pikku ja isoluokka yhteen ryhmässä F

Kuumimmat huhut, viimeisimmät juorut ralliin, sprinttiin, rallicrossiin, jokamiesluokkaan ja kaikkeen muuhun autourheiluun liittyen...
Avatar
Ralleyz
KV
KV
Viestit: 852
Liittynyt: 01.05.2004 00:00

F-Cupin tulevaisuus...

Viesti Kirjoittaja Ralleyz » 11.04.2005 12:54

Olen samaa mieltä Arin ja monen muun kanssa siitä että F- ryhmän tulevaisuudelle tarvis tehdä jotakin. Mielestäni tarvittaissin luokkajako joka mahdollistaa myös 10 000 ¤ autolla taistelun luokan voitosta.
Suunnitelma:

Luokka 1
Bemut, cossut, gt:t, kitit ym. ym. eli rajana 16v. Ei kuutiotilavuusrajaa.

Luokka 2
8v autot, eli tämä luokka olisi kuin suoraan 91-93 GTV:N F - nauhoilta. Ei kuutiotilavuusrajaa.

Kyllähän starrat menis lujaa tietenkin, mutta sitä vois hyvinkin rajoittaa et lisäsäännöillä 5k menis tuohon 1 luokkaan ja 4k 2 luokaan.

Plussat ja miinukset ehdotuksesta.
+ Ei tarvis muuttaa nykykantaa, luokat vaan muuttuisivat.
+ Mahdolllisuus ajaa kilpaa sillä f:n perusajatuksella.
+ Kustanussäästöjä niille jotka haluavat kilpaa ajamisen vuoksi.

- junnuissa ei välttämättä 16v kalustoa tarpeeksi.
- Köyhilläkin mahdollisuudet.

+ Suuri +, loppuis puheet rahamiehistä jotka pilaavat lajin.
Saldoraja - Siimarulla mukana!??

Avatar
Unto
KV
KV
Viestit: 728
Liittynyt: 29.04.2004 00:00
Paikkakunta: Valkeakiski
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Unto » 11.04.2005 13:41

PPiironen kirjoitti:Joo, kyllä siellä joka autossa hyvät kuskit on :D Vaan kaluston erot on ihan älyttömmät nykyään :twisted: Joitain vuosia taaksepäin pysty 30000mk=5000egen kalustolla ajamaan miljonäärimattia pattiin :D Ei onnistu tänä päivänä vaikka tuntis tien :twisted:
Olen vähän eri mieltä.

Se minkätakia F ryhmän voittoautot on näitä ns. hitech kilpureita on se, että niillä ihmisillä joilla on rahaa reenata ajaa uusilla renkailla ajaa paljon ralleja jne... näillä ihmisillä on myös rahaa rakentaa autonsa viimisenpäälle hienosti ja "pöhinä meiningillä". Nämä paremmat taloudelliset lähtökohdan omaavat nopeat rallikuskit antavat meille köyhemmille mielikuvan että kilpa-auton täytyy maksaa 40000-50000€ jotta olisi mittään mahdollisuuksia ajaa voitosta. Väitän että näissä ns. hitech autoissa on 10000-20000€ kiinni rahaa, joka ei suoranaisesti tee autosta sen nopeampaa, nämä osat on autossa sen takia koska oli mahdollisuus pistää ja onhan se mukavaa kun on vähän "pöhinä palikkaa" autossa (henkinen yliote)
En väitä että köyhällä olisi varaa ajaa F:ryhmän voitosta koska ajotaidon hankkiminen on jumalattoman kallista! Mutta ei jumalattoman kalliilla kalustolla saa sitä etua jota täälä foorumissa annetaan ymmärtää!

Jos nyt kehitetään luokka, joka säännöin rajataan edulliseksi. Niin pitäisikö kysiseen luokkaan määrätä testi kielto, ja rajata kilpailut joihin saa osallistua? Jottei parempiosaiset saa rahalla ostettua etulyönti asemaa?

