Auton rakennus alkakoot

Projektit osioon kaikki autonrakennusprojektien keskustelut, jutut ja kuvat.
Matox
A-Junnu
A-Junnu

Re: Auton rakennus alkakoot

Viesti Kirjoittaja Matox » 07.03.2013 22:26

pete1 kirjoitti:Moottorintuenta kannattaa tosiaan tehdä kunnolla. Tuossa omasta projektista kuva: http://kortesuo.com/kuvat/golf/010511/01052011046.jpg

Ja muutama muukin kuva projektista löytyy http://www.kortesuo.com ja sieltä galleriasta..
Juu samanlaisia kiinnikkeitä suunnittelin. Sie olet näköjään laittanut tuohon keulallekkin tuollaisen "sidonnan" ettei heilumista pääse tapahtumaan. Hyvä idea.

Hyviä kuvia noista koteloiden suurennuksista!

Marko Tähkä
KV
KV

Viesti Kirjoittaja Marko Tähkä » 08.03.2013 10:10

Rahallisesti ajatellen kannattaa osia ostaa myös pakettina niin kuin esim kansi ja nokka käytettynä (tietenkin varmistaa kunto)saattaa saada halvemmalla,kun ostaa erillään.Muutenkin noi käytetyt osat jotka voi huoltaa tulevat halvemmaksi ja ovat vielä ihan hyviä, pois lukien tietenkin turva varusteet jotka pitää ostaa uusina.

Group4
KV
KV

Viesti Kirjoittaja Group4 » 08.03.2013 13:01

Kuulostaa ainakin että olet asiallisella linjalla rakentamisen kanssa. Laitahan kuvagalleriaan linkkiä niin päästään seuraamaan projektia!

pete1
WRC
WRC
Viesti:

Viesti Kirjoittaja pete1 » 08.03.2013 13:04

Matox kirjoitti:
pete1 kirjoitti:Moottorintuenta kannattaa tosiaan tehdä kunnolla. Tuossa omasta projektista kuva: http://kortesuo.com/kuvat/golf/010511/01052011046.jpg

Ja muutama muukin kuva projektista löytyy http://www.kortesuo.com ja sieltä galleriasta..
Juu samanlaisia kiinnikkeitä suunnittelin. Sie olet näköjään laittanut tuohon keulallekkin tuollaisen "sidonnan" ettei heilumista pääse tapahtumaan. Hyvä idea.

Hyviä kuvia noista koteloiden suurennuksista!
Kaikki kuvat mitä on, löytyy sieltä sivujemme galleria osastosta, rullaat vaan alaspäin.. Suurensimme koteloita etupyörän edestä sekä takaa (ohjaamon puolelta. siten, että leikkasin kotelon pois ja siirsin sitä muutaman sentin taaksepäin ja peltiä väliin, sai lähes alkuperäsnäköisen sillä tavalla), ja myös takapään kotelot ovat suuret (kotelot ylimmästä kohtaa suorana kylkeen, tulee melko suuret kotelot eikä tartte kokonaan askarrella).

ps. Oletko miettinyt budjettiasi, osiltaan kuulostaa ihan hyvältä. Millaisella budjetilla aiot toteuttaa projektisi?
Lappu lattiaan ja NIMI LEHTEEN... www.kortesuo.com

isopasi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja isopasi » 08.03.2013 13:52

tja kirjoitti:Mulla olis sulle ihan valmis oikeesti hyvä auto!
Pääset jo kesällä ajamaan ja jää vielä 15000€ ajorahaakin verrattuna tuon suunnittelemasi projektin kustannuksiin.
Siinä on tuo frogin mainitsema vetopito aihekin ihan kunnossa!
Täällä ei saa myydä joten en kehu enempää.

Timo jaakonsaari
Monenlaista vehjettä niin kilpureita kuin thyyning-autojakin ITSE rakentaneena voin lämpimästi suositella Timon ajatusta. Osalistaasi katselemalla menee 20ke mukavasti rikki pelkästään osiin. Siihen vielä 400h työt päälle. Esimerkiksi saat Timolta nopeaksi todistetun golffin paljon halvemmalla. Tiedoksi kaikille, en tunne Timoa eikä tämä ole mainospuhe, vaan toteamus siitä, että Suomessa ei anneta tehdylle työlle mitään korvausta tai autoja ei saa myytyä lähellekään edes osien hinnalla. Ja silti kaikki haluaa tehdä ne itse. Tallissa on varmaan niin kivaa... :)

Lisäksi tähän loppuun vielä jotain, mitä porukat eivät halua kuulla. Aika harvassa on ne rakentajat (en itse kuulu niihin), jotka tekevät auton kerralla hyväksi ja kestäväksi. Kun saat vehkeen joten kuten kasaan alkaa arpominen siitä, mikä osa toimii ja mikä ei toimikaan, vaikka maksoit siitä 5000 euroa ja myyntimies vakuutti sen olevan parasta maan päällä. Kombinaatioita on miljoonia ja vain jotkut toimivat niin kuin pitää. Tässä kohdin olet lähtenyt oikein liikkeelle kysymällä niiltä, jotka ovat nuo virheet jo tehneet.
Toisaalta tarvitaanhan me tulevaisuudessakin niitä miehiä, jotka ovat kaiken tehneet ITSE kantapään kautta ja per....leen kalliisti. Tervetuloa mukaan joukkoon!

