Turvakaarista,turvatankista,polkimien siirrosta sprintis?

Ralli- ja sprint autojen alustaan ja koriin yms. liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
ripez12r
Yleinen
Yleinen
Viestit: 194
Liittynyt: 19.09.2004 00:00

Turvakaarista,turvatankista,polkimien siirrosta sprintis?

Viesti Kirjoittaja ripez12r » 01.04.2005 21:23

Autona Ford Escort SS ja rakennusvaiheessa sprinttiin......

Muistelin että jossain vaiheessa täällä puhuttiin tuosta turvakaarimuutoksesta, joka koskee kuljettajan pään päällä olevia putkia. yritin etsiä, mutta en löytänyt oikein mitään! :arrow:

Tällä hetkellä tuossa paikassa on vain yksi lisäputki keskellä kattoa pituussuuntaisesti. Pitääkö rakentaa sinne jonkinlainen ristikko tai poikittaistuki vielä? Miten säännöt ovat muuttumas?

Tankki on "varastettu" Opel asconasta, voiko tätä käyttää sprintissä, vai pitääkö hankkia sellainen turvatankki?

Saako polkimia siirtää taaksepäin alkuperäiseltä paikaltaan? Vaikka nyt aluksi 10 - 20 cm? :twisted:

Avatar
TeemuK
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 90
Liittynyt: 13.05.2004 00:00
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TeemuK » 01.04.2005 21:47

Muistaakseni tuli lisämääräys että etu ja pääkaaren välissä saa olla myös yksi putki pitkittäin... Korjatkaan jos muistelen omiani?

Tankkisääntöön en ole huomannut minkäälaista muutosta eli jos ei oma niin autourheilu käyttöön soveltuva... Oisko ollut tollanen sanamuoto? Ei ilmeisesti kauheen tarkasti valvota katsastuksissa tätä hommaa.

Mikään ei estä polkimien siirtoa taaksepäin säännöissä.

Avatar
mrgallop
KV
KV
Viestit: 381
Liittynyt: 07.01.2005 00:00
Paikkakunta: oulu

Viesti Kirjoittaja mrgallop » 01.04.2005 23:09

eikös se nyt just tullu se turvatankki sääntö: et jos ei oo oma tankki omalla paikalla niin sitte turvatankki tai "vierastankkiin" ne "mömmöt" sisään, ei just nyt oo sääntökirja käjen ulottuvilla, mut jotenki näin. Täydentäkää joilla on sääntis kourassa!
-SSS sihisevää ruutia-

Avatar
HeNyk
B-junnu
B-junnu
Viestit: 38
Liittynyt: 15.01.2005 00:00

Viesti Kirjoittaja HeNyk » 02.04.2005 00:15

Sääntökirjahan löytyy täältä http://www.akk-motorsport.fi/saannot/
Fuck the fuel economy!

Avatar
Riesa
Yleinen
Yleinen
Viestit: 156
Liittynyt: 20.11.2004 00:00

Re: Turvakaarista,turvatankista,polkimien siirrosta sprintis

Viesti Kirjoittaja Riesa » 02.04.2005 00:29

ripez12r kirjoitti:Autona Ford Escort SS ja rakennusvaiheessa sprinttiin......

Muistelin että jossain vaiheessa täällä puhuttiin tuosta turvakaarimuutoksesta, joka koskee kuljettajan pään päällä olevia putkia. yritin etsiä, mutta en löytänyt oikein mitään! :arrow:

Tällä hetkellä tuossa paikassa on vain yksi lisäputki keskellä kattoa pituussuuntaisesti. Pitääkö rakentaa sinne jonkinlainen ristikko tai poikittaistuki vielä? Miten säännöt ovat muuttumas?

Tankki on "varastettu" Opel asconasta, voiko tätä käyttää sprintissä, vai pitääkö hankkia sellainen turvatankki?

