Kilpaistuimen pikäsäätö eri kuskeille sprintissä
- Turtle
- A-Junnu
- Viestit: 111
- Liittynyt: 13.06.2005 00:00
Kilpaistuimen pikäsäätö eri kuskeille sprintissä
Miten olette toteuttaneet kilpaistuimen säädön eri kuskeille rallisprintin lähtöjen välillä?
Ohessa linkki, jonka tyyppinen löytyy tallista, mutta mielestäni penkki ei tule niin tukevasti kiinni, kuin ilman sitä.
http://www.bjorkmotorsport.com/index.ph ... 6048&from=
Onko muita ideoita, miten pikasäätö kannattaa tehdä sääntöjen puitteissa vai onko tuo Sparcon tuote asiallinen siihen ja täyttää säännöt?
Ohessa linkki, jonka tyyppinen löytyy tallista, mutta mielestäni penkki ei tule niin tukevasti kiinni, kuin ilman sitä.
http://www.bjorkmotorsport.com/index.ph ... 6048&from=
Onko muita ideoita, miten pikasäätö kannattaa tehdä sääntöjen puitteissa vai onko tuo Sparcon tuote asiallinen siihen ja täyttää säännöt?
- MJT
- WRC
- Viestit: 1046
- Liittynyt: 21.05.2004 00:00
Re: Kilpaistuimen pikäsäätö eri kuskeille sprintissä
Käytännössä oikein hyvä ja säännöt täyttävä. Itselläni näitä käytössä. Kiskot antavat aina vähän väljän tuntua. Katsastuksen kanssa joskus aiheuttaa keskustelua, mutta käytännössä ainoa säännöt täyttävä, ellei käytä sivukiinnityskiinnikkeitä jossa useampia reikiä. Niissä ainoa ongelma on säädön aikaa vievä osuus jos lähdöt lähekkäin. Suosittelen siis säädettäviä kiskoja.Turtle kirjoitti:Miten olette toteuttaneet kilpaistuimen säädön eri kuskeille rallisprintin lähtöjen välillä?
Ohessa linkki, jonka tyyppinen löytyy tallista, mutta mielestäni penkki ei tule niin tukevasti kiinni, kuin ilman sitä.
http://www.bjorkmotorsport.com/index.ph ... 6048&from=
Onko muita ideoita, miten pikasäätö kannattaa tehdä sääntöjen puitteissa vai onko tuo Sparcon tuote asiallinen siihen ja täyttää säännöt?
- McKone
- B-junnu
- Viestit: 22
- Liittynyt: 10.03.2007 00:00
Re: Kilpaistuimen pikäsäätö eri kuskeille sprintissä
Sääntökirja ottaa asiaan kantaa näin: "Jos käytetään kiskoja, joissa on säätö, niiden täytyy olla luokiteltuja tai istuimen mukana tulleita alkuperäisiä."
Onkos nää nyt sitten luokitellut mihin penkkiin tai autoon tahansa?
Onkos nää nyt sitten luokitellut mihin penkkiin tai autoon tahansa?
- Masa
- KV
- Viestit: 345
- Liittynyt: 14.01.2005 00:00
Re: Kilpaistuimen pikäsäätö eri kuskeille sprintissä
Oma kokemus vastaavista kiskoista, kun ajetteiin kaverin kanssa samalla autolla sprinttejä ja kuskien pituuseron takia penkkiä piti säätää.
Taisi olla OMP:n valmistama ja myyjä sanoi, että näitä käyttää aika moni, muuta eivät ole luokiteltuja. Katsastuksessa ei kukaan koskaan mitään sanonu. Toki penkin kiinnitys ei ole ihan niin jämy kuin ilman kiskoja.
Taitaa olla kuitenkin ainut järkevä vaihtoehto käyttää kiskoja, jos pitää kierrosten välissä penkkiä säätää.
Taisi olla OMP:n valmistama ja myyjä sanoi, että näitä käyttää aika moni, muuta eivät ole luokiteltuja. Katsastuksessa ei kukaan koskaan mitään sanonu. Toki penkin kiinnitys ei ole ihan niin jämy kuin ilman kiskoja.
Taitaa olla kuitenkin ainut järkevä vaihtoehto käyttää kiskoja, jos pitää kierrosten välissä penkkiä säätää.
