Opel Corsa B Gsi F-ryhmään

Projektit osioon kaikki autonrakennusprojektien keskustelut, jutut ja kuvat.
Frog
WRC
WRC
Viestit: 1181
Liittynyt: 26.12.2009 00:00

Re: Opel Corsa B Gsi F-ryhmään

Viesti Kirjoittaja Frog » 03.01.2013 23:07

Mopoilija kirjoitti:
Frog kirjoitti:Esimerkiksi tuo Clio Ragnotti ! Käy F cuppiin ryhmä n versiona tai rakennettuna ryhmä FinR säännön mukaan ja jos on luokiteltu sequentaali ? Niin saa käyttää.
Ei tartte olla luokitelttu sequentaali FIN-R:ässä. Kukas on eka rohkea ja tekee seuraavan kopan 3-sarjan BMW:stä FIN-R:än? Tai voi toki vielä uudemmastakin tehä jos haluu...
No joo mutta kuoret tulee olla vakiot ! Kaavio on vapaa !
Eli jos sulla on sequlaatikko vakiokuorilla niin hyvä 8O siksi nyt on lisäluokitellut vaihteistot sallittu tämänvuoden alusta että voi laittaa oikeen sequlaatikon.
1 sarjan turbo diiseli Bemari sillä voi ajaa 2 wd luokassa SM ralleissa ! Tehoo 2.5 sataa vääntöö 400Nm ja Takaveto :mrgreen:

Avatar
mikahele
Yleinen
Yleinen
Viestit: 237
Liittynyt: 29.04.2004 00:00

Re: Opel Corsa B Gsi F-ryhmään

Viesti Kirjoittaja mikahele » 03.01.2013 23:31

Trophy kirjoitti:
Ja minä kuin luulin että sinä tiedät tästä lajista kaikesta kaiken, olen pettynyt... :mrgreen:
:lol:

Avatar
Le_Jape
Yleinen
Yleinen
Viestit: 275
Liittynyt: 27.02.2005 00:00
Paikkakunta: Helsinki

Re: Opel Corsa B Gsi F-ryhmään

Viesti Kirjoittaja Le_Jape » 03.01.2013 23:46

Etuveto on varmasti pop, mutta jos esim. Cupin yleisen 73 ilmonneesta n. 57 on takavetoja (B junnuissa sama suhde 38/26), niin veikkaan että suhteellisen monen kuljettajan intresseissä on nyt ja jatkossakin ajaa rallia nimenomaan takavetoisella autolla. Jos ei uusiutuvassa kalustossa ole siihen rationaalisia mahdollisuuksia, niin moni saattaa sitten jatkaa niin kauan escorteilla ja starleteilla kuin mahdollista on (ja se voi olla kauan). Sen takia ei takavetokuljettajien asemaa pitäisi missään mielessä päästää unohtumaan kun uusia sääntöjä, jne leivotaan vaan päin vastoin miettiä onko jotain järkeviä mahdollisuuksia tuoda uudempia takavetoja viivalle (aika vähissä taitaa nämä mahd. tosin olla).

jabajee
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 90
Liittynyt: 30.06.2011 22:21

Re: Opel Corsa B Gsi F-ryhmään

Viesti Kirjoittaja jabajee » 04.01.2013 00:07

Le_Jape kirjoitti:Etuveto on varmasti pop, mutta jos esim. Cupin yleisen 73 ilmonneesta n. 57 on takavetoja (B junnuissa sama suhde 38/26), niin veikkaan että suhteellisen monen kuljettajan intresseissä on nyt ja jatkossakin ajaa rallia nimenomaan takavetoisella autolla. Jos ei uusiutuvassa kalustossa ole siihen rationaalisia mahdollisuuksia, niin moni saattaa sitten jatkaa niin kauan escorteilla ja starleteilla kuin mahdollista on (ja se voi olla kauan). Sen takia ei takavetokuljettajien asemaa pitäisi missään mielessä päästää unohtumaan kun uusia sääntöjä, jne leivotaan vaan päin vastoin miettiä onko jotain järkeviä mahdollisuuksia tuoda uudempia takavetoja viivalle (aika vähissä taitaa nämä mahd. tosin olla).
Juuri tätä tarkoitin, kun sanoin, että harrastajat ovat itse kusseet kintuilleen.
Vanhat jyyrät vetää vanhoilla takavedoilla, eikä vaihda etuvetoon, vaikka niitä tarjolla olisi jos jonkunnäköisiä, kun taas takavetoisia ei valitettavasti.
Vanhat jyyrät ei siksi halua, että kukaan muukaan voi vetää niillä uudemmilla, kun eihän ne itse sitten enää pärjäisi niillä vanhoilla escoilla ym.