Lopuksi väitän että jos on käytössä 50000€ rallitouhuun ostaa sillä 15000€ Astran ajaa ja reenaa 35000€lla jos tämän jälkeen ei ole Fcupin kärkitohinoissa mukana kannattaa harkita lajin vaihtoa (tai 50000€ lisäpudjettia :oops: )

Avatar
citikka1
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 116
Liittynyt: 30.04.2004 00:00
Paikkakunta: Rauvanniemi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja citikka1 » 11.04.2005 18:18

Minkä ihmeen takia kaikilla pitäisi olla varaa voittaja autoon :? kun kaikessa harrastuksessa on aina varakkaampia ja vähemmän varakkaita jokainen ajaa millä rahkeet riittää eikä kadehdita ja koiteta luokkajaolla kampittaa niitä :x joilla on varaa parempaan kalustoon kyllähän tosiasia on että bemarin räyhä on tervetullut lisä josta varmasti yleisökin tykkää.

Avatar
emk67
KV
KV
Viestit: 356
Liittynyt: 29.04.2004 00:00
Paikkakunta: Jääli

Viesti Kirjoittaja emk67 » 11.04.2005 18:23

Sanotaan sitten näin,että jos 5K Lohko menisi johonkin 2-luokkaan.Silloinhan mielestäni sinne pitäisi mennä myös 205 lohkoset Escortit ja kaikki muutkin missä ei ole vuosimallia vastaava lohko.Aina kun puhutaan starletin 5K koneesta,unohdetaan helposti,ettei monessakaan autossa ole vuosilukua vastaava lohko yms.Hei joo,nyt keksin,kielletään 6-pyttyset Bemarit ja Starletit kokonaan.Loppuu itku ja saan minäkin Taivaspaikan,kun joudun laittaan Foordin :lol: :lol:
Eläkeläinen

htr
KV
KV
Viestit: 539
Liittynyt: 08.05.2004 00:00

Re: F-Cupin tulevaisuus...

Viesti Kirjoittaja htr » 11.04.2005 19:04

Ralleyz kirjoitti:Olen samaa mieltä Arin ja monen muun kanssa siitä että F- ryhmän tulevaisuudelle tarvis tehdä jotakin. Mielestäni tarvittaissin luokkajako joka mahdollistaa myös 10 000 ¤ autolla taistelun luokan voitosta.
Suunnitelma:

Luokka 1
Bemut, cossut, gt:t, kitit ym. ym. eli rajana 16v. Ei kuutiotilavuusrajaa.

Luokka 2
8v autot, eli tämä luokka olisi kuin suoraan 91-93 GTV:N F - nauhoilta. Ei kuutiotilavuusrajaa.

Kyllähän starrat menis lujaa tietenkin, mutta sitä vois hyvinkin rajoittaa et lisäsäännöillä 5k menis tuohon 1 luokkaan ja 4k 2 luokaan.

Plussat ja miinukset ehdotuksesta.
+ Ei tarvis muuttaa nykykantaa, luokat vaan muuttuisivat.
+ Mahdolllisuus ajaa kilpaa sillä f:n perusajatuksella.
+ Kustanussäästöjä niille jotka haluavat kilpaa ajamisen vuoksi.

- junnuissa ei välttämättä 16v kalustoa tarpeeksi.
- Köyhilläkin mahdollisuudet.

+ Suuri +, loppuis puheet rahamiehistä jotka pilaavat lajin.


Ja minunko sitte pitäs ajaa n+ vireisellä gt:llä bemuja ja cossuja vastaan :?

Avatar
rambler
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 104
Liittynyt: 05.01.2005 00:00

Viesti Kirjoittaja rambler » 12.04.2005 00:18

Unto kirjoitti:
PPiironen kirjoitti:Joo, kyllä siellä joka autossa hyvät kuskit on :D Vaan kaluston erot on ihan älyttömmät nykyään :twisted: Joitain vuosia taaksepäin pysty 30000mk=5000egen kalustolla ajamaan miljonäärimattia pattiin :D Ei onnistu tänä päivänä vaikka tuntis tien :twisted:
Olen vähän eri mieltä.

