Penkkien kiinnitys sääntökirjan mukaan
- Trophy
- KV
- Viestit: 450
- Liittynyt: 05.05.2004 00:00
- Viesti:
Penkkien kiinnitys sääntökirjan mukaan
Edelleen kun tavaan tuota kohtaa niin ei oikein "aukea" se että jos käytän auton alkuperäisiä kiinnityspisteitä, jotka etureunassa ovat 4 kpl M8 kierteet korissa ja takana on liukukiskot, niin voiko takaraudan hitsata tähän alkuperäiseen kiskoon kiinni, niin että se täyttää kv-säännöt. Vai onko paree tehdä suosiolla tuo 253-65B kohdan mukainen kiinnitys.
ps onko tuo putki jotain normitavaraa vai jotain erkoispaksua?
Kiitos vinkeistä jo etukäteen
Petteri Koskenala
16. Istuimet
Jos alkuperäistä istuimen kiinnitystä muutetaan on uusi
kiinnitys oltava istuimen valmistajan hyväksymä, tai tehtävä
seuraavalla tavalla:
1. Penkkikiinnikeiden asennuspisteet
Penkkikiinnikeiden asennuspisteet tulee olla:
• Auton omissa penkkikiinityspisteissä
• Luokitelluissa penkkikiinnikkeiden asennuspisteissä.
Nämä tulee olla VO-luokiteltu. Käytettäessä
kyseisiä VO-luokiteltuja asennuspisteitä voidaan
alkuperäiset asennuspisteet poistaa.
• Oheisen kuvan 253-65B ja asennusohjeiden mukaisia
ps onko tuo putki jotain normitavaraa vai jotain erkoispaksua?
Kiitos vinkeistä jo etukäteen
Petteri Koskenala
16. Istuimet
Jos alkuperäistä istuimen kiinnitystä muutetaan on uusi
kiinnitys oltava istuimen valmistajan hyväksymä, tai tehtävä
seuraavalla tavalla:
1. Penkkikiinnikeiden asennuspisteet
Penkkikiinnikeiden asennuspisteet tulee olla:
• Auton omissa penkkikiinityspisteissä
• Luokitelluissa penkkikiinnikkeiden asennuspisteissä.
Nämä tulee olla VO-luokiteltu. Käytettäessä
kyseisiä VO-luokiteltuja asennuspisteitä voidaan
alkuperäiset asennuspisteet poistaa.
• Oheisen kuvan 253-65B ja asennusohjeiden mukaisia
- Pilkunviilaaja
- A-Junnu
- Viestit: 104
- Liittynyt: 10.01.2009 00:00
"Jos alkuperäistä istuimen kiinnitystä muutetaan on ..."
...eli alkuperäistä istuimen kiinnitystä voi käyttää, jos se käytetään sellaisenaan. Jos alkuperäiseen kiskorakenteeseen hitsataan jotain, silloin muutetaan alkuperäistä kiinnitystä ja muodostetaan säännön vastainen rakenne.
Paras tapa on ilman muuta muuttaa se kiinnitys kuvan 253-65B mukaiseksi. Väitän, että se on varmuudella turvallisempi tapa kuin viritellä kisajakkaraa alkuperäisiin kiinnikkeisiin.
Sen putken minimihalkaisija on 35mm taikka profiiliputkea käytettäessä kumman tahansa sivun minimimitta on 35mm. Seinämävahvuus on min 2,5mm eli tuo liian usein nähty huonekaluputki ei täytä sääntöä...
Huomaathan, että kv-sääntö vaatii myös tuon pulttikiinnityksen helmaan, pelkkä hitsaus lappuineen ei kv-puolella riitä...
...eli alkuperäistä istuimen kiinnitystä voi käyttää, jos se käytetään sellaisenaan. Jos alkuperäiseen kiskorakenteeseen hitsataan jotain, silloin muutetaan alkuperäistä kiinnitystä ja muodostetaan säännön vastainen rakenne.
Paras tapa on ilman muuta muuttaa se kiinnitys kuvan 253-65B mukaiseksi. Väitän, että se on varmuudella turvallisempi tapa kuin viritellä kisajakkaraa alkuperäisiin kiinnikkeisiin.
