pyörien suuntaus

Ralli- ja sprint autojen alustaan ja koriin yms. liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
2000
Yleinen
Yleinen
Viestit: 262
Liittynyt: 02.05.2004 00:00

pyörien suuntaus

Viesti Kirjoittaja 2000 » 04.04.2013 19:26

elikkä tuli ostettu tollanen nykyaikane 4-pyörä suuntauslaite ja sillä escorttia tutkinu lähemmin, ja nyt kysymys kuuluu kuinka pyörän kulmat muuttuu käännettäes? aurauskulmahan muuttuu kun käännetään mutta missä rajoissa se saisi muuttua?
joku kyl on kieros kun toiseen suuntaan menee harituksel ja toiseen aurauksel, tosin ei ole edes iskareita tsekattu sen pitkän hypyn jälkeen et voi olla iskarinpää kieros!
ja olisi hyvä jos joku tietäisi lähinnä kilpaautojen ja escortin pyöränkulma muutoksista!
pian ajattelin mitata tosta citroen c5 ihan huvikseni ja katsoa kuinka siviiliautos muuttuu

Avatar
jakke69
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 94
Liittynyt: 16.05.2010 00:00

Re: pyörien suuntaus

Viesti Kirjoittaja jakke69 » 04.04.2013 22:32

meillä ainakin etuveto autossa pyöränkulmat on säädetty haritukselle aika ronskinkin näköisesti. mutta autossa todella jäykkä ohjaus muuten kun lukko hitsattu, eikä ole tehostinta. kääntyy nyt paljon kevyemmin ja paremmin. myös camberia löytyy niin pitäs irrota viivasta jotenni.

Avatar
2000
Yleinen
Yleinen
Viestit: 262
Liittynyt: 02.05.2004 00:00

Re: pyörien suuntaus

Viesti Kirjoittaja 2000 » 04.04.2013 22:37

jakke69 kirjoitti:meillä ainakin etuveto autossa pyöränkulmat on säädetty haritukselle aika ronskinkin näköisesti. mutta autossa todella jäykkä ohjaus muuten kun lukko hitsattu, eikä ole tehostinta. kääntyy nyt paljon kevyemmin ja paremmin. myös camberia löytyy niin pitäs irrota viivasta jotenni.
joo kyllä pyörät suorassa on 1mm aurauksel mut haen lähinnä et miten muuttuu kun pyöriä käännetään

Avatar
js1
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 58
Liittynyt: 20.09.2005 00:00

Re: pyörien suuntaus

Viesti Kirjoittaja js1 » 05.04.2013 00:28

Eihän auraukset tietysti juurikaan saisi muuttua rattia kääntäessä,mutta todellisuudessa muuttuvat kyllä.Eskortissa on ollut muutamaa eri etutolppa-tyyppiä.Ns tavallinen tolppa,jossa kiinteä,valettu kääntövarsi ja aurausta tulee lisää rattia kääntäessä.Johtuu siitä,että tolppa on tehty tavan tallaajalle(ajajalle)joka ajelee siviili-autollaan kadulla ja asfaltilla.Siinä sisempi rengas kiertää pienempää kehää ja siksi sen pitää kääntyäkkin enempi ettei rengas sortaisi.Tätä kutsutaan åkermanin ohjaukseksi. Se Etutolppa jossa on irroitettava kääntövarsi(RS) parempi,koska kääntövarsi on muodoltaan sellainen,että tätä "efektiä" ei juuri tapahdu ja pyörät kääntyvät aika hyvin yhdessä.Erona siis varren muoto,ollen suorempi.(auton suuntainen)Tämä malli siis suunniteltu urheilullisempaan ajoon...

