Muissakin ryhmissä vanhentuneet ja poistuneet luokitukset ovat sallittuja kansallisesti ! Miksi ne eivät olis Diiselissä ?mikahele kirjoitti:Ja silloin harvoin kun eksyn penkalle, niin ne kaikki muut ovat ainakin minulle se koko kipailun suola. En todellakaan tule sinne katselemaan jotain eskortteja ja tarletteja. Ne kaikki etuvetoiset tai muuten joukosta poikkeavat ovat se pääasia.
Opel Corsa B Gsi F-ryhmään
-
- WRC
- Viestit: 1181
- Liittynyt: 26.12.2009 00:00
Re: Opel Corsa B Gsi F-ryhmään
- mikahele
- Yleinen
- Viestit: 237
- Liittynyt: 29.04.2004 00:00
Re: Opel Corsa B Gsi F-ryhmään
KV luokitus on voimassa ja R3D luokituksessa on maininta että tämä luokitus korvaa ja peruuttaa aiemman VK luokituksen.Frog kirjoitti: Muissakin ryhmissä vanhentuneet ja poistuneet luokitukset ovat sallittuja kansallisesti ! Miksi ne eivät olis Diiselissä ?
Jos tämä sääntökirjan kansallinen lisäys kumoaa tuon tekstin, niin ei siinä sitten mitään: "Ryhmien N, A ja B varsinaiset luokitustodistukset ovat voimassa kansallisesti, vaikka kansainvälinen luokitus on päättynyt (huom. lajirajoitukset)."
Tuo kohta ei mielestäni kumoa tuota peruutusta, mutta jos näin on, haluan sen tiedon kirjallisena...
-
- WRC
- Viestit: 1181
- Liittynyt: 26.12.2009 00:00
Re: Opel Corsa B Gsi F-ryhmään
Tässä on kaipaamasi:mikahele kirjoitti:KV luokitus on voimassa ja R3D luokituksessa on maininta että tämä luokitus korvaa ja peruuttaa aiemman VK luokituksen.Frog kirjoitti: Muissakin ryhmissä vanhentuneet ja poistuneet luokitukset ovat sallittuja kansallisesti ! Miksi ne eivät olis Diiselissä ?
Jos tämä sääntökirjan kansallinen lisäys kumoaa tuon tekstin, niin ei siinä sitten mitään: "Ryhmien N, A ja B varsinaiset luokitustodistukset ovat voimassa kansallisesti, vaikka kansainvälinen luokitus on päättynyt (huom. lajirajoitukset)."
Tuo kohta ei mielestäni kumoa tuota peruutusta, mutta jos näin on, haluan sen tiedon kirjallisena...
Ryhmien N, A ja B varsinaiset luokitustodistukset
ovat voimassa kansallisesti, vaikka kansainvälinen luokitus
on päättynyt (huom. lajirajoitukset). FIA:n mestaruuskilpailuja
lukuun ottamatta voidaan
Suomessa käyttää kansallisia luokituksia.
Rallin yleisten luokkien SM:ssä ryhmien N/A-kansallisella
luokituksella voi ajaa viisi vuotta kansainvälisen
luokituksen päättymisen jälkeen.
Kun se ryhmän A luokitus on päättynyt siltä osin mitä kirjoitit, niin tuo sääntö ei erittele miksi se se on päättynyt. Onhan sinne laitettu juuri Diiselit ehkä sen takia ! FiaR3 pitää sisällään myös R3D,n KV versiona. Esim S2000 vanhemmilla autoilla voi kilpailla kansallisesti vaikka niissä uudet luokitukset kumoo vanhat (osat) ja ne eivät kelpaa kansainvälisesti. Laita s-postia niin otetaan kantaa ja annetaan vastaus.