Uusia harrastajia ei taas vanhat escot ym. kiinnosta, varsinkin kun ne maksaa enemmän kuin uudet nykyaikaiset, joten eipä niitä kiinnosta koko lajikaan. Näin onkin oravanpyörä valmis, joka myrkyttää koko homman.

Avatar
henkka_ok
WRC
WRC
Viestit: 1187
Liittynyt: 12.01.2005 00:00

Re: Opel Corsa B Gsi F-ryhmään

Viesti Kirjoittaja henkka_ok » 04.01.2013 01:24

jabajee kirjoitti:
Le_Jape kirjoitti:Etuveto on varmasti pop, mutta jos esim. Cupin yleisen 73 ilmonneesta n. 57 on takavetoja (B junnuissa sama suhde 38/26), niin veikkaan että suhteellisen monen kuljettajan intresseissä on nyt ja jatkossakin ajaa rallia nimenomaan takavetoisella autolla. Jos ei uusiutuvassa kalustossa ole siihen rationaalisia mahdollisuuksia, niin moni saattaa sitten jatkaa niin kauan escorteilla ja starleteilla kuin mahdollista on (ja se voi olla kauan). Sen takia ei takavetokuljettajien asemaa pitäisi missään mielessä päästää unohtumaan kun uusia sääntöjä, jne leivotaan vaan päin vastoin miettiä onko jotain järkeviä mahdollisuuksia tuoda uudempia takavetoja viivalle (aika vähissä taitaa nämä mahd. tosin olla).
Juuri tätä tarkoitin, kun sanoin, että harrastajat ovat itse kusseet kintuilleen.
Vanhat jyyrät vetää vanhoilla takavedoilla, eikä vaihda etuvetoon, vaikka niitä tarjolla olisi jos jonkunnäköisiä, kun taas takavetoisia ei valitettavasti.
Vanhat jyyrät ei siksi halua, että kukaan muukaan voi vetää niillä uudemmilla, kun eihän ne itse sitten enää pärjäisi niillä vanhoilla escoilla ym.

Uusia harrastajia ei taas vanhat escot ym. kiinnosta, varsinkin kun ne maksaa enemmän kuin uudet nykyaikaiset, joten eipä niitä kiinnosta koko lajikaan. Näin onkin oravanpyörä valmis, joka myrkyttää koko homman.
Tässä on lievästä kärjistämisestä huolimatta asian siemen.

Edit. Vttu näistä ota selevää, jatkan äffässä.
Ei taitu!

Avatar
ltr
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 139
Liittynyt: 08.02.2007 00:00

Re: Opel Corsa B Gsi F-ryhmään

Viesti Kirjoittaja ltr » 04.01.2013 08:22

Frog kirjoitti:
Mopoilija kirjoitti:
Frog kirjoitti:Esimerkiksi tuo Clio Ragnotti ! Käy F cuppiin ryhmä n versiona tai rakennettuna ryhmä FinR säännön mukaan ja jos on luokiteltu sequentaali ? Niin saa käyttää.
Ei tartte olla luokitelttu sequentaali FIN-R:ässä. Kukas on eka rohkea ja tekee seuraavan kopan 3-sarjan BMW:stä FIN-R:än? Tai voi toki vielä uudemmastakin tehä jos haluu...
No joo mutta kuoret tulee olla vakiot ! Kaavio on vapaa !
Eli jos sulla on sequlaatikko vakiokuorilla niin hyvä 8O siksi nyt on lisäluokitellut vaihteistot sallittu tämänvuoden alusta että voi laittaa oikeen sequlaatikon.
1 sarjan turbo diiseli Bemari sillä voi ajaa 2 wd luokassa SM ralleissa ! Tehoo 2.5 sataa vääntöö 400Nm ja Takaveto :mrgreen:
Yksi satanen vääntöä lisää lekaan niin ruvetaan olemaan lähellä :lol:, mutta mitä sen pitää painaa?

