PENKKIEN KIINNITYS 2012
- jjs
- Yleinen
- Viestit: 281
- Liittynyt: 18.06.2004 00:00
Re: PENKKIEN KIINNITYS 2012
niittimutterit ja lasikuitu -yhdistelmästä:
En ole nähnyt niittimuttereita lasi-/hiilikuitupenkeissä, näyttäisi olevan useimmin sisäänlaminoitu jokusen neliösentin metallilevy jossa kierteet (hitsattu mutteri tms).
Sen sijaan putkirunkopenkeissä on käytetty niittimuttereita. Karvas kokemus kartturiajoilta on kun n. 100 kg kuski laskeutui syliin tuliterän putkirunkopenkkinsä kanssa kaadon yhteydessä. Kolme neljästä niittimutterista oli repeytynyt putkesta ulos.
En ole nähnyt niittimuttereita lasi-/hiilikuitupenkeissä, näyttäisi olevan useimmin sisäänlaminoitu jokusen neliösentin metallilevy jossa kierteet (hitsattu mutteri tms).
Sen sijaan putkirunkopenkeissä on käytetty niittimuttereita. Karvas kokemus kartturiajoilta on kun n. 100 kg kuski laskeutui syliin tuliterän putkirunkopenkkinsä kanssa kaadon yhteydessä. Kolme neljästä niittimutterista oli repeytynyt putkesta ulos.
- markomartini
- KV
- Viestit: 803
- Liittynyt: 29.03.2004 00:00
- Viesti:
Re: PENKKIEN KIINNITYS 2012
Kuormaajantiellä ainaskin putkisia myynnissä 199 e maninta fia hyväksytty valmistettu 2012.
- ärrä
- A-Junnu
- Viestit: 103
- Liittynyt: 23.10.2006 00:00
Re: PENKKIEN KIINNITYS 2012
Sitten ne normaali penkinpaikat on suunniteltu 80km/h luokan lippoihin tossa viiden tähden foordia kokeillaan vähän kovemmassa vauhdissa vieläkö kestää. http://www.youtube.com/watch?v=LmRkPyuet_o" onclick="window.open(this.href);return false;
- Marko Tähkä
- KV
- Viestit: 488
- Liittynyt: 30.12.2006 00:00
Re: PENKKIEN KIINNITYS 2012
Säännöissä snotaan että kiinnityspisteiden täytyy kestää 15000N voima joka suunnasta jos ollaan ihan tarkkoja ton kiinnitysten kanssa niin moniko auto sen täyttää jos kiinnitys tehdään 8mm pulteilla jotka ovat vahvuudeltaan8.8?
- markomartini
- KV
- Viestit: 803
- Liittynyt: 29.03.2004 00:00
- Viesti:
Re: PENKKIEN KIINNITYS 2012
Taulukko 1: Ruuvien myötörajan ja vetomurtolujuuden nimellisarvot
Ruuvin lujuusluokka 4.6 4.8 5.6 5.8 6.8 8.8 10.9
2
fyb(N/mm ) 240 320 300 400 480 640 900
2
ubf (N/mm ) 400 400 500 500 600 800 1000
Suomen kansallisessa liitteessä suositellaan käytettäväksi vain kahta ylintä luokkaa (8.8 ja
10.9).
Jos ruuvin lujuusluokka on 10.9, murtolujuus ja myötöraja saadaan seuraavasti:
murtolujuus: 2 2
ub f =10?100 N/mm =1000N/mm
myötöraja: 2 2
yb f =1000?0,9 N/mm =900 N/mm
Ruuvin lujuusluokka 4.6 4.8 5.6 5.8 6.8 8.8 10.9
2
fyb(N/mm ) 240 320 300 400 480 640 900
2
ubf (N/mm ) 400 400 500 500 600 800 1000
Suomen kansallisessa liitteessä suositellaan käytettäväksi vain kahta ylintä luokkaa (8.8 ja
10.9).
Jos ruuvin lujuusluokka on 10.9, murtolujuus ja myötöraja saadaan seuraavasti:
murtolujuus: 2 2
ub f =10?100 N/mm =1000N/mm
myötöraja: 2 2
yb f =1000?0,9 N/mm =900 N/mm
- Marko Tähkä
- KV
- Viestit: 488
- Liittynyt: 30.12.2006 00:00
Re: PENKKIEN KIINNITYS 2012
Oho tais jäädä autoja viivalle jos tossa tulee uusi tulkinta 