- ohc
- Yleinen
- Viestit: 222
- Liittynyt: 08.07.2004 00:00
- Paikkakunta: Lapua
Re: Opel Corsa B Gsi F-ryhmään
Todellinen offtopic, mutta kirjoitellaa nyt kuitenkin.mikahele kirjoitti:
Oletko itse koskaan edes koittanut ajaa etuveoisella? Vai kuulutko siihen perinteiseen ryhmään joiden mielestä etuveto puskee aina mutkissa, ja se ei muutenkaan etene mihinkään? Itse olen ajanut kilpaa vuodesta 1989, ja koskaan en ole ajanut takavetoisella rallia... Jokkista ja Rallicrossia olen kyllä niiläkin ajanut, kuten myös etuvetoisilla.
Ja mielestäni tälläiselle kädettömälle kuskille tuo etuvetoinen sopii erittäin hyvin käteen. Toki tuolla reilu 300 heppaisella Gr.A nelivedolla pääsee kyllä ihan eri fiiliksiin, mutta se siitä kun puhutaan kaksivetoisista... Koita edes miltäse tuntuu. Jos ei mielytä, niin sitten voit vaikka siirtyä murtomaahiihtoon.
Itsellenikin kelpaisi sellaiset säännöt, että jostain nykyaikaisesta esimerkiksi turbo dieselistä saisi järkevasti tehtyä kilpurin edes johonkin luokkaan. Erään etuvetoisen riiselin luokitustodistusta ensikertaa lukiessani olin jo varma että tuosta tulee seuraava projekti. Siinä oli VK luokiteltu iso läjä osia mm. moottoriin muista konserni vehkeistä, mm. turboa, välijäähdytin, pakosarja, ym. Ja kaikista oli myös varaosanmerot kerrottu. Ajattelin siinä pienessä mielessäni että siitähän saa helposti tehtyä auton tämän vuoden SM:ään, muttaa kun kaikki VK luokitukset oli peruttu kun R3D luokitus astui kuvaan... Siellä sitten on pakko olla Sequ loota, luokitellut iskarit ym..
Eli jos tämäkin auto olisi mahdollista tehdä noilla alkuperäisillä R.A luokitukisilla, nii sellainen olisi ehkä jo valmistumassa.
Toivottavasi noille riisseseillekin saataisiin jonkilaiset sännöt aikaiseksi. Tuossakin tapauksessa auttaisi jos esimerkiksi laatikko ja iskarit olisivat vapaat, niin se olisi heti 20tke halvempi rakentaa. Noi R autot kun pitää olla iskareita myöden luokiteltu, ja kaikkiin ei edes ole luokiteltu jousitusta soralle....
Mutta toisaalta täällä on kylläkin vallallaan sellaine meininki, että kun tarpeeksi moni ajaa sääntöjen vastaisella autolla, niin säännöt muutetaan..... Josko omatki räpellykset menisi läpi, kun niitä on tarpeeksi monella ajossa..
Olen koittanut, mutta en ajanut kilpaa enkä tule koskaan väärästä päästä vetävillä ajamaankaan kilpaa. Ei kiinnosta sitten pätkän vertaa moiset koslat. Enkä tule mihinkään murtomaa hiihtoon siirtymään, sillä niin kauan kuin "tämän päivän" takavedoilla voi F-ryhmään osallistua niin siellä ajetaan. Ja kun tämä mahdollisuus loppuu sitten jäädään kotiin eikä harrasteta mitään, vaan makoillaan sohvalla ;).
Aika erikoista muuten että sinä suu vaahdossa vauhkoat miten takaveto on "perseestä", vaikka itse et puheidesi mukaan ole koskaan takavedolla rallia ajanut.
Nämä on mielipide kysymyksiä, ja tämä onkin vain oma mielipiteeni etuveto kippoihin f-ryhmässä ;).
- mikahele
- Yleinen
- Viestit: 237
- Liittynyt: 29.04.2004 00:00
Re: Opel Corsa B Gsi F-ryhmään
Missään kohtaa en sanallakaan ole sanonut että takavetoiset on perseestä... Olen jopa ajatellut joskus kokeilla sellaista. Sinä tosin vauhkoat suu vaahdossa miten etuveto on perseestä, vaikka et ole edes koskaan ajanut sellaisella rallia, etkä tule moisilla koslilla edes kokeilemaan koskaanohc kirjoitti:Aika erikoista muuten että sinä suu vaahdossa vauhkoat miten takaveto on "perseestä", vaikka itse et puheidesi mukaan ole koskaan takavedolla rallia ajanut.