isopasi

BLUEORANGE
KV
KV

Viesti Kirjoittaja BLUEORANGE » 08.03.2013 14:01

Muista sitten että noi kaarien Ovi,katto ja takadiagonaali ristikot pitää vahvistaa U:n muotoisella levyllä.Löytyy sääntökirjasta vähän "piilosta"

isopasin jutut on täyttä asiaa.Ikinä et saa omiasi pois rakentamalla.Aikaa ja hermoja säästyy paljon ostamalla valmis jos tietää satavarmasti että auto on hyvä.

Tietysti jos tykkää kaiket vapaa-ajat rassata tallissa niin saahan siitä ite tekemällä semmosen kun haluaa ja tulevaisuudessa vikojen korjaaminen helpottuu kun tietää auton joka pultin ja mutterin

Matox
A-Junnu
A-Junnu

Viesti Kirjoittaja Matox » 08.03.2013 19:12

Group4 kirjoitti:Kuulostaa ainakin että olet asiallisella linjalla rakentamisen kanssa. Laitahan kuvagalleriaan linkkiä niin päästään seuraamaan projektia!
Juu, kyllä on tarkoitus tehdä kerralla kunnollinen ja oikeasti hyvä ajettava auto. Tässä olen muutamaan vastaavaan käynyt tutustumassa ja näistä poimitaan parhaat puolet, niin luulisi tulevan hyvä!

Juu laittelen tänne linkkiä kun pääsen siihen vaiheeseen!:)

Matox
A-Junnu
A-Junnu

Viesti Kirjoittaja Matox » 08.03.2013 19:16

Kaikki kuvat mitä on, löytyy sieltä sivujemme galleria osastosta, rullaat vaan alaspäin.. Suurensimme koteloita etupyörän edestä sekä takaa (ohjaamon puolelta. siten, että leikkasin kotelon pois ja siirsin sitä muutaman sentin taaksepäin ja peltiä väliin, sai lähes alkuperäsnäköisen sillä tavalla), ja myös takapään kotelot ovat suuret (kotelot ylimmästä kohtaa suorana kylkeen, tulee melko suuret kotelot eikä tartte kokonaan askarrella).

ps. Oletko miettinyt budjettiasi, osiltaan kuulostaa ihan hyvältä. Millaisella budjetilla aiot toteuttaa projektisi?
Niin, tuskin niitä koteloita kannattaa kokonaan uudelleen pellittää. Tuolla lailla vanhaa hyödyntäen tulee varmasti riittävästi tilaa.

Alun perin oli tarkoitus, että pysyttäisiin noin 20t budjetissa, mutta hyvää osalistaa kasaillessani huomasin 20t riittämättömyyden. Nyt asetin budjetin katoksi 30t, nyt pitäisi auto saada kilpailu kykyisenä viivalle:)

HBRteam
KV
KV

Viesti Kirjoittaja HBRteam » 08.03.2013 19:20

itse aikanaan tein sen virheen että ostin halvan äffäläisen
ja ajattelin tehdä siitän bujetin antaessa myöten paremman
pala palalta.
paskat siitä mitään tullut vaan ajeltiin sillä kun se toimi ja päästiin aina maaliin ja tuli turhia nousupisteitä

olen aina katunut jälkeen päin sitä etten ostanut hyvää autoa heti alkuunsa.
nyt se on myöhäistä.....jos voisin kääntää aikaa taakseppäin niin tekisin jotain toisin.

mutta onhan toi auton rakennus tosi osa tätä mahtavaa harrastusta ja toivotan onnea rakennus projektiisi.
osalista ainakin näyttää hyvältä TSEMIÄ!!

Matox
A-Junnu
A-Junnu

Viesti Kirjoittaja Matox » 08.03.2013 19:26

isopasi kirjoitti:
tja kirjoitti:Mulla olis sulle ihan valmis oikeesti hyvä auto!
Pääset jo kesällä ajamaan ja jää vielä 15000€ ajorahaakin verrattuna tuon suunnittelemasi projektin kustannuksiin.
Siinä on tuo frogin mainitsema vetopito aihekin ihan kunnossa!
Täällä ei saa myydä joten en kehu enempää.

