Ajopuvun brodeeraus/merkit
- mrgallop
- KV
- Viestit: 381
- Liittynyt: 07.01.2005 00:00
- Paikkakunta: oulu
Ajopuvun brodeeraus/merkit
Eli ajopuvun brodeeraus ja kangasmerkkien laitto pukuun onko sallittua kansallisesti/kansainvälisesti(ralli & sprint)?
En äkkiä löytänyt tietoa, muistelen kylläkin lukeneeni jotain jostain... Oliko lanka määrätty ja pitikö tikkaus suorittaa vain päällykerrokseen, joten vaikeaa jälkeenpäin? ja kangasmerkkien matsku/kiinnitys?
Onko jollain faktaa vai onko ihan sama miten ne tikataan....
En äkkiä löytänyt tietoa, muistelen kylläkin lukeneeni jotain jostain... Oliko lanka määrätty ja pitikö tikkaus suorittaa vain päällykerrokseen, joten vaikeaa jälkeenpäin? ja kangasmerkkien matsku/kiinnitys?
Onko jollain faktaa vai onko ihan sama miten ne tikataan....
-SSS sihisevää ruutia-
- mrgallop
- KV
- Viestit: 381
- Liittynyt: 07.01.2005 00:00
- Paikkakunta: oulu
Re: Ajopuvun brodeeraus/merkit
niin ja semmonen vielä(älkee naurako) saako alus-asuun tehdä "merkintöjä" siirtokuvilla tai silkkipainatuksella 

-SSS sihisevää ruutia-
- jonesipataas
- B-junnu
- Viestit: 25
- Liittynyt: 11.08.2006 00:00
- Paikkakunta: Alahärmä
Re: Ajopuvun brodeeraus/merkit
Kaarreajamisen lyhyt oppimäärä. Ulkoa sisälle, ulos ja pihalle.
- JM
- WRC
- Viestit: 1413
- Liittynyt: 09.02.2004 00:00
- Paikkakunta: Nokia
Re: Ajopuvun brodeeraus/merkit
Jos oikein pilkkua viilataan niin ajopukuun kangasmerkit voi laittaa vain ajopuvun valmistaja käyttäen materiaaleja, jotka FIA on määritellyt.
Muulla tavalla kiinnitetyt merkit vievät puvusta FIA hyväksynnän.
Tästä asiasta taisi olla jonkinmoista katsastusfarssia joskus vuosia sitten.
Muulla tavalla kiinnitetyt merkit vievät puvusta FIA hyväksynnän.
Tästä asiasta taisi olla jonkinmoista katsastusfarssia joskus vuosia sitten.
- SamTech
- A-Junnu
- Viestit: 51
- Liittynyt: 30.04.2004 00:00
-
- Yleinen
- Viestit: 274
- Liittynyt: 18.05.2004 00:00
- Viesti:
Re: Ajopuvun brodeeraus/merkit
Ote lankasivuilta:
MADEIRA FIRE FIGHTER brodeerauslanka on valmistettu 100% Aramidista, samasta kuidusta, jota käytetään NOMEX® -palosuoja-vaatteissa. 100%. Fire Fighter konebrodeerauslanka on liekin- ja kuumuuden kestavää, se on korvaamaton lanka kun brodeerataan autourheiluvaatteita, työasuja tai suojavaatteita.
Kuka niitä lankoja kisapaikalla irroittaa ja testaa, ei kovin moni, tietääkseni.
Joo vain päällimmäiseen kerrokseen, ei läpi kaikkien kerrosten.
Katsastajille on tärkein se kauluksessa oleva brodeeraus, jotta se on oikean kokoinen (määrätty koko fia säännöissä) ja suurinpiirtein oikean värinen.
Tummissa kankaissa keltainen ja vaaleissa kankaissa tumman sininen, mutta mutta.....fia säännöissä tämäkin kohta on "shall to be" eli pitäisi olla, joten on niitä ollut monen värisiä lätkiä kauluksissa, on pantu merkille katsastuksissa, eikä niihin voida puuttua.
