Siis lautasissa ameriikan meininki.. mitä isompi..sitä parempi.
Paikka ja etäisyys ratkaisee
Minulla on 70cm peili.. tai oikeastaan kolme.. ja tämä Astra tulee ns. sivusyötöllä ja näkyy hyvin. Satshopista minä ostin releet.Heillä on hyvä ohjeita alkajalle sivu.. Jos vaan voit niin pistä 1-1,1m peili...
Satbeams:ista näkyy suosituksia (myös kellon-ajat jossa lähettävä satellitti on aurinkoon nähden..PC-time Nuutajärvelle mökille on tänään 12:35 ja 75cm lautasta suosittaa) ja Kinfosat:ista kanavia. Myös Lyngsat:tista.
http://fi.kingofsat.net/
Beami tulee etelään n 20-asteen kulmassa ja pohjoisessa vieläkin alempaa. Itselläni on erin-omainen paikka.. 1W-28E näkyy kokonaan ja idempäänkin mutta sieltä ei tule mitään.. Turkkilaisia ja Arabeja... lännestä Patonkeja ja itä-eurooppaa...
Toi RTL-Austria on tosiaan paras.. ja SPORT1:ltä tulee myös koppi-autoilua ja "Ajoa ja Kalliota" livenä ja playbaccina. SPORT1 kannattaa lukita lapsilta.. sieltä tulee vähän muutakin...
Jos haluat katsoa usempaa satellittia niin noita kytkimiä ja sivusyöttö-sarjoja löytyy... 2, 4, 8 ja 16 satellitille...
On (mielestäni) parempi käyttää kytkimiä kun antenni-roottoria.. se on hidas..
Ja kysymykseen vastaus.. niin iso lautanen (kuin kiinteistö/yms sen sallii) ,LNB, vastaanotin, kaapelia ja muutama liitin... (piipparikin on hyvä.. mutta ilman sitäkin kyllä pärjää jos on kyse yhdestä satellitista)..
Tarkista ny kuitenkin ensin ennenkö mitään ostat sen että voitko vastaan-ottaa... siis satellitin paikka auringon-suunasta ja kulma.. ja se ettei katellinen naapuri tahi korkea maa estä vastaan-ottoa...
http://www.satbeams.com/footprints ylhäältä satelliitti ja sitten klikaus kartalle vastaan-ottopaikkaan.
Minulla on kotona (kerrostalo) lautanen parvekkella ja siitäkin on valitettu mutta kun se on parvekeen sisällä niin saa olla...
Ei tämä satellittijuttu ole mitään salatiedettä...
Noita mikropäitä saa muuten 2,4 tai 8 lähtöisinä.. elikkäs jos esim naapurit pistää antennin rajalleen ja twinit LNB:t niin molemmat tarvii vastaanottimet sekä kytkimet mutta toisen katselu ei häiriinny. Pieni rivitalo/kerrostalo-yhtiö voi pistää vaikka Quadit (8) ja vastaavat releet kaikille niin toisista riippumatta voi katsella eri satelliitteja. Toi Thor 1W vaatii sitten boxiin kortinlukijan jos aikoo ottaa maksukanavia .Tuohon 1W-19,2E väliin pystyy hyvään vastaan-ottoon ainakin etelässäi noi sivu-syöttöisetkin