xenon lisävalot

Muu autojen tekniikkaan liittyvä keskustelu, sähköt, lisälaitteet, turvallisuus yms.
Vastaa Viestiin
Jyrki Koivula
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 108
Liittynyt: 17.08.2011 11:48

xenon lisävalot

Viesti Kirjoittaja Jyrki Koivula » 25.12.2011 18:49

Pitäis tehdä lisävalot kilpuriin, lasikuitukuupa konepellissä jossa 4kpl wesem H3 umpiota.
Minkäslaiset xenon sarjat kannattaa hommata? sais olla kohtuu kevyet, ajattelin jos ballastit laittais kopan sisään.
Kertokaahan kokemuksia valojen väreistä, onko lumella ja syyspimeässä ajettaessa valojen värillä minkälainen vaikutus.

Frog
WRC
WRC
Viestit: 1181
Liittynyt: 26.12.2009 00:00

Re: xenon lisävalot

Viesti Kirjoittaja Frog » 25.12.2011 19:08

Suositteln että ostat ensiksi kunnon umpiot ja sitten tutkit polttimoiden polttopisteen mittaa umpionpohjasta! sillä on helkutin suuri ero minkälainen kuvio on ja kuinka pitkälle se näyttää !! Omasta milestä valon tulee olla laaja eikä pistävän kauaksi polttava. Esim Piian umpiot ja ihan tollaset kiinalaiset xenonit. Lankakuupan ( polttopiste) mitan voit mitata ihan mitalla polttimosta ja kokeilemalla pimeessä miten valokäyttäytyy.

PS. Noilla H 4 umpioilla saa muutenkin paremmat vaihtoehdot, polttimo vaihtoehtoja runsaasti enempi.

Jyrki Koivula
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 108
Liittynyt: 17.08.2011 11:48

Re: xenon lisävalot

Viesti Kirjoittaja Jyrki Koivula » 25.12.2011 19:32

mikäs vika noissa wessemeissä on?
Onkos niin että H4 xenonissa on aina lyhyet ja pitkät? tarve vaan pitkille.
Itte aina pualillavaloilla matkas :lol:

Frog
WRC
WRC
Viestit: 1181
Liittynyt: 26.12.2009 00:00

Re: xenon lisävalot

Viesti Kirjoittaja Frog » 25.12.2011 19:55

Jyrki Koivula kirjoitti:mikäs vika noissa wessemeissä on?
Ei niissä varsinaista vikaa ole mutta valot pitää olla hyvät ja tehokkaat ja nuo wesemit ei ole sitä. Kiilat ja kuviot on vähän niin ja näin. Kun valot on hyvät ja suunnattu oikeen on pimeessä ajaminen loistavaa puuhaa. Mutta ei niistä varmaan 2 tuhatta tarvii maksaa. Jos haluu halvat ja hyvät on ostettava kahdet valot ikävä kyllä. Mutta niin kuin kirjoitin vertaile polttimoita niissä on suuret erot, miten valo käyttäytyy ja umpion pitää olla hyvä.

Avatar
JanneE
Yleinen
Yleinen
Viestit: 157
Liittynyt: 19.05.2004 00:00
Paikkakunta: Varkaus
Viesti:

Re: xenon lisävalot

Viesti Kirjoittaja JanneE » 25.12.2011 20:38

H4-umpioon ei jälkiasennussarjaa juuri kannata laittaa, muttei PIAA:n umpioilla halogeeni polttimoillakaan mittausteni mukaan juuri mitään tee.

Wesem umpio voittaa xenon polttimolla PIAA:n umpion niin piste, kuin hajoittavankin ominaisuudet.

Tosin jos oikeasti hyvää haluaa niin kannattaa sijoittaa IPF:n, Hellan tai boschin kalliimpiin umpioihin (jos ei tarvitse ajatella hinta-/laatusuhdetta).

Valotehossa ei eroa ole, on sitten kyseessä alkuperäinen tai jälkiasennus xenonsarja, kunhan polttopiste on kohdallaan sekä umpio suunniteltu suuremmalle valoteholle, kuten kilpaumpiot aina on (valokuvion säilymiseksi ilman haja säteitä).

Jälkiasennussarjoissa on huimia eroja, niin laadussa kuin hinnassa. Valoteho 35 ja 50/55W ballastien välillä on noin 25-30%, mutta huonolla umpiolla hajasäteet kasvavat ja etenkin lumisateella ajamisesta tulee yhtä helvettiä.