Kaikki lisäpainatukset(silkkipainatus) ilman brodeeraustakin on hyväksytty, kun asiasta ei ole mielipidettä akk:ssa/lajiryhmissä.
Fia sääntö puhuu ylimääräisistä kieltävästi, mutta mutta....
Jopa F1 kuskeillakin on silkkipainatuksia, mitä telekkarista pystyy analysoimaan.
Jos jollaki on monivärinen kauluslätkä, niin olisin kiitollinen saamaan siitä kuvan mittanauhan kans kuvattuna likeltä (makrona) koulutustarkoituksiin.
MADEIRA FIRE FIGHTER brodeerauslanka on valmistettu 100% Aramidista, samasta kuidusta, jota käytetään NOMEX® -palosuoja-vaatteissa. 100%. Fire Fighter konebrodeerauslanka on liekin- ja kuumuuden kestavää, se on korvaamaton lanka kun brodeerataan autourheiluvaatteita, työasuja tai suojavaatteita.
Kuka niitä lankoja kisapaikalla irroittaa ja testaa, ei kovin moni, tietääkseni.
Joo vain päällimmäiseen kerrokseen, ei läpi kaikkien kerrosten.
Katsastajille on tärkein se kauluksessa oleva brodeeraus, jotta se on oikean kokoinen (määrätty koko fia säännöissä) ja suurinpiirtein oikean värinen.
Tummissa kankaissa keltainen ja vaaleissa kankaissa tumman sininen, mutta mutta.....fia säännöissä tämäkin kohta on "shall to be" eli pitäisi olla, joten on niitä ollut monen värisiä lätkiä kauluksissa, on pantu merkille katsastuksissa, eikä niihin voida puuttua.
Kaikki lisäpainatukset(silkkipainatus) ilman brodeeraustakin on hyväksytty, kun asiasta ei ole mielipidettä akk:ssa/lajiryhmissä.
Fia sääntö puhuu ylimääräisistä kieltävästi, mutta mutta....
Jopa F1 kuskeillakin on silkkipainatuksia, mitä telekkarista pystyy analysoimaan.
Jos jollaki on monivärinen kauluslätkä, niin olisin kiitollinen saamaan siitä kuvan mittanauhan kans kuvattuna likeltä (makrona) koulutustarkoituksiin.
- JM
- WRC
- Viestit: 1413
- Liittynyt: 09.02.2004 00:00
- Paikkakunta: Nokia
Re: Ajopuvun brodeeraus/merkit
Formulamiesten yms. silkkipainatuksissa ja mainoslätkissä on se ero, että tuotteet tulee painettuina ja brodeerattuina suoraan valmistajalta ja ne täyttävät tällöin FIA standardit. Tiimeissä ei itse paineta niihin mitään, paitsi ehkä kuskit jarrutusjälkiä kalsareihin.
Omissa FIA haalareissani on valmistajan lisäämiä ylimääräisiä mainoksia. Ne on tikattu suoraan kummankin kerroksen läpi.
Se on sitten asia erikseen että onko tämmöinen pilkunnussiminen mitenkään oleellista. Ei ole kuitenkaan pitkä aika kun esim. muovisten haalarinvetoketjujen katsottiin olevan niin suuri turvallisuusriski, ettei sellaisilla haalareilla ollut kisaan asiaa.
Omissa FIA haalareissani on valmistajan lisäämiä ylimääräisiä mainoksia. Ne on tikattu suoraan kummankin kerroksen läpi.
Se on sitten asia erikseen että onko tämmöinen pilkunnussiminen mitenkään oleellista. Ei ole kuitenkaan pitkä aika kun esim. muovisten haalarinvetoketjujen katsottiin olevan niin suuri turvallisuusriski, ettei sellaisilla haalareilla ollut kisaan asiaa.