Että semmosta..
-
- Viestit: 4
- Liittynyt: 15.01.2012 20:24
Re: Opel Corsa B Gsi F-ryhmään
Jep,jep.kivasti taas liittyy alkuperäiseen aiheeseen!
-
- A-Junnu
- Viestit: 90
- Liittynyt: 30.06.2011 22:21
Re: Opel Corsa B Gsi F-ryhmään
Jatketaan nyt offtopiccia, kun kerran aloitettiin...
Ajakoot kukin millä haluaa, mutta kyllä kaluston pitäisi kansallisella tasolla uudistua ja monipuolistua, jolloin se myös lisäisi kiinnostusta koko lajia kohtaan.
Nuo Fin R:t sun muut on ihan pelleilyä ja sekoittaa vaan koko homman, kun ei niistä kukaan mitään ymmärrä. Yksi ryhmä ja sen alle kaikki kansalliset kilpurit. Olkoon sen nimi sitten F tai mikä tahansa.
Karkeat säännöt voisi olla vaikkapa tällaiset:
-Luokkajako yli ja alle 1600 ja maksimi olisi se 3000 kuten nytkin.
-Turvavarusteet kuten nykyäänkin, eli kunnon kaaret, penkit ja vyöt.
-Kopaksi kelpaisi mikä tahansa sarjatuotanto auto. Uusi tai vanhempi.
-Autot olisi kaksivetoisia ja vetotavan voisi vapaasti muuttaa. Eli etuvedosta tehdä takaveto jne. Eli vaikka etuveto Escortista tai Focuksesta takaveto.
-Moottori olisi vapaa sillä edellytyksellä, että luokka kuitenkin määräytyisi alkuperäisen korin moottorikoon mukaan. Eli pikkuluokan koriin maksimissaan alle 1600 moottori ja isonluokan koriin yli 1600.
Lohkot, kannet, yms. vapaat ja vierasmoottori olisi sallittu. Tulipelti pitäisi olla alkuperäisellä paikallaan. Eli onnistuisi vaikkapa Starlettiin GT Corollan kone tai Escorttiin Cossun kone. Vanhan koneen uuteen koriin tai uuden koneen vanhaan koriin.
-Voimansiirto ja vaihteisto olisi vapaa tarvittavine korimuutoksineen. Eli kaikki sequentaalit, suorakytkyt, DSG:t sun muut olisi sallittu. Samoin perät ja välitykset. Ei siis tarvitsisi muuttaa mitään valmiita autoja ja vanhoihinkin saisi kaikki samat herkut.
-Jonkinlaisia painokompensaatioita voitaisiin asettaa siten, ettei se suosisi vanhoja kevyitä autoja isolla moottorilla. Eli minimipainot menisi vaikkapa moottoritilavuuksien mukaan ja tarvittaessa lisäpainot.
Uudempien autojen korit olisivat vanhoja turvallisempia ja kun niiden (koskee myös varaosia) saatavuuskin olisi huomattavasti vanhoja autoja parempi, niin kustannuksetkaan eivät karkaisi käsistä.
Tämä uudistaisi kalustoa, koska ulkomailta olisi mahdollisuus hankkia valmiita autoja, eikä niitä tarvitsisi alkaa heti muuttelemaan. Auton rakentelijoilla olisi myös ihan toisenlaiset mahdollisuudet alkaa tekemään uutta kalustoa. Myöhemminhän nämä tulisivat sitten myyntiin kuitenkin ja kaikkien saataville.
