Onko totta että ei kukaan halua järjestää asfaltti ralleja

Kuumimmat huhut, viimeisimmät juorut ralliin, sprinttiin, rallicrossiin, jokamiesluokkaan ja kaikkeen muuhun autourheiluun liittyen...
Avatar
piippalakki
Yleinen
Yleinen
Viestit: 210
Liittynyt: 26.07.2004 00:00

Onko totta että ei kukaan halua järjestää asfaltti ralleja

Viesti Kirjoittaja piippalakki » 22.04.2005 11:55

Onko totta että ei kukaan halua järjestää asfaltti ralleja suomessa :?: :!: joskus on välillä pätkiä asfalttia mutta
miks ei voi ihan 100% asfaltti kisaa :?:
väitän näin että olisi kannatusta ko kisalle :evil: :twisted:
Ralli on reteetä :=)

Avatar
seppo
KV
KV
Viestit: 420
Liittynyt: 30.04.2004 00:00

Viesti Kirjoittaja seppo » 22.04.2005 12:13

Juu yhdyn samaan kysymykseen miksi ei??

Kannattais pistää rallin SM sarjaan yksi asfalttikisa vuodessa, silloin väkisin tulisi autoja kisaan kun koko sarjan kiertäjät olisivat "pakotettuja" osallistumaan ja lisäluokat olisi varmasti täynnä. Myös assu sprintit saisi lisäbuustia kun taas sarjaan panostavat kävisi hakemassa tuntumaa.

Tässä taannoin asiaa ajatustasolla erään Etelä-Suomessa vaikuttavan, paljon rallien järjestelyissä mukana olleen henkilän kanssa pyöriteltiin ja varsin helposti vaadittavat kilsat asfalttitietä löytyisi täältä etelästä.

Avatar
PMM
WRC
WRC
Viestit: 1842
Liittynyt: 29.03.2004 00:00
Paikkakunta: Tervajoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja PMM » 22.04.2005 12:20

Jurvassa yritettiin pari-kolme vuotta sitten aluekisaa, jossa 2 EK:ta asvaltilla (Botniaringillä) ja yksi soralla.

Kilpailu peruutettiin pienen osanottajamäärän vuoksi.

Olisihan se mielenkiintoista jos olis noita asvalttiralleja, mutta hommahan olisi niin, että moottorirata ajeluunhan se menisi.
On vain melko mahdoton noita yleisiä asvalttiteitä sulkea. (en tiedä siellä etelässä sitten...)

Sama noi asvalttisprintit. Ne vain tahtoo olla tynnyrin kiertoa ja rengasläjien väistelyä. Ymmärrettäväähän se toki on... Mutta ne sprintit, jotka ovat ihan oikeaa baanaa, on tosi buenoa katsottavaa!
http://www.rallikuvat.net" onclick="window.open(this.href);return false; @ Facebook
En vastaa foorumin kuvakyselyihin. Jos haluat kuvia, ota yhteyttä tämän linkin kautta.

Avatar
piippalakki
Yleinen
Yleinen
Viestit: 210
Liittynyt: 26.07.2004 00:00

Viesti Kirjoittaja piippalakki » 22.04.2005 12:39

no en kyllä usko että kovin paljon vaikeampaa voi olla asfaltti tien sulkeminen kuin soratienkään koska samanlailla ne on yleisiä teitä ne soratietkin.. ja siitä moottoriradasta esim vois olla niin että 5 norm ek.ta pituus per ek n.12-15 km + yksi yleisö ek ja siinä on vaan semmonen puoli että sinne saisi myös osanottajia belgiasta,luxenburgista ,saksasta ja myös naapurimaasta virosta (tämä on spekulointia mutta myös osittain totta) kiinnostus saksan kuljettajilla kyllä suomeen ajamaan jos ajettaisi asfaltilla. ja markkinointi pitäisi olla helppoa rallintiimoilta niinkin helpoilla välineillä kuin nykyään on (lue internet + sähköposti) .

Pistetään tähän topicin yhteyteen kuinka monta halukasta olisi ajamaan asfaltilla?? täyden rallin ?? no yksi ongelma varmaan on löytää kunnon yhteistyökumppanit rallin sponssiksi kun ei se ihan halpaa ole se kisan järjestäminenkään mutta jos olisi esim jo mainittu SM-rallin järjestäjä organisaatio (autourheiluseura) tms järkkäämässä käytännön kuviot niin varmasti tulisi hyvä kilpailu ja asfaltti tarjoaa kyllä myös nähtävää ammatti katsojille. :oops:
Ralli on reteetä :=)

Avatar
JL-MSport
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 128
Liittynyt: 22.05.2004 00:00

Viesti Kirjoittaja JL-MSport » 22.04.2005 13:31

Muistaakseni riihimäellä ajettiin joskus puhdas asfaltti ralli. Autoja oli jotakuinkin sata, ellen nyt ihan väärin muista. Osa ajoi siviilipyörillä osa sora alustalla ja jotkut olivat sitten panostaneet. Itse säästin ja menin vain hommiin kisaan :)
Mutta ajaisin itsekkin mielelläni asfaltti kisoja, mutten viitsisi yhden kisan takia hommata renkaita ja alustaa ja samoin ajattelee varmasti suurin osa rallaajista, joka taas tarkoittaa ettei kuskeja ole riittävästi viivalle, joka taas tietysti tarkoittaa ettei assu kisaa ole mielekästä järjestää. Paljon kilpailuissa järjestäjä puolella olleena tiedän, että työ ja euro määrä on liian suuri lähteä tekemään asfaltti kisaa, kun osallistuja kapasiteetti on lähes olematon ja taloudellinen riski suurempi, jos vertaa sorapuoleen.