Saako polkimia siirtää taaksepäin alkuperäiseltä paikaltaan? Vaikka nyt aluksi 10 - 20 cm? :twisted:
Tossa AKK:n sivuilta kopioitua->8.2.2.5.3. Kattovahvistukset

Suojakehikon yläosan vahvistaminen kuvien 253-9 mukaisesti on sallittu. Kuvien 9A-C mukaiset kattovahvistukset ovat pakollisia autoissa, jotka ovat luokiteltu 1.1.2005 tai myöhemmin. Sama koskee luokiteltuja kehikoita. Jos autossa on vain kuljettaja, voidaan käyttää yhtä putkea, jonka etupään kiinnitys tulee olla kuljettajan puolella.

AKK:n lehdessä 1/2005 Tiedote kohdasta lainattua "Kuitenkin vielä toistaiseksi hyväksytään kansallisesti vuoden 2004 mukainen kattoputki ennen 1.1.2005 rakennetuissa turvakehikoissa". Toisin sanoen voit ajaa noilla kaarilla mitkä autossa on jos et ole lähdössä ajamaan ulkomaille.

Avatar
ripez12r
Yleinen
Yleinen
Viestit: 194
Liittynyt: 19.09.2004 00:00

Re: Turvakaarista,turvatankista,polkimien siirrosta sprintis

Viesti Kirjoittaja ripez12r » 02.04.2005 23:23

Riesa kirjoitti:Tossa AKK:n sivuilta kopioitua->8.2.2.5.3. Kattovahvistukset

Suojakehikon yläosan vahvistaminen kuvien 253-9 mukaisesti on sallittu. Kuvien 9A-C mukaiset kattovahvistukset ovat pakollisia autoissa, jotka ovat luokiteltu 1.1.2005 tai myöhemmin. Sama koskee luokiteltuja kehikoita. Jos autossa on vain kuljettaja, voidaan käyttää yhtä putkea, jonka etupään kiinnitys tulee olla kuljettajan puolella.

AKK:n lehdessä 1/2005 Tiedote kohdasta lainattua "Kuitenkin vielä toistaiseksi hyväksytään kansallisesti vuoden 2004 mukainen kattoputki ennen 1.1.2005 rakennetuissaturvakehikoissa". Toisin sanoen voit ajaa noilla kaarilla mitkä autossa on jos et ole lähdössä ajamaan ulkomaille.

siis se on sallittu mutta ei pakollinen? Mitäs toi luokitus sitten oikein tarkoittaa tässä tapauksessa, autolla on nimittäin ajeltu jo muutamia vuosia? Tarkoittaako se että jos hankin uuteen autoon katsastuskortin niin silloin, vai sitä että auto on jokin uusi n, N, A tai jonkin muun luokan auto? Voidaan varmaan kuitenkin olettaa, että tuokin jossain vaiheessa muuttuu niin, että joutuu senkin sinne tunkemaan?

Ps:Ei tällä sprintti vehkeellä kannata kyllä kyliä edemmäs kalaan lähteä :roll:

Avatar
TeemuK
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 90
Liittynyt: 13.05.2004 00:00
Viesti:

Re: Turvakaarista,turvatankista,polkimien siirrosta sprintis

Viesti Kirjoittaja TeemuK » 03.04.2005 08:39

ripez12r kirjoitti:
Riesa kirjoitti:Tossa AKK:n sivuilta kopioitua->8.2.2.5.3. Kattovahvistukset

Suojakehikon yläosan vahvistaminen kuvien 253-9 mukaisesti on sallittu. Kuvien 9A-C mukaiset kattovahvistukset ovat pakollisia autoissa, jotka ovat luokiteltu 1.1.2005 tai myöhemmin. Sama koskee luokiteltuja kehikoita. Jos autossa on vain kuljettaja, voidaan käyttää yhtä putkea, jonka etupään kiinnitys tulee olla kuljettajan puolella.

