pyörien suuntaus
- 2000
- Yleinen
- Viestit: 262
- Liittynyt: 02.05.2004 00:00
pyörien suuntaus
elikkä tuli ostettu tollanen nykyaikane 4-pyörä suuntauslaite ja sillä escorttia tutkinu lähemmin, ja nyt kysymys kuuluu kuinka pyörän kulmat muuttuu käännettäes? aurauskulmahan muuttuu kun käännetään mutta missä rajoissa se saisi muuttua?
joku kyl on kieros kun toiseen suuntaan menee harituksel ja toiseen aurauksel, tosin ei ole edes iskareita tsekattu sen pitkän hypyn jälkeen et voi olla iskarinpää kieros!
ja olisi hyvä jos joku tietäisi lähinnä kilpaautojen ja escortin pyöränkulma muutoksista!
pian ajattelin mitata tosta citroen c5 ihan huvikseni ja katsoa kuinka siviiliautos muuttuu
joku kyl on kieros kun toiseen suuntaan menee harituksel ja toiseen aurauksel, tosin ei ole edes iskareita tsekattu sen pitkän hypyn jälkeen et voi olla iskarinpää kieros!
ja olisi hyvä jos joku tietäisi lähinnä kilpaautojen ja escortin pyöränkulma muutoksista!
pian ajattelin mitata tosta citroen c5 ihan huvikseni ja katsoa kuinka siviiliautos muuttuu
- jakke69
- A-Junnu
- Viestit: 94
- Liittynyt: 16.05.2010 00:00
Re: pyörien suuntaus
meillä ainakin etuveto autossa pyöränkulmat on säädetty haritukselle aika ronskinkin näköisesti. mutta autossa todella jäykkä ohjaus muuten kun lukko hitsattu, eikä ole tehostinta. kääntyy nyt paljon kevyemmin ja paremmin. myös camberia löytyy niin pitäs irrota viivasta jotenni.
- 2000
- Yleinen
- Viestit: 262
- Liittynyt: 02.05.2004 00:00
Re: pyörien suuntaus
joo kyllä pyörät suorassa on 1mm aurauksel mut haen lähinnä et miten muuttuu kun pyöriä käännetäänjakke69 kirjoitti:meillä ainakin etuveto autossa pyöränkulmat on säädetty haritukselle aika ronskinkin näköisesti. mutta autossa todella jäykkä ohjaus muuten kun lukko hitsattu, eikä ole tehostinta. kääntyy nyt paljon kevyemmin ja paremmin. myös camberia löytyy niin pitäs irrota viivasta jotenni.
- js1
- A-Junnu
- Viestit: 58
- Liittynyt: 20.09.2005 00:00
Re: pyörien suuntaus
Eihän auraukset tietysti juurikaan saisi muuttua rattia kääntäessä,mutta todellisuudessa muuttuvat kyllä.Eskortissa on ollut muutamaa eri etutolppa-tyyppiä.Ns tavallinen tolppa,jossa kiinteä,valettu kääntövarsi ja aurausta tulee lisää rattia kääntäessä.Johtuu siitä,että tolppa on tehty tavan tallaajalle(ajajalle)joka ajelee siviili-autollaan kadulla ja asfaltilla.Siinä sisempi rengas kiertää pienempää kehää ja siksi sen pitää kääntyäkkin enempi ettei rengas sortaisi.Tätä kutsutaan åkermanin ohjaukseksi. Se Etutolppa jossa on irroitettava kääntövarsi(RS) parempi,koska kääntövarsi on muodoltaan sellainen,että tätä "efektiä" ei juuri tapahdu ja pyörät kääntyvät aika hyvin yhdessä.Erona siis varren muoto,ollen suorempi.(auton suuntainen)Tämä malli siis suunniteltu urheilullisempaan ajoon...
