Escort mk2 turvakaaret

Ralli- ja sprint autojen alustaan ja koriin yms. liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
wroom
Viestit: 5
Liittynyt: 19.01.2011 00:00

Escort mk2 turvakaaret

Viesti Kirjoittaja wroom » 28.01.2013 09:49

Mikä riittää mk2 escortin ovidiagonaali putken paksuudeksi, jotta täyttää f-ryhmän säännöt?

Tuli hommattua escortti ja siinä on kaarien paksuudet seuraavasti:

Etupääkaari: 42
Takapääkaari, takadiagonaali ja etupääkaaren ja takapääkaaren yhdistävät putket: 38
Ovidiagonaalit (1 kpl molemmin puolin): 33

Avatar
jounimaa
B-junnu
B-junnu
Viestit: 28
Liittynyt: 16.12.2004 00:00

Re: Escort mk2 turvakaaret

Viesti Kirjoittaja jounimaa » 28.01.2013 10:01

Lukaseppa sääntökirjaa. Löytyy AKK sivuilta.

Avatar
v2000
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 113
Liittynyt: 18.01.2007 00:00

Re: Escort mk2 turvakaaret

Viesti Kirjoittaja v2000 » 28.01.2013 11:25

Kannatta myös tarkistaa putket onko saumatonta putkee kun noi mitat on vähän erikoisia...(42 ja 33)

Avatar
wroom
Viestit: 5
Liittynyt: 19.01.2011 00:00

Re: Escort mk2 turvakaaret

Viesti Kirjoittaja wroom » 28.01.2013 12:22

jounimaa kirjoitti:Lukaseppa sääntökirjaa. Löytyy AKK sivuilta.
Lukastu on mutta siihen diagonaaliin liittyen jäi vähän epäselväksi. Liekkö jollain suoraa vastausta??

Avatar
Mopoilija
WRC
WRC
Viestit: 3125
Liittynyt: 25.07.2004 00:00
Viesti:

Re: Escort mk2 turvakaaret

Viesti Kirjoittaja Mopoilija » 28.01.2013 13:01

wroom kirjoitti:
jounimaa kirjoitti:Lukaseppa sääntökirjaa. Löytyy AKK sivuilta.
Lukastu on mutta siihen diagonaaliin liittyen jäi vähän epäselväksi. Liekkö jollain suoraa vastausta??
"45 x 2.5 (1.75” x 0.095”) tai 50 x 2.0 (2.0” x 0.083”)
Pääkaari ja sivukaaret
38 x 2.5 (1.5” x 0.095”) tai 40 x 2.0 (1.6” x 0.083”)
Puolisivukaaret ja kehikkorakenteen muut osat (ellei aiemmissa kohdissa ole toisin määritelty)"

Huomioithan sen, että kaarien määrän minimivaatimukset menee sitten kilpurin katsastuskortin päiväyksen mukaan.
http://www.tumpelorallysport.com/
http://www.arosolutions.com
------------------------
"Must drive carefully, there´s some corner here and there..." - Gigi Galli

Avatar
casagrande
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 109
Liittynyt: 01.12.2004 00:00
Paikkakunta: Espoo

Re: Escort mk2 turvakaaret

Viesti Kirjoittaja casagrande » 28.01.2013 15:41

Luen sääntökirjaa siten että:
8.3.2.3 Suojakehikon minimivaatimukset:
Suojakehikon minimivaatikset on määritelty seuraavasti:
Auton luokitus: Kakkosohjaajan kanssa Ilman kakkosohjaajaa
01/01/2002...31/12/2004 Kuva 253-35A Kuva 253-36A tai symmetrisesti
01/01/2005...31/12/2005 Kuva 253-35B Kuva 253-36B tai symmetrisesti
01/01/2006 eteenpäin Kuva 253-35C Kuva 253-36C tai symmetrisesti

Eli nuo luokituspäivät määräävät minimivaatimukset - ei katsastuskortin myöntämispäivämäärä. Vai jäikö minulta jotain huomaamatta?

laksak1
Viestit: 15
Liittynyt: 09.11.2012 12:34

Re: Escort mk2 turvakaaret

Viesti Kirjoittaja laksak1 » 28.01.2013 16:48

Jäi huomaamatta.