Valolämpötila on toinen asia, johon ei ole yhtä ja oikeaa vastausta. 4300K on mielestäni parempi kun ajetaan syyssateella ja ilman lunta, myös kovassa lumisateessa tämä on parempi. 6000K (hieman sinertävä) on sävy, jota tutkimusten mukaan ihmissilmä tehostaa paremmin, joten talvella/ilman lumisädetta se on parempi. Tosin joillekin tulee huono-olo siitä hivenen sinisestä valosta, eli siis täysin yksilöllinen asia, kuten meidän kaikkien silmät ja näkökentätkin.

Hyvää joulua ja valoisaa uuttavuotta kaikille!

Avatar
markomartini
KV
KV
Viestit: 803
Liittynyt: 29.03.2004 00:00
Viesti:

Re: xenon lisävalot

Viesti Kirjoittaja markomartini » 26.12.2011 10:49

Omat weset ainaskin ihan ok "harrastekäyttöön" hinta laatusuhde muista ei kokemusta.
Ja paremmin näyttää kun vanhat 100w bosch :roll:

LahtiRacing
B-junnu
B-junnu
Viestit: 42
Liittynyt: 01.06.2004 00:00
Paikkakunta: Mäntsälä
Viesti:

Re: xenon lisävalot

Viesti Kirjoittaja LahtiRacing » 26.12.2011 20:22

Siis kun xenon setit laittaa mihin umpioon vaan niin valoteho kertaantuu niin paljon oli sitten mikä kiinalainen umpio vaan.
Kunhan muistaa että jos noita slim ballasteja laittaa niin ne herkempiä rikkoutumiselle ja lämmönkestolle. Sitten kun mennään tänä päivänä saataviin 35, 55 ja 75 w ballasteihin niin tuo 50/55w ballasti saa valotehon tulemaan nopeammin ja yleensä paljon tasaisemminkin...
Meillä starletissa ollut 3v käytössä xenon setit.. 55w 10000-12000K Kiinalaiset setit. Toiset tykkää toiset ei.. tollasilla penkat hyvin saatu näkyviin..

jabajee
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 90
Liittynyt: 30.06.2011 22:21

Re: xenon lisävalot

Viesti Kirjoittaja jabajee » 26.12.2011 21:57

LahtiRacing kirjoitti: Meillä starletissa ollut 3v käytössä xenon setit.. 55w 10000-12000K Kiinalaiset setit. Toiset tykkää toiset ei.. tollasilla penkat hyvin saatu näkyviin..
Onkohan nyt myyty Kelvineitä Lumeneina :roll:

10000-12000K värilämpötila on kyllä täysin väärä valinta polttimoihin! Valovirrassakin se häviää suositellulle 4300K polttimolle noin 1000 lumenia! (4300K = 3100lm ja 12000K = 2100lm)
4300K vastaa suunnilleen päivänvaloa ja on väriltään puhtaan valkoinen, kun taas 12000K on väriltään sinisen violetti ja kaukana päivänvalosta.

12V/55W halogeeni tuottaa noin 1000lm kun se on päällä ja 0lm kun on pois päältä. Ja sen eron huomaa paljaalla silmällä.

Frog
WRC
WRC
Viestit: 1181
Liittynyt: 26.12.2009 00:00

Re: xenon lisävalot

Viesti Kirjoittaja Frog » 26.12.2011 22:53

Mistä saa edullisimmin sarjat noilla uudenmallin ohkaisilla / kevyillä sytyttimillä ? 8O

LahtiRacing
B-junnu
B-junnu
Viestit: 42
Liittynyt: 01.06.2004 00:00
Paikkakunta: Mäntsälä
Viesti:

Re: xenon lisävalot

Viesti Kirjoittaja LahtiRacing » 27.12.2011 08:33

Niin siis olemme kokeilleet 6000k ja 8000k vaan värilämpönä ainakin meidän silmiin tuo joko 10tai12TK antaa parhaiden muodot esiin. Ei tehokkain mutta muodot paremmin esiin.
Jokoaisen pitää itse etsiä itselleen sopiva.

Avatar
rutja
Yleinen
Yleinen
Viestit: 222
Liittynyt: 30.04.2004 00:00
Paikkakunta: Virolahti

Re: xenon lisävalot

Viesti Kirjoittaja rutja » 28.12.2011 09:53

Jokaisen pitää itse etsiä itselleen sopiva.
Just näin on. MItäs kun pitkät laittaa päälle niin auton radio alkaa räpisemään, häiriönpoistajatkin kokeiltu, eikä pitäis olla mitkään "paskat" sarjat kysymyksessä.

