sääntöjen viilausta

Kuumimmat huhut, viimeisimmät juorut ralliin, sprinttiin, rallicrossiin, jokamiesluokkaan ja kaikkeen muuhun autourheiluun liittyen...
Avatar
markomartini
KV
KV
Viestit: 803
Liittynyt: 29.03.2004 00:00
Viesti:

sääntöjen viilausta

Viesti Kirjoittaja markomartini » 17.04.2013 17:34

Turvakehikoiden valmistaminen

Esitys tekniikkatyöryhmälle: Pyydetään pohtimaan ja selvittämään olisiko tarpeellista määrittää kansallisesti hyväksytyt turvakehikkovalmistajat ja millainen tämä mahdollinen hyväksymisprosessi voisi olla?
Perustelu: Onnettomuustilanteissa on havaittu että itse tehdyissä turvakehikoissa on suuria lujuuseroja.

Istuinten kiinnitys
Keskusteltiin istuinten kiinnityksestä ja kiinnitysmekanismin mahdollisesta vaikutuksesta selkärankavammoihin. Ryhdytään selvittämään asiaa syvällisemmin.

Avatar
Marko Tähkä
KV
KV
Viestit: 488
Liittynyt: 30.12.2006 00:00

Re: sääntöjen viilausta

Viesti Kirjoittaja Marko Tähkä » 17.04.2013 19:37

Jos toi kaari homma menee läpi niin mites noi vastuu kysymykset onko valmistaja vastuussa onnettomuus tilanteessa jos havaitaan näitä lujuuseroavaisuuksia?Eikös myydystä tuoteesta valmistaja ole vastuussa?Itsellä sellainen kokemus näistä kaarivalmistajista että kun kaadoin auton niin kaaret painuivat todella paljon kasaan vaikka kaato oli aivan tasamaalla tapahtuva tilanne, kun autosta leikattiin katto pois huomattiin kaarien olevan putken yläpuolelta hitsaamatta ja saumakohta täytetty kemiallisellametallilla,asiaa kun tiedusteltiin valmistajalta niin kommentti oli että sillä hinnalla ei pysty tekemään hitsausta huolella.Kyseisen tapahtuman jälkeen olen tehnyt kaaret itse koska tää köyhänä eläminen kuitenkin kiinnostaa.

j67
KV
KV
Viestit: 721
Liittynyt: 19.09.2011 18:56

Re: sääntöjen viilausta

Viesti Kirjoittaja j67 » 17.04.2013 20:25

Olisi mahdottoman mukavaa tietää mistä omatekemien kaarien lujuuserot syntyy. Putkimateriaali on sama itsetehdyissä kuin pajalla asennetuissa.
Yleensä kaarien asentajat myy myös taivutettuja kaariputki paketteja.

Jos syy on hitsaussaumoissa niin onko valvonta siinä tapauksessa pettänyt.
Vai olisiko syynä se että kaaret pettää kiertopalkinto autoista jotka on sen seitsemän kertaa kaadettu ja aina kaadon jälkeen laitettu kiertoon kun ei ole itse uskallettu ajaa.
Yleensä nämä on halvemman luokan kalustoa joissa myös on varsin usein omatekemät kaaret.
Uskon että sama toistuu vaikka kaaret tehtäisiinkin valtuutetulla pajalla. Ja oikestaan viellä herkemmin koska kaarien hinnat kohoaa kun oma työ jää pois. Lisäkustannuksia luomalla ei turvallisuutta paranneta.

Avatar
BLUEORANGE
KV
KV
Viestit: 362
Liittynyt: 20.10.2010 00:00

Re: sääntöjen viilausta

Viesti Kirjoittaja BLUEORANGE » 17.04.2013 20:37

Niitä kaaria kun lankakoneella alamäkeen valutellaan niin tulee himskutin siisti ja jouhea sauma jossa on onnettoman pieni tunkeuma. Muoks: ja niin tekee kaaripajatkin mutta ei tietenkään kaikki.

Avatar
Marko Tähkä
KV
KV
Viestit: 488
Liittynyt: 30.12.2006 00:00

Re: sääntöjen viilausta

Viesti Kirjoittaja Marko Tähkä » 17.04.2013 20:49

Mahdollisesti jää muutamia autoja talliin seisomaan.

j67
KV
KV
Viestit: 721
Liittynyt: 19.09.2011 18:56

Re: sääntöjen viilausta

Viesti Kirjoittaja j67 » 17.04.2013 21:17

BLUEORANGE kirjoitti:Niitä kaaria kun lankakoneella alamäkeen valutellaan niin tulee himskutin siisti ja jouhea sauma jossa on onnettoman pieni tunkeuma. Muoks: ja niin tekee kaaripajatkin mutta ei tietenkään kaikki.

Tässä tullaan siihen mikä on pettänyt.
Ammattimaisen tason omavien katsastushenkilöiden puute.
Siis hitsausammattitason omaavat.
Moniko pystyy sanomaan muutaman minuutin tarkastelulla mikä on kaarien hitsaussaumojen taso.
Kyllä siinä on katsastusmies aika hukassa jos ei ole itse saumaakaan hitsannut.

