TeemuK kirjoitti:...
Mikään ei estä polkimien siirtoa taaksepäin säännöissä.
Niin sitä mää vaan, että sääntöteknisesti tuo ohje johtaa harhaan

. Sääntöjä EI pidä lukea niin, että mikä siellä ei estä jotain vaan juuri niin, että mitä se sallii muuttaa. Siis: säännöissä ei lue, että polkimia saisi siirtää taaksepäin. Tosin siellä SS:n kohdalla lukee, että "Jarrut ovat vapaat" (4.7), kunhan kaksipiirivaatimus täyttyy. Siitä voisi tulkita, että (jarru-)poljintakin saa siirtää. Mutta kuinkas kaasu- ja kytkinpoljin?
Jos hakee analogiaa esimerkiksi F:stä, niin jarruissa siellä on tukku pieniä rajoituksia ja sen jälkeen teksti "muuten vapaat" (3.5). F:ssä kuitenkin on päädytty siihen, että vapautus koskee jarruja vain poljinasetelmasta eteenpäin eli polkimia ei saa tuoda taakse, jollei sellaista konstruktiota ole autoon luokiteltu. Tosin siihen vaikuttaa F:ssä sekin, että kytkinpoljinta nimenomaan ei anneta siirtää ja kaasupolkimestakin vain paininpinnan ja käyttövaijerin saa muuttaa, mutta ei paikkaa.
Siis jarrupoljinta saisi siirtää, mutta missä annetaan lupa siirtää kaasupoljinta ja kytkinpoljinta? Toisaalta voimansiirto on vapaa (4.3) ja moottorikin on vapaa (4.2)... Tarkoittaisivatkohan ne myös niihin liittyviä polkimia? Josko...