Sen putken minimihalkaisija on 35mm taikka profiiliputkea käytettäessä kumman tahansa sivun minimimitta on 35mm. Seinämävahvuus on min 2,5mm eli tuo liian usein nähty huonekaluputki ei täytä sääntöä...

Huomaathan, että kv-sääntö vaatii myös tuon pulttikiinnityksen helmaan, pelkkä hitsaus lappuineen ei kv-puolella riitä...
-
- WRC
- Viestit: 1181
- Liittynyt: 26.12.2009 00:00
penkki
Kyllä sinä voit sen penkin laittaa omiin kiinnityspisteisiin ja myös kiskoihin JOS alkuperäinenpenkki on irrotettavissa kiskoista ja kiinnität kilpaistuimen samoihin pisteisiin ! penkkien valmistajilta jopa saa kyseisiä kiinnitys tarvikkeita. tai sitten teet siitä hisse autosta vakioauton niin voit jopa ajaa vakiopenkeillä KV kisoja
Nuo riivatun pultit !! miksei sitä kohtaa kirjoiteta että: jos hitsataan ei tarvii pultteja !! helpoittas hommia jos osaa hitsata.

Nuo riivatun pultit !! miksei sitä kohtaa kirjoiteta että: jos hitsataan ei tarvii pultteja !! helpoittas hommia jos osaa hitsata.
- Trophy
- KV
- Viestit: 450
- Liittynyt: 05.05.2004 00:00
- Viesti:
Re: penkki
Tehdään ihan suosiolla tuon KV-kuvan mukaan, niin ei sitten tule tulevaisuuden ulkomaan retkillä ylimääräisiä hitsaushommia :)Frog kirjoitti:Kyllä sinä voit sen penkin laittaa omiin kiinnityspisteisiin ja myös kiskoihin JOS alkuperäinenpenkki on irrotettavissa kiskoista ja kiinnität kilpaistuimen samoihin pisteisiin ! penkkien valmistajilta jopa saa kyseisiä kiinnitys tarvikkeita. tai sitten teet siitä hisse autosta vakioauton niin voit jopa ajaa vakiopenkeillä KV kisoja![]()
Nuo riivatun pultit !! miksei sitä kohtaa kirjoiteta että: jos hitsataan ei tarvii pultteja !! helpoittas hommia jos osaa hitsata.
Tietääkö joku, mistä tuota putkea löytyisi?
(en käynyt vielä Protoshopissa, mistä uskon kyllä sitä löytyvän)
-
- WRC
- Viestit: 1181
- Liittynyt: 26.12.2009 00:00
Re: penkki
Tietääkö joku, mistä tuota putkea löytyisi?
(en käynyt vielä Protoshopissa, mistä uskon kyllä sitä löytyvän)[/quote]
Jokaisesta rautaa myyvästä kaupasta, sekä turvakaariputki on myös sallittu vaihtoehto
(en käynyt vielä Protoshopissa, mistä uskon kyllä sitä löytyvän)[/quote]
Jokaisesta rautaa myyvästä kaupasta, sekä turvakaariputki on myös sallittu vaihtoehto

- Trophy
- KV
- Viestit: 450
- Liittynyt: 05.05.2004 00:00
- Viesti:
Re: penkki
Jokaisesta rautaa myyvästä kaupasta, sekä turvakaariputki on myös sallittu vaihtoehtoFrog kirjoitti:Tietääkö joku, mistä tuota putkea löytyisi?
(en käynyt vielä Protoshopissa, mistä uskon kyllä sitä löytyvän)

No niinpä onkin, mutta kuvan perusteella riittää että tuo u-palkki on hitsattu penkin kiinnistysraudan kohdalle, vai koko matkan??.
Lisäksi tekstissä puhutaan kierreholkista, mutta mielstäni kuvn mukaan se on hitsattu holkki joka estää putken/profiilin lististymisen kiinnittäessä, miten on?
Kyllä huomaa että rakentaa autoa kymmnen vuoden jälkeen alusta asti :)
- Pilkunviilaaja
- A-Junnu
- Viestit: 104
- Liittynyt: 10.01.2009 00:00
Re: penkki
No niinpä onkin, mutta kuvan perusteella riittää että tuo u-palkki on hitsattu penkin kiinnistysraudan kohdalle, vai koko matkan??.
