Gt corolla kuskit huomio...

Ralli- ja sprint autojen moottoriin ja voimansiirtoon liittyvä keskustelu.
kim75
Yleinen
Yleinen
Viestit: 213
Liittynyt: 21.07.2011 15:06

Re: Gt corolla kuskit huomio...

Viesti Kirjoittaja kim75 » 23.07.2012 23:08

markomartini kirjoitti:Ai onks f ny harrasterallia :P
No jos F-ryhmän kuskit eivät saa palkkaa ajamisestaan niin kyllä se on ihan harrasterallia sekin.

harrasteauto
Viestit: 4
Liittynyt: 04.08.2011 22:47

Re: Gt corolla kuskit huomio...

Viesti Kirjoittaja harrasteauto » 19.08.2012 15:20

Mielestäni olisi tärkeintä se että turvavarusteet olisivat kunnossa ja kaikki muu vapaata riistaa. Olisi nykyaikaa että saisi istuttaa eri valmistajien moottoreita autoihin kuin yrittää pusertaa 200 heppaa jostain vanhasta maamoottorista. Näillä säännöillä ei missään muualla ajeta rallia kuin täällä kekkoslovakiassa. Ja minkä takia ? Mikä ihme estää tätä lajia kehittymästä. Ajetaanko täällä vielä 10 vuoden päästäkin näillä samoilla kamppeilla ja tingataan jostain rivoituksesta. Oivoi....

Nykyään kun on tarjolla tehokkaita vakiomoottoreitakin jotka kestää ja kestää niin luulis olevan paljon järkevämpää harrastaa tämmösillä koneilla. Nuo äffän perusjyrät on nähty jo. Minusta mutina että tulis kalliiks ku pitäs olla kaikki niin hipoa sitten on jotain käsittämätöntä kun tuollaisen kilpailemiseen/ryskäämiseen soveltumatoman tekniikan pitäminen kuosissa se vasta kallista onkin. Ja kuitenkin eniten siihen vauhtiin vaikuttaa se kuski.

Minusta tärkeintä olisi et saisi auton niputettua millä tekniikalla tahansa jolloin ei tarvitsisi kuluttaa aikaa siihen pilkunviilaamiseen/tulkitsemiseen kun kuitenkin tärkeintä on et OSALLISTUU SIIHEN AJAMISEEN ja jengiä tulee penkoille katsomaan näitä laitteita. Otettais vaikka englannista mallia. Siellä ajetaan monenmoisila rasseilla - ihan vakiolaitteilla ja toiset satsaa enemmän - ihan miljoona vehkeisiin. Eikä oo keltään pois. Kyl ne nopeet kaverit on nopeita oli tekniikka mikä tahansa. Kaikki pääsee mukaan ja kaikilla kivaa.

Eli mitäs täällä ollaan naama kurtussa kun vois olla rennompaakin. Onko se ihan pakko olla niin himskutin pykälän päälle. Vai hä ?

Avatar
2000
Yleinen
Yleinen
Viestit: 262
Liittynyt: 02.05.2004 00:00

Re: Gt corolla kuskit huomio...

Viesti Kirjoittaja 2000 » 19.08.2012 16:16

harrasteauto kirjoitti:Mielestäni olisi tärkeintä se että turvavarusteet olisivat kunnossa ja kaikki muu vapaata riistaa. Mielestäni olisi nykyaikaa että saisi istuttaa eri moottoreita autoihin kuin yrittää pusertaa 200 heppaa jostain vanhasta maamoottorista. Näillä säännöillä ei missään muualla ajeta rallia kuin täällä kekkoslovakiassa. Ja minkä takia ? Mikä ihme estää tätä lajia kehittymästä. Ajetaanko täällä vielä 10 vuoden päästäkin näillä samoilla kamppeilla ja tingataan jostain rivoituksesta. Oivoi....