Avatar
Rhmotor
Yleinen
Yleinen
Viestit: 266
Liittynyt: 16.06.2004 00:00

Re: xenon lisävalot

Viesti Kirjoittaja Rhmotor » 28.12.2011 11:55

rutja kirjoitti:Jokaisen pitää itse etsiä itselleen sopiva.
Just näin on. MItäs kun pitkät laittaa päälle niin auton radio alkaa räpisemään, häiriönpoistajatkin kokeiltu, eikä pitäis olla mitkään "paskat" sarjat kysymyksessä.
Kokeilitko tuota häiriönpoistajaa radion sähkönsyöttöön? Toiset ballastit vain kehiin, jollei häiriöt katoa. Tai sitten voit koittaa ensin releistää nuo xenonit ja myös kieputtaa foliota ballastin ympärille ja maadoittaa se.
Myös antennin siirto kauemmas (mikäli mahdollista) voi auttaa ja antennin maatason parantaminen..
Ballasteissa on hakkuri, joka saattaa häiritä joitain vehkeitä. Vaikka olisi parempi sarja ei se takaa sitä että toimisi häiriöttömästi.

Jankos
KV
KV
Viestit: 417
Liittynyt: 29.04.2004 00:00
Paikkakunta: Jokioinen

Re: xenon lisävalot

Viesti Kirjoittaja Jankos » 28.12.2011 16:32

Mikäli xenon-setti aiheuttaa radiolle pörinää niin se ei täytä vaatimuksia mitä elektroniikkaitteiden pitää täyttää myyntikunnossaan.

Kaikissa noissa purkeissa on CE-merkit eli niiden perusteella niitä täällä saa myydä mutta kuitenkin tavaran EU alueelle tuonut on vastuussa että tuote täyttää vaatimukset ja on jopa henkilökohtaisessa vastuussa asiasta... Ja jos näistä tulee jotain vakavampia ongelmia vaikkapa pelastushommissa ettei radiot pelaa ja syyllinen saadaan kiinni niin... Mutta riskihän on kyllä olematon.

Mutta joka tapauksessa, joka ikininen setti mikä aiheuttaa radiohäiriöitä kannattaa palauttaa myyjälle ja vaatia toimivaa tilalle. Näitä kun on ihan toimiviakin olemassa!

Mutta häiriöiden pienentäminen onnistuu kohtuu helpollakin, eli johdot mitkä menee polttimoille ja syöttöjohdot kannattaa kiertää mahdollisimman tiukalle. Eli päistä kiinni ja kiertämään, kierretty parikaapeli ei päästä häiriötä ulos. Sitten se ballasti kannattaa laittaa suoraan auton runkoon kiinni. Ja jos hyvän haluaa niin johtoihin ferriittimokkulat ja häiriöt on melko varmasti poissa.

Mutta varsinaiseen aiheeseen, perusxenonsetit neljään Hella 300FF lamppuun niin on jo aika hyvät ja jopa aika edulliset valot. Etuna mukavan pieni koko ja ovat kevyet. Taskulampuiltahan nuo näyttää siinä keulalla mutta enemmän näyttää muita häiritsevän ;)

Jos isot kannut haluaa sovitella niin Bilteman testivoittajavalot(H11 polttimolla ) xenoneilla on varmasti aika hyvät... Nuo kun oli testin (TM?) parhaimpia viime talvena
Ei tiedolla, ei taidolla, vaan Vakiokipolla :D

Avatar
Rhmotor
Yleinen
Yleinen
Viestit: 266
Liittynyt: 16.06.2004 00:00

Re: xenon lisävalot

Viesti Kirjoittaja Rhmotor » 28.12.2011 20:28

Jankos kirjoitti:Mikäli xenon-setti aiheuttaa radiolle pörinää niin se ei täytä vaatimuksia mitä elektroniikkaitteiden pitää täyttää myyntikunnossaan.

Kaikissa noissa purkeissa on CE-merkit eli niiden perusteella niitä täällä saa myydä mutta kuitenkin tavaran EU alueelle tuonut on vastuussa että tuote täyttää vaatimukset ja on jopa henkilökohtaisessa vastuussa asiasta... Ja jos näistä tulee jotain vakavampia ongelmia vaikkapa pelastushommissa ettei radiot pelaa ja syyllinen saadaan kiinni niin... Mutta riskihän on kyllä olematon.

Mutta joka tapauksessa, joka ikininen setti mikä aiheuttaa radiohäiriöitä kannattaa palauttaa myyjälle ja vaatia toimivaa tilalle. Näitä kun on ihan toimiviakin olemassa!

