Kiinnostaako ajaa

Kaikki muu keskustelu mikä ei kuulu muille foorumiosastoillemme! Esim. linkkivinkit, ilmoitukset vioista, kehitysehdotukset yms keskustelu. Sana on vapaa!
j67
KV
KV
Viestit: 721
Liittynyt: 19.09.2011 18:56

Re: Kiinnostaako ajaa

Viesti Kirjoittaja j67 » 03.02.2013 14:03

Harrasterallilla tuntuu olevan mieletön tarve kommentoida, tai ainakin oletan että kyseessä on kyseinen yhdistys. PJ, varapj, muutama vannoutunut kannattaja.
Joten kommentoikaa.
Kertokaa Salon kaupungin ympäristö viranomaisen taksa ympäristö päätöksestä?
Taksa traktori+linko? Taksa joka on verollinen, ei siis pimeitä lehmäkauppoja. Montako tuntia tarvitaan alueiden aurauksiin?
Yleisötilaisuuden ilmoitus hinta+ tarvittavien järkkärien määrä ja näiden hinta?
Alue vuokrat ja ajettaviksi tarkoitetut alueetkin näyttää olevan tiedossa.
Vastuuvakutus?
Montako päivää ennen kyseiset luvat jätettävä?

Sitten kun olette näihin vastanneet niin keskustellaan sen jälkeen siitä ammattitaidosta ja muutamista asioista jotka kiinnostaa.
Esimerkiksi voidaan vaikka keskustella siitä miten on tultu tilanteeseen ettei harrasterallin kilpailuihin saa tarrakilpiä.
Tilanne ei kuitenkaan ollut tämä viellä vuosi takaperin. Joten minkälaista ammattitaitoa vaatii saada tilanne tähän malliiin.

Avatar
markomartini
KV
KV
Viestit: 803
Liittynyt: 29.03.2004 00:00
Viesti:

Re: Kiinnostaako ajaa

Viesti Kirjoittaja markomartini » 03.02.2013 15:08

Mielenvikast läpändeeriä salost vai turust :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

j67
KV
KV
Viestit: 721
Liittynyt: 19.09.2011 18:56

Re: Kiinnostaako ajaa

Viesti Kirjoittaja j67 » 03.02.2013 15:14

markomartini kirjoitti:Mielenvikast läpändeeriä salost vai turust :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Loppuko se ammattitaito.
Tän tapasia kommentteja osasin odottaa.
Keskustellaan kun kerran aloitus tuli sieltä suunnalta.
Ihan läpändeeraus ei taida tällä kertaa riittää.

Avatar
Marko Tähkä
KV
KV
Viestit: 488
Liittynyt: 30.12.2006 00:00

Re: Kiinnostaako ajaa

Viesti Kirjoittaja Marko Tähkä » 03.02.2013 15:32

markomartini kirjoitti:Mielenvikast läpändeeriä salost vai turust :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Ainahan se kisa tehdään noin ensin otetaan ilmoitatumisia vastaan ja sitten ruvetaan kyselemään lupia.

j67
KV
KV
Viestit: 721
Liittynyt: 19.09.2011 18:56

Re: Kiinnostaako ajaa

Viesti Kirjoittaja j67 » 03.02.2013 17:08

Marko Tähkä kirjoitti:
markomartini kirjoitti:Mielenvikast läpändeeriä salost vai turust :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Ainahan se kisa tehdään noin ensin otetaan ilmoitatumisia vastaan ja sitten ruvetaan kyselemään lupia.
Koittakaa kertoo mistä saitte päähänne et järjestys oli tää.
Yksinkertaisesti ilmoittautuneiden määrä ei vastannut sitä joka olisi tarvittu ennalta tiedettyjen kulujen maksamiseen.Samasta syystä peruttu ihan oikeitakin ralleja jopa tänä vuonna. Luulis tämän tajuuvan vaikka harrastelis rallii.
Mut puhutaan vaikka yhdestä kisasta joka peruuntui kun jäi kilvet saamatta kilpureihin. Mitäs siitä olis kerrottavaa. Puuttuko ammattitaito???????

Jyte
B-junnu
B-junnu
Viestit: 20
Liittynyt: 17.06.2011 13:57

Re: Kiinnostaako ajaa

Viesti Kirjoittaja Jyte » 03.02.2013 19:50

j67:lle! Kirjoitanpahan nyt näin, vaikka alussa kirjoittelin muuta. Hauduttele kisaasi kaikessa rauhassa, ei se tarkemmin ajatellen hassummalta vaikuta. Jos nyt ei vielä onnistunut, niin älä lannistu. Jatka vaan vielä ilmoittautumisten vastaanottamista, jos vaikka porukka alkaisi vasta lämmetä ajatukseesi. Jos ei tänä talvena, niin sitten ensi vuonna! En välttämättä ollut täysin edellisen viestini väittämän takana. Onhan sitä itsekin tullut ajeltua jäällä ja montulla autolla jo 13 vuotiaasta lähtien ja 60-luvulla omalla mopolla 8 vuotiaasta eteenpäin. 15 v. ei sitten enää tieliikennekelpoiset mopot kiinnostaneetkaan.