Se minkätakia F ryhmän voittoautot on näitä ns. hitech kilpureita on se, että niillä ihmisillä joilla on rahaa reenata ajaa uusilla renkailla ajaa paljon ralleja jne... näillä ihmisillä on myös rahaa rakentaa autonsa viimisenpäälle hienosti ja "pöhinä meiningillä". Nämä paremmat taloudelliset lähtökohdan omaavat nopeat rallikuskit antavat meille köyhemmille mielikuvan että kilpa-auton täytyy maksaa 40000-50000€ jotta olisi mittään mahdollisuuksia ajaa voitosta. Väitän että näissä ns. hitech autoissa on J10000-20000€ kiinni rahaa, joka ei suoranaisesti tee autosta sen nopeampaa, nämä osat on autossa sen takia koska oli mahdollisuus pistää ja onhan se mukavaa kun on vähän "pöhinä palikkaa" autossa (henkinen yliote)
En väitä että köyhällä olisi varaa ajaa F:ryhmän voitosta koska ajotaidon hankkiminen on jumalattoman kallista! Mutta ei jumalattoman kalliilla kalustolla saa sitä etua jota täälä foorumissa annetaan ymmärtää!

Jos nyt kehitetään luokka, joka säännöin rajataan edulliseksi. Niin pitäisikö kysiseen luokkaan määrätä testi kielto, ja rajata kilpailut joihin saa osallistua? Jottei parempiosaiset saa rahalla ostettua etulyönti asemaa?

Lopuksi väitän että jos on käytössä 50000€ rallitouhuun ostaa sillä 15000€ Astran ajaa ja reenaa 35000€lla jos tämän jälkeen ei ole Fcupin kärkitohinoissa mukana kannattaa harkita lajin vaihtoa (tai 50000€ lisäpudjettia :oops: )
Niinkuin varmasti tiedetään niin ei edes rahalla tai treenillä joka jampasta tule vetomiestä,toi yhtälö pitää paikkansa lahjakkaitten uusien kuskien kohdalla tai jo kannuksensa hankkineitten kokeneitten,ehkä paluuta lajiin tauon jälkeen tekevien kuskien kohdalla! Mutta: jokainen ajakoon rahapussin ja kaluston edellyttämällä vauhdilla, ajakoot rahamiehet rahoillaan mutta kyllä sieltä aina nousee "muutamia" peppuaukisiakin parrasvaloihin,toivotaan ainakin! 8O :lol:

Avatar
peteracing
KV
KV
Viestit: 675
Liittynyt: 21.08.2004 00:00
Paikkakunta: kemi

8-venaset...

Viesti Kirjoittaja peteracing » 12.04.2005 08:18

oishan toho luokkaan 2 olemassa jo valmiix nii kireitä autoja ettei siitä mitään budjettiluokkaa tuu... esim. kauran ex-malmsteeni ja rekolan mersu entisessä vireessä(8v ja tehoa tarpeex..),karsikon cossu esco ym ym...ja et sä eki voi oikeesti väittää ett 5k:n isoin etu on lohkon vuosimalli :wink:
mun mielestä tuo äffä o hyvä noin...ajat ja kalusto muuttuu ja hyvä näin!
eipä noihin vanhoihin tahdo enää löytyä korejakaan..historikkiin vaa loputki mitä o jäljellä. porukka vois tuhlata tota ylimäärästä energiaa vaikka alkamalla väsään joku kiva oma luokka noille luokituksista vanhaksi menneille nelikoille, vai mitä sanotte ajatuksesta ajaa luokkavoitosta 6 tonnin celicalla tai galantilla... 8O
power is nothing without control...