Frog
WRC
WRC
Viestit: 1181
Liittynyt: 26.12.2009 00:00

Re: Opel Corsa B Gsi F-ryhmään

Viesti Kirjoittaja Frog » 04.01.2013 09:28

Eli eikö nuoret ymmärrä FinR sääntöä ? Mitä te haluutte että asialle tehtäisi ? Minun mielestä ainakin nyt on mahdollisuuksia enempi juuri etuvetoihin ja nopeempiin laitteisiin ! Vai pitääkö se kuiteskin olla luisupeli eli takaveto ? Harrastajille on kaavailtu Helmi-Maaliskuulle Pekkasen Jorman kanssa teknistä Kokoontumista Kouvolan suunnalle. Voitte laittaa ideoita, aiheita, puutteita ym, ym,,, vaikka minulle sähköpostiin niin katsotaan ja yritetään selvittää suurimmat ongelmat ja epäselvyydet. saxspeed(@)saxspeed.fi

Avatar
Mopoilija
WRC
WRC
Viestit: 3125
Liittynyt: 25.07.2004 00:00
Viesti:

Re: Opel Corsa B Gsi F-ryhmään

Viesti Kirjoittaja Mopoilija » 04.01.2013 12:16

henkka_ok kirjoitti:Tässä on lievästä kärjistämisestä huolimatta asian siemen. Nythän kuitenkin on kardaanimiehille sääntö suorastaan innostava, kun V1600 tai FIN-R luokkiin saa tehdä kalustoa, jota ei ole luokiteltu. Finärrään Lexus IS200/Altezza, BMW 318 E46, E36 Compact 1,9 koneella, E46 Compact 2,0 koneella, 1-sarjan Bemarit, Mercedes C200 W202.. (ja varoitus, en ole ottanut selvää käyvätkö nämä autot kaikilta teknisiltä yksityiskohdiltaan finärrään, mutta moottorin ja valmistusvuoden perusteella nyt ainakin)
Vaan eipäs saakkaan, koska FIN-R pohjana on A-ryhmän tai AKK:n kansallinen luokitus. Eli Compactit ja 1-sarjan voi diiseliä lukuunottamatta unohtaa. Lexsus ja Mese käy F-ryhmään jo. 320 E46 (2 litranen) ois se mistä FIN-R:ään sais tehä, kuten myös E90 vastaava.

FIN-R on ihan kehityskelpoinen luokka, sillä saatiin jo yhteen vanhaan A-ryhmän ratsuun uutta mielekkyyttä :mrgreen:
http://www.tumpelorallysport.com/
http://www.arosolutions.com
------------------------
"Must drive carefully, there´s some corner here and there..." - Gigi Galli

Frog
WRC
WRC
Viestit: 1181
Liittynyt: 26.12.2009 00:00

Re: Opel Corsa B Gsi F-ryhmään

Viesti Kirjoittaja Frog » 04.01.2013 16:46

Mopoilija kirjoitti:
henkka_ok kirjoitti:Tässä on lievästä kärjistämisestä huolimatta asian siemen. Nythän kuitenkin on kardaanimiehille sääntö suorastaan innostava, kun V1600 tai FIN-R luokkiin saa tehdä kalustoa, jota ei ole luokiteltu. Finärrään Lexus IS200/Altezza, BMW 318 E46, E36 Compact 1,9 koneella, E46 Compact 2,0 koneella, 1-sarjan Bemarit, Mercedes C200 W202.. (ja varoitus, en ole ottanut selvää käyvätkö nämä autot kaikilta teknisiltä yksityiskohdiltaan finärrään, mutta moottorin ja valmistusvuoden perusteella nyt ainakin)
Vaan eipäs saakkaan, koska FIN-R pohjana on A-ryhmän tai AKK:n kansallinen luokitus. Eli Compactit ja 1-sarjan voi diiseliä lukuunottamatta unohtaa. Lexsus ja Mese käy F-ryhmään jo. 320 E46 (2 litranen) ois se mistä FIN-R:ään sais tehä, kuten myös E90 vastaava.