- ignis
- KV
- Viestit: 656
- Liittynyt: 18.12.2005 00:00
- Paikkakunta: Jyväskylä
Re: PENKKIEN KIINNITYS 2012
M8 pultti:
Myötöraja 8.8= 23,4kn ja 10.9= 32.9kn
Murtolujuus 8.8= 29.2kn ja 10.9= 38.1kn
Myötöraja 8.8= 23,4kn ja 10.9= 32.9kn
Murtolujuus 8.8= 29.2kn ja 10.9= 38.1kn
Missä vaiheessa on päässyt käymään niin kierosti että miehelle on kasvanut omatunto?
- eko
- A-Junnu
- Viestit: 90
- Liittynyt: 02.12.2004 00:00
Re: PENKKIEN KIINNITYS 2012
Penkin kiinnitys sääntökirjan 2012 mukaan poikkiputkilla, kansallisen säännön mukaisilla mitoilla. Ulosajossa auton pohja, etuapurunko, osui tierumpuun (josta maan pinnalla 10-15 cm "sirppi"). Seurauksena selkään lannenikaman murtuma, nikamasta hävisi 1/3 korkeudesta. Välitön leikkaushoito ja nyt sairaslomalla 3-6 kk. Auton turvavarusteet ehjät, penkit kiinnikkeineen ehjät, vyöt tietysti venyneet. Kiitos hans tuen, niskoissa ei mitään ongelmaa. Tuo tierummun päähän osuminen teki auton pohjaan "haitaria" kuljettajan jalkojen alle, keulan kosmeettisen tuhon varmisti puuhun osuminen. Onneksi penkki oli kiinnitetty poikkiputkiin eikä esimerkiksi suoraan auton pohjaan. t: Esa Kohtamäki
- McKone
- B-junnu
- Viestit: 22
- Liittynyt: 10.03.2007 00:00
Re: PENKKIEN KIINNITYS 2012
"Sitten ne normaali penkinpaikat on suunniteltu 80km/h luokan lippoihin tossa viiden tähden foordia kokeillaan vähän kovemmassa vauhdissa vieläkö kestää. http://www.youtube.com/watch?v=LmRkPyuet_o"
Ja kansainvälisen tai kansallisen säännön mukaiset poikkituet kestäis ko. videon mukaisessa tilanteessa vai?
Ja kansainvälisen tai kansallisen säännön mukaiset poikkituet kestäis ko. videon mukaisessa tilanteessa vai?
- ärrä
- A-Junnu
- Viestit: 103
- Liittynyt: 23.10.2006 00:00
Re: PENKKIEN KIINNITYS 2012
Tuskimpa kestäisi . Mutta yllätävän kovia mällejä kyllä kestää hyvin tehty ja suuniteltu ralliauto tai esim FI (F1: sellähän harvoin ajetaan noin hiljaaMcKone kirjoitti:"Sitten ne normaali penkinpaikat on suunniteltu 80km/h luokan lippoihin tossa viiden tähden foordia kokeillaan vähän kovemmassa vauhdissa vieläkö kestää. http://www.youtube.com/watch?v=LmRkPyuet_o"
Ja kansainvälisen tai kansallisen säännön mukaiset poikkituet kestäis ko. videon mukaisessa tilanteessa vai?

- Marko Tähkä
- KV
- Viestit: 488
- Liittynyt: 30.12.2006 00:00
Re: PENKKIEN KIINNITYS 2012
Ois kiva tietäää millaiset voimat tossa kohdistuu kiinnitys pisteisiin täyttääkö se säännön vai ei.McKone kirjoitti:"Sitten ne normaali penkinpaikat on suunniteltu 80km/h luokan lippoihin tossa viiden tähden foordia kokeillaan vähän kovemmassa vauhdissa vieläkö kestää. http://www.youtube.com/watch?v=LmRkPyuet_o"
Ja kansainvälisen tai kansallisen säännön mukaiset poikkituet kestäis ko. videon mukaisessa tilanteessa vai?

-
- B-junnu
- Viestit: 37
- Liittynyt: 11.05.2011 15:08
Re: PENKKIEN KIINNITYS 2012
Tehkää kiinnitykset vaan kunnolla.
Kaakkoisrallissa oli leimalla yksi tarkastuskohteista.
Penkit kiinni ja lappu lattiaan
Kaakkoisrallissa oli leimalla yksi tarkastuskohteista.
Penkit kiinni ja lappu lattiaan