RS kartaani materiaali
- Romis
- A-Junnu
- Viestit: 54
- Liittynyt: 14.11.2005 00:00
RS kartaani materiaali
Elikkä pitääs vähä tietää mitä materiaalia ja kuinka paksusta putkesta sitä kannattaas tehä.auto olis mk1 1.6 escoortti johonka pitääs saada uus kartaani, mutta en tiärä oikeen et mitä materiaalia sen pitääs olla. vanha on 76mm paksua ulkoapäin mitattuna ja samanlaasta sais kai jatkoskin olla.
- BLUEORANGE
- KV
- Viestit: 362
- Liittynyt: 20.10.2010 00:00
Re: RS kartaani materiaali
DN 65 putki on 76mm tai no jos pilkkua viilataan niin 76,1mm.sitähän löytyy melkein minä materiaalina vaan.on haponkestävää,tavan mustaa paskarautaa ja enemmän hiiltä sisältävää ns parempaa mustaa sekä monenlaista cromoputkea.veikkaisin kardaanin olevan ihan jotain tavan mustaa rautaa.DN putkessa sisähalkaisija muuttuu ainevahvuuden mukaan
- Arcos
- A-Junnu
- Viestit: 80
- Liittynyt: 25.07.2005 00:00
Re: RS kartaani materiaali
Varovaisena välikomenttina sanoisin että jos ei tiedä tarkkaa mitä tekee ja mistä niin kannattaa hetki vielä ynnäillä.
Nythän ei ole selvinny mitä sillä ajetaan, peltoleikeistä---> kaasupohjassa suoralla vaihteella on skaala. Jos jälkimmäinen käyttötarkoitus ei juuri kannata mutuilla ja arvailla.
Escorttiin luulisi saavan melko edullisesti ihan virallisia osia.
Nythän ei ole selvinny mitä sillä ajetaan, peltoleikeistä---> kaasupohjassa suoralla vaihteella on skaala. Jos jälkimmäinen käyttötarkoitus ei juuri kannata mutuilla ja arvailla.
Escorttiin luulisi saavan melko edullisesti ihan virallisia osia.
- TeemuPetteri
- A-Junnu
- Viestit: 94
- Liittynyt: 19.02.2010 00:00
- Viesti:
Re: RS kartaani materiaali
Ihan normi rautaa on alkuperäinen. Putken sisähalkaisija merkkaa ei ulko. Putken pitää olla tiukka ristikkotapin pitimessä olevaan ohjauspintaan. Pitimet 90 astetta eri linjaan hitsaten kiinni ja tasapainotukseen. Muista ettei kardaani saa olla missään vaiheessa joustomatkaa suorassa linjassa päittensä kanssa!
- fordmotorsport
- A-Junnu
- Viestit: 101
- Liittynyt: 10.10.2005 00:00
Re: RS kartaani materiaali
ape importilta saa ainaki valmiita hyviä kardaaneja. Ei älyttömiä ees maksa. Ite en varmaa alkas tekemää ku saa aika edullisesti hyviä valmiitaki. Mutta voiha sen tietty itekki tehdä jos osaa
- Romis
- A-Junnu
- Viestit: 54
- Liittynyt: 14.11.2005 00:00
Re: RS kartaani materiaali
auto on siis tulos ihan ralli käyttöön.
mutta siinä on sellainen erikoisuus että escortissa on Lampolan suorakytky jossa välilaippa että saadaan 1.6 kenttilääseen kiinni nii pitäisi saada GT corollan pää siihen kartaaniin etupäähän ja toiseenpäähän laippa mikä menee enkku perään
kartaani putken materiaali pitäisi vain tietää että saa tilattua ja viedä sen tekiälle joka tekee kartaanin meille
mutta siinä on sellainen erikoisuus että escortissa on Lampolan suorakytky jossa välilaippa että saadaan 1.6 kenttilääseen kiinni nii pitäisi saada GT corollan pää siihen kartaaniin etupäähän ja toiseenpäähän laippa mikä menee enkku perään
kartaani putken materiaali pitäisi vain tietää että saa tilattua ja viedä sen tekiälle joka tekee kartaanin meille
- TeemuPetteri
- A-Junnu
- Viestit: 94
- Liittynyt: 19.02.2010 00:00
- Viesti:
Re: RS kartaani materiaali
Kuten edellisessä kommentissani totesin ihan normi rautaa ja vielä saumallinen putki alkuperäisenä. Voit toki laittaa parempilaatuisenkin putken, mutta aina vähemmän kestää ylimääräisiä osumia. Joudut todennäköisesti sorvauttamaan jompaan kumpaan päähän adapteriholkin. Muistaakseni toyota on pienemmällä pitimellä. Ei tämä ole mitään avaruustiedettä, et voi epäonnistua jos saat akselin laippoineen tasapainoon ja linjauksen ja pituuden oikein. Siis jouset pois "takaa" mitta käteen,auton alle. Tunkki perän alle mittaat perän ja ulostuloakselin välin. Joustoa esim 1cm sisään ja uusi mittaus jne... pisimmän ja lyhimmän mitan erotus on akselisi liikematka. Mittaat laatikon päähän tulevan spoorikappaleen pituuden spoorin puolelta. (spoori supistuu lopussa noin 1cm pituus suunnassa) Liikematkan puolivälissä ulostuloakselin pitää olla noin puolessavälin spooriholkkia. Vielä varmistat ettei akseli ole suorassa pituuslijassa perän laipan ja ulostuloakselin suhteen. Jos ristikkonivelessä ei ole murtoa, neulalaakerit ei pyöri ja ristikot hajoaa!
Nyt ei pysty kirjottaan pitempään muija suuttu, pakko lähtee saunaan!
Nyt ei pysty kirjottaan pitempään muija suuttu, pakko lähtee saunaan!
- Samuli
- A-Junnu
- Viestit: 56
- Liittynyt: 15.01.2006 00:00
Re: RS kartaani materiaali
Miksi päät 90 astetta eri linjaan. Mulla ainakin jyristi mutta, kun päät samaan linjaan alko pyörimään nätisti. Nähnyt molempia tapoja mut itellä ainakin pelasi samassa linjassa. Tehdas asetuksissa nämä ainakin ollut samassa suunassa.
- Arcos
- A-Junnu
- Viestit: 80
- Liittynyt: 25.07.2005 00:00
Re: RS kartaani materiaali
Jotenkin en käsitä miksi näin edullisissa osissa kannattaa alkaa itse miettimään sitä rakettitiedettä kun ammattilainen tietää MITÄ tekee ja Mistä.
Itse teetin aikoinaan hesassa hardy spaiserilla kardaanin omilla mitoillani ja maksoi luokkaa 250e ja kestää pyörittää 9000 suoralla vaihteella.
Lasketteko paljonko säästin jos se jyrää tai hajoo/hajottaa jotakin.
Todelliset tekijämiehet ei kysele täällä miten päin se sinne laitetaan...
Itse teetin aikoinaan hesassa hardy spaiserilla kardaanin omilla mitoillani ja maksoi luokkaa 250e ja kestää pyörittää 9000 suoralla vaihteella.
Lasketteko paljonko säästin jos se jyrää tai hajoo/hajottaa jotakin.
Todelliset tekijämiehet ei kysele täällä miten päin se sinne laitetaan...
- JuhaM
- A-Junnu
- Viestit: 58
- Liittynyt: 07.06.2005 00:00
Re: RS kartaani materiaali
Jaa että raudasta kardaani ? Tarkoititte varmaan terästä ? Itse laitoin ristikot samaan linjaan ja pyöri ihan mukavasti.