Ralliautoissa, pitääkö olla?

Muu autojen tekniikkaan liittyvä keskustelu, sähköt, lisälaitteet, turvallisuus yms.
Avatar
rafu
KV
KV
Viestit: 680
Liittynyt: 29.04.2004 00:00
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ralliautoissa, pitääkö olla?

Viesti Kirjoittaja rafu » 17.12.2011 00:31

Sääntö kirja vai sääntökirja?

PETSKI
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 72
Liittynyt: 30.04.2004 00:00
Paikkakunta: kemi
Viesti:

Re: Ralliautoissa, pitääkö olla?

Viesti Kirjoittaja PETSKI » 17.12.2011 00:36

No rafu sääntökirja "rallimiehen raamattu"

teemupelli
B-junnu
B-junnu
Viestit: 30
Liittynyt: 02.02.2006 00:00

Re: Ralliautoissa, pitääkö olla?

Viesti Kirjoittaja teemupelli » 18.12.2011 17:07

Joo o . Kyllä mulla on valkokilpi escortissa merkattu bedalbox ja hydraulinen käsijarru ja lukee vielä että saa käyttää vain rallikilpailussa (mites sit jos tarvii käsijarrua ku käy nakkikiskalla ??? )

PS. Pakki valo ei pelaa. Ku ei tu volvon lootasta ees johtoja :)

Avatar
jake74
Yleinen
Yleinen
Viestit: 174
Liittynyt: 04.03.2007 00:00
Paikkakunta: ii/haukipudas

Re: Ralliautoissa, pitääkö olla?

Viesti Kirjoittaja jake74 » 19.12.2011 16:11

Trophy kirjoitti:
Frog kirjoitti:Trafilla on ohjeet konttoreille kilpa-autojen erivapauksiata! Ja noita kyseisiä varusteita ei tarvii,

Olisin tosi kiitollinen jos noi ohjeet saisi luettavaksi, koska mulla jäi valkokilpinen kilpuri jälkinäyttöön toimimattoman peruutusvalon takia......
kysyin trafilta ja vastaus oli: Tieliikenteessä käytettäville kilpa-autoille ei ole mitään erivapauksia muihin autoihin nähden. AKK:lla ja Moottoriliitolla on poikkeuslupa, mikä sallii ylimääräiset lisävalot ja tieliikenteeseen hyväksymättömät renkaat heidän kalenterikilpailuissa.

Frog
WRC
WRC
Viestit: 1181
Liittynyt: 26.12.2009 00:00

Re: Ralliautoissa, pitääkö olla?

Viesti Kirjoittaja Frog » 19.12.2011 19:09

jake74 kirjoitti:
Trophy kirjoitti:
Frog kirjoitti:Trafilla on ohjeet konttoreille kilpa-autojen erivapauksiata! Ja noita kyseisiä varusteita ei tarvii,

Olisin tosi kiitollinen jos noi ohjeet saisi luettavaksi, koska mulla jäi valkokilpinen kilpuri jälkinäyttöön toimimattoman peruutusvalon takia......
kysyin trafilta ja vastaus oli: Tieliikenteessä käytettäville kilpa-autoille ei ole mitään erivapauksia muihin autoihin nähden. AKK:lla ja Moottoriliitolla on poikkeuslupa, mikä sallii ylimääräiset lisävalot ja tieliikenteeseen hyväksymättömät renkaat heidän kalenterikilpailuissa.
Hienohomma että on sekin selvitetty :oops: Anteeksi kauheesti ! Olen pettynyt :mrgreen:

Sääntökirjalla ei ole mitään tekemistä kun konttorilla katsastetaan autoja, se tulee kuvioihin siinä vaiheessa kun niillä ajetaan kilpaa, kirjan julkaisijan alaisissa kilpailuissa.

Avatar
MJT
WRC
WRC
Viestit: 1046
Liittynyt: 21.05.2004 00:00

Re: Ralliautoissa, pitääkö olla?

Viesti Kirjoittaja MJT » 19.12.2011 22:40

teemupelli kirjoitti:Joo o . Kyllä mulla on valkokilpi escortissa merkattu bedalbox ja hydraulinen käsijarru ja lukee vielä että saa käyttää vain rallikilpailussa (mites sit jos tarvii käsijarrua ku käy nakkikiskalla ??? )

PS. Pakki valo ei pelaa. Ku ei tu volvon lootasta ees johtoja :)
Jarrutasapainon säätäminen ajon aikana siviililiikenteessä on kielletty = Pedalbox´n säätäminen. Käsijarrua saa kyllä käyttää.

