Gt corolla kuskit huomio...

Ralli- ja sprint autojen moottoriin ja voimansiirtoon liittyvä keskustelu.
Avatar
Marko Tähkä
KV
KV
Viestit: 488
Liittynyt: 30.12.2006 00:00

Re: Gt corolla kuskit huomio...

Viesti Kirjoittaja Marko Tähkä » 21.07.2012 23:14

Ketäs sielllä lajirymässä istuu?

Avatar
JOJA
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 57
Liittynyt: 19.10.2007 00:00

Re: Gt corolla kuskit huomio...

Viesti Kirjoittaja JOJA » 22.07.2012 02:29

Nyt kun ajatellaan asiaa yleisesti eikä siten mikä koskee/vaikuttaa omaan "napaan".
Jos sääntö on jotain ja jotku on siitä lipsunut ja sitä myötä ajateltu ettei kukaan ole huomannut lipsumista niin ei se siitä tee silti laillista.
Kilpailun katsastus kiinnittää yleensä huomion turvallisuus asioihin ei merkki kohtaisiin tekniikka asioihin...sitä varten on jälkitarkastukset. Vaikka teknisesti "ns.laiton" auto on ollut jälkitarkastuksessa läpäisten sen ei tee siitä silti kaikin osin laillista eli sitä ei voi käyttää ennakkotapauksena muulta osin kuin siitä mika on tarkastettu.
Liian usein kuulee: "kaikillahan näin on tehty siis pakkohan se on hyväksyä"
Säännöt on säännöt ja niitä noudatetaan nimimerkillä 4:llä vuosikymmenellä kilpaa laillisella autolla ajanut!

Avatar
Rallimax
Yleinen
Yleinen
Viestit: 289
Liittynyt: 26.02.2005 00:00

Re: Gt corolla kuskit huomio...

Viesti Kirjoittaja Rallimax » 22.07.2012 10:33

Aika kumma juttu tämä koko asia, kun Saario sanoi viime vuonna että kaikki F-ryhmän säännöt on jäädytetty eikä niihin tulla enää tekemään mitään muutoksia.

Avatar
Rattikeisari
WRC
WRC
Viestit: 908
Liittynyt: 12.05.2004 00:00

Re: Gt corolla kuskit huomio...

Viesti Kirjoittaja Rattikeisari » 22.07.2012 10:36

eihän tässä sääntöä olla muuttamassa jos sääntö on ollu voimassa yli 15 vuotta

Frog
WRC
WRC
Viestit: 1181
Liittynyt: 26.12.2009 00:00

Re: Gt corolla kuskit huomio...

Viesti Kirjoittaja Frog » 22.07.2012 10:42

JOJA kirjoitti:Nyt kun ajatellaan asiaa yleisesti eikä siten mikä koskee/vaikuttaa omaan "napaan".
Jos sääntö on jotain ja jotku on siitä lipsunut ja sitä myötä ajateltu ettei kukaan ole huomannut lipsumista niin ei se siitä tee silti laillista.
Kilpailun katsastus kiinnittää yleensä huomion turvallisuus asioihin ei merkki kohtaisiin tekniikka asioihin...sitä varten on jälkitarkastukset. Vaikka teknisesti "ns.laiton" auto on ollut jälkitarkastuksessa läpäisten sen ei tee siitä silti kaikin osin laillista eli sitä ei voi käyttää ennakkotapauksena muulta osin kuin siitä mika on tarkastettu.
Liian usein kuulee: "kaikillahan näin on tehty siis pakkohan se on hyväksyä"
Säännöt on säännöt ja niitä noudatetaan nimimerkillä 4:llä vuosikymmenellä kilpaa laillisella autolla ajanut!
Tilannehan on semmoinen että harva tekee vilppiä tietoisesti !
Esim BMW M 3 autot 3.0 litranmoottorilla ovat KAIKKI olleet sääntöjenvastaisia tähän päätökseen asti ! Ryhmä A on kieltänyt yli 2,5 litraiset moottorit rallissa ja ryhmä F ei ole sallinut niitä erikseen, mutta nyt sekin on korjattu. :mrgreen:

Toyotien, Fordien, Volvojen lohkot ovat nyt selvityksessä !

Linkkitangot, jousienpaikat, lokasuojienlevikkeet ym ym,,,, ovat myös tutkinnan alla ja toivon että saadaan asiat kuntoon ettei kenenkään tarvii kärsiä oikeus murhia jälkikatsastuksissa, jos joltakin puuttu jokin pikku peltipala auton verhoilun alta ja suoritus hylätään on minun ja monen muunkin mielestä koko homma päin persettä ja kikkelit kovettuu vain katsastajilta eikä kyseiset toimenpiteet ole sitten kivoja kenellekkään.