Nykyään kun on tarjolla tehokkaita vakiomoottoreitakin jotka kestää ja kestää niin luulis olevan paljon järkevämpää harrastaa tämmösillä vehkeillä. Nuo äffän perusjyrät on nähty jo. Minusta mutina että tulis kalliiks ku pitäs olla kaikki niin hipoa sitten on jotain käsittämätöntä kun tuollaisen kilpailemiseen/ryskäämiseen soveltumatoman tekniikan pitäminen kuosissa se vasta kallista onkin. Ja kuitenkin eniten siihen vauhtiin vaikuttaa se kuski.

Minusta tärkeintä olisi et saisi auton niputettua millä tekniikalla tahansa jolloin ei tarvitsisi kuluttaa aikaa siihen pilkunviilaamiseen/tulkitsemiseen kun kuitenkin tärkeintä on et OSALLISTUU SIIHEN AJAMISEEN ja jengiä tulee penkoille katsomaan näitä laitteita. Otettais vaikka englannista mallia. Siellä ajetaan monenmoisila rasseilla - ihan vakiolaitteilla ja toiset satsaa enemmän - ihan miljoona vehkeisiin. Eikä oo keltään pois. Kyl ne nopeet kaverit on nopeita oli tekniikka mikä tahansa. Kaikki pääsee mukaan ja kaikilla kivaa.

Eli mitäs täällä ollaan naama kurtussa kun vois olla rennompaakin. Onko se ihan pakko olla niin himskutin pykälän päälle. Vai hä ?
No sun pitää ajaa jokkista niin saat tehä auton lähes millä osilla tahansa!
Ja saathan ajaa niillä vakiomoottoreilla jos omassa kopassa moottori!

yli 10 vuotta f-cuppia kiertäneenä omasta mielestäni nykysäännöt hyvät ja aivan pieniin pilkunviilauksiin ei tarttis mennä! se nyt on sama jos lohkossa joku rivoitus tai logo erilainen ku ei se sitä vauhtia tuo vaan ennemminki kestävyyttä autoihin! eiköhän se ole niin et jos ruvetaan f-ryhmän autoja kattoon täysin läpi niin kaikista taitaa löytyä jotain sääntöjen tulkitsemiseen liittyviä epäkohtia!
Ja jos rahaa on saahan sitä tehä vaikka kuinka kuinka hifin auton mut onko siitä sit vastaavaa hyötyä jos ei ole ranteita!
Tää rallinetti on nykyään tällänen itkupaikka mut ei kovin moni kuka kiertää sarjaa itke täällä vaan pitää nykysääntöjä hyvänä kuhan ei ruvettais viilaan pilkkuja säännöissä!

Avatar
henkka_ok
WRC
WRC
Viestit: 1187
Liittynyt: 12.01.2005 00:00

Re: Gt corolla kuskit huomio...

Viesti Kirjoittaja henkka_ok » 19.08.2012 18:24

harrasteauto kirjoitti:Mielestäni olisi tärkeintä se että turvavarusteet olisivat kunnossa ja kaikki muu vapaata riistaa. Mielestäni olisi nykyaikaa että saisi istuttaa eri moottoreita autoihin kuin yrittää pusertaa 200 heppaa jostain vanhasta maamoottorista. Näillä säännöillä ei missään muualla ajeta rallia kuin täällä kekkoslovakiassa. Ja minkä takia ? Mikä ihme estää tätä lajia kehittymästä. Ajetaanko täällä vielä 10 vuoden päästäkin näillä samoilla kamppeilla ja tingataan jostain rivoituksesta. Oivoi....

Nykyään kun on tarjolla tehokkaita vakiomoottoreitakin jotka kestää ja kestää niin luulis olevan paljon järkevämpää harrastaa tämmösillä vehkeillä. Nuo äffän perusjyrät on nähty jo. Minusta mutina että tulis kalliiks ku pitäs olla kaikki niin hipoa sitten on jotain käsittämätöntä kun tuollaisen kilpailemiseen/ryskäämiseen soveltumatoman tekniikan pitäminen kuosissa se vasta kallista onkin. Ja kuitenkin eniten siihen vauhtiin vaikuttaa se kuski.