Avatar
MJT
WRC
WRC
Viestit: 1046
Liittynyt: 21.05.2004 00:00

Re: Escort mk2 turvakaaret

Viesti Kirjoittaja MJT » 28.01.2013 17:12

wroom kirjoitti:Mikä riittää mk2 escortin ovidiagonaali putken paksuudeksi, jotta täyttää f-ryhmän säännöt?

Tuli hommattua escortti ja siinä on kaarien paksuudet seuraavasti:

Etupääkaari: 42
Takapääkaari, takadiagonaali ja etupääkaaren ja takapääkaaren yhdistävät putket: 38
Ovidiagonaalit (1 kpl molemmin puolin): 33

Hieman outoja mittoja. Lieneekö auto Historic luokan kilpuri?. Sinne paksuudet saattavat riittää.

Avatar
Mopoilija
WRC
WRC
Viestit: 3125
Liittynyt: 25.07.2004 00:00
Viesti:

Re: Escort mk2 turvakaaret

Viesti Kirjoittaja Mopoilija » 28.01.2013 18:17

casagrande kirjoitti:Eli nuo luokituspäivät määräävät minimivaatimukset - ei katsastuskortin myöntämispäivämäärä. Vai jäikö minulta jotain huomaamatta?
Kansalliset lisäykset:
"Kohta 8.3.2.1.3 (kattovahvistukset) koskee myös
autoja, joissa ei ole luokiteltua turvakehikkoa ja joiden
katsastuskortti on myönnetty 1.1.2007 tai myöhemmin.
Kohdan 8.3.2.1.5 mukaiset vahvistukset ovat pakollisia
autoissa, joiden katsastuskortti on hankittu 1.1.2010
jälkeen."
Jälkimmäinen koskee liitosten vahvistamisia.
http://www.tumpelorallysport.com/
http://www.arosolutions.com
------------------------
"Must drive carefully, there´s some corner here and there..." - Gigi Galli

Avatar
casagrande
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 109
Liittynyt: 01.12.2004 00:00
Paikkakunta: Espoo

Re: Escort mk2 turvakaaret

Viesti Kirjoittaja casagrande » 28.01.2013 22:24

Kiitokset Mopoilijalle ystävällisestä oikaisusta virheelliseen tulkintaani.

Avatar
wroom
Viestit: 5
Liittynyt: 19.01.2011 00:00

Re: Escort mk2 turvakaaret

Viesti Kirjoittaja wroom » 29.01.2013 19:09

Mopoilija kirjoitti:
wroom kirjoitti:
jounimaa kirjoitti:Lukaseppa sääntökirjaa. Löytyy AKK sivuilta.
Lukastu on mutta siihen diagonaaliin liittyen jäi vähän epäselväksi. Liekkö jollain suoraa vastausta??
"45 x 2.5 (1.75” x 0.095”) tai 50 x 2.0 (2.0” x 0.083”)
Pääkaari ja sivukaaret
38 x 2.5 (1.5” x 0.095”) tai 40 x 2.0 (1.6” x 0.083”)
Puolisivukaaret ja kehikkorakenteen muut osat (ellei aiemmissa kohdissa ole toisin määritelty)"

Huomioithan sen, että kaarien määrän minimivaatimukset menee sitten kilpurin katsastuskortin päiväyksen mukaan.
Eipä ole kilpurissa katsastuskorttiakaan, eli mistä tässä nyt pitäisi lähteä liikenteeseen?

Kaaret ovat sääntökirjan kuvan 253-4 kaltaiset lisättynä 253-8 oviputkella (joka ainakin menee uusiksi), kattoristikkoa ei ole.

Siihen kun joutuu hankkimaan uuden katsastuskortin, niin pitääkö siinä tapauksessa kaariin lisätä myös kattoristikko?

Avatar
markomartini
KV
KV
Viestit: 803
Liittynyt: 29.03.2004 00:00
Viesti:

Re: Escort mk2 turvakaaret

Viesti Kirjoittaja markomartini » 29.01.2013 19:27

Runkonumeron perusteella akk:sta saa ostaa uuden vanhoilla tiedoilla jos edellinen kortti hävinnyt silloin mikään ei ole muuttunut kortin päiväyksen osalta.