- Pilkunviilaaja
- A-Junnu
- Viestit: 104
- Liittynyt: 10.01.2009 00:00
Re: Ajopuvun brodeeraus/merkit
...Valmistaja ei kyllä nyt ole tiennyt mitä tekee, sillä Appendix L kertoo kyllä, ettäJM kirjoitti:
...Omissa FIA haalareissani on valmistajan lisäämiä ylimääräisiä mainoksia. Ne on tikattu suoraan kummankin kerroksen läpi...
Se on sitten asia erikseen että onko tämmöinen pilkunnussiminen mitenkään oleellista. Ei ole kuitenkaan pitkä aika kun esim. muovisten haalarinvetoketjujen katsottiin olevan niin suuri turvallisuusriski, ettei sellaisilla haalareilla ollut kisaan asiaa.
"Embroidery sewn directly onto the overalls shall be stitched onto the outermost layer only, for better heat insulation."
Eli harvinaista kyllä, liite kertoo jopa syynkin määräykselleen.
Valmistajan oikeudet poiketa standardin määräyksistä on kirjattu hyvin tarkkaan tuohon standardiin eikä tuollaista läpibrodeerausta sieltä ikävä kyllä löydy..
Tuo pilkunnussiminen muovivetoketjuista taas on luultavasti tapahtunut sen vuoksi, että jos ajopuvussa on ollut muovinen vetoketju, se ei ole voinut olla aito FIA hyväksytty tuote vaan väärennös ( nyt siis puhun FIA hyväksytyistä tuotteista, en niistä ennen muinoin kelvanneista vaatteista..)
Samasta syystä ( väärennökset) FIAn tekniikkaseminaarissa viime vuonna nimenomaan tarkennettiin, että vaaleissa ajopuvuissa leiman PITÄÄ OLLA tumman sininen ja tummissa ajopuvuissa keltainen. Feikkejä on liikkeellä paljon maailmalla ja jotkut kiinalaiset ovat ilmeisesti värisokeita kun eivät osaa kopioida leimaa oikean värisenä. Väärän värinen leima tarkoittaa sitä ettei kukaan voi olla varma tuotteet palonkestosta. Parhaassa tapauksessa se on vain hieman heikompi ja huonoimmassa tavassa palaa iloisella liekillä..
- mrgallop
- KV
- Viestit: 381
- Liittynyt: 07.01.2005 00:00
- Paikkakunta: oulu
Re: Ajopuvun brodeeraus/merkit
Saako tuota tekstiä "tulkiten" siis silittämällä tai liimaamalla laittaa puvun ulkokuoreen mitä vaan merkkejä?
-SSS sihisevää ruutia-
-
- Yleinen
- Viestit: 274
- Liittynyt: 18.05.2004 00:00
- Viesti:
Re: Ajopuvun brodeeraus/merkit
Hyvänä neuvona sanoosin, jotta älä laita.mrgallop kirjoitti:Saako tuota tekstiä "tulkiten" siis silittämällä tai liimaamalla laittaa puvun ulkokuoreen mitä vaan merkkejä?
Puvustasi tuloo sääntöjenvastainen, jos fialta tulee lisämääräyksiä, mitkä otetaan suoraan käyttöön täällä Suomessakin.
Siinä vaiheessa, kun fian sääntöihin korjataan sanat "shall to be" muotoon "must to be" tms, menee uusiksi tuhansia ajohaalareita euroopassa.
http://peehoi.galleria.fi/kuvat/Katsast ... M_0009.JPG
Tämä kuva on finracen suomen kilpailusta tältä kesältä.
Kopioikaa tuo osoiteriville, kun en saa toimimaan linkkiä enkä suoraa kuvan siirtoa tänne??