Minusta tärkeintä olisi et saisi auton niputettua millä tekniikalla tahansa jolloin ei tarvitsisi kuluttaa aikaa siihen pilkunviilaamiseen/tulkitsemiseen kun kuitenkin tärkeintä on et OSALLISTUU SIIHEN AJAMISEEN ja jengiä tulee penkoille katsomaan näitä laitteita. Otettais vaikka englannista mallia. Siellä ajetaan monenmoisila rasseilla - ihan vakiolaitteilla ja toiset satsaa enemmän - ihan miljoona vehkeisiin. Eikä oo keltään pois. Kyl ne nopeet kaverit on nopeita oli tekniikka mikä tahansa. Kaikki pääsee mukaan ja kaikilla kivaa.

Eli mitäs täällä ollaan naama kurtussa kun vois olla rennompaakin. Onko se ihan pakko olla niin himskutin pykälän päälle. Vai hä ?
On olemassa luokka SS.

Minun mielestä alkas olla aiheellisempaa vaihtaa niiden OHC:den ympärille tuoreempaa koria...
Ei taitu!

Avatar
Tomsak
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 52
Liittynyt: 19.05.2005 00:00

Re: Gt corolla kuskit huomio...

Viesti Kirjoittaja Tomsak » 19.08.2012 19:14

Peke kirjoitti:Oliskohan joitakin iso moottorisilla ajavia ruvennu närästämään Kuhasen ym. pikkukone miesten vauhti.

ja kuinkas joku 200 lohko,pitää olla materiaalia lisäävä työstökone :?:

ps.Toivottavasti ei ,tekniikkaryhmällä varmaan ollu kesäjuhlat ja tullu mieleen asia?

Tarviiko 200:seen lohkoon lisätä tavaraa että siitä saa 20 lohkoa vastaavan? Vai oisko siitä helpompi ottaa pois...


AKK:n mielestä koneistamalla ei saa FX lohkosta ylimäärisiä ripoja pois :?:

Jyrki Koivula
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 108
Liittynyt: 17.08.2011 11:48

Re: Gt corolla kuskit huomio...

Viesti Kirjoittaja Jyrki Koivula » 19.08.2012 20:10

Annetaan tekiämiehille nyt työrauha ja keskitytään nyt vaan kaikki ajamiseen, paremmin tietävät hoitaa asioita että me tojota, voortti ja volvomiehet saadaan ajaa kilpaa, asiassa on otettu aikalisä ja Saxspeed kommentoi ku uutta tietoa tulee.
Ei muutakun ilmoittautumisia kisoihin, ei se lohkosta oo kiinni.

Ja jos jonkun merkkikerhon sivulla lukee että luurankolohkossa on kirjoittajan oman muistin mukaan isommat runkolaakerit niin voiko sen perusteella tehdä jotkut henkilöt päätöksiä mikä on laillinen ja mikä ei?

Avatar
2000
Yleinen
Yleinen
Viestit: 262
Liittynyt: 02.05.2004 00:00

Re: Gt corolla kuskit huomio...

Viesti Kirjoittaja 2000 » 20.08.2012 12:44

henkka_ok kirjoitti:
harrasteauto kirjoitti:Mielestäni olisi tärkeintä se että turvavarusteet olisivat kunnossa ja kaikki muu vapaata riistaa. Mielestäni olisi nykyaikaa että saisi istuttaa eri moottoreita autoihin kuin yrittää pusertaa 200 heppaa jostain vanhasta maamoottorista. Näillä säännöillä ei missään muualla ajeta rallia kuin täällä kekkoslovakiassa. Ja minkä takia ? Mikä ihme estää tätä lajia kehittymästä. Ajetaanko täällä vielä 10 vuoden päästäkin näillä samoilla kamppeilla ja tingataan jostain rivoituksesta. Oivoi....