j67
KV
KV
Viestit: 721
Liittynyt: 19.09.2011 18:56

Re: Kiinnostaako ajaa

Viesti Kirjoittaja j67 » 03.02.2013 20:02

Oikeastaan tarkemmin ajatellen talvi ei ole paras ajankohta. Kesällä on vähän vähemmän aurattavaa ts. kuluja. Suorituspaikkoja löytyy joissa kisan voi tehdä kesälläkin.
Se että onko kiinnostusta onkin sitten eri asia.
Mutta eihän tuo sähköposti ole pois käytöstä joten odotellaan moniko laittaa tulemaan s-postia asian tiimoilta.
Kerätään kasa kiinnostuneita, jos niitä on ja katsotaan tilannetta sitten.
Mikään pakko ei ole tehdä mitään, voihan sitä tehdä aivan jotain muutakin. Tai olla tekemättä.
Mutta tarvittaessa ehkä.

HMPJ
Viestit: 3
Liittynyt: 08.09.2012 23:07

Re: Kiinnostaako ajaa

Viesti Kirjoittaja HMPJ » 04.02.2013 23:27

Montakos autoa olis tarvinnu saada kasaan?

Kesäkisa on taas ihan eriasia. Vakioautolla ja siviilirenkaallakin saa kyllä ihan liikaa vauhtia. Kesällä kun ei ole sitä lumipenkkaa mikä on oikein hyvä jarru. Eikä vissiin rata-alueiden turva-alueita ole ihan sovellettavissa sorapätkälle.

Tietty jollain kentällä voi ajaa, mutta se on kyllä lähempänä autoslalomia sitten.
Koska jonkun pitää olla viimeinen.

j67
KV
KV
Viestit: 721
Liittynyt: 19.09.2011 18:56

Re: Kiinnostaako ajaa

Viesti Kirjoittaja j67 » 05.02.2013 11:10

Tarvittavaa automäärää voi alkaa hahmottamaan seuraavista kuluista.

Ympäristölupa 700
Poliisi, yleisö tilaisuus. perus ilmoitus ei ole kuin jonkun kympin, mutta tarvittavia järkkäreitä a,15€ olis riippunut hiukan automäärästä(henkilömäärä) riipuvainen joten laskin noin.200€
Auraukset, koneen olis löytynyt noin 50-60€/h. alueiden sijaintien takia olisi tarvittu ainakin pari eri konetta.
Aurauksiin menevä aika. Pisin "ek" oli noin 5km joten sitä kun tekee umpi hankeen niin ihan tunti tai kaksi ei riitä. Auraukset olisi tarvinnut tehdä kahteen kertaan jotta olis tullut ajettavaa pohjaa.
Lisäksi pari erillista 3-4 km pätkää. Samoin nämä olis ollut umpihankeen tehtäviä ja pariin kertaan aurattavia.
Tuo 5km pätkä olis vaatinut alue vuokran 500€ joka sisälsi myös rakennuksen joka olisi toiminut taukopaikkana. Ihan sosiaalitilojen takia. Meillä miehillä tuo tyhjennys onnistuu helposti hankeenkin mutta leidejä ajatellen.
Vastuuvakuutuksesta oli ns. huutokauppahinta puhelimitse pyydettynä joka olisi ollut jonkun kympin tarkkuudella 500€
Joten tuosta kun laskee niin ihan peruskulut ilman aurausta 1900€.
Aurauksiin 2-3 päivää a, 400 päivä. Aurauksissa on se veemäinen hinnoittelun arvioimiseksi että piruko tietää onko nykyisen n.20 cm sijasta lunta tuplasti kun ajaminen on ajankohtaista. Tuo 2-3 päivää muuttuu 4-5 päivää kestäväksi. Kuka sen maksaa? Järjestäjä omasta pussista?
Eli auraukset joko n. 800-1200 tai 1600-2000.

Kyllä automäärän olis pitänyt olla luokka nelin-viisin kertainen.
Ja nyt puhutaan siitä nolla rajasta. Paljonko kilpailun järjestäjä saa laskea hyötyvänsä. Pitääkö tehdä tekemisen ilosta vai saako siitä joku euro kolahtaa kassaan. Aika vähälle on jäänyt keskustelu paljonko järjestäjä saisi saada hyötyä, on keskusteltu aiheesta paljonko järjestäjä huijaa ilmojen muodossa.
Joten lienee paikalla kysyä paljonko saisi tulla järjestäjän kassaan niin ettei se jälkikäteen alkaisi närästää ja aiheuttaisi taas kerran "vi.tu kun ne huijaa" keskustelua.