Tulkitsisin niin, että istuimen kiinnitysjalan mitalta riittää. Toisaalta kun tuo nyt kuitenkin pitää ainakin tuolta osalta olla min 40mm profiilia, niin eikö olisi helpompaa tehdä 40x40 profiilista koko putki? Sitä lienee helpommin saatavissakin?
Lisäksi tekstissä puhutaan kierreholkista, mutta mielstäni kuvn mukaan se on hitsattu holkki joka estää putken/profiilin lististymisen kiinnittäessä, miten on?
Kyllä se FIAn kirjakin kierreholkista puhuu ja kyllä se kierre näyttää tuossa kuvassakin olevan piirretty, kun tarpeeksi suurentaa ( aika himmeästi tosin näkyy silloinkin...)
Tulkitsisin niin, että istuimen kiinnitysjalan mitalta riittää. Toisaalta kun tuo nyt kuitenkin pitää ainakin tuolta osalta olla min 40mm profiilia, niin eikö olisi helpompaa tehdä 40x40 profiilista koko putki? Sitä lienee helpommin saatavissakin?
Lisäksi tekstissä puhutaan kierreholkista, mutta mielstäni kuvn mukaan se on hitsattu holkki joka estää putken/profiilin lististymisen kiinnittäessä, miten on?
Kyllä se FIAn kirjakin kierreholkista puhuu ja kyllä se kierre näyttää tuossa kuvassakin olevan piirretty, kun tarpeeksi suurentaa ( aika himmeästi tosin näkyy silloinkin...)
- Trophy
- KV
- Viestit: 450
- Liittynyt: 05.05.2004 00:00
- Viesti:
Re: penkki
Kiitos kaikille avuista, huomenna haalitaan materiaalit kasaan ja aletaan hommiinPilkunviilaaja kirjoitti:No niinpä onkin, mutta kuvan perusteella riittää että tuo u-palkki on hitsattu penkin kiinnistysraudan kohdalle, vai koko matkan??.
Tulkitsisin niin, että istuimen kiinnitysjalan mitalta riittää. Toisaalta kun tuo nyt kuitenkin pitää ainakin tuolta osalta olla min 40mm profiilia, niin eikö olisi helpompaa tehdä 40x40 profiilista koko putki? Sitä lienee helpommin saatavissakin?
Lisäksi tekstissä puhutaan kierreholkista, mutta mielstäni kuvn mukaan se on hitsattu holkki joka estää putken/profiilin lististymisen kiinnittäessä, miten on?
Kyllä se FIAn kirjakin kierreholkista puhuu ja kyllä se kierre näyttää tuossa kuvassakin olevan piirretty, kun tarpeeksi suurentaa ( aika himmeästi tosin näkyy silloinkin...)
ps. ihmettelen vaan miksi se eilen antamani vanteiden puhallusvinkki on poistettu???, en minä siellä työskentele :), eli eikö täällä saa vinkata vasta kun joku kysyy????
-
- Viestit: 3
- Liittynyt: 08.09.2012 23:07
Re: Penkkien kiinnitys sääntökirjan mukaan
Jatketaan vanhaa aihetta.
A ryhmän säännöillä tehtävä auto. Jos penkin liukukiskot on pistehitsillä korissa kiinni, niin saako ne poistaa että saa poikittais putket siistimmin paikalleen. Vai tarviiko siihen kiskojen päälle tehdä jonkinlainen kotelo päälle että saa riittävän isot laput kiinni.
A ryhmän säännöillä tehtävä auto. Jos penkin liukukiskot on pistehitsillä korissa kiinni, niin saako ne poistaa että saa poikittais putket siistimmin paikalleen. Vai tarviiko siihen kiskojen päälle tehdä jonkinlainen kotelo päälle että saa riittävän isot laput kiinni.
Koska jonkun pitää olla viimeinen.