Loppupelissä kaikki hyötyisivät vapaammista säännöistä ja nykyaikaisemmasta kalustosta. Uusia autoja tulisi maailmalta, rakentajat rakentelisi uutta kalustoa kotimaassa, tarjonta ja kiinnostus lisääntyisi ja hinnatkin tätä kautta mahdollisesti laskisivat. Tai ainakin nykyaikaisen ja kohtalaisen kilpailukykyisen kaluston voisi harrastelijakin saada helpommalla. Huippuautothan maksaisivat toki paljon kuten ne nytkin maksaa.
Kaikki edellä mainittu on vain näin nopeasti ajateltua ja kirjoitettua, joten ei tarvitse alkaa heti pilkkua viilaamaan säännöistä sun muista. Vaan ennemmin ajatuksia ja mielipiteitä siitä olisiko joku tällainen uusi ja oikea suunta.
LISÄYS: Kopat uusiutuisivat siis automaattisesti, kun kaatuneen tai loppuunajetun Escortin tilalle ei enää tarvitsisi alkaa etsimään jostain ladon takaa umpiruostunutta hylsyä. Vaan tekniikan voisi siirtää sellaisenaan uudempaan ja vähätöisempään koriin.
Saisi toki etsiä sen vanhankin korin jos välttämättä haluaisi ja löytäisi
Ajakoot kukin millä haluaa, mutta kyllä kaluston pitäisi kansallisella tasolla uudistua ja monipuolistua, jolloin se myös lisäisi kiinnostusta koko lajia kohtaan.
Nuo Fin R:t sun muut on ihan pelleilyä ja sekoittaa vaan koko homman, kun ei niistä kukaan mitään ymmärrä. Yksi ryhmä ja sen alle kaikki kansalliset kilpurit. Olkoon sen nimi sitten F tai mikä tahansa.
Karkeat säännöt voisi olla vaikkapa tällaiset:
-Luokkajako yli ja alle 1600 ja maksimi olisi se 3000 kuten nytkin.
-Turvavarusteet kuten nykyäänkin, eli kunnon kaaret, penkit ja vyöt.
-Kopaksi kelpaisi mikä tahansa sarjatuotanto auto. Uusi tai vanhempi.
-Autot olisi kaksivetoisia ja vetotavan voisi vapaasti muuttaa. Eli etuvedosta tehdä takaveto jne. Eli vaikka etuveto Escortista tai Focuksesta takaveto.
-Moottori olisi vapaa sillä edellytyksellä, että luokka kuitenkin määräytyisi alkuperäisen korin moottorikoon mukaan. Eli pikkuluokan koriin maksimissaan alle 1600 moottori ja isonluokan koriin yli 1600.
Lohkot, kannet, yms. vapaat ja vierasmoottori olisi sallittu. Tulipelti pitäisi olla alkuperäisellä paikallaan. Eli onnistuisi vaikkapa Starlettiin GT Corollan kone tai Escorttiin Cossun kone. Vanhan koneen uuteen koriin tai uuden koneen vanhaan koriin.
-Voimansiirto ja vaihteisto olisi vapaa tarvittavine korimuutoksineen. Eli kaikki sequentaalit, suorakytkyt, DSG:t sun muut olisi sallittu. Samoin perät ja välitykset. Ei siis tarvitsisi muuttaa mitään valmiita autoja ja vanhoihinkin saisi kaikki samat herkut.
-Jonkinlaisia painokompensaatioita voitaisiin asettaa siten, ettei se suosisi vanhoja kevyitä autoja isolla moottorilla. Eli minimipainot menisi vaikkapa moottoritilavuuksien mukaan ja tarvittaessa lisäpainot.
Uudempien autojen korit olisivat vanhoja turvallisempia ja kun niiden (koskee myös varaosia) saatavuuskin olisi huomattavasti vanhoja autoja parempi, niin kustannuksetkaan eivät karkaisi käsistä.
Tämä uudistaisi kalustoa, koska ulkomailta olisi mahdollisuus hankkia valmiita autoja, eikä niitä tarvitsisi alkaa heti muuttelemaan. Auton rakentelijoilla olisi myös ihan toisenlaiset mahdollisuudet alkaa tekemään uutta kalustoa. Myöhemminhän nämä tulisivat sitten myyntiin kuitenkin ja kaikkien saataville.