Avatar
emk67
KV
KV
Viestit: 356
Liittynyt: 29.04.2004 00:00
Paikkakunta: Jääli

Viesti Kirjoittaja emk67 » 12.04.2005 11:59

Ei se ainoa etu ole,eikä etu ollenkaan.Vaan se kestää isomman porauksen,kuten 205 ja Corollan luurankolohko yms joilla haetaan kestävyyttä.Ei mahda Esco kestää omalla lohkolla kestää 2.2 porausta,eikä GT:n lohko kestä noita kierroksia.Iskuhan näissä koneissa on sama kuin alkuperäisessä,joten rahaahan tuo kestävyys säästää ainakin minun mielestä. 8O
Eläkeläinen

Avatar
markomartini
KV
KV
Viestit: 803
Liittynyt: 29.03.2004 00:00
Viesti:

Re: F-Cupin tulevaisuus...

Viesti Kirjoittaja markomartini » 12.04.2005 20:40

htr kirjoitti:
Ralleyz kirjoitti:Olen samaa mieltä Arin ja monen muun kanssa siitä että F- ryhmän tulevaisuudelle tarvis tehdä jotakin. Mielestäni tarvittaissin luokkajako joka mahdollistaa myös 10 000 ¤ autolla taistelun luokan voitosta.
Suunnitelma:

Luokka 1
Bemut, cossut, gt:t, kitit ym. ym. eli rajana 16v. Ei kuutiotilavuusrajaa.

Luokka 2
8v autot, eli tämä luokka olisi kuin suoraan 91-93 GTV:N F - nauhoilta. Ei kuutiotilavuusrajaa.

Kyllähän starrat menis lujaa tietenkin, mutta sitä vois hyvinkin rajoittaa et lisäsäännöillä 5k menis tuohon 1 luokkaan ja 4k 2 luokaan.

Plussat ja miinukset ehdotuksesta.
+ Ei tarvis muuttaa nykykantaa, luokat vaan muuttuisivat.
+ Mahdolllisuus ajaa kilpaa sillä f:n perusajatuksella.
+ Kustanussäästöjä niille jotka haluavat kilpaa ajamisen vuoksi.

- junnuissa ei välttämättä 16v kalustoa tarpeeksi.
- Köyhilläkin mahdollisuudet.

+ Suuri +, loppuis puheet rahamiehistä jotka pilaavat lajin.


Ja minunko sitte pitäs ajaa n+ vireisellä gt:llä bemuja ja cossuja vastaan :?
Niin minunkin voitas pistää oma luokka n+ :D

Avatar
rambler
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 104
Liittynyt: 05.01.2005 00:00

Re: F-Cupin tulevaisuus...

Viesti Kirjoittaja rambler » 13.04.2005 03:18

markomartini kirjoitti:
htr kirjoitti:
Ralleyz kirjoitti:Olen samaa mieltä Arin ja monen muun kanssa siitä että F- ryhmän tulevaisuudelle tarvis tehdä jotakin. Mielestäni tarvittaissin luokkajako joka mahdollistaa myös 10 000 ¤ autolla taistelun luokan voitosta.
Suunnitelma:

Luokka 1
Bemut, cossut, gt:t, kitit ym. ym. eli rajana 16v. Ei kuutiotilavuusrajaa.

Luokka 2
8v autot, eli tämä luokka olisi kuin suoraan 91-93 GTV:N F - nauhoilta. Ei kuutiotilavuusrajaa.

Kyllähän starrat menis lujaa tietenkin, mutta sitä vois hyvinkin rajoittaa et lisäsäännöillä 5k menis tuohon 1 luokkaan ja 4k 2 luokaan.

Plussat ja miinukset ehdotuksesta.
+ Ei tarvis muuttaa nykykantaa, luokat vaan muuttuisivat.
+ Mahdolllisuus ajaa kilpaa sillä f:n perusajatuksella.
+ Kustanussäästöjä niille jotka haluavat kilpaa ajamisen vuoksi.

- junnuissa ei välttämättä 16v kalustoa tarpeeksi.
- Köyhilläkin mahdollisuudet.

+ Suuri +, loppuis puheet rahamiehistä jotka pilaavat lajin.


Ja minunko sitte pitäs ajaa n+ vireisellä gt:llä bemuja ja cossuja vastaan :?
Niin minunkin voitas pistää oma luokka n+ :D
Älkää nyt hyvät miehet sekottako niitä "virtsarakkoja" äffän huippulaitteisiin! Ei muuta ku tallin perällä oottamaan parempia aikoja. Kyllä se varmasti noillekin kaluille vielä luokka löytyy et pääsette harrastaan!

