Mikä on paras 16 tuumanen piikkipyörä etuvetokilpuriin?

Ralli- ja sprint autojen alustaan ja koriin yms. liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
JTH Racing Team
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 72
Liittynyt: 15.09.2011 09:13

Mikä on paras 16 tuumanen piikkipyörä etuvetokilpuriin?

Viesti Kirjoittaja JTH Racing Team » 20.01.2013 23:28

Eli mikäs sopisi parhaiten etuvetokilpurii. Auto mallia pikku-n. 16-tuumaset saisi olla ja ovat tähän asti olleet, koska paras ajaa.

Mutta Pirelliä vai BF:fää? Missä menee vanhan renkaan raja, eli kuinka monta vuotta vanha rengas vielä toimii kumin puolesta? Saako esim. 50€/käytetty rengas vielä laatua? Mitä käytetyistä kannattaisi maksaa?

Piikeissä on lumirengasta ja jääpyörää niin pikku-n:näläiseen kaiketi lumirengasta? Entäpä kun olen kuullut, että traktorikuvio toimii hyvin takapyörissä mutta on liian raskas etupyöriin? 6 vannetta piikkipyöriin löytyy, joten kait 6 pyörää yhteen ralliin riittää?

Mitään hyviä vinkkejä ekaan kisaan? :?:

t. B-junnu lähössä ekaan ralliin :mrgreen:

Avatar
eko
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 90
Liittynyt: 02.12.2004 00:00

Re: Mikä on paras 16 tuumanen piikkipyörä etuvetokilpuriin?

Viesti Kirjoittaja eko » 21.01.2013 10:57

Lumikuvioinen joka nurkkaan. Etupyöränä lumikuvioinen on epätarkemman tuntuinen mutta vetopidossa parempi, lumikuvioinen kestää myös tarpeeksi etuvetoisessa. Takapäähän myös lumikuvio; jos takapään pudotat spoorista ulos jääpyörällä ei se rengas enää pidä. 6 pyörää riittää; takapää ei juuri edes kulu; etupää jonkun verran kunhan tie on jonkinmoisessa jäässä / lumessa. Rengaspaineet sitten valmistajan mukaan.

JTH Racing Team
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 72
Liittynyt: 15.09.2011 09:13

Re: Mikä on paras 16 tuumanen piikkipyörä etuvetokilpuriin?

Viesti Kirjoittaja JTH Racing Team » 21.01.2013 15:54

Kiitos hyvästä vastauksesta.

Avatar
LRT
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 125
Liittynyt: 25.09.2006 00:00

Re: Mikä on paras 16 tuumanen piikkipyörä etuvetokilpuriin?

Viesti Kirjoittaja LRT » 21.01.2013 16:05

mäntsälässä ei kovalla jäällä pirelli tuntunu toimivan takavetosessa. "mun mielipide" ja jos 50 kympillä saa renkaita tuskin ne kestää 3 pätkää putkeen, tai sit saa halvalla hyvät. :roll:

Avatar
corsagsi
B-junnu
B-junnu
Viestit: 43
Liittynyt: 19.12.2005 00:00
Paikkakunta: haukipudas

Re: Mikä on paras 16 tuumanen piikkipyörä etuvetokilpuriin?

Viesti Kirjoittaja corsagsi » 22.01.2013 15:13

lumipyörän kannalla ehdottomasti!!!!!! :)

Avatar
tja
B-junnu
B-junnu
Viestit: 34
Liittynyt: 18.05.2004 00:00
Paikkakunta: Riihimäki

Re: Mikä on paras 16 tuumanen piikkipyörä etuvetokilpuriin?

Viesti Kirjoittaja tja » 22.01.2013 21:26

Vinkkinä! Osta rengaspainemittarit huoltoon sekä mukaan rallariin. Etuvedon rengaspaineen käyttäytyminen on aika paljon eri maailma kun takavedossa. Oikeet paineet säästää paljon renkaita.
Riippuu mikä auto eli voimaa/paino vaikuttaa merkittävästi, samoin pyöränkulmat.

Jos haluut pärjätä niin aina lumirengas joka kulmaan ja parasta mahdollista kunnoltaan.

Uskallan väittää että olet kuinka aloittelia tahansa nii 50€ maksavalla renkaalla ajat vähintään 0,5 sekkaa kilsa hitaammin kuin oikeesti hyvillä renkailla. Tai sitten saat niitä TOSI edukkaasti.
Etuvetoinen on hieman hankala ajaa huonoilla renkailla.
Kiitos muuten että olet valinnut harrastukseksi rallin! Uusia tulokkaita on nykyään valitettavan vähän.

