HRT:n pääkatsastajan nettipalsta
- jk62098
- A-Junnu
- Viestit: 99
- Liittynyt: 02.05.2004 00:00
HRT:n pääkatsastajan nettipalsta
Leikattu HRCF:N foorumista:
Pääkatsastajan palsta avattu!
Kirjoittaja Sakari Kuikka » 02.01.2012 15:30
Pääkatsastajan tiedotteille on avattu oma palsta HRCF sivuille. Ohessa sinne suora linkki http://www.historicrallyclubfinland.fi/page28.php" onclick="window.open(this.href);return false;
-Esimerkillistä toimintaa!
Pääkatsastajan palsta avattu!
Kirjoittaja Sakari Kuikka » 02.01.2012 15:30
Pääkatsastajan tiedotteille on avattu oma palsta HRCF sivuille. Ohessa sinne suora linkki http://www.historicrallyclubfinland.fi/page28.php" onclick="window.open(this.href);return false;
-Esimerkillistä toimintaa!
- Tore
- Viestit: 6
- Liittynyt: 05.07.2004 00:00
- Paikkakunta: klaukkala
- Viesti:
Re: HRT:n pääkatsastajan nettipalsta
Pikku kommentti katsastaja ikosen neuvoihin. Kävi paikanpäällä katsomassa
kouvolassa erään alfa romeon penkin rautojen kiinnitystä ja oli hyväksynyt
kiinnityksen hitsaamalla. Kyseisellä autolla on tarkoitus ajaa KV- KISOJA
Siis pitääkö olla pulteilla vai ei??? Ja tarkennus nyt puhutaan siis koriin
tuleva kiinnitys.
kouvolassa erään alfa romeon penkin rautojen kiinnitystä ja oli hyväksynyt
kiinnityksen hitsaamalla. Kyseisellä autolla on tarkoitus ajaa KV- KISOJA
Siis pitääkö olla pulteilla vai ei??? Ja tarkennus nyt puhutaan siis koriin
tuleva kiinnitys.
-
- WRC
- Viestit: 1181
- Liittynyt: 26.12.2009 00:00
Re: HRT:n pääkatsastajan nettipalsta
Pultit ovat minimikiinnitys ja sen lisäksi saa hitsata. Samoin kuin kaarissa. Lahdessa EM rallissa pitää olla pultit ! Suomen muut hissekisat voi vetää pelkällä KempilläTore kirjoitti:Pikku kommentti katsastaja ikosen neuvoihin. Kävi paikanpäällä katsomassa
kouvolassa erään alfa romeon penkin rautojen kiinnitystä ja oli hyväksynyt
kiinnityksen hitsaamalla. Kyseisellä autolla on tarkoitus ajaa KV- KISOJA
Siis pitääkö olla pulteilla vai ei??? Ja tarkennus nyt puhutaan siis koriin
tuleva kiinnitys.

P.S. Kysehän on varmaan profiilinpäässä olevan lapun ja korivahvikkeen liitoksesta ?
On kuulemma tulossa jotain tiedotetta koskien hisse autoja
- MJT
- WRC
- Viestit: 1046
- Liittynyt: 21.05.2004 00:00
Re: HRT:n pääkatsastajan nettipalsta
Jos laitetaan penkin kiinnitys poikittain olevaan kiinniityspalkkiin palkit pitää saada irroitettua, eli olla pultti kiinnitteisiä sääntökirjan kuvan mukaisesti . Olen miettinyt sitä miksi näin? Koska kuvassa näkyy pohjakiinnitystä varten olevat rei´ät , luulen että poikittaispalkin irroitettava pulttikiinnitys on sen tähden että saadaan onnettomuustapauksessa kuljettaja poistettua autosta istuimien kanssa, koska pohjakiinnityspultit huonommin irroitettavia? Tosin saadaanhan penkin kiinnitysraudat näihinkin kiinni , mutta saattavat nostaa koko yhdistelmän turhan ylös? Itselläni on sivukiinnitteiset penkit ja olen kiinnittänyt ne sääntökirjan kuvan 253-65 mukaisella kiinnitystavalla. Poikittaispalkkikiinnitys on kuvassa 253-65B. Jos ajatellaan esim 96 Saab´ia ei kuvan 253-65 B kiinnitys ole edes mahdollista koska siinä ei ole keskitunnelia. Lisäksi lattiakiinnityksella saadaan matalissa autoissa istuin ja kuljettaja riittävän matalalle. Istuimen kiinnitystapa on käsittääkseni kuljettajan itsensä päätettävissä, kunhan se on vain sääntöjen mukainen. Nyt puhun tietysti vielä 2011 sääntökirjan kuvista ja tiedoista, koska viikolla 52 tilaamani sääntökirja , eikä muukaan materiaali ole vielä löytänyt postin mukana meille. AKK:sta kysymällä selvisi että koettavat saada sen postiin siten että se olisi meillä viiikolla 2.Tore kirjoitti:Pikku kommentti katsastaja ikosen neuvoihin. Kävi paikanpäällä katsomassa
kouvolassa erään alfa romeon penkin rautojen kiinnitystä ja oli hyväksynyt
kiinnityksen hitsaamalla. Kyseisellä autolla on tarkoitus ajaa KV- KISOJA
Siis pitääkö olla pulteilla vai ei??? Ja tarkennus nyt puhutaan siis koriin
tuleva kiinnitys.