Avatar
peteracing
KV
KV
Viestit: 675
Liittynyt: 21.08.2004 00:00
Paikkakunta: kemi

jaa...

Viesti Kirjoittaja peteracing » 13.04.2005 08:17

emk67 kirjoitti:Ei se ainoa etu ole,eikä etu ollenkaan.Vaan se kestää isomman porauksen,kuten 205 ja Corollan luurankolohko yms joilla haetaan kestävyyttä.Ei mahda Esco kestää omalla lohkolla kestää 2.2 porausta,eikä GT:n lohko kestä noita kierroksia.Iskuhan näissä koneissa on sama kuin alkuperäisessä,joten rahaahan tuo kestävyys säästää ainakin minun mielestä. 8O

no mä luulin ett 5k:ssa o pitempi isku...eikä niissä voorteissa kestä mikään lohko :wink:
power is nothing without control...

Avatar
markomartini
KV
KV
Viestit: 803
Liittynyt: 29.03.2004 00:00
Viesti:

Re: F-Cupin tulevaisuus...

Viesti Kirjoittaja markomartini » 13.04.2005 22:01

rambler kirjoitti:
markomartini kirjoitti:
htr kirjoitti:

Ja minunko sitte pitäs ajaa n+ vireisellä gt:llä bemuja ja cossuja vastaan :?
Niin minunkin voitas pistää oma luokka n+ :D
Älkää nyt hyvät miehet sekottako niitä "virtsarakkoja" äffän huippulaitteisiin! Ei muuta ku tallin perällä oottamaan parempia aikoja. Kyllä se varmasti noillekin kaluille vielä luokka löytyy et pääsette harrastaan!
Ajat ei tästä parane eikä jätetä tallin perälle ajetaan vaan kyl sillä 10 sakkiin ajelee luokassa junnuissa.

Vieras

Viesti Kirjoittaja Vieras » 14.04.2005 00:00

Kartanlukija kirjoitti:
PPiironen kirjoitti:Joo,niin tekee mutta onko kehityksen suunta oikea :wink: Kumpi parempi se että luokassa 50autoa vai 3 autoa 8O
Jos laskin oikein viimeisimpään F-cupin osakilpailuun hyväksyttyjen listalta löytyi osallistujia luokittain:

F1 38 kpl
F2 59
F3 23
F4 31
F5 31
F6 38 Yhteensä täydet 220 kilpailijaparia!

Mikähän luokka tässä nyt uhkaa kuolla pois, niin ettei mukana enää ole kuin 3 autoa? Kaiken suurin tyhmyys olisi nimenomaan luokkien yhdistäminen. Kyllä vähenis pienimmillä budjeteilla kilpailevat harrastajat ja tulis uudelle " kevytluokalle" tilaa. Siinä loppuis motivaatio ja rahat monelta, kun ero luokkakärjen kalustoon repeäisi tavoittamattomiin.

Miten paranee mahdollisuudet pärjätä sillä "10000¤" starletilla samassa luokassa "400 hv- bemujen kanssa". Ja miten muka säästyisi kustannuksia, kun "Corollan koneita porattaisiin yli-ylikokoihin" tai keksittäisiin muita hulluuksia, nyt hyvin toimiviin laitteisiin.

Eniten muutostarpeita lienee SM-sarjoissa, ja siellä ison A:n ja Nuorten SM:n kohdalla. Kilpailijoita on välillä jo niin vähän, että ihmetyttää koko SM-arvo. Keksikää tuhoisia muutosehdotuksianne näihin luokkiin, missä ei tapahtuisi suurtakaan vahinkoa vaikka loppuisivat kokonaan. Näihin verrattuna F-ryhmä toimii nykysäännöillään loistavasti !!
Olen täysin samaa mieltä kartturin kanssa tästä asiasta.

Vastaa Viestiin