Pirelli WR5 16"pyörimissuunta vetävissä?
- Gumi
- B-junnu
- Viestit: 41
- Liittynyt: 17.05.2004 00:00
Pirelli WR5 16"pyörimissuunta vetävissä?
Kukaan testannut käytännön merkitystä/eroa kun renkaassahan on pyörimissuunta merkit, eteen laitettuna rengas "normaalisti" eli aivan kuten Bf:ät ja taakse pitäisi laittaa "väärinpäin"?
- MJT
- WRC
- Viestit: 1046
- Liittynyt: 21.05.2004 00:00
Re: Pirelli WR5 16"pyörimissuunta vetävissä?
Testattu on. Voi käyttää ja toimii.
- ristolaine
- Viestit: 5
- Liittynyt: 25.02.2010 00:00
- Paikkakunta: Sipoo
- Viesti:
Re: Pirelli WR5 16"pyörimissuunta vetävissä?
Kyllä niitä renkaita pyöritetään ihan "normaalisti" eli nuoli front eteenpäin ja vastaavasti rear taaksepäin, molemmilla akseleilla. Takavetoiseen autoon saa jarrutus pitoa lisättyä jos pyörittää eturenkaita "väärin päin" mutta vetäviin pyöriin sitä ei suositella.
Risto Laine
-
- Viestit: 4
- Liittynyt: 14.02.2011 17:52
Re: Pirelli WR5 16"pyörimissuunta vetävissä?
vetäviin "väärinpäin" jos on alhainen starttinumero (sileä , kova jääpinta) mutta jos on korkea starttinumero tai jos on paljon irtolunta/tavaraa niin ehdottomasti oikeinpäin että ne putsaantuu itsestään. (jos paljon irtolunta/tavaraa niin oikeinpäin myös etupyörät)
- peteracing
- KV
- Viestit: 675
- Liittynyt: 21.08.2004 00:00
- Paikkakunta: kemi
Re: Pirelli WR5 16"pyörimissuunta vetävissä?
kiinnostaisi kovasti tietää miksi niissä renkaissa on ne pyörimissuunnat merkitty noin? Ostin kerran bemarin jossa takapyörät oli juurikin niinku väärinpäin.. Kesti ne hyvin.ristolaine kirjoitti:Kyllä niitä renkaita pyöritetään ihan "normaalisti" eli nuoli front eteenpäin ja vastaavasti rear taaksepäin, molemmilla akseleilla. Takavetoiseen autoon saa jarrutus pitoa lisättyä jos pyörittää eturenkaita "väärin päin" mutta vetäviin pyöriin sitä ei suositella.
power is nothing without control...
- MJT
- WRC
- Viestit: 1046
- Liittynyt: 21.05.2004 00:00
Re: Pirelli WR5 16"pyörimissuunta vetävissä?
peteracing kirjoitti:kiinnostaisi kovasti tietää miksi niissä renkaissa on ne pyörimissuunnat merkitty noin? Ostin kerran bemarin jossa takapyörät oli juurikin niinku väärinpäin.. Kesti ne hyvin.ristolaine kirjoitti:Kyllä niitä renkaita pyöritetään ihan "normaalisti" eli nuoli front eteenpäin ja vastaavasti rear taaksepäin, molemmilla akseleilla. Takavetoiseen autoon saa jarrutus pitoa lisättyä jos pyörittää eturenkaita "väärin päin" mutta vetäviin pyöriin sitä ei suositella.
Katselin Italiassa Ferrarin myymälässä auton pyöriä. Takana pyörät olivat asennettu siten että nuoli oli pyörimissuuntaan. Etupyörissä päin vastoin. Tuskin Ferrarin miehet olivat laittaneet vahingossa pyörät väärille paikoille. Renkaat olivat sileät? Nuolet näissä renkaissa, joilla kuviolla ei ole mitään merkitystä ovat merkitty kuitenkin. Miksi? Siksi, että kun renkaan valmistuksen yhteydessä laminoidut vyöt liimataan, niin liimaus tulee siten että se pysyy rasituksen suuntaisesti. Etupyörissä rasitus tulee jarrutuksen muodossa ja jos nuoli olisi pyörimissuuntaan, saattaisi se irroittaa renkaan vyön laminoinnit. Takapyörissä vastaavasti, jos siellä asennus pyörimissuuntaa vastaan, saattaisi se vedon tullessa muuttaa raenkaan vyön makkaralle.
Näin isot pojat ovat kertoneet. Epäsymmetrisissä kuvioissa tilanne on vähän sama, tosin vain jarrutus ja vetopidon suhteen. Tosin samat asiat pätevät myös rallirenkaan rakenteen suhteen kuin ratarenkaissa
. Eli vetävissä oikein vapaasti pyörivissä nurin, tarvittaessa!