Jos päädyt Micheliiniin niin paineeksi tuskin uskallat laittaa niin pientä että se aiheuttaisi mitään ongelmia. Misukassa runko on todella jäykkä ja et kovin helpolla laita niin pientä painetta että runko antais perix.

Rengaspaineista saat monen sorttista ohjetta , mutta siihen vaikuttaa niin moni asia ettei siitä voi ihan suoraan antaa yhtä ja oikeeta vastausta joka tilanteeseen.

Paineisiin pari muistisääntöö.
Mittaa aina juuri ennen pätkää. Ihan sama mitä mittari huoltoparkissa on näyttynyt silti ne mitataan ennen pätkää. Siirtymiä on monen mittasia ja paine muuttuu jo niissäkin kelistä riippuen.

Ajettavan pätkän pituus vaikuttaa oleellisesti perus paineen määrään siis siihen millä kannattaa ek:lle lähteä.
Jarrun käyttö ja ajotyyli myös vaikuttaa.

No hirveen selityksen jälkeen jotain lukuja.
Ennen ek lähtöä itselläni 1.6-1.85
Renkailla joilla ei ole ajettu yhtään erikoiskoetta eli "kylmät"

Sit kun pyörät on ajettu ja lämpimät esim pari pätkää peräkkäin niin at:lle koittaisin mennä 1,8-1,95 paineilla.

Rajoina ei alle 1,5 eikä koskaan yli 2,0 lähtöpaineita.

Ohjeet siis oman kokemuksen mukaan ja etuvetoon 1000kg/235h
Renkulat Michelin.
Pirelliä en kerinnyt opettelemaan, mutta ei varmaan oo huono sekään.

Semppiä!

Timo J

Avatar
JJ-65
B-junnu
B-junnu
Viestit: 47
Liittynyt: 26.04.2007 00:00

Re: Mikä on paras 16 tuumanen piikkipyörä etuvetokilpuriin?

Viesti Kirjoittaja JJ-65 » 22.01.2013 23:01

tja kirjoitti:Vinkkinä! Osta rengaspainemittarit huoltoon sekä mukaan rallariin. Etuvedon rengaspaineen käyttäytyminen on aika paljon eri maailma kun takavedossa. Oikeet paineet säästää paljon renkaita.
Riippuu mikä auto eli voimaa/paino vaikuttaa merkittävästi, samoin pyöränkulmat.

Jos haluut pärjätä niin aina lumirengas joka kulmaan ja parasta mahdollista kunnoltaan.

Uskallan väittää että olet kuinka aloittelia tahansa nii 50€ maksavalla renkaalla ajat vähintään 0,5 sekkaa kilsa hitaammin kuin oikeesti hyvillä renkailla. Tai sitten saat niitä TOSI edukkaasti.
Etuvetoinen on hieman hankala ajaa huonoilla renkailla.
Kiitos muuten että olet valinnut harrastukseksi rallin! Uusia tulokkaita on nykyään valitettavan vähän.

Jos päädyt Micheliiniin niin paineeksi tuskin uskallat laittaa niin pientä että se aiheuttaisi mitään ongelmia. Misukassa runko on todella jäykkä ja et kovin helpolla laita niin pientä painetta että runko antais perix.

Rengaspaineista saat monen sorttista ohjetta , mutta siihen vaikuttaa niin moni asia ettei siitä voi ihan suoraan antaa yhtä ja oikeeta vastausta joka tilanteeseen.

Paineisiin pari muistisääntöö.
Mittaa aina juuri ennen pätkää. Ihan sama mitä mittari huoltoparkissa on näyttynyt silti ne mitataan ennen pätkää. Siirtymiä on monen mittasia ja paine muuttuu jo niissäkin kelistä riippuen.

Ajettavan pätkän pituus vaikuttaa oleellisesti perus paineen määrään siis siihen millä kannattaa ek:lle lähteä.
Jarrun käyttö ja ajotyyli myös vaikuttaa.

No hirveen selityksen jälkeen jotain lukuja.
Ennen ek lähtöä itselläni 1.6-1.85
Renkailla joilla ei ole ajettu yhtään erikoiskoetta eli "kylmät"

Sit kun pyörät on ajettu ja lämpimät esim pari pätkää peräkkäin niin at:lle koittaisin mennä 1,8-1,95 paineilla.

Rajoina ei alle 1,5 eikä koskaan yli 2,0 lähtöpaineita.

Ohjeet siis oman kokemuksen mukaan ja etuvetoon 1000kg/235h
Renkulat Michelin.
Pirelliä en kerinnyt opettelemaan, mutta ei varmaan oo huono sekään.