Ehdotan että ryhmän F asioista pidetään palaveria jos porukka on kiinnostunut ja koitetaan saada säädettyä lajiryhmän seokset kohdilleen ja samalle tasoille harrastajien kanssa ettei tule näitä yli lyöntejä kumpaankaan suuntaan, eli kertokaa reilusti mielipiteenne älkää aukoko turhanpäiten suutanne. Toivon että otatte yhteyttä minuun minä vien asiat eteenpäin niin saadaan hommat paremmin hoidettua eikä asioista tule sekamelskaa, toivomus on esitetty konttorilta.

T. Ari Saxberg
0404-123458
ari.saxberg@saxspeed.fi

P.S. Sääntöjä muutettiin juuri joidenkin kohdalla väärillä tulkinnoilla ja joidenkin kohdalla sen mukaan että autoja oli jo niin paljon. Lajissa on varmaan muutakin epäkohtaa eikä ole pilkunviilauksen aika.

Avatar
jahnu
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 53
Liittynyt: 04.05.2004 00:00

Re: Gt corolla kuskit huomio...

Viesti Kirjoittaja jahnu » 22.07.2012 16:13

"ja kikkelit kovettuu vain katsastajilta eikä kyseiset toimenpiteet ole sitten kivoja "
Kiitos Ari. Juuri tämän takia minäkin olen vapaa aikani katsastuksiin uhrannut.
ystävät voi valita mutta autoni on FORD

Frog
WRC
WRC
Viestit: 1181
Liittynyt: 26.12.2009 00:00

Re: Gt corolla kuskit huomio...

Viesti Kirjoittaja Frog » 22.07.2012 16:21

jahnu kirjoitti:"ja kikkelit kovettuu vain katsastajilta eikä kyseiset toimenpiteet ole sitten kivoja "
Kiitos Ari. Juuri tämän takia minäkin olen vapaa aikani katsastuksiin uhrannut.
Uskon että tuokin kirjoittamani "kommentti" tavoittaa juuri oikeat pätijät, jos tuntee lukeutuvan heihin niin silloin on ymmärtänyt mitä tarkoitan, muussa tapauksessa kunnioitan kiinnostusta lajia kohtaan ja toivon että kaikki jatkaa samaa rataa "löysin" painein mutta hymyssä suin :mrgreen: Sorry vaan jos pisti 8O

Avatar
markomartini
KV
KV
Viestit: 803
Liittynyt: 29.03.2004 00:00
Viesti:

Re: Gt corolla kuskit huomio...

Viesti Kirjoittaja markomartini » 22.07.2012 16:58

Tilannehan on semmoinen että harva tekee vilppiä tietoisesti !
Esim BMW M 3 autot 3.0 litranmoottorilla ovat KAIKKI olleet sääntöjenvastaisia tähän päätökseen asti ! Ryhmä A on kieltänyt yli 2,5 litraiset moottorit rallissa ja ryhmä F ei ole sallinut niitä erikseen, mutta nyt sekin on korjattu.




Sääntökirjassa erityismääräykset ryhmä A

5.1.8.3. Rajoitus rallikilpailuissa
Moottorin sylinterien lukumäärä saa olla enintään kuusi.
Moottorin iskutilavuus on rajoitettu seuraavasti:
a) Vapaastihengittävät moottorit:
- enintään 3 L, kun on kaksi venttiiliä sylinteriä
kohden
- enintään 2,5 L, kun on enemmän kuin 2 venttiiliä
sylinteriä kohden
Kaikkiin 2- vetoautoihin, joissa sylinteritilavuus on
suurempi kuin 1600cm3 ja jotka käyttävät osia VK –luokituksista
(Kit Variant), tulee asentaa imuilman kuristin
luokitustodistuksen mukaisesti

Avatar
j-mkujala
Yleinen
Yleinen
Viestit: 154
Liittynyt: 07.01.2006 00:00

Re: Gt corolla kuskit huomio...

Viesti Kirjoittaja j-mkujala » 22.07.2012 22:17

monissa muissakin autoissa lohko variantteja... mm Toyotan T moottoreissa vaihtuu joskus 75 -78 välisellä ajalla lohkon muoto.. mut johan ne on Historicissakin sekaisin... toisissa on aika railakkaasti leveämpi kampikammio.... vastaavia eroja muissakin Toyotien lohkoissa.

Avatar
J_Mantyla
KV
KV
Viestit: 685
Liittynyt: 30.04.2004 00:00

Re: Gt corolla kuskit huomio...