FIN-R on ihan kehityskelpoinen luokka, sillä saatiin jo yhteen vanhaan A-ryhmän ratsuun uutta mielekkyyttä :mrgreen:
Sen verran että kansallinenluokitus on autokohtainen !! Eli yksi Alteza RS on, mutta seuraava vaatii oman luokituksen 8O tämä kansallinenluokitus sekä maksu ja käytäntö pitää saada mahdolliseksi. Nythän maksu on se este yli 4000,- euroo !! Ei palvele yhtään ketään.

Avatar
markomartini
KV
KV
Viestit: 803
Liittynyt: 29.03.2004 00:00
Viesti:

Re: Opel Corsa B Gsi F-ryhmään

Viesti Kirjoittaja markomartini » 04.01.2013 20:20

Eikös akk jannut live foorumilla lupailtu että maksu muuttuu pienemmäksi.
Sama hinta v1600 passin kanssa kohtuullinen.

LuotonenSports
B-junnu
B-junnu
Viestit: 37
Liittynyt: 18.03.2011 16:20

Re: Opel Corsa B Gsi F-ryhmään

Viesti Kirjoittaja LuotonenSports » 04.01.2013 21:00

Paluu alkuperäiseen aiheeseen. Corsaan on kit lisäluokitus B korimallissa ja C korimallissa sit se S1600 paketti.

Ite jossain vaiheessa kävin jokaisen potentiaalisen etuvetoauton ajatuksissa läpi ja omiin päätöksiin seuraavasta autosta vaikutti todella paljon fin-r sääntöjen rajoitteet mm moottorin, painon jne osalta, kyllä siinä SuPerin hohto alkaa katoamaan kun muuttaa moottorin fin-r säännöille.....

Avatar
ohc
Yleinen
Yleinen
Viestit: 222
Liittynyt: 08.07.2004 00:00
Paikkakunta: Lapua

Re: Opel Corsa B Gsi F-ryhmään

Viesti Kirjoittaja ohc » 04.01.2013 23:36

jabajee kirjoitti: Juuri tätä tarkoitin, kun sanoin, että harrastajat ovat itse kusseet kintuilleen.
Vanhat jyyrät vetää vanhoilla takavedoilla, eikä vaihda etuvetoon, vaikka niitä tarjolla olisi jos jonkunnäköisiä, kun taas takavetoisia ei valitettavasti.
Vanhat jyyrät ei siksi halua, että kukaan muukaan voi vetää niillä uudemmilla, kun eihän ne itse sitten enää pärjäisi niillä vanhoilla escoilla ym.

Uusia harrastajia ei taas vanhat escot ym. kiinnosta, varsinkin kun ne maksaa enemmän kuin uudet nykyaikaiset, joten eipä niitä kiinnosta koko lajikaan. Näin onkin oravanpyörä valmis, joka myrkyttää koko homman.
Ennemmin h**vetti jäätyy kuin etuvetoon vaihdetaan. Ainakin täälä ;). Ralliauton kuuluu vetää takapyörillä, tai no pieni poikkeus sallitaan eli nelivedot myös ihan messeviä laitteita. On yks hailee vedetäänkö jollain uudemmalla etuveto kipolla kovempaa kuin tämänpäivän perus F-ryhmän takavedolla. Voi olla että etuveto on nopeampi ranteet omaavan kuljettajan käsissä mutta mitä sitten? Ei tulisi mieleenkään vaihtaa etuvetoiseen. Ei sovi käteen mitenkään ja väitän että suurinosa yleisöstä lähtee F:n kisoihin katsomaan juuri näitä takaveto äffäläisiä ajolinjoineen.

