Jäähdytin taakse ja sprintsäännöt?

Ralli- ja sprint autojen moottoriin ja voimansiirtoon liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Haxu
Viestit: 17
Liittynyt: 13.11.2007 00:00

Jäähdytin taakse ja sprintsäännöt?

Viesti Kirjoittaja Haxu » 02.05.2012 12:43

Moro!
Mites ootte tehny jäähdyttimen siirron taakse? Takaluukun kanteen meinasin tehdä ilmanpoiston mutta salliiko sprint säännöt kontin lattian puhkaisemisen raittiin ilman sisään tulolle? Escorttia rakentelen.

Avatar
mikahele
Yleinen
Yleinen
Viestit: 237
Liittynyt: 29.04.2004 00:00

Re: Jäähdytin taakse ja sprintsäännöt?

Viesti Kirjoittaja mikahele » 02.05.2012 20:38

Riippuu ihan minkä luokan auto siitä on tulossa. Sprintin säännöt ei meinaa mitään, vaan kyseisen luokan tekniikka säännöt. Taitaa olla SRC ainoa luokka jossa sallitaan tavaratilan kannen ilma aukot. Ja autonhan pitää olla silloin mallivuotta 1998 tai uudempi. Ja sekin on sitten toinen juttu saako SRC autolla ajaa Sprinttiä.

Temez123
Viestit: 7
Liittynyt: 30.11.2011 14:09

Re: Jäähdytin taakse ja sprintsäännöt?

Viesti Kirjoittaja Temez123 » 02.05.2012 21:54

taitaa tuokin olla vähän sellainen "maku" kysymys miten toteuttaa. toiset laittaa syylarin makaamaan kontin lattialle ja toiset laittaa pystyyn. Ainakin parivuotta sitten sai ss autoon tehdä kontin lattiaan ilman oton(tarkista sääntökirjasta). Sen poiston voit tehdä siihen takavalojen väliin. kannattaa toki koteloida jotenkin että saat ilman ohjautumaan syylärin läpi+ pois kontista. myös sähköistä siirto pumppua kannattanee harkita vakavasti, ei ole sitten niin tarkka niistä putkien korkeuksista yms. kannattaa käydä kisoissa kattelemassa varikolla , sieltä saat hyviä vinkkejä.

Avatar
toyopower
Viestit: 7
Liittynyt: 25.08.2010 00:00

Re: Jäähdytin taakse ja sprintsäännöt?

Viesti Kirjoittaja toyopower » 02.05.2012 22:44

Itsellä kanssa menossa syyläri Escortissa taakse. Mikä olisi hyvä, halpa ja toimiva sähköinen vesipumppu :?: Autossa moottori OHC ja Volvon syyläri kaadettuna takakontissa.

Avatar
fixtim
Yleinen
Yleinen
Viestit: 269
Liittynyt: 05.12.2005 00:00
Viesti:

Re: Jäähdytin taakse ja sprintsäännöt?

Viesti Kirjoittaja fixtim » 03.05.2012 09:00

Saa ottaa kyljestäkin ilamoton joka on parempi vaihtoehto,muoto on säilytettävä. Pystyiskaritornien takaa kanava syylarille ja poisto taas joko lattiasta varapyöräkotelo esim tai ennen takavaloja kyljestä. Tulo ja poisto kannattaa suosista tehä naca aukoilla. Luukkuja ei saa reiittää sprint autossa ja takapuskuria ei saa leikkailla tai leikata auki.

Avatar
Haxu
Viestit: 17
Liittynyt: 13.11.2007 00:00

Re: Jäähdytin taakse ja sprintsäännöt?

Viesti Kirjoittaja Haxu » 03.05.2012 09:29

Voi voi taitaa sitte sprintit jäädä ajamatta... Varsinainen päälaji on drifting tuolla escortilla mutta olisin halunnu tehdä sprint-sääntöjen mukaan että vois välillä ajaa muutakin. Varsinaista koria en viitsi puhkoa siksi meinasin luukkuun tehdä ilmanpoiston. Täytynee pohtia vielä kerran jos pitäisi jäähdyttimen edessä, siellä vaan melko ahdasta kun volvon kone. Mitäs säännöt muuten sanoo lukkopellin silpuamisesta?

Kiitos vastauksista!

ILVES-Joe
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 50
Liittynyt: 20.07.2004 00:00
Paikkakunta: Koskenkorva
Viesti:

Re: Jäähdytin taakse ja sprintsäännöt?

Viesti Kirjoittaja ILVES-Joe » 03.05.2012 23:20

Sprintissä ei ole varsinaisia teknisiä sääntöjä vaan ne menee pääasiassa sen mukaan missä luokassa ajaa, kannattaa katsella Special Saloon luokan sääntöjä, melko vapaat ovat.

http://www.autourheilu.fi/saannot/" onclick="window.open(this.href);return false;" on-click="window.open(this.href);return false;

Tekniikka osasta löytyy eri luokkien vaatimukset ja rallisprint kohdassa hieman tarkennusta.

ksi
KV
KV
Viestit: 360
Liittynyt: 10.06.2004 00:00

Re: Jäähdytin taakse ja sprintsäännöt?

Viesti Kirjoittaja ksi » 04.05.2012 06:18

volvon 6-koneko siellä on? 4-kone tuskin paljoa OHC:tä isompi ulkoisesti..
kirraa,kirraa..... OSU!!!

Avatar
Haxu
Viestit: 17
Liittynyt: 13.11.2007 00:00

Re: Jäähdytin taakse ja sprintsäännöt?

Viesti Kirjoittaja Haxu » 04.05.2012 07:41

ksi kirjoitti:volvon 6-koneko siellä on? 4-kone tuskin paljoa OHC:tä isompi ulkoisesti..
Ei ku B234 eli nelipyttynen 16v. Kannen takia on kyllä melko ison näköinen escortin konehuoneessa. Nyt on vähän kallistumassa siihen suuntaan että leikkelen keulan auki. Aikakulta racingin sivuilla on aika hyvät kuvat mistä leikellä.

re japi
Viestit: 14
Liittynyt: 29.01.2012 10:02

Re: Jäähdytin taakse ja sprintsäännöt?

Viesti Kirjoittaja re japi » 04.05.2012 07:52

Kannattaa muuten olla tarkkana kun tekee niitä ilman tulo ja poisto reikiä. Niillekin tuntuis olevan järjetön määrä sääntöjä. Mihin saa laittaa ja minkä kokoisia...

Avatar
rollake70
Viestit: 2
Liittynyt: 01.06.2008 00:00

Re: Jäähdytin taakse ja sprintsäännöt?

Viesti Kirjoittaja rollake70 » 26.09.2013 23:18

uppistetaas tätä aihetta hieman ja kysytääs noista ilmanottoaukoista hieman lisää. Minulla on ajatus tehdä eräästä pienestä autosta sprinttiauto SS säännöillä ja takavedoksi. Painoa pitäs saaha perään mahollisimman paljon ja jäähdytin/jäähdyttimet pitäs saaha sinne kanssa. Tuos sääntökirjaa lueskellessani osui silmään että lokasuojiin saa tehdä tuuletusaukkoja ja takalokasuoja saa ylettyä oveen asti joten eikös siinä olisi hyvä paikka tehdä aukko jäähdyttimelle ja sitten lokasuojan takaosaan poistoaukko.
Jäähdytin tulisi sinne lokasuojan taakse kylkikoteloon. Onkohan tämmöinen viritelmä sallittua? En ainakaan löytänyt sääntökirjasta mitään estettä tälläiselle.

Vastaa Viestiin