Semppiä!

Timo J
Nosta Jarkko kypärää Timolle vastauksesta !

Harvoin tulee näin hyviä ohjeita ja vieläpä kokemuksesta.

Lisäänpä vielä omiani..

Kesäpyörissä ainakin kannattaa miettiä käytetyn laatupyörän ja uuden "halpiksen" eroa kun aloittelee.
Usein käytetty laatupyörä toimii paljon paremmin... ja vieläpä kestää.

Käytetyissä talvipyörissä voi sitten olla enemmän eroja saman valmistajankin tuotteessa mm seuraavista syistä:

Onko käytetty talvipyörä ollut etu- taka- tai nelivetoisen auton alla ja mikä on ollut pyörimissuunta jne..?

Nastat poistuu takuulla nopeasti jos teet väärän valinnan.

Löysin (nöyrin) rantein, ja kysymällä rohkeasti asioista saat hyvät lähdöt lajiin.

T: Jari

Avatar
Rookie
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 112
Liittynyt: 16.05.2004 00:00

Re: Mikä on paras 16 tuumanen piikkipyörä etuvetokilpuriin?

Viesti Kirjoittaja Rookie » 22.01.2013 23:15

Tosiaan Timolta loistavat vinkit alkuun pääsemiseksi!

Oma kysymysmerkkini aiheeseen: Keskustelin tässä jokin aika sitten henkilön kanssa joka ainakin Michelinin pyörät tuntee kun omat taskunsa tai ainakin pitäisi :P Ja tämäkin keskustelu koski etuvetoista autoa.
Siinä keskustelussa kävi ilmi, että niin sanottu jääpyörä (kuvio) kestää paremmin jos tie on mennyt jo soralle ja on syvät spoorit, näinhän usein B junnuilla on, että ajetaan soraa vasten jolloin kestävyys olisi parempi jääpyörällä kuin lumipyörällä. Onko jollain tähän kokemusta / konkretiaa?
Tosiaan lumipyörä varmasti pitää paremmin kun ajautuu urasta pois, mutta eikö nopein tapa edetä olisi koittaa pysyä siinä uralla.

Avatar
lindaw
B-junnu
B-junnu
Viestit: 44
Liittynyt: 19.09.2005 00:00
Paikkakunta: tammisaari
Viesti:

Re: Mikä on paras 16 tuumanen piikkipyörä etuvetokilpuriin?

Viesti Kirjoittaja lindaw » 23.01.2013 08:55

Me ajetaan lumipyörällä ympäri auton. Meillä irtoo nastat nopeammin jääpyörästä kuin lumirenkaasta. Kokeiltu kahdessa eri etuvetoautossa toinen 200hv ja toinen 240hv molemmissa sama juttu.

Avatar
ariwalk
KV
KV
Viestit: 587
Liittynyt: 17.05.2004 00:00

Re: Mikä on paras 16 tuumanen piikkipyörä etuvetokilpuriin?

Viesti Kirjoittaja ariwalk » 23.01.2013 11:47

no mäntsälässä ajettii jääpyörällä molemmat stiltit ja piikit kesti hyvi. epäilen kyllä samaa miselinin lumipyörältä. suurin osa oli soralla nmro 153. Jarrupaikat vaihtelee hitosti tossa jääpyörässä, riippuu iha mitä sattuu alla olemaa, muuten iha ok rengas. lumipyörä on todellakin nopeempi mutta kestävyys on huono.

käytettyjä ku ostat ni älä osta yli 2vuotta vanhoja vaikka ois hyvännäköset, ainaki bfgoodrichistä hävii nastat jo parilla pätkällä. ja niissä käytyissäkin kannattaa olla tarkkana paljo sen nastan ulkoneva on koska jos se on hyvin pitkällä se nasta ni aina nopeemmi se hajoo.

Avatar
vturunen
Yleinen
Yleinen
Viestit: 191
Liittynyt: 23.08.2005 00:00

Re: Mikä on paras 16 tuumanen piikkipyörä etuvetokilpuriin?

Viesti Kirjoittaja vturunen » 24.01.2013 17:21

Kiitos Timo J:lle että kerroit ihan tarpeeksi selvästi rengaspaineista!
Niistä kun on juteltu,on saatu monenlaista tietoa ja ohjetta.
Ja aika pieleen meni meillä niillä ohjeilla,joita saatiin,onneksi tajuttiin vasta tarpeeksi myöhään..mennyt rengasta, rahaa..ja aikaa.
No oma vika,mitäs uskottiin...

Vastaa Viestiin