Avatar
Mopoilija
WRC
WRC
Viestit: 3125
Liittynyt: 25.07.2004 00:00
Viesti:

Re: Escort mk2 turvakaaret

Viesti Kirjoittaja Mopoilija » 29.01.2013 19:45

wroom kirjoitti:
Mopoilija kirjoitti:
wroom kirjoitti: Lukastu on mutta siihen diagonaaliin liittyen jäi vähän epäselväksi. Liekkö jollain suoraa vastausta??
"45 x 2.5 (1.75” x 0.095”) tai 50 x 2.0 (2.0” x 0.083”)
Pääkaari ja sivukaaret
38 x 2.5 (1.5” x 0.095”) tai 40 x 2.0 (1.6” x 0.083”)
Puolisivukaaret ja kehikkorakenteen muut osat (ellei aiemmissa kohdissa ole toisin määritelty)"

Huomioithan sen, että kaarien määrän minimivaatimukset menee sitten kilpurin katsastuskortin päiväyksen mukaan.
Eipä ole kilpurissa katsastuskorttiakaan, eli mistä tässä nyt pitäisi lähteä liikenteeseen?

Kaaret ovat sääntökirjan kuvan 253-4 kaltaiset lisättynä 253-8 oviputkella (joka ainakin menee uusiksi), kattoristikkoa ei ole.

Siihen kun joutuu hankkimaan uuden katsastuskortin, niin pitääkö siinä tapauksessa kaariin lisätä myös kattoristikko?
Jos kokonaan uuden joudut hankkimaan niin kyllä pitää olla kattoputkikin, joko ristikko tai v-mallin putki. Ja myös nuo vahvistukset pitää olla.

Mutta ihan aluksi kannattaisi selvittää vähän tarkemmin noita kaaria, nimittäin jos mittasi pitävät paikkansa joudut liki jokaisen putken vaihtamaan... Koska vaikka saisit vanhan katsastuskortin ei se sinua F-ryhmässä vapauta noista kaarien minimipaksuuksista.
http://www.tumpelorallysport.com/
http://www.arosolutions.com
------------------------
"Must drive carefully, there´s some corner here and there..." - Gigi Galli

Avatar
Arcos
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 80
Liittynyt: 25.07.2005 00:00

Re: Escort mk2 turvakaaret

Viesti Kirjoittaja Arcos » 29.01.2013 21:36

Mitään ihmeellistä rakennelmaa ei kannata alkaa perkaamaan, koko paska rälläkällä kasaan ja sisusta uusiksi. Huomioitava säännöt, kisakatsastukset ja erityisesti miehistön turvallisuus.
Esim Hewiset ja Luuppala tekee nykyaikaiset kehikkoputket jotka tulee pääkaari ja sivupääkaaret 45mm. Muu rakenne 38mm.
Oviputket tulee tehdä kahtena eli ylempi järkevälle korkeudelle jotta pääsee hyttiin ja alempi helmaan loveamalla poikittainen lattiapalkki.
Nykyään saa hisseenkin hitsata kehikon koriin kiinni.
Oviaukon vinotuki on "pakko" laittaa, yksi hyödyllisimmistä palikoista. Nykyaikainen 45mm pää ja sivupääkaari on aivan eriluokkaa vääntöjäykkyydeltään kuin vanhat 38mm pulttikaaret jotka tuli alas jo kevyissä kaadoissa, nähty on.
Yksi oleellinen asia vanhaa ryskyä elvytettäessä on että lattia varmasti ehjä johon putket istutetaan.
Neliöpellistä tehdyt ratsupaikka rytäykset tulee leikata heti pois ja laittaa vielä nykyään lähes ilmaiset alkuperäisenmalliset original pokatut korjauspalat jotka hitsaa huolella kiinni.
Siinä jotain tippejä ja poraa sen tarkistusreiän.

Avatar
BLUEORANGE
KV
KV
Viestit: 362
Liittynyt: 20.10.2010 00:00

Re: Escort mk2 turvakaaret

Viesti Kirjoittaja BLUEORANGE » 29.01.2013 21:46

Voihan vitalis.Tuli näköjään mullekkin hitsaamista ja leikkaamista.Olipa hyvä että tämmönen aihe nostettiin esille.Mulla bimmerissä kaarien tekohetkellä säännönmukaiset kaaret mutta oon rakennellu kuin iisakin kirkkoo ja hain kats.kortin viime vuoden lopulla ja nyt meinasin mennä ekalle leimalle.

Eihän ne nyt kelpaa vaan ristikoiden vahvistukset on tehtävä.

Vastaa Viestiin