- puuhis
- B-junnu
- Viestit: 46
- Liittynyt: 12.01.2005 00:00
Re: Penkkien kiinnitys sääntökirjan mukaan
taas kysymyksiä vanhaan aiheeseen..
voiko penkin kiinnitys poikittaisputket kansallisesti hitsata helmanpuolelta turvakaaren helmaputkeen ja toiselta puolelta ohjeen mukaan kiinnitys tunneliin? mielestäni säännöt ei tätä salli mutta olen nähnyt joskus vastaavia sovelluksia?
voiko penkin kiinnitys poikittaisputket kansallisesti hitsata helmanpuolelta turvakaaren helmaputkeen ja toiselta puolelta ohjeen mukaan kiinnitys tunneliin? mielestäni säännöt ei tätä salli mutta olen nähnyt joskus vastaavia sovelluksia?
- ripeka
- Yleinen
- Viestit: 164
- Liittynyt: 30.04.2004 00:00
Re: Penkkien kiinnitys sääntökirjan mukaan
Ainakin mä sain tekniikasta vastauksen, et pitää olla sääntökirjan mukaiset. Ite jouduin siirtymään harrasteralliin, ku ei kehtaa ruveta turvakaaria ja 3mm teräskorvallisia lattiasta pilkkomaan ja muuttamaan 100% turvallista ratkaisua, joka on tähän asti kelvannut.
-
- B-junnu
- Viestit: 37
- Liittynyt: 18.03.2011 16:20
Re: penkki
Kansallisen lisäyksen mukaan voit myös hitsata esim turvakaariputkista kiinnitysputket ja jättää ne pultit pois. Tuo 40x20 putken kohdalla sanotaan että "myös" tämä mitta on sallittu ns fia mittojen lisäksi. Pyöreä putki taitaa olla metripainoltaan kevyempää. U-profiilin pituudelle ei ole mittaa määritelty eli käytännössä minimimitta on se josta saat 8mm pultin läpi ja se tukee riittävästi tuota kierreholkkia. Leikkauskuvanto on nuolella osoitettu koskemaan vain reikien kohtaa.Frog kirjoitti:Kyllä sinä voit sen penkin laittaa omiin kiinnityspisteisiin ja myös kiskoihin JOS alkuperäinenpenkki on irrotettavissa kiskoista ja kiinnität kilpaistuimen samoihin pisteisiin ! penkkien valmistajilta jopa saa kyseisiä kiinnitys tarvikkeita. tai sitten teet siitä hisse autosta vakioauton niin voit jopa ajaa vakiopenkeillä KV kisoja![]()
Nuo riivatun pultit !! miksei sitä kohtaa kirjoiteta että: jos hitsataan ei tarvii pultteja !! helpoittas hommia jos osaa hitsata.
-
- WRC
- Viestit: 1181
- Liittynyt: 26.12.2009 00:00
Re: penkki
Alkuperäinen kysymys koski KV kisoja ! Mutta nyt 3 vuotta myöhemminLuotonenSports kirjoitti:Kansallisen lisäyksen mukaan voit myös hitsata esim turvakaariputkista kiinnitysputket ja jättää ne pultit pois. Tuo 40x20 putken kohdalla sanotaan että "myös" tämä mitta on sallittu ns fia mittojen lisäksi. Pyöreä putki taitaa olla metripainoltaan kevyempää. U-profiilin pituudelle ei ole mittaa määritelty eli käytännössä minimimitta on se josta saat 8mm pultin läpi ja se tukee riittävästi tuota kierreholkkia. Leikkauskuvanto on nuolella osoitettu koskemaan vain reikien kohtaa.Frog kirjoitti:Kyllä sinä voit sen penkin laittaa omiin kiinnityspisteisiin ja myös kiskoihin JOS alkuperäinenpenkki on irrotettavissa kiskoista ja kiinnität kilpaistuimen samoihin pisteisiin ! penkkien valmistajilta jopa saa kyseisiä kiinnitys tarvikkeita. tai sitten teet siitä hisse autosta vakioauton niin voit jopa ajaa vakiopenkeillä KV kisoja![]()
Nuo riivatun pultit !! miksei sitä kohtaa kirjoiteta että: jos hitsataan ei tarvii pultteja !! helpoittas hommia jos osaa hitsata.
