kypärän klipsit

Muu autojen tekniikkaan liittyvä keskustelu, sähköt, lisälaitteet, turvallisuus yms.
0807
A-Junnu
A-Junnu

kypärän klipsit

Viesti Kirjoittaja 0807 » 30.01.2012 21:51

en ole seuraillu juttuja, joten on voinu aihe ollutkin esillä.
eli onpi hyvät kypärät ilman klipsejä, laittaako joku jossain
niin että on sääntöjen mukaset ? taas harrastaja jonka
tarvikkeet ollu käytössä n. 1 krt v./tai harvemmin..

Midas
A-Junnu
A-Junnu
Viesti:

Re: kypärän klipsit

Viesti Kirjoittaja Midas » 30.01.2012 22:06

Minkähän on kypärän merkki?

Joitakin merkkejä pystyy clipsittämään Suomessa...

Frog
WRC
WRC

Viesti Kirjoittaja Frog » 30.01.2012 22:15

Eikös ne voi laittaa kaikkiin malleihin missä on paikat valmiina ?
Tarrahan on vain merkki siitä kuka tai missä ne on asennettu !
Eikös siinä klipsissä itsessään ole lukemat hyväksynnästä ?

Midas
A-Junnu
A-Junnu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Midas » 30.01.2012 22:28

Niin, saahan niinhin clipsit vaikka itse asentaa.. Mutta ainakaan AKK:n alaisiin kilpailuihin on turha yrittää päästä ajamaan!

elikkä mitä kisoja ajetaan ja mikä kypärä on kysymyksessä ratkaiseen asian...

Frog
WRC
WRC

Viesti Kirjoittaja Frog » 30.01.2012 22:41

Midas kirjoitti:Niin, saahan niinhin clipsit vaikka itse asentaa.. Mutta ainakaan AKK:n alaisiin kilpailuihin on turha yrittää päästä ajamaan!

elikkä mitä kisoja ajetaan ja mikä kypärä on kysymyksessä ratkaiseen asian...
Mikä sen estää ? Ymmäsin että se on täysin mahdollista kun asiaa tulkitaan oikein. Tarra on vain merkki klipsin laittajasta ja eritteleekö sääntö että tämä tarra tulee olla kypärässä ? Klipsin itsensä tai kypärän tulee olla hyväksytty !
PS. Tämä on vain pohdintaa ja odotan innolla että joku nokkela löytää tästäkin oikean säännön. Tulkinta jonka kirjoitin on kuiteskin lajiryhmältä jos sen oikein ymmärsin 8O voi olla myös vanhanhölmön väärin ymmärrys. Tossa sääntö kypärästä ! Eli hmm jos siinä on paikat klipsille niin ?

Kypärään ei saa tehdä muita muutoksia kuin mitä valmistajan ohjeet sallivat.
Kansainvälisissä kilpailuissa ei integraalikypärän pai- no saa ylittää 1800 g ja avokypärän 1600 g. Formulakil- pailuissa kypäräpuhelimet ovat kiellettyjä.
Korvanappikuuloke on sallittu.
Suositellaan, että auton katon ja kypärän väliin jää vähintään 50 mm:n tila.

Midas
A-Junnu
A-Junnu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Midas » 31.01.2012 07:22

Jos kypärän valmistaja (tehdas) ja tavaramerkin haltija (tuotemerkki)
eivät anna lupaa hans-clipsitykseen Suomessa niin silloin kyseisen tuotemerkin kypärään ei voida asentaa hans-clipsejä Suomessa! Edellämainittuja tapauksia ovat mm. Sparco, Peltor, Sabelt jne.

Näistä edellämainituista merkeistä Sparco ja Sabelt on jouduttu käyttämään hans-clipsityksessä tehtaalla Italiassa. Tälläin ongelmaksi muodostuu nykyisin hinta (rahti suomi-italia-suomi) on kallis lisä clipsityksen päälle.
Kaikkia esim Sabeltin saman mallisarjan kypäräriä ei pystynyt hans-clipsittämään; aiemmin tehdyissä kypärissä oli pienempi hans clipsin
reikä esiporattuna... saman mallisarjan uudemmat kypärät sensijaan olivat isommalla hans clipsin reijällä jolloin clispitys onnistui...