Loppupelissä kaikki hyötyisivät vapaammista säännöistä ja nykyaikaisemmasta kalustosta. Uusia autoja tulisi maailmalta, rakentajat rakentelisi uutta kalustoa kotimaassa, tarjonta ja kiinnostus lisääntyisi ja hinnatkin tätä kautta mahdollisesti laskisivat. Tai ainakin nykyaikaisen ja kohtalaisen kilpailukykyisen kaluston voisi harrastelijakin saada helpommalla. Huippuautothan maksaisivat toki paljon kuten ne nytkin maksaa.
Kaikki edellä mainittu on vain näin nopeasti ajateltua ja kirjoitettua, joten ei tarvitse alkaa heti pilkkua viilaamaan säännöistä sun muista. Vaan ennemmin ajatuksia ja mielipiteitä siitä olisiko joku tällainen uusi ja oikea suunta.
LISÄYS: Kopat uusiutuisivat siis automaattisesti, kun kaatuneen tai loppuunajetun Escortin tilalle ei enää tarvitsisi alkaa etsimään jostain ladon takaa umpiruostunutta hylsyä. Vaan tekniikan voisi siirtää sellaisenaan uudempaan ja vähätöisempään koriin.
Saisi toki etsiä sen vanhankin korin jos välttämättä haluaisi ja löytäisi

- nymo
- Viestit: 4
- Liittynyt: 01.08.2007 00:00
Re: Opel Corsa B Gsi F-ryhmään
Ehdottomasti näin.Takaveto-ooppeliin XE:t,Escoihin Zetec/Duratecit tai ristiin.Tai mikä vaan 16 V.Enemmän tehoja niille jotka pystys satsaan, kyllä kansa tykkää liipeistä.Jos vaikka XE pikkupiristys 180hv x-euroa paljonko cih vastaava? Halvempaa peruspekalle ja rahamies vois ottaa 250hv.Mun puolesta kukin ajakoon etu vai taka.Tai halvalla vai kalliilla.Kunhan metsä raikaa.Kaukana ollaan taas otsikosta 

-
- B-junnu
- Viestit: 25
- Liittynyt: 12.04.2011 21:57
Re: Opel Corsa B Gsi F-ryhmään
tossa 90-luvulla tuotiin juuri a-ryhmän Corsaa ainakin parinkin kuskin toimesta sm-sarjassa todella kovaa eikä kyllä menty keula edellä..
- pena1212
- Yleinen
- Viestit: 225
- Liittynyt: 13.01.2007 00:00
Re: Opel Corsa B Gsi F-ryhmään
tää ei nyt liity tuohon corsa juttuun,mutta F säännöt,kannattaisko jälleen kerran ,kurkata noita eestin sääntöjä.rupeis olemaan mahdollisuuksia,mutta eihän se piruvie käy,ne säännöt keksitty eestissä,ei ei,jos olis ite keksitty,kyllä sit :(
- markomartini
- KV
- Viestit: 803
- Liittynyt: 29.03.2004 00:00
- Viesti:
Re: Opel Corsa B Gsi F-ryhmään
Näin se menee jos omassa tekniikka tai lajiryhmässä ei jotain oivalleta niin sitä ei voi käyttää.
Ja muutosehdotukset kaikessa on häiriköintiä.
Ja muutosehdotukset kaikessa on häiriköintiä.

-
- KV
- Viestit: 360
- Liittynyt: 10.06.2004 00:00
Re: Opel Corsa B Gsi F-ryhmään
täytyy kyllä henkisesti takaveto-miehenä itsekin olla sitä mieltä että kyllä loput ehyet mk1&2 escot,starletit ja gt corollat vois jo säästää jälkipolville eli museo/historicci fiilistelyyn. EI siksi että olisivat huonoja vaan siksi että niitä säilyisi edes jokunen priima yksilö niin kisa kuin siviili kalustonakin.
keppivetosia ei vaan taida jäähä enää kuin volvo,bmw ja mersu. volvoista ei liene vielä pulaa,e36 bemuja on joka paikassa vielä ja mersuahan on myös w202 c:läistä.
ja offiahan se oli tietysti tämäkin..
keppivetosia ei vaan taida jäähä enää kuin volvo,bmw ja mersu. volvoista ei liene vielä pulaa,e36 bemuja on joka paikassa vielä ja mersuahan on myös w202 c:läistä.
ja offiahan se oli tietysti tämäkin..
kirraa,kirraa..... OSU!!!