Avatar
TeemuPetteri
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 94
Liittynyt: 19.02.2010 00:00
Viesti:

Re: Ralliautoissa, pitääkö olla?

Viesti Kirjoittaja TeemuPetteri » 19.12.2011 22:58

MJT kirjoitti:
teemupelli kirjoitti:Joo o . Kyllä mulla on valkokilpi escortissa merkattu bedalbox ja hydraulinen käsijarru ja lukee vielä että saa käyttää vain rallikilpailussa (mites sit jos tarvii käsijarrua ku käy nakkikiskalla ??? )

PS. Pakki valo ei pelaa. Ku ei tu volvon lootasta ees johtoja :)
Jarrutasapainon säätäminen ajon aikana siviililiikenteessä on kielletty = Pedalbox´n säätäminen. Käsijarrua saa kyllä käyttää.

Kannattaa lukea rekisteriote tarkkaan. Ettei ole kirjoitettu omana rivinään tuota kilpailukäyttöä, silloin tarkoittaa koko autoa! Kerran asiaa kysyneenä silloisesta ARK:sta lauseke oli tarkoitettu koskevaksi koko autoa, ei vain jotain tiettyä osaa!

Avatar
Arcos
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 80
Liittynyt: 25.07.2005 00:00

Re: Ralliautoissa, pitääkö olla?

Viesti Kirjoittaja Arcos » 19.12.2011 23:29

Aika kahvilla on tää porukka näistä asioista

Avatar
Spoileri
KV
KV
Viestit: 523
Liittynyt: 24.02.2011 18:58
Paikkakunta: Lemi

Re: Ralliautoissa, pitääkö olla?

Viesti Kirjoittaja Spoileri » 30.12.2011 17:51

Noniin, eli olikos homma nyt niin, että vaikka ralliauto olisikin valkokilpinen, se voi siitä huolimatta olla pelkästään kilpakäyttöön hyväksytty, kuten punakilpisetkin? Että nakkarille joutuu sotkemaan munamankelilla. Ja eikös kässärin pitäis just olla mekaaninen tieliikenteessä?
"Täysillä sisään ja paareilla ulos!!" (Saku Vierimaa)
Toyota Starlet 2T-B r.SS (tulossa 4T-B)
Toyota Corolla GT r.F (telakalla)

Frog
WRC
WRC
Viestit: 1181
Liittynyt: 26.12.2009 00:00

Re: Ralliautoissa, pitääkö olla?

Viesti Kirjoittaja Frog » 30.12.2011 18:25

Eihän niillä ralliautoilla tarvii missään nakkarilla tai kaupassa käydä !
Joka paikkakunnalla on vähintään yksi "karvaranne" joka vetää Micralla raittia edes takas milloin on takapenkillä pitsaa ja milloin kuumaa kissanlihaa pitaan käärittynä. Hyvää ja teknistä uuttavuotta.

Avatar
MJT
WRC
WRC
Viestit: 1046
Liittynyt: 21.05.2004 00:00

Re: Ralliautoissa, pitääkö olla?

Viesti Kirjoittaja MJT » 30.12.2011 20:46

Spoileri kirjoitti:Noniin, eli olikos homma nyt niin, että vaikka ralliauto olisikin valkokilpinen, se voi siitä huolimatta olla pelkästään kilpakäyttöön hyväksytty, kuten punakilpisetkin? Että nakkarille joutuu sotkemaan munamankelilla. Ja eikös kässärin pitäis just olla mekaaninen tieliikenteessä?
Näinhän se on. Jos otteessa lukee " Vain Kilpailukäyttöön tarkoitettu ajoneuvo", ei sillä ajella kauppaan eikä kirkkoon. Omissa kilpureissani,osassa niitästä, asia johtuu saastenormeista, koska A-ryhmän autot ei välttämättä läpäise saastenormeja. N-ryhmäläisillä ja mustakilpisillä voi käydä kaupassa. Niissä ei ole rajoitteita. Eikä varmaan koske esim. Historic Escort tms. F-ryhmäläiset asia erikseen, mutta on niitäkin alkuperäisillä kilvillä, joko mustilla tai valkoisilla.