Mutta häiriöiden pienentäminen onnistuu kohtuu helpollakin, eli johdot mitkä menee polttimoille ja syöttöjohdot kannattaa kiertää mahdollisimman tiukalle. Eli päistä kiinni ja kiertämään, kierretty parikaapeli ei päästä häiriötä ulos. Sitten se ballasti kannattaa laittaa suoraan auton runkoon kiinni. Ja jos hyvän haluaa niin johtoihin ferriittimokkulat ja häiriöt on melko varmasti poissa.
Nuo ylläolevat auttavat johtuviin häiriöihin. Noista tulee varmasti säteileviäkin häiriöitä, jotka menevät antennin kautta radioon. Ja niihin ei auta, kuin antennin parantaminen ja häiriölähteen koteloinnin parantaminen. Tuo foliointi on yksinkertainen ja aika tehokas, noihin säteileviin häiriöihin.

Tuo on totta, että CE-merkintä ja sen EMC-direktiivi määrittelee nuo laitteiden häiriöt ja häiriönsiedon. Ja jos sarja häiritsee ei se ole silloin määräysten mukainen. Veikkaanpa, että hyvin harva kiinalainen valmistaja testauttaa noita häiriöiden varalta, kun sekään ei halpaa hommaa ole.. Ja kyllähän kiinasta saa vaikka mitä merkintöjä laitteisiin, kun vain pyytää, mutta maahantuojahan niistä vastaa viimekädessä.

Aina ei se vika välttämättä ole täysin siinä sarjassa, vaan voi myös löytyä jostain auton päästäkin.. Mutta yleensä silloin on kyllä jo valmiiksi huonosti kuuluvat radiot..

Niinjoo, ja VAG-konsernin vehkeet on melkeinpä kaikista herkimpiä noille häiriöille..

Noh, eiköhän tää byrokratia riittänyt tähän kohtaan ja sitten aiheeseen.. :lol:

Jankos
KV
KV
Viestit: 417
Liittynyt: 29.04.2004 00:00
Paikkakunta: Jokioinen

Re: xenon lisävalot

Viesti Kirjoittaja Jankos » 29.12.2011 08:28

Rhmotor kirjoitti: Nuo ylläolevat auttavat johtuviin häiriöihin. Noista tulee varmasti säteileviäkin häiriöitä, jotka menevät antennin kautta radioon. Ja niihin ei auta, kuin antennin parantaminen ja häiriölähteen koteloinnin parantaminen. Tuo foliointi on yksinkertainen ja aika tehokas, noihin säteileviin häiriöihin.

Tuo on totta, että CE-merkintä ja sen EMC-direktiivi määrittelee nuo laitteiden häiriöt ja häiriönsiedon. Ja jos sarja häiritsee ei se ole silloin määräysten mukainen. Veikkaanpa, että hyvin harva kiinalainen valmistaja testauttaa noita häiriöiden varalta, kun sekään ei halpaa hommaa ole.. Ja kyllähän kiinasta saa vaikka mitä merkintöjä laitteisiin, kun vain pyytää, mutta maahantuojahan niistä vastaa viimekädessä.

Aina ei se vika välttämättä ole täysin siinä sarjassa, vaan voi myös löytyä jostain auton päästäkin.. Mutta yleensä silloin on kyllä jo valmiiksi huonosti kuuluvat radiot..

Niinjoo, ja VAG-konsernin vehkeet on melkeinpä kaikista herkimpiä noille häiriöille..

Noh, eiköhän tää byrokratia riittänyt tähän kohtaan ja sitten aiheeseen.. :lol:
Vähän vielä, se mitä noita ballasteja olen tutkinut niin kyllä ne kotelot (yleensä) on ihan asiallisia alumiinikoteloita mistä ei häiriöt tule ihan suoraan ulos. Ja tuo johtuvana tuleva häiriö ei sinänsä pidä paikkaansa koska silloin kun tuo häiriötaajuus tulee sitä johtoa pitkin niin se johto toimii antennina ja jos siitä tekee kierretyn parin niin ei toimi enää. Ja oikeastaan kierretyssä parissa se sähköihin johtuva ei vaimene, eli kulkeutuu jopa paremmin sinne auton sähköjärjestelmään ;)
Eikä muuten se teippaaminenkaan auta paljon jos sitä runkoa/teippausta ei maadoita...

Mutta, jokatapauksessa ballasti on huono jos se radiota häiritsee.

Jaaha, jospa sitä tästä lähtisi omia suunnitteluja mittaamaan ja korjaamaan emc-labraan ;)
Ei tiedolla, ei taidolla, vaan Vakiokipolla :D

Vastaa Viestiin