- 2000
- Yleinen
- Viestit: 262
- Liittynyt: 02.05.2004 00:00
Re: pyörien suuntaus
ok, hyvä tietää et eroja eri tolpissa, omassa autossa ainakin nyt muuttuu aikalailla ja ongelma voi olla tukivarsien ja ohjauksen paikoissa tai et iskari tai jokin kierossa, autoon tehään perushuolto et kaikki kyl puretaan ja katotaan kuhan keretään!!js1 kirjoitti:Eihän auraukset tietysti juurikaan saisi muuttua rattia kääntäessä,mutta todellisuudessa muuttuvat kyllä.Eskortissa on ollut muutamaa eri etutolppa-tyyppiä.Ns tavallinen tolppa,jossa kiinteä,valettu kääntövarsi ja aurausta tulee lisää rattia kääntäessä.Johtuu siitä,että tolppa on tehty tavan tallaajalle(ajajalle)joka ajelee siviili-autollaan kadulla ja asfaltilla.Siinä sisempi rengas kiertää pienempää kehää ja siksi sen pitää kääntyäkkin enempi ettei rengas sortaisi.Tätä kutsutaan åkermanin ohjaukseksi. Se Etutolppa jossa on irroitettava kääntövarsi(RS) parempi,koska kääntövarsi on muodoltaan sellainen,että tätä "efektiä" ei juuri tapahdu ja pyörät kääntyvät aika hyvin yhdessä.Erona siis varren muoto,ollen suorempi.(auton suuntainen)Tämä malli siis suunniteltu urheilullisempaan ajoon...
ja autossa on nyt ns. billet kääntövarret kun ne omat tuppaa meneen kieroon! pitääki koittaa tekeekö vakio kääntövarsilla saman!
mut kiitos vastauksesta!
-
- A-Junnu
- Viestit: 108
- Liittynyt: 17.08.2011 11:48
Re: pyörien suuntaus
Tarkista että hammastanko on "keskellä" eli kääntyy molempiin suuntiin yhtäpaljon.
Monesti siirtyy kun säädetään vaan hammastangon toisesta päästä eikä huomata tasata hammastankoa keskiasentoon.
Monesti siirtyy kun säädetään vaan hammastangon toisesta päästä eikä huomata tasata hammastankoa keskiasentoon.
- lindaw
- B-junnu
- Viestit: 44
- Liittynyt: 19.09.2005 00:00
- Paikkakunta: tammisaari
- Viesti:
Re: pyörien suuntaus
Tarkista että pyörät on samassa kohdassa pituussuunnassa. Jos ne on eri paikassa se voi aiheuttaa tota. Jos laitat pyörät käntyymään niin että kulmat pysyy samana auto on todellakin helppo viedä sladissa eikä mene yli. Jos tuntuu että puskee niin enemmän haritusta kun pyörät kääntyy.
- 2000
- Yleinen
- Viestit: 262
- Liittynyt: 02.05.2004 00:00
Re: pyörien suuntaus
Pieni ero on pituussuunnassa, ja tolppa on samoin molemmilla puolin mutta iskarin yläpään korkeudesta vähän epävarma kun iskarin torni vähän sai siipeen tampereen ulosajos, mut tarkoitus on nyt ottaa laatikko ja kone pois ja viedä koripenkkiin ja mitata kaikki kiinnityspisteet, sit tarkistaa iskarit ja nivelet ym. ja sit jatketaan mittausta ja pyörien käyttäytymistä käännettäes!lindaw kirjoitti:Tarkista että pyörät on samassa kohdassa pituussuunnassa. Jos ne on eri paikassa se voi aiheuttaa tota. Jos laitat pyörät käntyymään niin että kulmat pysyy samana auto on todellakin helppo viedä sladissa eikä mene yli. Jos tuntuu että puskee niin enemmän haritusta kun pyörät kääntyy.
- Team_RS
- B-junnu
- Viestit: 23
- Liittynyt: 02.09.2010 00:00
Re: pyörien suuntaus
-Taka-akseli suoraan ja auraus kohdalleen
-hammastanko keskelle
-caster ja camber
-sit auraus.
Se kone näyttää "set back" eli etu renkaiden pituus heiton. Pieni heitto (0*02") on normaali.
viimeisenä se vielä tarkastaa ton sun kääntökulma ero ongelman ja käyttöohje on hyvä
-hammastanko keskelle
-caster ja camber
-sit auraus.
Se kone näyttää "set back" eli etu renkaiden pituus heiton. Pieni heitto (0*02") on normaali.
viimeisenä se vielä tarkastaa ton sun kääntökulma ero ongelman ja käyttöohje on hyvä

- RiQ
- Viestit: 2
- Liittynyt: 16.07.2011 12:30
- Viesti:
Re: pyörien suuntaus
Jos lontoon kieli on jotenkin hallussa voi tältä sivustolta löytää paljon hyödyllistä tietoa pyörien kulmista ja kääntämisen vaikutuksista:
http://www.super7thheaven.co.uk/Ackermann_Geometry
http://www.super7thheaven.co.uk/Ackermann_Geometry