Ainoa lääke johon itse uskon, olisi tehdä oma asfaltti sarja. Yleisen SM voisi vierailla vaikka yhdessä osakisassa ja toisessa nuorten SM, mikäli ennakkoon sarjaan ilmoittautuneiden määrä sen sallisi. Sarja vaatii tietysti järjestelypuolelta vielä enemmän, mutta kuskit (kuten itse) olisivat varmasti halukkaampia ostamaan rengasta ja alustaa asfaltille kun sille olisi "taattua" käyttöä pidemmäksi aikaa kuin yksi tai kaksi kisaa vuodessa

noh sellanen hajatelma se :lol:
Tässä tehdään autourheilulla pientä omaisuutta

Avatar
seppo
KV
KV
Viestit: 420
Liittynyt: 30.04.2004 00:00

Viesti Kirjoittaja seppo » 22.04.2005 13:41

Mutta mutta... jos se olisikin SM rallin osakilpailu! Silloin tulisi väkisin ne noin 100 autoa + päälle kaikki ne jotka haluaisi ajaa assu rallin. Silloin tällaista riskiä ei olisi järjestäjille. Jos hommassa on jatkuvuutta ei panostus asfalttialustaankaan ole kohtuuton varsinkin kun silloin nyt vain soralla näyttäytyvilläkin olisi tallissa ne asfalttitolpat ja kynnys muihin assulla ajettaviin kisoihin lähtöön alentuu. Mitei myös miten "halvalla" teiden kunnostus sujuu verrattuna soraralliin.

Avatar
Matsku
KV
KV
Viestit: 500
Liittynyt: 30.04.2004 00:00

Viesti Kirjoittaja Matsku » 22.04.2005 13:56

Minusta SM sarjan yhteydessä pitäisi olla ehdottomasti yksi asfaltti kisa ja vielä kertoimilla pisteet! Ja kun kilpailujen järjestäjät itkevät että teiden hoitokulut ovat todella kalliit kisan jälkeen, niin asfaltilla niitä ei käytännössä tulisi ensinkään...

Avatar
piippalakki
Yleinen
Yleinen
Viestit: 210
Liittynyt: 26.07.2004 00:00

Viesti Kirjoittaja piippalakki » 22.04.2005 14:06

Onpa kiva kuulla että intoa löytyisi voi kun joku akk.n tai
vahvan (lue vakavaraisen ) seuran päättäjistä olisi kommentoimassa ja myös yhtä intoa täynnä... Akk voisi helposti tehdä kyselyn rallien yhteydessä kuljettajilta mitä mieltä ovat ...

ja ei unohdeta sitten f-cup miehiä tulee aina mieleen asfaltista yhdistelmä Ford+Ari Vatanen ja asfaltti ek jossain päin maailmaa kyllä soittaa pelit komijasti siinä.. samoin kuin 4oo opelikin.. oli muuten 0 autona saksassa vogelsbergissä 400 ja sitä kuskia kuvatiin huoltoparkissa enemmän kuin kahlea joka voitti... okei on vähä of topic juttua tää loppu sori :!: :!: :twisted:
Ralli on reteetä :=)

Avatar
NikoN
Yleinen
Yleinen
Viestit: 199
Liittynyt: 02.05.2004 00:00
Viesti:

Viesti Kirjoittaja NikoN » 22.04.2005 14:26

seppo kirjoitti:Mutta mutta... jos se olisikin SM rallin osakilpailu! Silloin tulisi väkisin ne noin 100 autoa + päälle kaikki ne jotka haluaisi ajaa assu rallin. Silloin tällaista riskiä ei olisi järjestäjille. Jos hommassa on jatkuvuutta ei panostus asfalttialustaankaan ole kohtuuton varsinkin kun silloin nyt vain soralla näyttäytyvilläkin olisi tallissa ne asfalttitolpat ja kynnys muihin assulla ajettaviin kisoihin lähtöön alentuu. Mitei myös miten "halvalla" teiden kunnostus sujuu verrattuna soraralliin.
Kovin on mielenkiintoinen aihe ja paperilla homma näyttää ok. Mutta mitä tähän sanovat sm-sarjaa kiertävät kuskit? Saattaa vastustusta ja napinaa olla odotettavissa ainakin jossakin määrin, sillä onhan tämä silti taas yksi kustannuksia nostava tekijä...