-
- B-junnu
- Viestit: 46
- Liittynyt: 11.04.2007 00:00
Re: Kilpaistuimen pikäsäätö eri kuskeille sprintissä
Sparcon kiskot mulla ja kovasti yrittävät katsastusmiehet repiä,mut kun niiltä kysyy että missä heidän auto on niin loppuu aina repiminen....
- MJT
- WRC
- Viestit: 1046
- Liittynyt: 21.05.2004 00:00
Re: Kilpaistuimen pikäsäätö eri kuskeille sprintissä
McKone kirjoitti:Sääntökirja ottaa asiaan kantaa näin: "Jos käytetään kiskoja, joissa on säätö, niiden täytyy olla luokiteltuja tai istuimen mukana tulleita alkuperäisiä."
Onkos nää nyt sitten luokitellut mihin penkkiin tai autoon tahansa?
Luokitelluissa kiskoissa pitää olla lukitus molemmille kiskoille. Kyllä Sparcon kiskot on luokiteltu. Käytännössä kaikilla valmistajilla on vastaavat kiskot, jos luokiteltuja. Ei niissä ole käytännön eroja.
- McKone
- B-junnu
- Viestit: 22
- Liittynyt: 10.03.2007 00:00
Re: Kilpaistuimen pikäsäätö eri kuskeille sprintissä
Tarkoittaako luokiteltu tässä yhteydessä samaa kuin FIA-hyväksytty?
- MJT
- WRC
- Viestit: 1046
- Liittynyt: 21.05.2004 00:00
Re: Kilpaistuimen pikäsäätö eri kuskeille sprintissä
Käytännössä kyllä, joskin asian voi tarkistaa Saariolta AKK:sta. Nykyiset FIA leimatut penkit ja niiden mukana tulevat kiskot kyllä käyvät. Käsittääkseni penkin kiinnikkekiskoja ei ole Homologoitu erikseen. Ennen tarkastuksena riitti se että kiskoissa, molemmissa oli lukitus siten ettei se penkki päässyt liukumaan jos toinen lukitus petti . Näin ainakin ennen.McKone kirjoitti:Tarkoittaako luokiteltu tässä yhteydessä samaa kuin FIA-hyväksytty?
- Masa
- KV
- Viestit: 345
- Liittynyt: 14.01.2005 00:00
Re: Kilpaistuimen pikäsäätö eri kuskeille sprintissä
Olen ymmärtänyt asian myös samalla tavalla kuin MJT eli ei riitä 2 lukitusta.
-
- Viestit: 2
- Liittynyt: 28.09.2011 17:49
Re: Kilpaistuimen pikäsäätö eri kuskeille sprintissä
Käytin F Volvon katsastuksessa, jossa on liukukiskot penkissä, niin katsastusmies sanoi, että tämän vuoden jälkeen niitä ei saa enää käyttää kilpa-autossa. Näin oli sovittu katsastusmiesten palaverissa. Vaikeuttaa samalla autolla ajavia jonkin verran.
- Samil
- KV
- Viestit: 497
- Liittynyt: 10.03.2004 00:00
- Viesti:
Re: Kilpaistuimen pikäsäätö eri kuskeille sprintissä
Samaa asiaa selvittelin muutama vuosi takaperin niin silloin oli ohjeena että kiskot saa olla, mutta säätövipu ei saa olla ajon aikana paikoillaan, eli säädettävissä vain varikolla olevin työkaluin.
Varman vastauksen tämän päivän vaatimuksista saa AKK:sta, ja kannattaa varmaan olla tulostettu sähköposti asiasta mukana kisapaikalla jos tulee katsastusmiehen kanssa näkemyseroja.
Varman vastauksen tämän päivän vaatimuksista saa AKK:sta, ja kannattaa varmaan olla tulostettu sähköposti asiasta mukana kisapaikalla jos tulee katsastusmiehen kanssa näkemyseroja.
Teippaukset, tarrat, banderollit ym. edullisesti ja nopeasti!! http://www.ostatarra.fi
-
- Yleinen
- Viestit: 214
- Liittynyt: 18.08.2008 00:00
- Paikkakunta: Pyhtää, Kymenlaakso
Re: Kilpaistuimen pikäsäätö eri kuskeille sprintissä
Nuo Sparcon liukukiskot löytyy tehtaan sivuilta(kin) tuning-katalogista, racing-puoli ei niitä tunne. OMP sanoo suoraan kiskoista 'ei FIA'. Tarkoitettu tunarikäyttöön, ei autourheiluun.