Tätä puutetta ei korjata sillä että kaaret on joskus tehty joissain valtuutetussa pajassa.
Jos nykyistäkään vaatimustasoa ei saada valvottua niin miten sitten jotain viellä hankalampaa.

Tai millä joku valtuutettu paja voi taata kaarien ominaisuuksista mitään usean vuoden käytön(lue kaadon) jälkeen.
Oikenee ne pajakaaretkin koripenkissä samoin kuin itsetehdyt.

Avatar
BLUEORANGE
KV
KV
Viestit: 362
Liittynyt: 20.10.2010 00:00

Re: sääntöjen viilausta

Viesti Kirjoittaja BLUEORANGE » 17.04.2013 21:32

j67 kirjoitti:
BLUEORANGE kirjoitti:Niitä kaaria kun lankakoneella alamäkeen valutellaan niin tulee himskutin siisti ja jouhea sauma jossa on onnettoman pieni tunkeuma. Muoks: ja niin tekee kaaripajatkin mutta ei tietenkään kaikki.

Tässä tullaan siihen mikä on pettänyt.
Ammattimaisen tason omavien katsastushenkilöiden puute.
Siis hitsausammattitason omaavat.
Moniko pystyy sanomaan muutaman minuutin tarkastelulla mikä on kaarien hitsaussaumojen taso.
Kyllä siinä on katsastusmies aika hukassa jos ei ole itse saumaakaan hitsannut.

Tätä puutetta ei korjata sillä että kaaret on joskus tehty joissain valtuutetussa pajassa.
Jos nykyistäkään vaatimustasoa ei saada valvottua niin miten sitten jotain viellä hankalampaa.

Tai millä joku valtuutettu paja voi taata kaarien ominaisuuksista mitään usean vuoden käytön(lue kaadon) jälkeen.
Oikenee ne pajakaaretkin koripenkissä samoin kuin itsetehdyt.
Näinhän se on.

Avatar
BLUEORANGE
KV
KV
Viestit: 362
Liittynyt: 20.10.2010 00:00

Re: sääntöjen viilausta

Viesti Kirjoittaja BLUEORANGE » 17.04.2013 21:35

Tarkottaako toi penkin kiinnitys niitä koriin hitsattuja neliöputkia vai niitä L:n mallisia levyjä joilla penkki kiinnitetään neliöputkiin?vai koko pakettia?

Avatar
JoneLampinen
KV
KV
Viestit: 308
Liittynyt: 03.09.2007 00:00

Re: sääntöjen viilausta

Viesti Kirjoittaja JoneLampinen » 17.04.2013 21:44

Nyt ollaan sitten sellaisella alueella että kaikki harrastaminen loppuu takuulla, tällä hetkellä taitaa olla Kumpumäen Arto ainut joka saa kaaria värkätä autoihin? Onko noita kaarista johtuvia onnettomuuksia nyt ollut mukamas liikaa? Sama koskee penkin kiinnityksiä? Oma mielipide on vaan vahvasti se että ajetaan liian hyvillä teillä ja kovilla keskinopeuksilla, nytkin Ambergi oli ihan hukassa Portugalissa kun on täällä vetäny valtiontiellä ja siellä joutukin mökkitielle! Yhen kerran on omalle kohdalle osunu kaarien pettäminen ja nekin oli astraan luokitellut, pääkaari laski turhan alas Ukissa -98 ja kaatu kyllä ihan tiellä, tosin nokkaperät.

Frog
WRC
WRC
Viestit: 1181
Liittynyt: 26.12.2009 00:00

Re: sääntöjen viilausta

Viesti Kirjoittaja Frog » 17.04.2013 21:53

markomartini kirjoitti:Turvakehikoiden valmistaminen

Esitys tekniikkatyöryhmälle: Pyydetään pohtimaan ja selvittämään olisiko tarpeellista määrittää kansallisesti hyväksytyt turvakehikkovalmistajat ja millainen tämä mahdollinen hyväksymisprosessi voisi olla?
Perustelu: Onnettomuustilanteissa on havaittu että itse tehdyissä turvakehikoissa on suuria lujuuseroja.

Istuinten kiinnitys
Keskusteltiin istuinten kiinnityksestä ja kiinnitysmekanismin mahdollisesta vaikutuksesta selkärankavammoihin. Ryhdytään selvittämään asiaa syvällisemmin.
Tämä yllä oleva teksti on turvaryhmän "pohdintaa" ja Marttiini olis voinut sen laittaa lainattuna ! Noita asioita voisi jokainen pohtia itsekkin eikä vetää turhia johtopäätöksiä lajin loppumiselle 8O

Avatar
ignis
KV
KV
Viestit: 656
Liittynyt: 18.12.2005 00:00
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: sääntöjen viilausta

Viesti Kirjoittaja ignis » 17.04.2013 22:13

Hitsauksessa kun on sellainen juttu että edes ammattilainen ei pysty pelkästään ulkonäön perusteella sanomaan että onko sauma kunnolla sulanut vai ei, varsinkin kun kaaret on maalattu. Ulkonäkö pettää hitsauksessa. Hieno ja hyvännäköinen sauma voi olla ihan kuttaperkkaa ja ratketa pikku töksystä... Jos sauman haluaa tarkistaa niin se on tehtävä joko röntgenilla tai ulaamalla... Huonoja saumoja tekevät niin ammattilaiset kuin amatööritkin. Jos kaikki tekisivät työn kunnolla niin ei kai tällaista tarvitsisi edes pohtia??? Jos kerran ammattilaisetkin on keksineet laittaa sinne saumaan kittiä niin luuleeko joku ettei amatöörit keksi sitä samaa juttua?