Joihin kypäriin on Suomessa mahdollista asentaa hans-clipsit. Näitä merkkejä ovat mm. OMP, Stilo, Momo
Näissäkin merkeissä ei välttämättä saa asentaa kaikkiin tuotemerkin malleihin hans-clipsejä Suomessa, koska tuotemerkit teettävät eri kypärämalleja eri tehtailla...

eli ei se ole lajiryhmän tulkinta kyseessä vaan tehtaan ja tuotemerkin välinen hyväksymissopimus, jolla he ottavat vastuun hans-clipsityksen teosta sekä raportoivat kypärän sarjanumerot joihin on hans-clipsitys tehty Fialle...

Chrysler
B-junnu
B-junnu

Viesti Kirjoittaja Chrysler » 31.01.2012 21:24

Se on oman tunnon kysymys poraako reiät klipsille ja ottaa riskin hylkäämisestä. Erään hanssi valmistajan sivuilla on retrofit setti saatavilla. Ite en porannut mutta moni varmaan poraa reiät ja on tyytyväinen kunnes narahtaa kisa-aamuna. Tarralla ei ole mitaan virkaa kun sitä ei ole uusissa kuin pehmusteiden alla, jos tarra vaivaa niitä saa virosta...

MJT
WRC
WRC

Viesti Kirjoittaja MJT » 01.02.2012 20:09

Chrysler kirjoitti:Se on oman tunnon kysymys poraako reiät klipsille ja ottaa riskin hylkäämisestä. Erään hanssi valmistajan sivuilla on retrofit setti saatavilla. Ite en porannut mutta moni varmaan poraa reiät ja on tyytyväinen kunnes narahtaa kisa-aamuna. Tarralla ei ole mitaan virkaa kun sitä ei ole uusissa kuin pehmusteiden alla, jos tarra vaivaa niitä saa virosta...

Olen todella kuullut huhuna ettei uusissa kypärissä välttämättä ole koko hologrammia, vaikka niissä olisi klipsit asennettu jo tehtaalla. Jos joku tietää mistä HANS klipsejä saa ostetuksi, niin tietoa minulle Minulla nimittäin Stilon kypärä jossa Klipsien paikat valmiina , mutta ilman klipsejä. Laitan ne kiinni ihan omatoimisesti.

ErPe
Yleinen
Yleinen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ErPe » 01.02.2012 20:25

MJT kirjoitti:
Chrysler kirjoitti:Se on oman tunnon kysymys poraako reiät klipsille ja ottaa riskin hylkäämisestä. Erään hanssi valmistajan sivuilla on retrofit setti saatavilla. Ite en porannut mutta moni varmaan poraa reiät ja on tyytyväinen kunnes narahtaa kisa-aamuna. Tarralla ei ole mitaan virkaa kun sitä ei ole uusissa kuin pehmusteiden alla, jos tarra vaivaa niitä saa virosta...

Olen todella kuullut huhuna ettei uusissa kypärissä välttämättä ole koko hologrammia, vaikka niissä olisi klipsit asennettu jo tehtaalla. Jos joku tietää mistä HANS klipsejä saa ostetuksi, niin tietoa minulle Minulla nimittäin Stilon kypärä jossa Klipsien paikat valmiina , mutta ilman klipsejä. Laitan ne kiinni ihan omatoimisesti.
Ainakin ulkomailta saa tilattua: http://viewitem.eim.ebay.fi/Schroth-Hel ... 47298/item" onclick="window.open(this.href);return false;

57,27€+ PK n. 6€

ja suomesta:
http://www.hm-osatuonti.fi/upload/view_ ... =SHAPOSTAN" onclick="window.open(this.href);return false;,

