoo mitsun lancerista jostain about vm 89-91 1.6 tai 1.3 litrasesta, olisko noihin saatavilla kisaosaa ihan hylly tavarana? jotenkin tuo mitsu näyttää ehkä enempi ralliautolta, kun soi swift mitä oon kans ajatellut, eikä suzukikaan nyt ihan vielä pois suljettu ole. miten tuon nopean ohjauksen kans saako mitsuun esim sen suoraan hyllystä? mitähän ohjauksen palikat yleensä maksaa?
Kahta en vaihda chevyä ja vaihdetta

Avatar
kappa12
Yleinen
Yleinen
Viestit: 270
Liittynyt: 19.02.2005 00:00
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: Ensimmäisen f-kilpurin teko

Viesti Kirjoittaja kappa12 » 13.12.2011 09:33

henkka_ok kirjoitti:Kappa taitaa unohtaa, että ens vuonna f-cupissa junnujen luokkajako on alle ja yli 1400cc
Niin tais ollakkin... Mutta kyläkisois joutuu ajamaan yleensä bemarien kans samas luokas...
Duron kirjoitti:Mitäs porukka täälä sanoo mitsun lancerista jostain about vm 89-91 1.6 tai 1.3 litrasesta, olisko noihin saatavilla kisaosaa ihan hylly tavarana?
Asiasta mitään tietämättömänä väittäisin että suzukiin saa paremmin osia... Mitsuihin sitten nelikkona löytyy osaa...

Ite just tehny auton johon pitää kaikki kattella ympäri eurooppaa tai tehdä itte, ja voin kertoa ettei oo kaikkein helpoin/halvin tie...

Avatar
Mopoilija
WRC
WRC
Viestit: 3125
Liittynyt: 25.07.2004 00:00
Viesti:

Re: Ensimmäisen f-kilpurin teko

Viesti Kirjoittaja Mopoilija » 13.12.2011 15:25

Nopean ohjauksen saanee mihin tahansa autoon Karpiolalta, omaani se oli viime vuonna n. 300€ + alv .
http://www.tumpelorallysport.com/
http://www.arosolutions.com
------------------------
"Must drive carefully, there´s some corner here and there..." - Gigi Galli

-AP-
Yleinen
Yleinen
Viestit: 214
Liittynyt: 18.08.2008 00:00
Paikkakunta: Pyhtää, Kymenlaakso

Re: Ensimmäisen f-kilpurin teko

Viesti Kirjoittaja -AP- » 13.12.2011 16:35

Yllätysten välttämiseksi kannattanee kysellä myös vakio-osien saatavuutta. Huomattavasti mukavampi on harrastaa, jos 'lähikaupasta' löytyy tarvittaessa moottorinosia ja lokasuojia ym. Olikohan se Daihatsu, halpa pikku kilpuri, jonka osasaatavuutta moitittiin, laakereita ja moottorin tiivisteitä mm. hankala löytää varaosaliikkeistä?

Avatar
henkka_ok
WRC
WRC
Viestit: 1187
Liittynyt: 12.01.2005 00:00

Re: Ensimmäisen f-kilpurin teko

Viesti Kirjoittaja henkka_ok » 13.12.2011 17:06

Duron kirjoitti:Mitäs porukka täälä sanoo mitsun lancerista jostain about vm 89-91 1.6 tai 1.3 litrasesta, olisko noihin saatavilla kisaosaa ihan hylly tavarana? jotenkin tuo mitsu näyttää ehkä enempi ralliautolta, kun soi swift mitä oon kans ajatellut, eikä suzukikaan nyt ihan vielä pois suljettu ole.
Kannattanee keskittyä ulkonäön sijaan siihen, mitkä mallit on luokiteltu ja millä koneella. Se kun on edellytys äffäläisen rakentamiselle. Lisäksi rallissa on hirmusen yhdentekevää, miltä se auto näyttää. Tulokset määritellään käytetyn ajan perusteella.

Rupesinpa kuitenkin mielenkiinnosta tutkimaan ja tulin siihen tulokseen, että eka 90-luvulla luokiteltu Lancer on -93 eka evo-Lancer. Siitäkään ei tarvii äffää varten kun vähentää 2 vetoakselia ja ahdin. Neljännen sukupolven Colt on sentään luokiteltu 1600cc koneella, kuten myös -89 Mirage (eli Colt/Lancer eri nimellä). Niiden luokitusten sisällöstä kannattanee kysellä joltain Mitsumieheltä.
Ei taitu!

