starletin etujoset
- JUKKAS
- Viestit: 7
- Liittynyt: 07.09.2004 00:00
starletin etujoset
eli minkälaisia etujousia oletta käyttäneet asvaltilla starletissa? moottori autossa on 4 age!
- Iippe
- Yleinen
- Viestit: 234
- Liittynyt: 01.05.2004 00:00
- Viesti:
Re: starletin etujoset
70-80kg saattaa olla lähellä sitä oikeaa.JUKKAS kirjoitti:eli minkälaisia etujousia oletta käyttäneet asvaltilla starletissa? moottori autossa on 4 age!
- driver
- Viestit: 17
- Liittynyt: 30.04.2004 00:00
70/180mm pitkät toimii ainakin 800 kg painavassa 5K Starletissa etujousina. 4AGElla tarvittava lisäpaino tullee enemmän takapäähän, joten ei vaikuta etujousiiin. Ei missään tapauksessa jäykempiä ja helppereitä ei tarvita, ulosjousto sidotaan siihen pisteeseen kun jousi löystyy, Rautakaupasta saatavalla 3-4mm vaijerilla tukivarren/vakaajan ympäri koriin. Vaijerin ei tarvitse kantaa kuin pyörän ja navan paino jarruineen.
Takapää onkin hieman hankalampi, ja jousen jäykkyys riippuu iskareista ja jousen paikasta. Perus Bilstein ja Peltosen asfalttijousi omalla paikalla, ulosjousto taas siihen pisteeseen kun jousi löystyy, mutta taakse pitääkin tehdä kunnon sidonta ulosjoustoon, siellä kun auto kallistuessaan pyrkiin "vetämään" ulosjoustoa, tukipisteenä jousen ja akselin kohta. Itse käytin kaksinkertaista 8mm vaijeria sidottuna akselin ympäri ja päät toin muutaman sentin päästä iskarin yläkiinnityksestä korin sisäpuolelle, jolloin säätö ja vaijerilukkojen kiristys on helppo tehdä. Jos jousi on iskarin ympärillä niin 60kiloisesta 180pituisesta voisi lähteä. Öhlinseillä jopa 50kg toimii! PS. näillä neuvoilla tehtiin aikanaan Koskelon Ekille ex. Mäkelän Corollaankin asfalttialusta ja aika hyvinhän tuo asfalttiin istui?
Takapää onkin hieman hankalampi, ja jousen jäykkyys riippuu iskareista ja jousen paikasta. Perus Bilstein ja Peltosen asfalttijousi omalla paikalla, ulosjousto taas siihen pisteeseen kun jousi löystyy, mutta taakse pitääkin tehdä kunnon sidonta ulosjoustoon, siellä kun auto kallistuessaan pyrkiin "vetämään" ulosjoustoa, tukipisteenä jousen ja akselin kohta. Itse käytin kaksinkertaista 8mm vaijeria sidottuna akselin ympäri ja päät toin muutaman sentin päästä iskarin yläkiinnityksestä korin sisäpuolelle, jolloin säätö ja vaijerilukkojen kiristys on helppo tehdä. Jos jousi on iskarin ympärillä niin 60kiloisesta 180pituisesta voisi lähteä. Öhlinseillä jopa 50kg toimii! PS. näillä neuvoilla tehtiin aikanaan Koskelon Ekille ex. Mäkelän Corollaankin asfalttialusta ja aika hyvinhän tuo asfalttiin istui?