Pirelli WR5 16"pyörimissuunta vetävissä?

Ralli- ja sprint autojen alustaan ja koriin yms. liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Gumi
B-junnu
B-junnu
Viestit: 41
Liittynyt: 17.05.2004 00:00

Pirelli WR5 16"pyörimissuunta vetävissä?

Viesti Kirjoittaja Gumi » 03.01.2013 22:35

Kukaan testannut käytännön merkitystä/eroa kun renkaassahan on pyörimissuunta merkit, eteen laitettuna rengas "normaalisti" eli aivan kuten Bf:ät ja taakse pitäisi laittaa "väärinpäin"?

Avatar
MJT
WRC
WRC
Viestit: 1046
Liittynyt: 21.05.2004 00:00

Re: Pirelli WR5 16"pyörimissuunta vetävissä?

Viesti Kirjoittaja MJT » 03.01.2013 23:05

Testattu on. Voi käyttää ja toimii.

Avatar
ristolaine
Viestit: 5
Liittynyt: 25.02.2010 00:00
Paikkakunta: Sipoo
Viesti:

Re: Pirelli WR5 16"pyörimissuunta vetävissä?

Viesti Kirjoittaja ristolaine » 04.01.2013 13:45

Kyllä niitä renkaita pyöritetään ihan "normaalisti" eli nuoli front eteenpäin ja vastaavasti rear taaksepäin, molemmilla akseleilla. Takavetoiseen autoon saa jarrutus pitoa lisättyä jos pyörittää eturenkaita "väärin päin" mutta vetäviin pyöriin sitä ei suositella.
Risto Laine

ken diesel
Viestit: 4
Liittynyt: 14.02.2011 17:52

Re: Pirelli WR5 16"pyörimissuunta vetävissä?

Viesti Kirjoittaja ken diesel » 04.01.2013 22:56

vetäviin "väärinpäin" jos on alhainen starttinumero (sileä , kova jääpinta) mutta jos on korkea starttinumero tai jos on paljon irtolunta/tavaraa niin ehdottomasti oikeinpäin että ne putsaantuu itsestään. (jos paljon irtolunta/tavaraa niin oikeinpäin myös etupyörät)

Avatar
peteracing
KV
KV
Viestit: 675
Liittynyt: 21.08.2004 00:00
Paikkakunta: kemi

Re: Pirelli WR5 16"pyörimissuunta vetävissä?

Viesti Kirjoittaja peteracing » 05.01.2013 01:32

ristolaine kirjoitti:Kyllä niitä renkaita pyöritetään ihan "normaalisti" eli nuoli front eteenpäin ja vastaavasti rear taaksepäin, molemmilla akseleilla. Takavetoiseen autoon saa jarrutus pitoa lisättyä jos pyörittää eturenkaita "väärin päin" mutta vetäviin pyöriin sitä ei suositella.
kiinnostaisi kovasti tietää miksi niissä renkaissa on ne pyörimissuunnat merkitty noin? Ostin kerran bemarin jossa takapyörät oli juurikin niinku väärinpäin.. Kesti ne hyvin.
power is nothing without control...

Avatar
MJT
WRC
WRC
Viestit: 1046
Liittynyt: 21.05.2004 00:00

Re: Pirelli WR5 16"pyörimissuunta vetävissä?

Viesti Kirjoittaja MJT » 05.01.2013 23:13

peteracing kirjoitti:
ristolaine kirjoitti:Kyllä niitä renkaita pyöritetään ihan "normaalisti" eli nuoli front eteenpäin ja vastaavasti rear taaksepäin, molemmilla akseleilla. Takavetoiseen autoon saa jarrutus pitoa lisättyä jos pyörittää eturenkaita "väärin päin" mutta vetäviin pyöriin sitä ei suositella.
kiinnostaisi kovasti tietää miksi niissä renkaissa on ne pyörimissuunnat merkitty noin? Ostin kerran bemarin jossa takapyörät oli juurikin niinku väärinpäin.. Kesti ne hyvin.

Katselin Italiassa Ferrarin myymälässä auton pyöriä. Takana pyörät olivat asennettu siten että nuoli oli pyörimissuuntaan. Etupyörissä päin vastoin. Tuskin Ferrarin miehet olivat laittaneet vahingossa pyörät väärille paikoille. Renkaat olivat sileät? Nuolet näissä renkaissa, joilla kuviolla ei ole mitään merkitystä ovat merkitty kuitenkin. Miksi? Siksi, että kun renkaan valmistuksen yhteydessä laminoidut vyöt liimataan, niin liimaus tulee siten että se pysyy rasituksen suuntaisesti. Etupyörissä rasitus tulee jarrutuksen muodossa ja jos nuoli olisi pyörimissuuntaan, saattaisi se irroittaa renkaan vyön laminoinnit. Takapyörissä vastaavasti, jos siellä asennus pyörimissuuntaa vastaan, saattaisi se vedon tullessa muuttaa raenkaan vyön makkaralle.
Näin isot pojat ovat kertoneet. Epäsymmetrisissä kuvioissa tilanne on vähän sama, tosin vain jarrutus ja vetopidon suhteen. Tosin samat asiat pätevät myös rallirenkaan rakenteen suhteen kuin ratarenkaissa
. Eli vetävissä oikein vapaasti pyörivissä nurin, tarvittaessa!

Vastaa Viestiin