tja kirjoitti:Vinkkinä! Osta rengaspainemittarit huoltoon sekä mukaan rallariin. Etuvedon rengaspaineen käyttäytyminen on aika paljon eri maailma kun takavedossa. Oikeet paineet säästää paljon renkaita.
Riippuu mikä auto eli voimaa/paino vaikuttaa merkittävästi, samoin pyöränkulmat.
Jos haluut pärjätä niin aina lumirengas joka kulmaan ja parasta mahdollista kunnoltaan.
Uskallan väittää että olet kuinka aloittelia tahansa nii 50€ maksavalla renkaalla ajat vähintään 0,5 sekkaa kilsa hitaammin kuin oikeesti hyvillä renkailla. Tai sitten saat niitä TOSI edukkaasti.
Etuvetoinen on hieman hankala ajaa huonoilla renkailla.
Kiitos muuten että olet valinnut harrastukseksi rallin! Uusia tulokkaita on nykyään valitettavan vähän.
Jos päädyt Micheliiniin niin paineeksi tuskin uskallat laittaa niin pientä että se aiheuttaisi mitään ongelmia. Misukassa runko on todella jäykkä ja et kovin helpolla laita niin pientä painetta että runko antais perix.
Rengaspaineista saat monen sorttista ohjetta , mutta siihen vaikuttaa niin moni asia ettei siitä voi ihan suoraan antaa yhtä ja oikeeta vastausta joka tilanteeseen.
Paineisiin pari muistisääntöö.
Mittaa aina juuri ennen pätkää. Ihan sama mitä mittari huoltoparkissa on näyttynyt silti ne mitataan ennen pätkää. Siirtymiä on monen mittasia ja paine muuttuu jo niissäkin kelistä riippuen.
Ajettavan pätkän pituus vaikuttaa oleellisesti perus paineen määrään siis siihen millä kannattaa ek:lle lähteä.
Jarrun käyttö ja ajotyyli myös vaikuttaa.
No hirveen selityksen jälkeen jotain lukuja.
Ennen ek lähtöä itselläni 1.6-1.85
Renkailla joilla ei ole ajettu yhtään erikoiskoetta eli "kylmät"
Sit kun pyörät on ajettu ja lämpimät esim pari pätkää peräkkäin niin at:lle koittaisin mennä 1,8-1,95 paineilla.
Rajoina ei alle 1,5 eikä koskaan yli 2,0 lähtöpaineita.
Ohjeet siis oman kokemuksen mukaan ja etuvetoon 1000kg/235h
Renkulat Michelin.
Pirelliä en kerinnyt opettelemaan, mutta ei varmaan oo huono sekään.
Semppiä!
Timo J
Nosta Jarkko kypärää Timolle vastauksesta !
Harvoin tulee näin hyviä ohjeita ja vieläpä kokemuksesta.
Lisäänpä vielä omiani..
Kesäpyörissä ainakin kannattaa miettiä käytetyn laatupyörän ja uuden "halpiksen" eroa kun aloittelee.
Usein käytetty laatupyörä toimii paljon paremmin... ja vieläpä kestää.
Käytetyissä talvipyörissä voi sitten olla enemmän eroja saman valmistajankin tuotteessa mm seuraavista syistä:
Onko käytetty talvipyörä ollut etu- taka- tai nelivetoisen auton alla ja mikä on ollut pyörimissuunta jne..?
Nastat poistuu takuulla nopeasti jos teet väärän valinnan.
Löysin (nöyrin) rantein, ja kysymällä rohkeasti asioista saat hyvät lähdöt lajiin.
T: Jari