Niin kauan ajetaan F:ssä "vanhan liiton" takavedolla kuin mahdollista ja jos tämä mahdollisuus loppuu, loppuu myös lajin harrastus siihen paikkaan! 8)

jabajee
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 90
Liittynyt: 30.06.2011 22:21

Re: Opel Corsa B Gsi F-ryhmään

Viesti Kirjoittaja jabajee » 05.01.2013 00:48

ohc kirjoitti:
jabajee kirjoitti: Juuri tätä tarkoitin, kun sanoin, että harrastajat ovat itse kusseet kintuilleen.
Vanhat jyyrät vetää vanhoilla takavedoilla, eikä vaihda etuvetoon, vaikka niitä tarjolla olisi jos jonkunnäköisiä, kun taas takavetoisia ei valitettavasti.
Vanhat jyyrät ei siksi halua, että kukaan muukaan voi vetää niillä uudemmilla, kun eihän ne itse sitten enää pärjäisi niillä vanhoilla escoilla ym.

Uusia harrastajia ei taas vanhat escot ym. kiinnosta, varsinkin kun ne maksaa enemmän kuin uudet nykyaikaiset, joten eipä niitä kiinnosta koko lajikaan. Näin onkin oravanpyörä valmis, joka myrkyttää koko homman.
Ennemmin h**vetti jäätyy kuin etuvetoon vaihdetaan. Ainakin täälä ;). Ralliauton kuuluu vetää takapyörillä, tai no pieni poikkeus sallitaan eli nelivedot myös ihan messeviä laitteita. On yks hailee vedetäänkö jollain uudemmalla etuveto kipolla kovempaa kuin tämänpäivän perus F-ryhmän takavedolla. Voi olla että etuveto on nopeampi ranteet omaavan kuljettajan käsissä mutta mitä sitten? Ei tulisi mieleenkään vaihtaa etuvetoiseen. Ei sovi käteen mitenkään ja väitän että suurinosa yleisöstä lähtee F:n kisoihin katsomaan juuri näitä takaveto äffäläisiä ajolinjoineen.

Niin kauan ajetaan F:ssä "vanhan liiton" takavedolla kuin mahdollista ja jos tämä mahdollisuus loppuu, loppuu myös lajin harrastus siihen paikkaan! 8)
Eihän täällä kukaan ole ketään käskenytkään vaihtamaan etuvetoon. Eikä myöskään kieltämään vanhoja autoja.

Kysymys oli siitä, että miksi uudempaa kalustoa ei voi ottaa ihan sellaisenaan kansalliselle tasolle, vaan niihin pitää alkaa virkkaamaan hirmu muutoksia ja tutkimaan sääntökirjan porsaanreikiä lakimiehien kanssa, ennenkuin niitä saa edes viivalle.

Maailmalla (mm.Viro, Ruotsi, Balttia, keski- ja etelä Europpa) on pilvin pimein vaikka minkämoisia VALMIITA kilpureita ja siellä niillä myös ajetaan kansallisella tasolla. Hintaluokkaa on laidasta laitaan ja autoja harrastevehkeistä huipputason nykypäivän kilpureihin.

Ketä nykyinen systeemi palvelee, ettei noita autoja voi eikä kannata hommata tänne, kun ei niillä pääse helposti ajamaan.
Miksei voisi olla niin, että ukot vetäis samassa kisassa VFTS:llä ja WRC:llä tai Super Mirafiorilla ja Super 1600:lla :mrgreen:

Ja mitä noihin katsojamääriin tulee, niin kyllähän tuolla penkalla on kuitenkin tullut sen verran seisottua, ettei siellä kyllä ahtaanpaikankammosta ole tarvinnut kärsiä.

Ihan satavarmasti harrastajia, katsojia, kiinnostusta, mediaa ja sponsoreita olisi enemmän, jos kansallisella tasolla olisi muutakin kalustoa kuin vanhoja Volvoja ja Escortteja.