-
- B-junnu
- Viestit: 30
- Liittynyt: 10.12.2012 18:02
Re: Opel Corsa B Gsi F-ryhmään
Tutkin tuossa useampaakin luokiteltua autoa ja kaikista löytyi jotain minkä takia auto ei ihan minulle tai välttämättä f-ryhmäänkään ole hyvä. Esimerkiksi Skoda Octavia olisi luokiteltu, mutta eihän nuista vag:n 2000-luvun autoista saa tehoa oikein kun turbolla. Milläs menestyksellä tuollaisella etuvetoisella Octavia kir carilla vaikka vuonna 1998 ajettiin?
Miksei Lada Samara 1500 ole kovin suosittu auto? Ilmeisesti autosta saisi ainakin 150 heppaa, joka ainakin Astrassa riittää jotenkin. Ladan ohjaus taitanee olla se huono puoli vai onko joku muu ongelma? Muita osia ainakin saa halvalla niin mihis hintaa Samarasta saisi 150 heppaa ja millä osilla?
Miksei Lada Samara 1500 ole kovin suosittu auto? Ilmeisesti autosta saisi ainakin 150 heppaa, joka ainakin Astrassa riittää jotenkin. Ladan ohjaus taitanee olla se huono puoli vai onko joku muu ongelma? Muita osia ainakin saa halvalla niin mihis hintaa Samarasta saisi 150 heppaa ja millä osilla?
-
- A-Junnu
- Viestit: 73
- Liittynyt: 01.03.2011 02:55
Re: Opel Corsa B Gsi F-ryhmään
pahasti OT, mutta eikös tämmösestäkin saa tehdä takavedon? http://www.nettiauto.com/volkswagen/golf/5330008 vaikka tämmösellä luokkarilla
N,A-5337 19 Golf Syncro (1781 cc) (1030kg) 96f
Mitäs säännöt sanoo siitä miten päin se kone pitää konttorissa olla? en tosin tiedä edes miten päin se tossa on, mutta laittas sen sinne pitkittäin ja laatikonhan saapi laittaa mistä vaan ja vaikka hiasen taka-akselilla.
Tämmönen vaan mahdollisuutena tuli mieleen. kait tommosen virityksen voi tehdä noilla luokkareilla vaikka ihan etuvedon koriinkin?
Tietystihän sen ymmärrän, jos ei kukaan uskalla!
Vois vaikka olla vinkeekin peli vedellä.
N,A-5337 19 Golf Syncro (1781 cc) (1030kg) 96f
Mitäs säännöt sanoo siitä miten päin se kone pitää konttorissa olla? en tosin tiedä edes miten päin se tossa on, mutta laittas sen sinne pitkittäin ja laatikonhan saapi laittaa mistä vaan ja vaikka hiasen taka-akselilla.
Tämmönen vaan mahdollisuutena tuli mieleen. kait tommosen virityksen voi tehdä noilla luokkareilla vaikka ihan etuvedon koriinkin?
Tietystihän sen ymmärrän, jos ei kukaan uskalla!


Vois vaikka olla vinkeekin peli vedellä.
-
- B-junnu
- Viestit: 46
- Liittynyt: 13.01.2008 00:00
Re: Opel Corsa B Gsi F-ryhmään
Kuinka suuritöinen on kori tehdä B-Corsaan ? Pyöriikö 16" valssi vai vaatiiko isot pyöränkotelot? vahvistuksien laita?? jos joltain löytyy jotain tietoa tai kuvia aiheen autosta rakennusajalta, niin mieluusti jakoon!