Avatar
TeemuPetteri
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 94
Liittynyt: 19.02.2010 00:00
Viesti:

Re: Ensimmäisen f-kilpurin teko

Viesti Kirjoittaja TeemuPetteri » 14.12.2011 00:07

Terve tuloa harrastamaan ja vain tekemällä oppii!

Itse aikanaan ostin auton, ja sain 15000mk:lla kakkaaa! jotenka pakonomaisesti rakensin kilpurin uudestaan.

Mieti myös tarkoin luokkaa mihin auton teet, ettei tarvitse liittyä näillä foorumeilla itkevien ihmisten joukkoon. Jos teet auton pikkuluokkaan ajaminen tulee edullisemmaksi. Rakennus hinnoissa ei suuria eroja tule, jos pysytään samalla vaatimus tasolla.
BMW:n nimeen huutaa moni, mutta kokonaiskustannukset karkaa. B-juniorina ajat viimeisten joukossa kuluneilla teillä, jolloin kärsii nastat ja muut alustan osat. Näistä kaikista syntyy kustannuksia.
Vähemmän äijjämäinen vaihtoehto on esittämäsi pikkuluokan auto. Ei samanlaista status arvoa kuin edellisellä, mutta kilpaa niilläkin ajetaan. Opettavaisempi auto, vähien voimavarojensa johdosta. Jos on tarkoitus kehittyä kuljettajana. Käyttökulut on tyyliin puolet isonluokan autosta.

Avatar
markomartini
KV
KV
Viestit: 803
Liittynyt: 29.03.2004 00:00
Viesti:

Re: Ensimmäisen f-kilpurin teko

Viesti Kirjoittaja markomartini » 14.12.2011 09:46

Muutaman "valmiin auton " ostaneena yleensä jotain joutuu uusimaan ,helppo tie aloittaa.
Yhden rakentaneena aikaa ja rahaa kuluu saa mieleisen.

Mutta monia projekteja netis myynnis kun jääny kesken,
mutta uudet merkit aina suola kilpailuille.

Jos rakentamis intoa niin kannatan ja siisti auto aina mukavampi katella.

Avatar
Duron
Viestit: 12
Liittynyt: 11.12.2011 16:08
Paikkakunta: Ylistaro
Viesti:

Re: Ensimmäisen f-kilpurin teko

Viesti Kirjoittaja Duron » 07.03.2012 11:01

Taas aikaa enemmän perehtyä tähä äffälääsen rakentamiseen kun tuli töitä ja satuimpa tuossa ostaa tommosen halvan käyttöauton, joka on citroen zx 1.4i vm 93, mitenköhän saako tuosta tehtyä f-ryhmäläistä. katsoin akk:n raamatusta jotta zx kelpaisi mutta ne oli isommilla 2.0 koneella varustettuja. miten citroenin osien kanssa saako palikkaa muualta kun ranskan päästä tilaamalla.valmista autoa olen vielä kattellu mutta tää citikka nyt vaan herättää kysymyksen......
Kahta en vaihda chevyä ja vaihdetta

Avatar
henkka_ok
WRC
WRC
Viestit: 1187
Liittynyt: 12.01.2005 00:00

Re: Ensimmäisen f-kilpurin teko

Viesti Kirjoittaja henkka_ok » 13.03.2012 00:39

Duron kirjoitti:Taas aikaa enemmän perehtyä tähä äffälääsen rakentamiseen kun tuli töitä ja satuimpa tuossa ostaa tommosen halvan käyttöauton, joka on citroen zx 1.4i vm 93, mitenköhän saako tuosta tehtyä f-ryhmäläistä. katsoin akk:n raamatusta jotta zx kelpaisi mutta ne oli isommilla 2.0 koneella varustettuja. miten citroenin osien kanssa saako palikkaa muualta kun ranskan päästä tilaamalla.valmista autoa olen vielä kattellu mutta tää citikka nyt vaan herättää kysymyksen......
2-litranen 16-venttiilipata on luokiteltu joo, ja 1,9 Volcane. Koneet ja laatikothan näissä on samoja kuin Pösön sporttimalleissa (205, 309, 306), joten osia ja tietoutta luulis löytyvän kotomaastakin. Ranskasta ja Englannista sitten lisää, vaan netin päässähän nekin on. Kisaisen vehkeen siitäkin saa halutessaan. ;) http://www.rally24.com/rally-cars-for-s ... 21721.html" onclick="window.open(this.href);return false;

1,4-litrainen on kokonaan eri moottorimallisarjaa, joten tuskinpa onnistuu edes keplottelemalla. Isommissa koneissa on muutenkin sitä virittämisen tarvetta vähän vähemmän ainakin aluksi.
Ei taitu!

Vastaa Viestiin