P.S. Kannatan myös paljon vapaampia sääntöjä vanhojen autojen rakentamiseen, joten silloin olisi kaikille tarjolla kaikkea.

Avatar
mikahele
Yleinen
Yleinen
Viestit: 237
Liittynyt: 29.04.2004 00:00

Re: Opel Corsa B Gsi F-ryhmään

Viesti Kirjoittaja mikahele » 05.01.2013 01:44

ohc kirjoitti: Ennemmin h**vetti jäätyy kuin etuvetoon vaihdetaan. Ainakin täälä ;). Ralliauton kuuluu vetää takapyörillä, tai no pieni poikkeus sallitaan eli nelivedot myös ihan messeviä laitteita.
Niin kauan ajetaan F:ssä "vanhan liiton" takavedolla kuin mahdollista ja jos tämä mahdollisuus loppuu, loppuu myös lajin harrastus siihen paikkaan! 8)
Oletko itse koskaan edes koittanut ajaa etuveoisella? Vai kuulutko siihen perinteiseen ryhmään joiden mielestä etuveto puskee aina mutkissa, ja se ei muutenkaan etene mihinkään? Itse olen ajanut kilpaa vuodesta 1989, ja koskaan en ole ajanut takavetoisella rallia... Jokkista ja Rallicrossia olen kyllä niiläkin ajanut, kuten myös etuvetoisilla.
Ja mielestäni tälläiselle kädettömälle kuskille tuo etuvetoinen sopii erittäin hyvin käteen. Toki tuolla reilu 300 heppaisella Gr.A nelivedolla pääsee kyllä ihan eri fiiliksiin, mutta se siitä kun puhutaan kaksivetoisista... Koita edes miltäse tuntuu. Jos ei mielytä, niin sitten voit vaikka siirtyä murtomaahiihtoon.

Itsellenikin kelpaisi sellaiset säännöt, että jostain nykyaikaisesta esimerkiksi turbo dieselistä saisi järkevasti tehtyä kilpurin edes johonkin luokkaan. Erään etuvetoisen riiselin luokitustodistusta ensikertaa lukiessani olin jo varma että tuosta tulee seuraava projekti. Siinä oli VK luokiteltu iso läjä osia mm. moottoriin muista konserni vehkeistä, mm. turboa, välijäähdytin, pakosarja, ym. Ja kaikista oli myös varaosanmerot kerrottu. Ajattelin siinä pienessä mielessäni että siitähän saa helposti tehtyä auton tämän vuoden SM:ään, muttaa kun kaikki VK luokitukset oli peruttu kun R3D luokitus astui kuvaan... Siellä sitten on pakko olla Sequ loota, luokitellut iskarit ym..
Eli jos tämäkin auto olisi mahdollista tehdä noilla alkuperäisillä R.A luokitukisilla, nii sellainen olisi ehkä jo valmistumassa.
Toivottavasi noille riisseseillekin saataisiin jonkilaiset sännöt aikaiseksi. Tuossakin tapauksessa auttaisi jos esimerkiksi laatikko ja iskarit olisivat vapaat, niin se olisi heti 20tke halvempi rakentaa. Noi R autot kun pitää olla iskareita myöden luokiteltu, ja kaikkiin ei edes ole luokiteltu jousitusta soralle....

Mutta toisaalta täällä on kylläkin vallallaan sellaine meininki, että kun tarpeeksi moni ajaa sääntöjen vastaisella autolla, niin säännöt muutetaan..... Josko omatki räpellykset menisi läpi, kun niitä on tarpeeksi monella ajossa..

Avatar
mikahele
Yleinen
Yleinen
Viestit: 237
Liittynyt: 29.04.2004 00:00

Re: Opel Corsa B Gsi F-ryhmään

Viesti Kirjoittaja mikahele » 05.01.2013 01:53

Ja silloin harvoin kun eksyn penkalle, niin ne kaikki muut ovat ainakin minulle se koko kipailun suola. En todellakaan tule sinne katselemaan jotain eskortteja ja tarletteja. Ne kaikki etuvetoiset tai muuten joukosta poikkeavat ovat se pääasia.

Vastaa Viestiin