- Trophy
- KV
- Viestit: 450
- Liittynyt: 05.05.2004 00:00
- Viesti:
Re: HRT:n pääkatsastajan nettipalsta
[quote="MJT"] "olen kiinnittänyt ne sääntökirjan kuvan 253-65 mukaisella kiinnitystavalla. Poikittaispalkkikiinnitys on kuvassa 253-65B. Jos ajatellaan esim 96 Saab´ia ei kuvan 253-65 B kiinnitys ole edes mahdollista koska siinä ei ole keskitunnelia.
Kyllä minun käsitykseni mukaan kaikki kiinnitysmahdollisuudet lukuun ottamatta tuota kansallista lisäystä ovat ”KV-sääntöjen” mukaisia, korjatkaa jos tulkintani ei ole oikein. Monessa autossa tuo putkien päälle asentaminen tuo haasteita niin keskitunnelin muodon tai jopa sen puuttumisen takia, sekä kuljettajien pituuden takia.
Viimeksi ajamassani V1600 autossa oli asennettu molempien kuskien penkit seuraavasti jotta ne saatiin mahdollisimman alas: 5mm alumiinilevy (n 50 x 50cm) oli kiinnitetty edestä alkuperäisiin penkin kiinnityspisteisiin 8mm pulteilla ja takapää oli lattian läpi sääntöjen mukaisilla vahvikelevyillä varustettuna kiinnitetty. Alumiinilevyyn oli tehty n 20 x 10 cm reikä alavyötä varten joka taasen oli kiinnitetty pohjan läpi sääntöjen mukaisilla kiinnikkeillä. Penkin sivukiinnikkeet olivat sitten kiinnitetty tämän alumiinilevyn läpi 8mm pulteilla. Lienee tulkinnanvarainen kiinnitystapa, koska käytettiin kiinnitysohjeistuksia kahdesta eri kohdasta (alkuperäinen ja lattian läpi), mutta sisätilan korkeus, lattian- ja keskitunnelin muodot eivät muuta mahdollistaneet. Kuitenkin tuo alumiinilevy persuuksen alla tuntui turvallisemmalta kuin pelkät minimi pohjanläpi kiinnikkeet.
Kyllä minun käsitykseni mukaan kaikki kiinnitysmahdollisuudet lukuun ottamatta tuota kansallista lisäystä ovat ”KV-sääntöjen” mukaisia, korjatkaa jos tulkintani ei ole oikein. Monessa autossa tuo putkien päälle asentaminen tuo haasteita niin keskitunnelin muodon tai jopa sen puuttumisen takia, sekä kuljettajien pituuden takia.
Viimeksi ajamassani V1600 autossa oli asennettu molempien kuskien penkit seuraavasti jotta ne saatiin mahdollisimman alas: 5mm alumiinilevy (n 50 x 50cm) oli kiinnitetty edestä alkuperäisiin penkin kiinnityspisteisiin 8mm pulteilla ja takapää oli lattian läpi sääntöjen mukaisilla vahvikelevyillä varustettuna kiinnitetty. Alumiinilevyyn oli tehty n 20 x 10 cm reikä alavyötä varten joka taasen oli kiinnitetty pohjan läpi sääntöjen mukaisilla kiinnikkeillä. Penkin sivukiinnikkeet olivat sitten kiinnitetty tämän alumiinilevyn läpi 8mm pulteilla. Lienee tulkinnanvarainen kiinnitystapa, koska käytettiin kiinnitysohjeistuksia kahdesta eri kohdasta (alkuperäinen ja lattian läpi), mutta sisätilan korkeus, lattian- ja keskitunnelin muodot eivät muuta mahdollistaneet. Kuitenkin tuo alumiinilevy persuuksen alla tuntui turvallisemmalta kuin pelkät minimi pohjanläpi kiinnikkeet.
- emk
- KV
- Viestit: 773
- Liittynyt: 17.05.2004 00:00
- Viesti:
Re: HRT:n pääkatsastajan nettipalsta
Tuota kahden eri kiinnitystavan yhdistelmää on joskus mietitty ja tuossa AKK:n lehden artikkelissa mainittiin että kiinnitystapoja voi sekoittaa keskenään. En sitten tiedä onko tämä yksittäisen miehen (tai kansallinen) tulkinta, koska mielestäni ainakaan 2010-2011 sääntökirja ei maininnut tapojen sekottamisesta mitään, alkuperäistä tekstiä en tosin FIA:n opuksista tarkastanut.