Nykyään kun on tarjolla tehokkaita vakiomoottoreitakin jotka kestää ja kestää niin luulis olevan paljon järkevämpää harrastaa tämmösillä vehkeillä. Nuo äffän perusjyrät on nähty jo. Minusta mutina että tulis kalliiks ku pitäs olla kaikki niin hipoa sitten on jotain käsittämätöntä kun tuollaisen kilpailemiseen/ryskäämiseen soveltumatoman tekniikan pitäminen kuosissa se vasta kallista onkin. Ja kuitenkin eniten siihen vauhtiin vaikuttaa se kuski.

Minusta tärkeintä olisi et saisi auton niputettua millä tekniikalla tahansa jolloin ei tarvitsisi kuluttaa aikaa siihen pilkunviilaamiseen/tulkitsemiseen kun kuitenkin tärkeintä on et OSALLISTUU SIIHEN AJAMISEEN ja jengiä tulee penkoille katsomaan näitä laitteita. Otettais vaikka englannista mallia. Siellä ajetaan monenmoisila rasseilla - ihan vakiolaitteilla ja toiset satsaa enemmän - ihan miljoona vehkeisiin. Eikä oo keltään pois. Kyl ne nopeet kaverit on nopeita oli tekniikka mikä tahansa. Kaikki pääsee mukaan ja kaikilla kivaa.

Eli mitäs täällä ollaan naama kurtussa kun vois olla rennompaakin. Onko se ihan pakko olla niin himskutin pykälän päälle. Vai hä ?
On olemassa luokka SS.

Minun mielestä alkas olla aiheellisempaa vaihtaa niiden OHC:den ympärille tuoreempaa koria...
Mikäs mk1 ja mk2 Escorteis vikaa, perusauto f-ryhmässä ja saathan itse ajaa millä haluut vaikka tuoreemmalla sierralla ei ne säännöt kiellä ajasmasta uudemmallakaan kalustolla!
Mut jos ongelma on et Escorteilla ja muilla vanhemmilla kalustolla ajetaan vielä f-ryhmässä sit kannattaa vaihtaa sarjaa tai lajia!
kaikkia ei voi miellyttää!

Avatar
henkka_ok
WRC
WRC
Viestit: 1187
Liittynyt: 12.01.2005 00:00

Re: Gt corolla kuskit huomio...

Viesti Kirjoittaja henkka_ok » 20.08.2012 12:59

2000 kirjoitti:
henkka_ok kirjoitti:Minun mielestä alkas olla aiheellisempaa vaihtaa niiden OHC:den ympärille tuoreempaa koria...
Mikäs mk1 ja mk2 Escorteis vikaa, perusauto f-ryhmässä ja saathan itse ajaa millä haluut vaikka tuoreemmalla sierralla ei ne säännöt kiellä ajasmasta uudemmallakaan kalustolla!
Mut jos ongelma on et Escorteilla ja muilla vanhemmilla kalustolla ajetaan vielä f-ryhmässä sit kannattaa vaihtaa sarjaa tai lajia!
kaikkia ei voi miellyttää!
Arvasin, että joku pahastuu kun pyhää Hoppaa solvaa.

Jos kahtoo ajatuksen kanssa lauantain kuvia niin saattaa löytyä Escorteista vika tai kaks. En minä f-ryhmän "ikonia" ole keneltäkään kieltämässä, mutta ajattelemisen aihetta vois olla itse kullakin sen korin suhteen.
Ei taitu!

Avatar
emppu
KV
KV
Viestit: 667
Liittynyt: 01.05.2004 00:00

Re: Gt corolla kuskit huomio...

Viesti Kirjoittaja emppu » 20.08.2012 13:34

Onko korit tuoreempia historiikeissä? Sinne ei kukaan vouhota tuoreutta, ja melko saman ne kulkee.
Uudemmissa automalleissa on ongelmana että niitä ei ole läheskään kaikkia luokiteltu, tosin se saattaa olla mahdollisuus säännönvartijoille. Kun ei ole mihin vertaa, jää tulkinnatkin minimiin.

Nykyiset säännöt kun päivitetään tähän päivään sopiviksi, se riittäköön. Autot uusituu jos on tarve, oma-aloitteisesti. Katsastuksella on edelleen mahdollisuus karsia huonot korit pois kilpailuista.