AKK:n lehdessä 1/2005 Tiedote kohdasta lainattua "Kuitenkin vielä toistaiseksi hyväksytään kansallisesti vuoden 2004 mukainen kattoputki ennen 1.1.2005 rakennetuissaturvakehikoissa". Toisin sanoen voit ajaa noilla kaarilla mitkä autossa on jos et ole lähdössä ajamaan ulkomaille.

siis se on sallittu mutta ei pakollinen? Mitäs toi luokitus sitten oikein tarkoittaa tässä tapauksessa, autolla on nimittäin ajeltu jo muutamia vuosia? Tarkoittaako se että jos hankin uuteen autoon katsastuskortin niin silloin, vai sitä että auto on jokin uusi n, N, A tai jonkin muun luokan auto? Voidaan varmaan kuitenkin olettaa, että tuokin jossain vaiheessa muuttuu niin, että joutuu senkin sinne tunkemaan?

Ps:Ei tällä sprintti vehkeellä kannata kyllä kyliä edemmäs kalaan lähteä :roll:
Eli saa olla yks putki katossa mutta sekään ei ole pakollinen. Jos sillä autolla on ajettu muutamia vuosia sitten niin luulenpa ettei se ole 1.1.2005 jälkeen luokiteltu vaan joskus aikanaan. Käsittääkseni tuo menee niin että jos teet uudet turvakaaret hyttiin niin silloin et saa käyttää yhtä pituussuuntaista kattoputkea. Sama juttu jos hankit uuden katsastuskortin uuteen autoon, mutta ennen 1.1.2005 rakennettuissa turvakaarissa saa siis käyttää myös yhtä putkea katossa.

Säännöistä ei ikinä tiedä miksi ne seuraavalle vuodelle muuttuvat. Loka-, marras- ja joulukuu ovat jännittävää aikaa odotella sääntöjä ja yrittää rakentaa autoa sääntöjen mukaan joita ei tiedä...Ja autolla pitäisi ajaa tammikuun toisena viikonloppuna ;)

Vieras

Viesti Kirjoittaja Vieras » 07.04.2005 19:13

TeemuK kirjoitti:...

Mikään ei estä polkimien siirtoa taaksepäin säännöissä.
Niin sitä mää vaan, että sääntöteknisesti tuo ohje johtaa harhaan :roll: . Sääntöjä EI pidä lukea niin, että mikä siellä ei estä jotain vaan juuri niin, että mitä se sallii muuttaa. Siis: säännöissä ei lue, että polkimia saisi siirtää taaksepäin. Tosin siellä SS:n kohdalla lukee, että "Jarrut ovat vapaat" (4.7), kunhan kaksipiirivaatimus täyttyy. Siitä voisi tulkita, että (jarru-)poljintakin saa siirtää. Mutta kuinkas kaasu- ja kytkinpoljin? 8O

Jos hakee analogiaa esimerkiksi F:stä, niin jarruissa siellä on tukku pieniä rajoituksia ja sen jälkeen teksti "muuten vapaat" (3.5). F:ssä kuitenkin on päädytty siihen, että vapautus koskee jarruja vain poljinasetelmasta eteenpäin eli polkimia ei saa tuoda taakse, jollei sellaista konstruktiota ole autoon luokiteltu. Tosin siihen vaikuttaa F:ssä sekin, että kytkinpoljinta nimenomaan ei anneta siirtää ja kaasupolkimestakin vain paininpinnan ja käyttövaijerin saa muuttaa, mutta ei paikkaa.

Siis jarrupoljinta saisi siirtää, mutta missä annetaan lupa siirtää kaasupoljinta ja kytkinpoljinta? Toisaalta voimansiirto on vapaa (4.3) ja moottorikin on vapaa (4.2)... Tarkoittaisivatkohan ne myös niihin liittyviä polkimia? Josko... :wink:

Avatar
northwest
KV
KV
Viestit: 832
Liittynyt: 29.04.2004 00:00
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja northwest » 07.04.2005 21:07

N y t . a l k a a . m e n e m ä ä n . v a i k e a k s i . c o m :(
Jos polkimistakin aletaan ss-autossa närisemään katsastuksissa,eihän esim. vetotavanmuutosautoissa PYSTY käyttämään omia polkimia kun niiden paikkaakaan ei välttämättä ole olemassa???