Vaikea on nähdä että käytäntöä kuitenkin nykyisestä muutetaan mutta voihan asiaa aina pohtia.
Missä vaiheessa on päässyt käymään niin kierosti että miehelle on kasvanut omatunto?

Avatar
henkka_ok
WRC
WRC
Viestit: 1187
Liittynyt: 12.01.2005 00:00

Re: sääntöjen viilausta

Viesti Kirjoittaja henkka_ok » 17.04.2013 22:37

Näinhän se menee kuten ignis sanoi. Hitsin tunkeuman ja huokoset saa selville röntgenillä, ei harjaantuneella silmällä. Teräksen lujuudesta puhumattakaan.

Mutta.. Olisko tämän pohdinnan tueksi kuvia turvakehikoista, jotka ovat selkeästi pettäneet esimerkiksi hitsauksesta (eli huonoa työtä) taikka ratkenneet putken keskeltä (materiaalivika tai väärä materiaali)? Ite oon nähny vaan kaaria, jotka on vääntyneet ihan kuten niiden pitääkin. Joissain on muodonmuutokset ollu toki turhan suuria. Yksi tällainen (minkä olen sattumalta tarkastellu oikein läheltä ja hartaasti) johtui ainakin liian vähäisestä kaarien määrästä. Siihen hommaan ei tekijän nimi paljoa hetkauta.
Ei taitu!

Avatar
ignis
KV
KV
Viestit: 656
Liittynyt: 18.12.2005 00:00
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: sääntöjen viilausta

Viesti Kirjoittaja ignis » 17.04.2013 23:03

henkka_ok kirjoitti: Mutta.. Olisko tämän pohdinnan tueksi kuvia turvakehikoista, jotka ovat selkeästi pettäneet esimerkiksi hitsauksesta (eli huonoa työtä) taikka ratkenneet putken keskeltä (materiaalivika tai väärä materiaali)?
Minä olen nähnyt sellaisen kuvan. Olin huoltomiehenä joskus jossain rallissa eräällä ralliautoja rakentavalla firmalla ja ko. rallissa tämän firman edustaman merkin auto kaatui ja kaaret petti. Olin vieressä kun Tarkiainen näytti kännykästä kuvaa pettäneistä kaarista ja kysyi ko. puulaakin edustajalta että oliko firman tekemät kaaret. Kaari oli pettänyt nätisti hitsauksesta. Sitä en nyt muista että kenen tekemä tuo kori oli eikä sillä nyt merkitystä ole varsinkin kun henkilövahinkoja ei muistaakseni sattunut. Mutta olisi voinut sattua ja siksi kai näitä asioita pohditaankin...
Missä vaiheessa on päässyt käymään niin kierosti että miehelle on kasvanut omatunto?

Avatar
MasaLe
KV
KV
Viestit: 305
Liittynyt: 21.01.2011 21:00
Viesti:

Re: sääntöjen viilausta

Viesti Kirjoittaja MasaLe » 18.04.2013 00:00

henkka_ok kirjoitti: Mutta.. Olisko tämän pohdinnan tueksi kuvia turvakehikoista, jotka ovat selkeästi pettäneet esimerkiksi hitsauksesta (eli huonoa työtä) taikka ratkenneet putken keskeltä (materiaalivika tai väärä materiaali)?
Sattumoisin osu tänään silmiin yksi esimerkki:
http://youtu.be/zV4OEcQslkA?t=1m8s
JM-MOTORMEDIA.COM | @Facebook | Yhteys
En vastaa foorumikyselyihin.
_________________
JM-MOTORSPORT | @Facebook

Frog
WRC
WRC
Viestit: 1181
Liittynyt: 26.12.2009 00:00

Re: sääntöjen viilausta

Viesti Kirjoittaja Frog » 18.04.2013 07:24

MasaLe kirjoitti:
henkka_ok kirjoitti: Mutta.. Olisko tämän pohdinnan tueksi kuvia turvakehikoista, jotka ovat selkeästi pettäneet esimerkiksi hitsauksesta (eli huonoa työtä) taikka ratkenneet putken keskeltä (materiaalivika tai väärä materiaali)?
Sattumoisin osu tänään silmiin yksi esimerkki:
http://youtu.be/zV4OEcQslkA?t=1m8s
Katto menee kasaan viimeksi, kun auto putoo pyörilleen 8O

Vastaa Viestiin