Avatar
2000
Yleinen
Yleinen
Viestit: 262
Liittynyt: 02.05.2004 00:00

Re: pyörien suuntaus

Viesti Kirjoittaja 2000 » 05.04.2013 06:47

js1 kirjoitti:Eihän auraukset tietysti juurikaan saisi muuttua rattia kääntäessä,mutta todellisuudessa muuttuvat kyllä.Eskortissa on ollut muutamaa eri etutolppa-tyyppiä.Ns tavallinen tolppa,jossa kiinteä,valettu kääntövarsi ja aurausta tulee lisää rattia kääntäessä.Johtuu siitä,että tolppa on tehty tavan tallaajalle(ajajalle)joka ajelee siviili-autollaan kadulla ja asfaltilla.Siinä sisempi rengas kiertää pienempää kehää ja siksi sen pitää kääntyäkkin enempi ettei rengas sortaisi.Tätä kutsutaan åkermanin ohjaukseksi. Se Etutolppa jossa on irroitettava kääntövarsi(RS) parempi,koska kääntövarsi on muodoltaan sellainen,että tätä "efektiä" ei juuri tapahdu ja pyörät kääntyvät aika hyvin yhdessä.Erona siis varren muoto,ollen suorempi.(auton suuntainen)Tämä malli siis suunniteltu urheilullisempaan ajoon...
ok, hyvä tietää et eroja eri tolpissa, omassa autossa ainakin nyt muuttuu aikalailla ja ongelma voi olla tukivarsien ja ohjauksen paikoissa tai et iskari tai jokin kierossa, autoon tehään perushuolto et kaikki kyl puretaan ja katotaan kuhan keretään!!
ja autossa on nyt ns. billet kääntövarret kun ne omat tuppaa meneen kieroon! pitääki koittaa tekeekö vakio kääntövarsilla saman!
mut kiitos vastauksesta!

Jyrki Koivula
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 108
Liittynyt: 17.08.2011 11:48

Re: pyörien suuntaus

Viesti Kirjoittaja Jyrki Koivula » 05.04.2013 08:37

Tarkista että hammastanko on "keskellä" eli kääntyy molempiin suuntiin yhtäpaljon.
Monesti siirtyy kun säädetään vaan hammastangon toisesta päästä eikä huomata tasata hammastankoa keskiasentoon.

Avatar
lindaw
B-junnu
B-junnu
Viestit: 44
Liittynyt: 19.09.2005 00:00
Paikkakunta: tammisaari
Viesti:

Re: pyörien suuntaus

Viesti Kirjoittaja lindaw » 05.04.2013 09:45

Tarkista että pyörät on samassa kohdassa pituussuunnassa. Jos ne on eri paikassa se voi aiheuttaa tota. Jos laitat pyörät käntyymään niin että kulmat pysyy samana auto on todellakin helppo viedä sladissa eikä mene yli. Jos tuntuu että puskee niin enemmän haritusta kun pyörät kääntyy.

Avatar
2000
Yleinen
Yleinen
Viestit: 262
Liittynyt: 02.05.2004 00:00

Re: pyörien suuntaus

Viesti Kirjoittaja 2000 » 05.04.2013 11:06

lindaw kirjoitti:Tarkista että pyörät on samassa kohdassa pituussuunnassa. Jos ne on eri paikassa se voi aiheuttaa tota. Jos laitat pyörät käntyymään niin että kulmat pysyy samana auto on todellakin helppo viedä sladissa eikä mene yli. Jos tuntuu että puskee niin enemmän haritusta kun pyörät kääntyy.
Pieni ero on pituussuunnassa, ja tolppa on samoin molemmilla puolin mutta iskarin yläpään korkeudesta vähän epävarma kun iskarin torni vähän sai siipeen tampereen ulosajos, mut tarkoitus on nyt ottaa laatikko ja kone pois ja viedä koripenkkiin ja mitata kaikki kiinnityspisteet, sit tarkistaa iskarit ja nivelet ym. ja sit jatketaan mittausta ja pyörien käyttäytymistä käännettäes!

Avatar
Team_RS
B-junnu
B-junnu
Viestit: 23
Liittynyt: 02.09.2010 00:00

Re: pyörien suuntaus

Viesti Kirjoittaja Team_RS » 05.04.2013 19:11

-Taka-akseli suoraan ja auraus kohdalleen
-hammastanko keskelle
-caster ja camber
-sit auraus.
Se kone näyttää "set back" eli etu renkaiden pituus heiton. Pieni heitto (0*02") on normaali.
viimeisenä se vielä tarkastaa ton sun kääntökulma ero ongelman ja käyttöohje on hyvä :roll:

Avatar
RiQ
Viestit: 2
Liittynyt: 16.07.2011 12:30
Viesti:

Re: pyörien suuntaus

Viesti Kirjoittaja RiQ » 08.04.2013 15:34

Jos lontoon kieli on jotenkin hallussa voi tältä sivustolta löytää paljon hyödyllistä tietoa pyörien kulmista ja kääntämisen vaikutuksista:
http://www.super7thheaven.co.uk/Ackermann_Geometry

Vastaa Viestiin