Mutta ilmeisesti jos käytetään alkuperäisiä kiinnityspisteitä, pitäisi tehdä sellaiset kiinnikkeet jotka käyvät suoraan penkkiin. Eli ei esimerkiksi levyä kiinni niihin pisteisiin ja tähän levyyn kiinni "perinteisiä" sivukiinnitysjalkoja.
Mutta ilmeisesti jos käytetään alkuperäisiä kiinnityspisteitä, pitäisi tehdä sellaiset kiinnikkeet jotka käyvät suoraan penkkiin. Eli ei esimerkiksi levyä kiinni niihin pisteisiin ja tähän levyyn kiinni "perinteisiä" sivukiinnitysjalkoja.
- VAZ-rallye
- A-Junnu
- Viestit: 54
- Liittynyt: 14.07.2004 00:00
Re: HRT:n pääkatsastajan nettipalsta
Itsellänikin meinasi tulla ongelmia tasalattiaisen historic-auton penkin kiinnityksessä. Kysyin neuvoa AKK:n Saariolta ja hän vastasi näin:
"Jos kyseessä on historic auto, niin mennään Liite K:n määräysten mukaan. Istuimet pitää olla kiinni turvallisesti. Suositeltua on varmastikin käyttää Liite J:n kinnitystapoja.
terveisin
Jari Saario
Lajipäällikkö (tekniikka/pienoisautoilu/AS) – Technical Executive"
"Jos kyseessä on historic auto, niin mennään Liite K:n määräysten mukaan. Istuimet pitää olla kiinni turvallisesti. Suositeltua on varmastikin käyttää Liite J:n kinnitystapoja.
terveisin
Jari Saario
Lajipäällikkö (tekniikka/pienoisautoilu/AS) – Technical Executive"
Re: HRT:n pääkatsastajan nettipalsta
Mitä siinä sitten niinkuin oikeasti vastattiin? Mikäli tuo on vastaus, niin ei kyllä minulle tekotapa ratkea?VAZ-rallye kirjoitti:Itsellänikin meinasi tulla ongelmia tasalattiaisen historic-auton penkin kiinnityksessä. Kysyin neuvoa AKK:n Saariolta ja hän vastasi näin:
"Jos kyseessä on historic auto, niin mennään Liite K:n määräysten mukaan. Istuimet pitää olla kiinni turvallisesti. Suositeltua on varmastikin käyttää Liite J:n kinnitystapoja.
terveisin
Jari Saario
Lajipäällikkö (tekniikka/pienoisautoilu/AS) – Technical Executive"
-
- WRC
- Viestit: 1181
- Liittynyt: 26.12.2009 00:00
Re: HRT:n pääkatsastajan nettipalsta
Että laita penkki turvallisesti kiinni ! Ei muuta sääntöö Historicautoissa ! Suositellaan liite J mukaisia kiinnikkeitä.
- Trophy
- KV
- Viestit: 450
- Liittynyt: 05.05.2004 00:00
- Viesti:
Re: HRT:n pääkatsastajan nettipalsta
Tässä on haastetta tulkita sääntökirjaa, kun on niin monta tapaa tulkita, vai onko?Frog kirjoitti:Että laita penkki turvallisesti kiinni ! Ei muuta sääntöö Historicautoissa ! Suositellaan liite J mukaisia kiinnikkeitä.
ps mikä on tuon liite K:n kiinnitysvaatimus?
- MJT
- WRC
- Viestit: 1046
- Liittynyt: 21.05.2004 00:00
Re: HRT:n pääkatsastajan nettipalsta
Liite K perustui mm turvakaarien ym. kohdalta, ainakin vielä 2011 pääosin sääntökirjan Liite J:hin vuodelta 1993. Muutoksia on tiedossa, vaikuttaako se mahdollisesti taannehtivasti autojen päivityksiin en osaa sanoa. Toivottavasti ei. Istuimien kiinnityksistä ei puhuta, istuimet kuitenkin oltava FIA hyväksyttyjä. Parasta laittaa nykyisen liite J:iin mukaan jos mahdollista.Trophy kirjoitti:Tässä on haastetta tulkita sääntökirjaa, kun on niin monta tapaa tulkita, vai onko?Frog kirjoitti:Että laita penkki turvallisesti kiinni ! Ei muuta sääntöö Historicautoissa ! Suositellaan liite J mukaisia kiinnikkeitä.
ps mikä on tuon liite K:n kiinnitysvaatimus?