Avatar
TeemuK
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 90
Liittynyt: 13.05.2004 00:00
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TeemuK » 07.04.2005 21:25

northwest kirjoitti:N y t . a l k a a . m e n e m ä ä n . v a i k e a k s i . c o m :(
Jos polkimistakin aletaan ss-autossa närisemään katsastuksissa,eihän esim. vetotavanmuutosautoissa PYSTY käyttämään omia polkimia kun niiden paikkaakaan ei välttämättä ole olemassa???
Nimenomaan! Onneksi katsastussedillä on maalaisjärkeä... Jos pilkkua viilataan niin 9/10 SS-autosta on laiton sääntökirjan mukaan.

Avatar
KHN
Viestit: 17
Liittynyt: 30.04.2004 00:00

Viesti Kirjoittaja KHN » 08.04.2005 23:19

TeemuK kirjoitti:
northwest kirjoitti:N y t . a l k a a . m e n e m ä ä n . v a i k e a k s i . c o m :(
Jos polkimistakin aletaan ss-autossa närisemään katsastuksissa,eihän esim. vetotavanmuutosautoissa PYSTY käyttämään omia polkimia kun niiden paikkaakaan ei välttämättä ole olemassa???
Nimenomaan! Onneksi katsastussedillä on maalaisjärkeä... Jos pilkkua viilataan niin 9/10 SS-autosta on laiton sääntökirjan mukaan.
Itsekin katsastuspaikalla paljonkin aikaa viettäneenä olen sitä mieltä, että kaupunkilais/maalaisjärkeä tulee käyttää, mutta entäpä sellainen tilanne että kilpakumppani tekee vastalauseen. Silloin katsotaan mitä Sääntökirjassa lukee eikä sitä mikä on järkevää. Tai sitten esitetään kysymys, että kun sääntöjä aletaan tulkita liberaalisti, niin mihin se raja pitää vetää. Kun pirulle antaa pikkusormen, niin se vie koko käden.

Jos säännöissä on selkeitä epäkohtia, kannattaisiko asiallisesti perustellen yrittää saada aikaan sääntömuutos. Tai pienemmissä tapauksissa etukäteen erivapaus AKK:sta. Eikä itkemällä katsastuspaikalla kun on jääty kiinni sääntöjenvastaisuuksista.

Avatar
TeemuK
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 90
Liittynyt: 13.05.2004 00:00
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TeemuK » 09.04.2005 04:38

Erivapaus on varmasti järkevä juttu, ilmeisesti pitää kuitenkin perustella em. polkimien siirto hyvin jotta erivapauden saa? Ei taida pelkkä painopiste riittää perusteluksi?
Säännöt ovat usein tulkinta kysymyksiä joita kaksi ihmistä tulkitsee eri lailla.

Avatar
northwest
KV
KV
Viestit: 832
Liittynyt: 29.04.2004 00:00
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja northwest » 09.04.2005 07:43

Erivapautta tiettyyn asiaan (joka ei vaikuta kilpailukykyyn/turvallisuuteen) kysyneenä(kunnon anomuksena akk:sta)voin sanoa että ei taideta ihan helposti myöntää.Todettiin vaan sieltä että os sille tielle lähdetään niin näitä vapauksia anotaan jatkuvasti...mikä on ihan järkevä selitys.Mutta säännöissä juuri tälläiset asiat olisi vielä selkeämmin mainittu/vapautettu ettei katsastuksissa olisi "torikokousta" jonkun mitättömän asian takia.
-niitäkin kun on nähty :?

Avatar
Jamppi79
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 52
Liittynyt: 13.03.2005 00:00

Viesti Kirjoittaja Jamppi79 » 05.05.2005 01:21

Sääntökirjassa on selvään merkitty miten ne kaaret on oltava eli etukaari ja pääkaari sekä sivukaari sit se diagonaalituki on f:ssä pakollinen, ne muut on vaihtoehtoja mitä voi lisätä. mut ne polkimet ni se paloseinä= rintapelti säännös....saako siirtää???? mul on vaan vanha(2002) sääntökirja. mut tietääkseni ohjain laitteita ei pahemmin saa muutella!!! moottoriahan saa tietyn rajan mukaan viedä taakse ja laskee alas

Vastaa Viestiin