Avatar
piippalakki
Yleinen
Yleinen
Viestit: 210
Liittynyt: 26.07.2004 00:00

Viesti Kirjoittaja piippalakki » 22.04.2005 15:04

no se että vetomiesten alustat on kyllä säädettävissä ilman kuluja mm.protrac,öhlins sekä proflex. neuvon kysyminen ei ko ammattimiehiltä maksa mitään :P jouset= vaihdettava, ja renkaat on ostettava joka tapuksessa sorallekin ja hinta eroa ei ole juurikaan suhteessa sorakisaan vanteet ei ole vetomiehille varmastikaan ongelma. :twisted:
Ralli on reteetä :=)

basso
KV
KV
Viestit: 542
Liittynyt: 10.05.2004 00:00

Viesti Kirjoittaja basso » 22.04.2005 15:16

Mistä tiet? Käsittääkseni sillon Riksussa mentiin ihan sikakovaa. Kyllä ne mutkaset oikeat baanat on varmaan aika vähänä. Ihan mielenkiintonen "uutuushan" tuo olisi. Joku vaan järkkään. Mutta edelleenkin kuuluta perään sellasia kohtalaisen nopeuden pätkiä. Tampereella muistaakseni joskus 98 tai 99 Bossen keskinopeus oli pauttiarallaa 150. Niistä vauhdeista kun lipeää.... 8O

Avatar
antti
B-junnu
B-junnu
Viestit: 47
Liittynyt: 26.02.2004 00:00

Asfalttiralli

Viesti Kirjoittaja antti » 22.04.2005 15:18

Ideana todella hyvä mutta...
Riihimäellä tosiaan järjestettin 90-luvun lopulla pari asfalttirallia. Osallistujia oli 40-60 autoa, eli ei kovin paljoa. Kuljettajat valittelivat juuri kustannusten määrää vain yhtä kisaa kohden.
Ja asfalttipätkien saamisessa on omat ongelmansa. Käsittääkseni asfaltoitujen teiden liikennemäärät ovat yleensä niin suuret, ettei tiehallinto ole kovin halukas myöntämään sulkulupia. Sama ongelma on jo joidenkin vilkkaasti liikennöityjen sorateidenkin kohdalla. Ja asfaltilla tahtovat nopeudet olla aika huimia. Todella ajettavia asfalttiteitä, joita saisi suljettua, ei sit lopulta olekaan kovin monta.
Ilmeisesti juuri tästä syystä innostus asfalttikisan tekemiseen hiipuikin. Työmäärä, jonka kisan eteen joutuu tekemään ei ole missään suhteessa tuohon noin 50 ilmoittautuneen auton määrään. Vai pitäisikö "hupi" taas hinnoitella vaikka kaksinkertaiseksi, jotta järjestäminen olisi kannattavaa?

Avatar
ErPe
Yleinen
Yleinen
Viestit: 202
Liittynyt: 31.05.2004 00:00
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ErPe » 22.04.2005 15:20

Eikös jokunen vuosi taaksepäin Tuurin ympäristössä ajettu asfalttiralli? ( miljoonaralli)
Jurvalaisten yritys muutaman vuoden takaa oli jo ajatuksena huono.
Joko ajetaan kaikki asfaltilla tai ei sitten mitään. Nyt oli tarkoituksena asfalttipätkien välillä vetää soralle. Siinä ei kannata säätää autoa oikein kummallekkaan pinnalle.

Avatar
piippalakki
Yleinen
Yleinen
Viestit: 210
Liittynyt: 26.07.2004 00:00

Viesti Kirjoittaja piippalakki » 22.04.2005 15:32

no saksan maalla ajetaan asfaltti kisat niin että väliin mahtuu betonia,soraa,nurmikkoa,mutaa ja paljon muuta ja teitä ja keskinopeuksia hidastettu hitailla osuuksilla ja myös paaleilla. mutta siellä homma pelaa ja kovimmat huippuvauhdit 220 km/h suorilla mutta niinhän ne on myös paikoin suomen sorateillä..... :!: :!: :!: ja kyllä tiet varmaan saa järjestymään... jos löytyy innostunut autourheiluseura tai jtn.... ja saksassa on rajattu kv kisan lähtömäärä 55 kpl kilpailijoita ja siellä on tunkua kisoihin... :wink: ps.. valtaosa saksan pätkistä on 100% asfalttia...öö ja ei aina tarvitse olla vauhtia paljon :arrow: luostarisen jarilla oli welfenin osakisassa kaadossa vauhtia 30-40 km/h ja autossa ei ollu sen jälkeen muuta ehjää korin osaa kuin kuskin ovi... :(
Ralli on reteetä :=)

basso
KV
KV
Viestit: 542
Liittynyt: 10.05.2004 00:00

Viesti Kirjoittaja basso » 22.04.2005 15:39

Asfalttirallilla ja pyöräteitä kiertelevällä sekoilulla on ainakin mun ymmärryksessä iso ero. Eli ajettavat tiet puuttuu tai niitä ei saada käyttöön.

Vastaa Viestiin