Avatar
markomartini
KV
KV
Viestit: 803
Liittynyt: 29.03.2004 00:00
Viesti:

Re: Kiinnostaako ajaa

Viesti Kirjoittaja markomartini » 05.02.2013 11:39

Kortitoman järkkärin hinta tänävuonna jo 24 eur
Eli melkein 75 % nousu viimevuotiseen.
Ja pelastussuunnitelma vaatii myös eva ja raivauskaluston paikalle joka puuttuu laskelmasta. Ja jos tietä meinaa sulkea taas maksaa jos ei ole peltorallia.

j67
KV
KV
Viestit: 721
Liittynyt: 19.09.2011 18:56

Re: Kiinnostaako ajaa

Viesti Kirjoittaja j67 » 05.02.2013 12:13

Onneksi tuo pelastussuunnitelma antaa pelastustoimintaan jonkin verran keskustelu varaa. Yleensä paikallinen viranomainen, riippuen paikkakunnasta millä nimikkeellä, antaa lausunnon siitä mitä tarvitaan.
Tälläinen siviiliautoilu menee, ei toki kaikkialla, niillä rajoilla ettei kalustoa samassa laajudessa kuin rallissa välttämättä tarvita ainakaan joka alueelle. Mutta huomioitavaa on että alueellisia eroja löytyy.

Peltokisassakin tulee sulkeminen kuvaan jos tapahtuma on tarkoitettu yleisölle. Kuitenkaan kyseesä ei ole samanlainen sulkeminen kuin ns. tierallissa.
Yksinkertaista, hauskaa ja helppoa. Ja kaiken lisäksi pitäisi löytyy viellä joku taho joka ottaa tapahtumasta juriidisen vastuun.
Tässäkin on yksi osa-alue, tuo vastuu. Pitäisikö se ottaa ilmaiseksi harteilleen. Viellä ei ole tapahtunut, ainakaan isoissa määrissä tapahtumia joissa ollaan oikeudessa vastaamassa tapahtuman aikaisista esim. loukkaantumisista. Mutta mitä tehdään kun se ensimmäinen kerta tulee. Saattaa loppua vastuunottajat aika nopeaan. Toki tähänkin saa vakuutuksen, mutta maksaa sekin.
Tähän on viellä hyvä muistuttaa ettei minkään organisaation ns. lisenssivakuutukset sisällä kyseistä vakuutusta.

j67
KV
KV
Viestit: 721
Liittynyt: 19.09.2011 18:56

Re: Kiinnostaako ajaa

Viesti Kirjoittaja j67 » 05.02.2013 14:21

Voisiko joku tekniikka guru selventää paljonko eroa on seuraavien ryhmien autoilla jos asiaa tarkastellaan viritys/rakentamis näkökulmasta.
Asian kiinnostaa siltä kannalta että tämä siviiliralli koettiin vaaralliseksi ainakin tietyissä piireissä. Ja toisaalta ilmoittautuneista valtaosa oli kuitenkin tulossa ns. kauppakassi luokkaan kuuluvilla laitteilla.
Jos malliesimerkiksi otetaan 1400 kuutioinen auto, joita muuten suurin osa ilmoittautuneista ilmoitti käyttävänsä. Jos siis otetaan auto joka soveltuu kyseiseen ryhmään ja verrataan toiseen eri ryhmän autoon.

Siis paljonko on eroa .
Ryhmä 1 autolla
N-ryhmän autolla
V-1600 ryhmän autolla
R1A autolla
Karkeasti ottaen autot jakaantuu 70-, 80-,90-, ja 2000 luvun autoihin. Jos jättää ikäkausierot teknisen kehityksen osalta huomioimatta niin paljonko on sääntömääräisesti eroavaisuuksia viritysasteeseen jos verrataan autoja suoraan tuotantolinjalta tulleisiin.
Onko oleellisia eroja virityssäännöissä.
Sääntökirjaa selatessa ei aivan suurta eroa löytynyt. Toki ensimäiset säännöt alkoi unohtumaan kun viimeiset oli jollain tavalla sisäistänyt.
Joten olisko jollain hallussa ilman että tarvii selata kirjaa edestakaisin.

Toinen asia joka kiinnostaa on pakollisten,sääntömääräisten turvavarusteiden ero eri ryhmiä verratessa.

j67
KV
KV
Viestit: 721
Liittynyt: 19.09.2011 18:56

Re: Kiinnostaako ajaa

Viesti Kirjoittaja j67 » 12.02.2013 18:18

Nostetaan taas näkyviin tämäkin keskustelu kun tuohon viimeiseen viestiin ei ole tullut kommenttia.
Eikä kyllä tuo kirjan selaaminen paljoakaan avannut eroja tai sit en vaan löytänyt.
Tuon rajauksen mukaisia laitteita lienee muutama olemassa joten niille pitäis löytää jotain käyttöä. Eikä mikään lisäluokka jossain isossa kisassa ollut ihan ekana mielessä.
Muutmassa kisassa vaan huomannut penkalta katsottuna että näillä pitää ajaa kovaa myös mutkissa joten suositeltavia kinnereitä kenelle tahansa.
Mutta selkeämmäksi vois tuon ryhmä/luokka/ikäkausi hässäkänkin tehdä. Lieneekö ketään samaa mieltä.

Vastaa Viestiin