PENKKIEN KIINNITYS 2012

Kuumimmat huhut, viimeisimmät juorut ralliin, sprinttiin, rallicrossiin, jokamiesluokkaan ja kaikkeen muuhun autourheiluun liittyen...
Avatar
jjs
Yleinen
Yleinen
Viestit: 281
Liittynyt: 18.06.2004 00:00

Re: PENKKIEN KIINNITYS 2012

Viesti Kirjoittaja jjs » 23.09.2012 22:43

niittimutterit ja lasikuitu -yhdistelmästä:

En ole nähnyt niittimuttereita lasi-/hiilikuitupenkeissä, näyttäisi olevan useimmin sisäänlaminoitu jokusen neliösentin metallilevy jossa kierteet (hitsattu mutteri tms).

Sen sijaan putkirunkopenkeissä on käytetty niittimuttereita. Karvas kokemus kartturiajoilta on kun n. 100 kg kuski laskeutui syliin tuliterän putkirunkopenkkinsä kanssa kaadon yhteydessä. Kolme neljästä niittimutterista oli repeytynyt putkesta ulos.

Avatar
markomartini
KV
KV
Viestit: 803
Liittynyt: 29.03.2004 00:00
Viesti:

Re: PENKKIEN KIINNITYS 2012

Viesti Kirjoittaja markomartini » 24.09.2012 15:56

Kuormaajantiellä ainaskin putkisia myynnissä 199 e maninta fia hyväksytty valmistettu 2012.

Avatar
ärrä
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 103
Liittynyt: 23.10.2006 00:00

Re: PENKKIEN KIINNITYS 2012

Viesti Kirjoittaja ärrä » 24.09.2012 21:52

Sitten ne normaali penkinpaikat on suunniteltu 80km/h luokan lippoihin tossa viiden tähden foordia kokeillaan vähän kovemmassa vauhdissa vieläkö kestää. http://www.youtube.com/watch?v=LmRkPyuet_o" onclick="window.open(this.href);return false;

Avatar
Marko Tähkä
KV
KV
Viestit: 488
Liittynyt: 30.12.2006 00:00

Re: PENKKIEN KIINNITYS 2012

Viesti Kirjoittaja Marko Tähkä » 24.09.2012 21:58

Säännöissä snotaan että kiinnityspisteiden täytyy kestää 15000N voima joka suunnasta jos ollaan ihan tarkkoja ton kiinnitysten kanssa niin moniko auto sen täyttää jos kiinnitys tehdään 8mm pulteilla jotka ovat vahvuudeltaan8.8?

Avatar
markomartini
KV
KV
Viestit: 803
Liittynyt: 29.03.2004 00:00
Viesti:

Re: PENKKIEN KIINNITYS 2012

Viesti Kirjoittaja markomartini » 24.09.2012 22:29

Taulukko 1: Ruuvien myötörajan ja vetomurtolujuuden nimellisarvot
Ruuvin lujuusluokka 4.6 4.8 5.6 5.8 6.8 8.8 10.9
2
fyb(N/mm ) 240 320 300 400 480 640 900
2
ubf (N/mm ) 400 400 500 500 600 800 1000
Suomen kansallisessa liitteessä suositellaan käytettäväksi vain kahta ylintä luokkaa (8.8 ja
10.9).
Jos ruuvin lujuusluokka on 10.9, murtolujuus ja myötöraja saadaan seuraavasti:
murtolujuus: 2 2
ub f =10?100 N/mm =1000N/mm
myötöraja: 2 2
yb f =1000?0,9 N/mm =900 N/mm

Avatar
Marko Tähkä
KV
KV
Viestit: 488
Liittynyt: 30.12.2006 00:00

Re: PENKKIEN KIINNITYS 2012

Viesti Kirjoittaja Marko Tähkä » 25.09.2012 06:53

Oho tais jäädä autoja viivalle jos tossa tulee uusi tulkinta :lol:

Avatar
ignis
KV
KV
Viestit: 656
Liittynyt: 18.12.2005 00:00
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: PENKKIEN KIINNITYS 2012

Viesti Kirjoittaja ignis » 25.09.2012 07:23

M8 pultti:

Myötöraja 8.8= 23,4kn ja 10.9= 32.9kn

Murtolujuus 8.8= 29.2kn ja 10.9= 38.1kn
Missä vaiheessa on päässyt käymään niin kierosti että miehelle on kasvanut omatunto?