141697
Yleinen
Yleinen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 141697 » 01.02.2012 20:27

Tuolta löytys klipsejä.
http://www.demon-tweeks.co.uk/motorsport/hans-devices" onclick="window.open(this.href);return false;

ignis
KV
KV

Viesti Kirjoittaja ignis » 01.02.2012 20:40

MJT kirjoitti: Olen todella kuullut huhuna ettei uusissa kypärissä välttämättä ole koko hologrammia, vaikka niissä olisi klipsit asennettu jo tehtaalla. Jos joku tietää mistä HANS klipsejä saa ostetuksi, niin tietoa minulle Minulla nimittäin Stilon kypärä jossa Klipsien paikat valmiina , mutta ilman klipsejä. Laitan ne kiinni ihan omatoimisesti.
Tuossahan Midas kirjoitti että joihinkin Stilon malleihin clipsit saa asennettua suomessa ihan laillisestikkin. Eli kypärä kainaloon ja siihen liikkeeseen josta sen ostit. Saa clipsit ja varmaan myös asennuksen samasta paikasta ja on myös säännön mukainen...
Missä vaiheessa on päässyt käymään niin kierosti että miehelle on kasvanut omatunto?

Frog
WRC
WRC

Viesti Kirjoittaja Frog » 01.02.2012 20:49

ignis kirjoitti:
MJT kirjoitti: Olen todella kuullut huhuna ettei uusissa kypärissä välttämättä ole koko hologrammia, vaikka niissä olisi klipsit asennettu jo tehtaalla. Jos joku tietää mistä HANS klipsejä saa ostetuksi, niin tietoa minulle Minulla nimittäin Stilon kypärä jossa Klipsien paikat valmiina , mutta ilman klipsejä. Laitan ne kiinni ihan omatoimisesti.
Tuossahan Midas kirjoitti että joihinkin Stilon malleihin clipsit saa asennettua suomessa ihan laillisestikkin. Eli kypärä kainaloon ja siihen liikkeeseen josta sen ostit. Saa clipsit ja varmaan myös asennuksen samasta paikasta ja on myös säännön mukainen...
Ei sääntöö ole olemassa sen enempää sallivaa kuin kieltävää! kysymys on vain halusta myydä klipsit tai uusikypärä :mrgreen:

ignis
KV
KV

Viesti Kirjoittaja ignis » 01.02.2012 20:58

Frog kirjoitti:
Ei sääntöö ole olemassa sen enempää sallivaa kuin kieltävää! kysymys on vain halusta myydä klipsit tai uusikypärä :mrgreen:
Muutetaan sana muoto sitten niin että valmistajan ohjeiden mukaan asennettu. Kelpaako?
Missä vaiheessa on päässyt käymään niin kierosti että miehelle on kasvanut omatunto?

Frog
WRC
WRC

Viesti Kirjoittaja Frog » 01.02.2012 21:12

Kun siinä kypärässä on oikeen kokoiset reijät oikeilla paikoilla niin ruuvit kiinni ja hanaa ! Se on se "ohje" minulle on ihan sama onko se ohje vai sääntö ! On tullut ostettua kuiteskin klipsi kypärä ihan turhaan koska vanhaankin ne olis voinut asentaa ja se olis ollut ohjeen mukainen. Tuo "sääntö" on kauppiaiden ihan oma keksintö!
P.S. Itse en ole löytänyt yhtään kirjoitettua sääntöä noista "neppareista"

Mopoilija
WRC
WRC
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mopoilija » 01.02.2012 22:52

Uudemman (2010) standardin mukaisissa kypäröissä ei ole enää hologrammia (ainakaan ei oo löytyny ulkopuolelta).
Noin villinä veikkauksena noi uudemman mukaiset kilpisit ei sovi niihin vanhan (2002) standardin reikiin...

Ja eihän oikeesti kukaan niin tyhmä olisi että ite niitä reikiä rupeisi kypäräänsä poramaan... eihän...
http://www.tumpelorallysport.com/
http://www.arosolutions.com
------------------------
"Must drive carefully, there´s some corner here and there..." - Gigi Galli

Vastaa Viestiin