Historicissa toistaiseksi ehkä mahdollista käyttää kiskoja ja nyky-Liite J:stä poikkeavaa kiinnitystä? Suomenkielinen sääntö sanoo, että jos istuimet vaihdetaan (jossain Euroopassa voi käyttää edelleen vakiopenkkejä), pitää niiden olla nykyisen FIA-luokituksen mukaisia. FIAn englanninkielinen vastaava sääntökohta kertoo asian muodossa 'complete seat system'. Tarkoittaako 'complete system' vain penkkiä vai myös kiinnitysratkaisua?
Joka tapauksessa - kiskot ei hyvä - valitettavasti. Johonkin autoon tai penkkiin luokiteltuja tai kilpaistuimen mukana tulevia kilpakäyttöön tarkoitettuja kiskoja ei liene olemassa?
Historicissa toistaiseksi ehkä mahdollista käyttää kiskoja ja nyky-Liite J:stä poikkeavaa kiinnitystä? Suomenkielinen sääntö sanoo, että jos istuimet vaihdetaan (jossain Euroopassa voi käyttää edelleen vakiopenkkejä), pitää niiden olla nykyisen FIA-luokituksen mukaisia. FIAn englanninkielinen vastaava sääntökohta kertoo asian muodossa 'complete seat system'. Tarkoittaako 'complete system' vain penkkiä vai myös kiinnitysratkaisua?
Joka tapauksessa - kiskot ei hyvä - valitettavasti. Johonkin autoon tai penkkiin luokiteltuja tai kilpaistuimen mukana tulevia kilpakäyttöön tarkoitettuja kiskoja ei liene olemassa?
- Turtle
- A-Junnu
- Viestit: 111
- Liittynyt: 13.06.2005 00:00
Re: Kilpaistuimen pikäsäätö eri kuskeille sprintissä
Laitoin kysymyksen AKK:lle!
Mites jatkossa 2013, jos ei saa olla kiskoja?
Jokin mekaaninen "vivusto", jonka saa lukittua kahteen asentoon
Mites jatkossa 2013, jos ei saa olla kiskoja?
Jokin mekaaninen "vivusto", jonka saa lukittua kahteen asentoon

-
- WRC
- Viestit: 1181
- Liittynyt: 26.12.2009 00:00
Re: Kilpaistuimen pikäsäätö eri kuskeille sprintissä
Helppo homma ! Profiilit jossa on koneistetut urat ja profiilin sisällä pala missä on M 8 kierre ! Pulttia löysäämällä sivukiinnitystuki liukuu eteen ja taakse, sitten vaan pultti kiinni ja seuraava kuski tupaan. Samaa systeemiä käytetään myös lattiapolkimissa.
- MJT
- WRC
- Viestit: 1046
- Liittynyt: 21.05.2004 00:00
Re: Kilpaistuimen pikäsäätö eri kuskeille sprintissä
Onko tutkimuksia siitä, onko istuimien kiinnityskiskot pettäneet onnettomuustapauksissa? Tieliikenteessä / kilpailuissa? Tieliikenteessä onnettomuuksia lukumääräisesti enemmän. Elleivät petä siellä, tuskin sama kiinnitystapa pettää kisoissakaan? AVK:lla autoja katsellessa on niissä yleensä penkit ollut aina kiinni, on mälli ollut millainen tahansa.-AP- kirjoitti:Nuo Sparcon liukukiskot löytyy tehtaan sivuilta(kin) tuning-katalogista, racing-puoli ei niitä tunne. OMP sanoo suoraan kiskoista 'ei FIA'. Tarkoitettu tunarikäyttöön, ei autourheiluun.
Historicissa toistaiseksi ehkä mahdollista käyttää kiskoja ja nyky-Liite J:stä poikkeavaa kiinnitystä? Suomenkielinen sääntö sanoo, että jos istuimet vaihdetaan (jossain Euroopassa voi käyttää
edelleen vakiopenkkejä), pitää niiden olla nykyisen FIA-luokituksen mukaisia. FIAn englanninkielinen vastaava sääntökohta kertoo asian muodossa 'complete seat system'. Tarkoittaako 'complete system' vain penkkiä vai myös kiinnitysratkaisua?
Joka tapauksessa - kiskot ei hyvä - valitettavasti. Johonkin autoon tai penkkiin luokiteltuja tai kilpaistuimen mukana tulevia kilpakäyttöön tarkoitettuja kiskoja ei liene olemassa?