Keskustelun aiheesta asiallisen mielipiteen ilmaisuun ei kyllä kovin paljon uskallusta tai kehtaamista vaadita, mutta pahoitteluni, mikäli se osui arkaan paikkaankaluP kirjoitti:Jabajee: olet varmastikkin hieno mies! se on hienoo kun tänne nettiin/keskuskustelu palstoille uskaltaa ja KEHTAA kirjoittaa mitä tykkää.

Mitä itse onnettomuuteen tulee, niin aikoinaan Lanciahan siivosi jäljet ja keräsi kimpsut ja kampsut kiireen vilkkaa koko Korsikalta, eikä Toivosen onnettomuudesta järjestetty tiettävästi minkäänlaista ns. virallista tutkintaa tallin tai silloisen FIA:n toimesta. Yleisesti ajatellaan, että onnettomuus ja siihen mahdollisesti johtaneet syyt yritettiin pikemminkin unohtaa tai jopa salata, kuin selvittää huolellisesti.
Se tieto mitä onnettomuudesta on jäljelle jäänyt (videot, kuvat, haastattelut, jne.) eivät monenkaan mielestä kyllä millään tavoin tue näitä Harri Toivosen mainitsemien luotettavien tahojen kertomuksia. Videon ja kuvien perusteella raju törmäys, sitä seurannut räjähdysmäinen tulipalo ja autosta jäljelle jääneet rakenteet viittaavat myös erittäin epätodennäköisiin selviytymismahdollisuuksiin, saati Harrin tietolähteiden kertomiin tapahtumakulkuihin.
Kaikki on tietysti mahdollista, kun silminnäkijöitä ei oikein ole ja asiat hoidettiin aikoinaan kuten hoidettiin. On silti hämmästyttävää, että tällaisia teorioita, ilman minkäänlaisia uusia faktatietoja tai tutkimuksia, esitetään lähes 30 vuoden päästä itse tapahtumista. Ihme ettei näitä havaittu ja tuotu julki silloin aikoinaan itse tapahtumapaikalla.
Olisi toki sankarillista ja hienoa, mikäli nyt esitetyt uudet teoriat pitäisivät paikkansa. Mutta ilman niitäkin Henri Toivonen on kyllä mielestäni legendan maineen ja arvostuksensa ansainnut.
Harri Toivosen julkisuuskuva näyttää näköjään olevan niin kuuma peruna, että siitä en viitsi sanoa enää mitään. Toivon vaan, että antaisi hänkin jo rauhan veljensä sielulle.