Timo jaakonsaari
Monenlaista vehjettä niin kilpureita kuin thyyning-autojakin ITSE rakentaneena voin lämpimästi suositella Timon ajatusta. Osalistaasi katselemalla menee 20ke mukavasti rikki pelkästään osiin. Siihen vielä 400h työt päälle. Esimerkiksi saat Timolta nopeaksi todistetun golffin paljon halvemmalla. Tiedoksi kaikille, en tunne Timoa eikä tämä ole mainospuhe, vaan toteamus siitä, että Suomessa ei anneta tehdylle työlle mitään korvausta tai autoja ei saa myytyä lähellekään edes osien hinnalla. Ja silti kaikki haluaa tehdä ne itse. Tallissa on varmaan niin kivaa... :)

Lisäksi tähän loppuun vielä jotain, mitä porukat eivät halua kuulla. Aika harvassa on ne rakentajat (en itse kuulu niihin), jotka tekevät auton kerralla hyväksi ja kestäväksi. Kun saat vehkeen joten kuten kasaan alkaa arpominen siitä, mikä osa toimii ja mikä ei toimikaan, vaikka maksoit siitä 5000 euroa ja myyntimies vakuutti sen olevan parasta maan päällä. Kombinaatioita on miljoonia ja vain jotkut toimivat niin kuin pitää. Tässä kohdin olet lähtenyt oikein liikkeelle kysymällä niiltä, jotka ovat nuo virheet jo tehneet.
Toisaalta tarvitaanhan me tulevaisuudessakin niitä miehiä, jotka ovat kaiken tehneet ITSE kantapään kautta ja per....leen kalliisti. Tervetuloa mukaan joukkoon!

isopasi
Kiitos kiitos, juu sehän on selvä ettei tästä ikinä tule omiaan pois saamaan. Sen tietää luultavasti jo kaikki lähtiessään:)? Ja se on aivan varma, että ostipa minkä auton hyvänsä joutuu alussa tietämättömyyden johdosta "oppirahat" maksamaan.

Tarkoitus on tehdä auto kestäväksi ja ajettavaksi. Muutama rallikonkari on myös projektissa "auttamassa". Avaimet on ainakin hyvään ja ajettavaan lopputulokseen!:)

Matox
A-Junnu
A-Junnu

Viesti Kirjoittaja Matox » 08.03.2013 19:36

HBRteam kirjoitti:itse aikanaan tein sen virheen että ostin halvan äffäläisen
ja ajattelin tehdä siitän bujetin antaessa myöten paremman
pala palalta.
paskat siitä mitään tullut vaan ajeltiin sillä kun se toimi ja päästiin aina maaliin ja tuli turhia nousupisteitä

olen aina katunut jälkeen päin sitä etten ostanut hyvää autoa heti alkuunsa.
nyt se on myöhäistä.....jos voisin kääntää aikaa taakseppäin niin tekisin jotain toisin.

mutta onhan toi auton rakennus tosi osa tätä mahtavaa harrastusta ja toivotan onnea rakennus projektiisi.
osalista ainakin näyttää hyvältä TSEMIÄ!!

Ja se hyväpuoli mitä itse olen kokenut, että rakentaessa autoon joutuu perehtymään kaikilta osa-alueilta (tulikin jo aijemmin esille). Tämä tulee varmasti tulevaisuudessa helpottamaan vian etsinnässä yms..

Osalistaa pitää aika roimasti vielä päivitellä tuossa oli vasta alku:)

Frog
WRC
WRC

Viesti Kirjoittaja Frog » 08.03.2013 19:53

31 vuotta sitten kun osti ekan ralliauton osamaksulla ja kaadoin sen ennen ekakisaa oli laji ja "Ammatti" tullut valituksi. Pätkät on sittemmin kulkenut niin vuoristossa kuin aavikollakin. On tullut tulosta samoin kolhuja, rahat on menny kaikki mitä on tienattu ! Mutta päivääkään en vaihtaisi pois ja toivotan sinulle ja muillekin rohkeutta sekä periksi antamattomuutta. T.Saxspeed

PAR

Viesti Kirjoittaja PAR » 08.03.2013 20:35

M48 on sama boksi kuin m4. Siinä on vaan enemmän kanavia käytössä. M48 tarvii lambdan optiona ja m84 sisältää sen jo vakiona. Siinä on myös tiedonkeruu vakiona ja jos m48 boksiin otat samat toiminnot niin se tulee kalliimmaksi ja on edelleen vanhaa tuotantomallia verrattuna m84 purkkiin. Käyppä tutustumassa motec.com sivuilla aiheeseen ja soittele meille dynotest centeriin niin kerron sitten lisää ja teen tarjouksen.

Kisapirssi

Viesti Kirjoittaja Kisapirssi » 09.03.2013 12:59

Tervehdys.
Jokos moottoripuoli on muuten kasassa.
Minulta löytyisi 1kpl vw moottoria 2000cc 16v 238hv kaasareilla.täydellinen paketti ilman pakosarjaa.terv kristian

jabajee
A-Junnu
A-Junnu

Viesti Kirjoittaja jabajee » 09.03.2013 13:35

Teet itse vaan, jos rahat ja resurssit riittää.
Etkä osta ylihintaan mitään ns. nimimiesten loppuunajettuja romuja. Tulee vielä kalliimmiksi käydä sellaiset sitten osa osalta läpi ja rakentaa toiseen kertaan kokonaan uudestaan.
Ostat vaikka valmiiksi tehdyn hyvän korin jostain ja sitten osakokonaisuuksia (moottori, laatikko, alusta, jne.) jos haluat ajan/rahan säästöä.

Kun itse tekee, niin saa sellaisen kun sattuu tulemaan ;)

Vastaa Viestiin