Viesti Kirjoittaja J_Mantyla » 23.07.2012 14:24

Ajakaa lahden eteläpuolella, ellei harrastajien rahat tällä puolen lahtea kelpaa ...

Avatar
emppu
KV
KV
Viestit: 667
Liittynyt: 01.05.2004 00:00

Re: Gt corolla kuskit huomio...

Viesti Kirjoittaja emppu » 23.07.2012 15:12

Kikkelit on kovettuneet muutamien mitättömien pellin paljojen vuoksi, autoja ja suorituksia on hylätty.
On jäänyt vähälle huomiolle se tosiseikka että F-peleissä on valtavasti sääntöjenvastaista kalustoa moottoreiden ja alustan osalta.
Eikä se ole pelkästään katsastuksen syy ettei näihin ole puututtu. On yleisesti ollut tiedossa että nämä sääntöjenvastaisuudet on olleet Kellokukantiellä tiedossa, mutta ohjaus sääntöjenvastaisuuksien karsimiseksi on ollut kovinkin mitätöntä.
Nyt ollaan muuttamassa sääntöjä sellaisiksi että iso osa autoista ei enää olisi sääntöjenvastaisia. Ei siten että autoihin pitäisi tehdä isoja muutoksia, nyt korjataan sääntöjä, jotka on laahanneet perässä.
Niin kuin kaikissa muutoksissa, pitäisi enemmän kuunnella harrastajia sekä muitakin asiantuntijoita, ennen kuin mitään muutoksia saatetaan säännöksi.
Lajiryhmä(t) on ne tahot jotka valmistelee säännöt, kunhan he tekee huolellisesti nämä välttämättömät tarkennukset.
Ari on oikealla asialla ja hänellä on jo yhteys päättäjiin. Hänelle postia jos joku ko. asiassa on vielä epäselvää.

Lisääntynyt avoimuus päätöksenteossa toi taas tulosta. Ennen tuokin esitetty sääntö olisi luettu hallituksen päätöksistä ja soppa olisi taas ollut valmis.

Avatar
J_Mantyla
KV
KV
Viestit: 685
Liittynyt: 30.04.2004 00:00

Re: Gt corolla kuskit huomio...

Viesti Kirjoittaja J_Mantyla » 23.07.2012 19:49

Itse en ymmärrä kenen etu on karsia maksavia harrastajia kisoista kansallisilla säännöillä. Jos saisin päättää turvavarusteiden lisäksi viivalle pääsyn edellytyksenä olisi nykytyyppinen punakilpikatsastus, ja luokituspapereilla kansallisesti voisi sytyttää mökillä saunan kiukaan.

Avatar
markomartini
KV
KV
Viestit: 803
Liittynyt: 29.03.2004 00:00
Viesti:

Re: Gt corolla kuskit huomio...

Viesti Kirjoittaja markomartini » 23.07.2012 21:01

Ai onks f ny harrasterallia :P

Avatar
Masa
KV
KV
Viestit: 345
Liittynyt: 14.01.2005 00:00

Re: Gt corolla kuskit huomio...

Viesti Kirjoittaja Masa » 23.07.2012 21:31

Kannattaa pitää ehdottomasti asiasta meteliä ja on hyvä, että asiaa vie pätevä kaveri eteenpäin. Olihan ne muutama vuosi sitten poistamassa pikkuluokkaa rallisprintistä, mutta onneksi järki voitti siinäkin asiassa, kun tuli tarpeeksi palautetta kilpailijoilta.

Avatar
saana
KV
KV
Viestit: 420
Liittynyt: 13.12.2010 00:00

Re: Gt corolla kuskit huomio...

Viesti Kirjoittaja saana » 23.07.2012 21:41

Minun ymmärtääkseni kansallisilla säännöillä ei olekaan karsittu ketään vaan edellä lukemani perusteella sellaiset ovat vasta kehitteillä?Hyvä että kilpailijat itse ovat "saaneet" Arin ajamaan asioita tekniikka puolelle.Ja tottakai pitää luoda systeemi joka ensisijaisesti karsii turvallisuus laiminlyönnit ja resurssien riittäessä epäkilpailulliset toimet.Mutta totta on myös se että kyllähän se kuuluu autourheiluun että joku keksii jotain muuta kuin ne hämmentimet siinä ratin takana aina!Rallissa kumminkaan ,ei ainakaan harrastepuolella pelata ihan sadasosa sekunneilla joten kaikkia puskuripeltejä tai niiden puuttumisia ei aina jaksa ymmärtää?? Ai niin ,onhan se downforce....! :lol:

Vastaa Viestiin