Avatar
henkka_ok
WRC
WRC
Viestit: 1187
Liittynyt: 12.01.2005 00:00

Re: Gt corolla kuskit huomio...

Viesti Kirjoittaja henkka_ok » 20.08.2012 13:59

emppu kirjoitti:Onko korit tuoreempia historiikeissä? Sinne ei kukaan vouhota tuoreutta, ja melko saman ne kulkee.
No se vaatiskii tietynlaista luonteenlujuutta vaatia uusia autoja hisseen...
emppu kirjoitti:Nykyiset säännöt kun päivitetään tähän päivään sopiviksi, se riittäköön. Autot uusituu jos on tarve, oma-aloitteisesti. Katsastuksella on edelleen mahdollisuus karsia huonot korit pois kilpailuista.
Juu, kun kattoo vanhoja filmejä vaikkapa vuodelta 1995 niin siellon ihan eri autot ku nykyään.. :roll: Ja 90-luvun kaarilla saa ajaa edelleen kuhan katsastuskortti on tarpeeks vanha.

Sääntömuutoksia en tällä hae ja asennemuutoksiakaan en varmaan saa kuitenkaan aikaan, mutta kuhanpahan sohin ajatuksilla.
Ei taitu!

harrasteauto
Viestit: 4
Liittynyt: 04.08.2011 22:47

Re: Gt corolla kuskit huomio...

Viesti Kirjoittaja harrasteauto » 20.08.2012 20:13

Äffäs nuo "uudet" vehkeet on sieltä 90 luvulta. Ite näkisin mielelläni uudempia malleja kisaamas. Esimerkkinä uudempi koppaista bemukkaa tai vaikka 2005 focusta takapotkuksi muutettuna wrc korisarjalla. Samalla rahalla minkä maksaa gt corollan aihiosta saa ympättyä uudemman auton johon löytyy osaa mielin määrin hajoittamoilta. Ajatuksena tätä tyrkytän tuolta driftaus/timeattack puolelta missä kalustoa on laajalti ja myös ne katsojamäärät eivät ainakaan tästä konseptista ole laskeneet. Ehkäpä väljemmillä säännöillä nämä kyseisten lajien harrastajat siirtyisivät rallin pariin. Minusta lajille kuin lajille on vain hyväksi jos harrastajia on paljon. Harjoittelupaikkoja yms järjestyy helpommin jne

Kenen harrastamista edistää tiukat säännöt rakentelun suhteen ?

En olisi kieltämässä ajamista nykyisellä kalustolla. Siinä ajakaa. Mutta miksi pitää olla poikkiteloin näiden uudempien autojen suhteen? Ei se ole teiltä poies. Vai onko ?

Selvennyksenä escorttia ja sierraa on ollut ralliautona ja kaikista tykkäsin. Escort on vieläkin se kaikkien aikojen rallipirssi ;) Mutta ajaisin mielelläni uudemmilla rasseilla. Ja ihan rallia. Jokkis on jotain muuta samoin ss

Avatar
ohc
Yleinen
Yleinen
Viestit: 222
Liittynyt: 08.07.2004 00:00
Paikkakunta: Lapua

Re: Gt corolla kuskit huomio...

Viesti Kirjoittaja ohc » 20.08.2012 20:30

henkka_ok kirjoitti:
2000 kirjoitti:
henkka_ok kirjoitti:Minun mielestä alkas olla aiheellisempaa vaihtaa niiden OHC:den ympärille tuoreempaa koria...
Mikäs mk1 ja mk2 Escorteis vikaa, perusauto f-ryhmässä ja saathan itse ajaa millä haluut vaikka tuoreemmalla sierralla ei ne säännöt kiellä ajasmasta uudemmallakaan kalustolla!
Mut jos ongelma on et Escorteilla ja muilla vanhemmilla kalustolla ajetaan vielä f-ryhmässä sit kannattaa vaihtaa sarjaa tai lajia!
kaikkia ei voi miellyttää!
Arvasin, että joku pahastuu kun pyhää Hoppaa solvaa.