Lisänä Pieni mukaeltu runo:

Alkuvuodesta autotalliin,
Sieltä lähtö talviralliin.

Kartturi mukaan, kaulassa Hans´si.
Siitä alkaa lumiteiden tanssi.

Heti päälle vauhti tuhti.
Mistä Skodaan tuollainen puhti?

Hyvää Uutta Vuotta. t. MJT

Avatar
Marko Tähkä
KV
KV
Viestit: 488
Liittynyt: 30.12.2006 00:00

Re: Ralliautoissa, pitääkö olla?

Viesti Kirjoittaja Marko Tähkä » 30.12.2011 22:01

Eikö olisi iisimpi tehdä ne valot niin kuin ne on vakio autossa ei ole mitään ihmeteltävää katsastuksessa ja se paino mikä niistä johdoista tulee vähenee kun lähdössä kusella(molemmat).

Avatar
jph78
B-junnu
B-junnu
Viestit: 33
Liittynyt: 24.09.2008 00:00

Re: Ralliautoissa, pitääkö olla?

Viesti Kirjoittaja jph78 » 30.12.2011 22:54

Ei taida montaa valkokilpistä ralliautoa olla , jolla vois joka päivä maitokaupassa käydä. Maininta "vain kilpailukäyttöön" taitaa saada käydä se pakollinen vuotuinen katsastus reissu. ja punakilpi autoilla ei sitäkään. Kun trafiin pistäny ilmoituksen käyttöönotosta kilpailukäyttöön, niin siirtokilvillä ei ajeta kuin kilpailuissa. Auto on monesti verottamatta/ tai osia vaihdettu yli 50% eli uusi autovero paukkuu. verottamatta olevaan autoon taitaa olla tulli joka myöntää siirtoluvat. Törmännyt vaan muutamaan otteeseen siihen, haetaan punakilpeen tarrat kilpailun ulkopuolella ja siirretään ja testaillaan, näihän ei voisi tehdä, tulee ongelmia virkavallan kanssa jos kiinni jää.

Avatar
ohc
Yleinen
Yleinen
Viestit: 222
Liittynyt: 08.07.2004 00:00
Paikkakunta: Lapua

Re: Ralliautoissa, pitääkö olla?

Viesti Kirjoittaja ohc » 30.12.2011 23:11

Arcos kirjoitti:Aika kahvilla on tää porukka näistä asioista
"Arcos" sen sijaan kyllä tietää...

Avatar
TemeR
B-junnu
B-junnu
Viestit: 41
Liittynyt: 02.08.2010 00:00

Re: Ralliautoissa, pitääkö olla?

Viesti Kirjoittaja TemeR » 30.12.2011 23:30

jph78 kirjoitti:Ei taida montaa valkokilpistä ralliautoa olla , jolla vois joka päivä maitokaupassa käydä. Maininta "vain kilpailukäyttöön" taitaa saada käydä se pakollinen vuotuinen katsastus reissu. ja punakilpi autoilla ei sitäkään. Kun trafiin pistäny ilmoituksen käyttöönotosta kilpailukäyttöön, niin siirtokilvillä ei ajeta kuin kilpailuissa. Auto on monesti verottamatta/ tai osia vaihdettu yli 50% eli uusi autovero paukkuu. verottamatta olevaan autoon taitaa olla tulli joka myöntää siirtoluvat. Törmännyt vaan muutamaan otteeseen siihen, haetaan punakilpeen tarrat kilpailun ulkopuolella ja siirretään ja testaillaan, näihän ei voisi tehdä, tulee ongelmia virkavallan kanssa jos kiinni jää.

Mulla on äffäläinen valkokilpinen escortti mitä saa liikutella muutenkin kuin kilpailuissa. Pedal-box -jarrusäädin on hyväksytty ja sitä saa käyttää vain kilpailun aikana. Tästä on maininta rekisteriotteessa ja siinä mainitaan että päätös on pidettävä ajossa mukana. Helposti toi päätös kulkee mukana jos kilpuria tarvii liikuttaa mutta tuskin kauppareissuille tarvii lähteä kilpurin kanssa? :lol:

Vastaa Viestiin