Avatar
eko
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 90
Liittynyt: 02.12.2004 00:00

Re: PENKKIEN KIINNITYS 2012

Viesti Kirjoittaja eko » 26.09.2012 11:52

Penkin kiinnitys sääntökirjan 2012 mukaan poikkiputkilla, kansallisen säännön mukaisilla mitoilla. Ulosajossa auton pohja, etuapurunko, osui tierumpuun (josta maan pinnalla 10-15 cm "sirppi"). Seurauksena selkään lannenikaman murtuma, nikamasta hävisi 1/3 korkeudesta. Välitön leikkaushoito ja nyt sairaslomalla 3-6 kk. Auton turvavarusteet ehjät, penkit kiinnikkeineen ehjät, vyöt tietysti venyneet. Kiitos hans tuen, niskoissa ei mitään ongelmaa. Tuo tierummun päähän osuminen teki auton pohjaan "haitaria" kuljettajan jalkojen alle, keulan kosmeettisen tuhon varmisti puuhun osuminen. Onneksi penkki oli kiinnitetty poikkiputkiin eikä esimerkiksi suoraan auton pohjaan. t: Esa Kohtamäki

Avatar
McKone
B-junnu
B-junnu
Viestit: 22
Liittynyt: 10.03.2007 00:00

Re: PENKKIEN KIINNITYS 2012

Viesti Kirjoittaja McKone » 26.09.2012 13:35

"Sitten ne normaali penkinpaikat on suunniteltu 80km/h luokan lippoihin tossa viiden tähden foordia kokeillaan vähän kovemmassa vauhdissa vieläkö kestää. http://www.youtube.com/watch?v=LmRkPyuet_o"

Ja kansainvälisen tai kansallisen säännön mukaiset poikkituet kestäis ko. videon mukaisessa tilanteessa vai?

Avatar
ärrä
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 103
Liittynyt: 23.10.2006 00:00

Re: PENKKIEN KIINNITYS 2012

Viesti Kirjoittaja ärrä » 26.09.2012 14:39

McKone kirjoitti:"Sitten ne normaali penkinpaikat on suunniteltu 80km/h luokan lippoihin tossa viiden tähden foordia kokeillaan vähän kovemmassa vauhdissa vieläkö kestää. http://www.youtube.com/watch?v=LmRkPyuet_o"

Ja kansainvälisen tai kansallisen säännön mukaiset poikkituet kestäis ko. videon mukaisessa tilanteessa vai?
Tuskimpa kestäisi . Mutta yllätävän kovia mällejä kyllä kestää hyvin tehty ja suuniteltu ralliauto tai esim FI (F1: sellähän harvoin ajetaan noin hiljaa :P )

Avatar
Marko Tähkä
KV
KV
Viestit: 488
Liittynyt: 30.12.2006 00:00

Re: PENKKIEN KIINNITYS 2012

Viesti Kirjoittaja Marko Tähkä » 26.09.2012 21:31

McKone kirjoitti:"Sitten ne normaali penkinpaikat on suunniteltu 80km/h luokan lippoihin tossa viiden tähden foordia kokeillaan vähän kovemmassa vauhdissa vieläkö kestää. http://www.youtube.com/watch?v=LmRkPyuet_o"

Ja kansainvälisen tai kansallisen säännön mukaiset poikkituet kestäis ko. videon mukaisessa tilanteessa vai?
Ois kiva tietäää millaiset voimat tossa kohdistuu kiinnitys pisteisiin täyttääkö se säännön vai ei. :roll:

typ311
B-junnu
B-junnu
Viestit: 37
Liittynyt: 11.05.2011 15:08

Re: PENKKIEN KIINNITYS 2012

Viesti Kirjoittaja typ311 » 10.02.2013 22:44

Tehkää kiinnitykset vaan kunnolla.
Kaakkoisrallissa oli leimalla yksi tarkastuskohteista.

Penkit kiinni ja lappu lattiaan

Vastaa Viestiin