Jos kahtoo ajatuksen kanssa lauantain kuvia niin saattaa löytyä Escorteista vika tai kaks. En minä f-ryhmän "ikonia" ole keneltäkään kieltämässä, mutta ajattelemisen aihetta vois olla itse kullakin sen korin suhteen.
Meinaat että jos esim. bemarilla tai jollain muulla uudemmalla japanin kipolla vetää vastapenkkaan kylkiedellä niin heti on auto turvallisempi. Ihan kuin se olisi vaan escortin kopasta kiinni kun törmätään kylki edellä maapalloon. Kaikki kopat siinä antautuu merkistä riippumatta.

Avatar
rasvasammakko
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 69
Liittynyt: 24.07.2006 00:00

Re: Gt corolla kuskit huomio...

Viesti Kirjoittaja rasvasammakko » 20.08.2012 21:35

escortissa numero 156 istuneena voin sanoa että samanlailla uudemmassa autossa ne kylkiputket vääntyy jos törmäys tulee oveen meillä tuplaputket ja pääkaari ovat littosia niinkuin joku olisi alasimella hakannut niistä kyljet yhteen,onneksi oli ehjä ruosteeton koppa ja kaarentekiä tehnyt työnsä niinkuin kuuluu,uudemmassa koreissa on tosin helmassa ja a ja b pilareissa suurlujuusteräksiä jotka sitovat energiaa hyvin eivätkä taivu samalailla ku 70 luvun pelti mutta meitä pöhköjä kuitenkin riittää jotka haluavat ajaa just sillä escortilla tai corollalla ku siin on se jokin.
pidetään huoli että kori on hyvä ja kaaret kunnolliset niin harrastamista voi jatkaa vanhemmallakin kalustolla.
Näyttäis jatkuvan suoraan!!!

Avatar
Masa
KV
KV
Viestit: 345
Liittynyt: 14.01.2005 00:00

Re: Gt corolla kuskit huomio...

Viesti Kirjoittaja Masa » 20.08.2012 21:44

Vanhempi kalusto ei rallista luontaisesti poistu. Aina löytyy jostakin koreja vanhojen tilalle. Escortien, Corollien, Starlettien jne. etuna on keveys, minkä vuoksi ovat edelleen erittäin nopeita. Jos näistä Akk haluaa eroon niin nostaa autojen minimipainoja, jonka jälkeen ei enää ajeta kuin Bemareilla...

Avatar
henkka_ok
WRC
WRC
Viestit: 1187
Liittynyt: 12.01.2005 00:00

Re: Gt corolla kuskit huomio...

Viesti Kirjoittaja henkka_ok » 20.08.2012 22:06

rasvasammakko kirjoitti:pidetään huoli että kori on hyvä ja kaaret kunnolliset niin harrastamista voi jatkaa vanhemmallakin kalustolla.
Näinpä. Näkisin, että mitä vanhempaa aihiota on kyseessä, sitä enempi pitäs nähdä vaivaa niihin kaariin. Monesti se vaan menee juuri päin vastoin, se 90-luvulta asti rallia nähnyt 70-luvulla valmistettu koppa on edelleen minimikaarilla liikkeellä.
ohc kirjoitti:Meinaat että jos esim. bemarilla tai jollain muulla uudemmalla japanin kipolla vetää vastapenkkaan kylkiedellä niin heti on auto turvallisempi.
Meinaan että on turvallisempi. Ainakii jos on jossain Bemarissa vähänkää nähty vaivaa kaariin. Enemmän tilaa ja enemmän terästä 90-luvun kopassa, siitä et sinäkää pääse mihinkää vaikka kuinka Voorttia fanittasit. Siihen ei mullakaan analyysit riitä, oisko henkilövahingoilta esimerkiks tässä tilanteessa vältytty vai oisko rytkäys ollu silti turhan kova.
Ei taitu!

Vastaa Viestiin