- JM
- WRC
- Viestit: 1413
- Liittynyt: 09.02.2004 00:00
- Paikkakunta: Nokia
Re: Ajopuvun brodeeraus/merkit
Ratkaisu haalareissani on jo vuosia vanha, joten en tiedä millaiset on FIA ohjeet silloin ollut. Mut eipä sillä niin väliä ole. Haalarit on mulla enää sitä varten että voi vanhana muistella.Pilkunviilaaja kirjoitti:...Valmistaja ei kyllä nyt ole tiennyt mitä tekee, sillä Appendix L kertoo kyllä, ettäJM kirjoitti:
...Omissa FIA haalareissani on valmistajan lisäämiä ylimääräisiä mainoksia. Ne on tikattu suoraan kummankin kerroksen läpi...
Se on sitten asia erikseen että onko tämmöinen pilkunnussiminen mitenkään oleellista. Ei ole kuitenkaan pitkä aika kun esim. muovisten haalarinvetoketjujen katsottiin olevan niin suuri turvallisuusriski, ettei sellaisilla haalareilla ollut kisaan asiaa.
"Embroidery sewn directly onto the overalls shall be stitched onto the outermost layer only, for better heat insulation."
Eli harvinaista kyllä, liite kertoo jopa syynkin määräykselleen.
Valmistajan oikeudet poiketa standardin määräyksistä on kirjattu hyvin tarkkaan tuohon standardiin eikä tuollaista läpibrodeerausta sieltä ikävä kyllä löydy..
Tuo pilkunnussiminen muovivetoketjuista taas on luultavasti tapahtunut sen vuoksi, että jos ajopuvussa on ollut muovinen vetoketju, se ei ole voinut olla aito FIA hyväksytty tuote vaan väärennös ( nyt siis puhun FIA hyväksytyistä tuotteista, en niistä ennen muinoin kelvanneista vaatteista..)
Samasta syystä ( väärennökset) FIAn tekniikkaseminaarissa viime vuonna nimenomaan tarkennettiin, että vaaleissa ajopuvuissa leiman PITÄÄ OLLA tumman sininen ja tummissa ajopuvuissa keltainen. Feikkejä on liikkeellä paljon maailmalla ja jotkut kiinalaiset ovat ilmeisesti värisokeita kun eivät osaa kopioida leimaa oikean värisenä. Väärän värinen leima tarkoittaa sitä ettei kukaan voi olla varma tuotteet palonkestosta. Parhaassa tapauksessa se on vain hieman heikompi ja huonoimmassa tavassa palaa iloisella liekillä..
- Pilkunviilaaja
- A-Junnu
- Viestit: 104
- Liittynyt: 10.01.2009 00:00
Re: Ajopuvun brodeeraus/merkit
Komppaan Petriä tuossa neuvossa. Kaikki itse tehdyt muutokset on "harmaalla alueella", ainakin pitäisi pystyä todistamaan mainosten palonkestävyys..PetriH kirjoitti:Hyvänä neuvona sanoosin, jotta älä laita.mrgallop kirjoitti:Saako tuota tekstiä "tulkiten" siis silittämällä tai liimaamalla laittaa puvun ulkokuoreen mitä vaan merkkejä?
Puvustasi tuloo sääntöjenvastainen, jos fialta tulee lisämääräyksiä, mitkä otetaan suoraan käyttöön täällä Suomessakin.
Siinä vaiheessa, kun fian sääntöihin korjataan sanat "shall to be" muotoon "must to be" tms, menee uusiksi tuhansia ajohaalareita euroopassa.
http://peehoi.galleria.fi/kuvat/Katsast ... M_0009.JPG
Tämä kuva on finracen suomen kilpailusta tältä kesältä.
Tuo "shall be" tarkoittaa että "tulee olla", kävin vielä varmistamassa Bitticon digisanastosta. "should be" tarkoittaisi että "tulisi olla"..
Tuo kuvan leima näyttäisi säännön mukaiselta, koska vaaleassa puvussa on tummansininen leima, standardin mukaan valmistajan nimi voidaan korvata logolla , jolloin sen väri voi myös poiketa tuosta tummansinisestä..