Muu autojen tekniikkaan liittyvä keskustelu, sähköt, lisälaitteet, turvallisuus yms.
-
toppa1
- B-junnu

- Viestit: 42
- Liittynyt: 26.09.2010 00:00
Viesti
Kirjoittaja toppa1 » 14.05.2013 22:41
JuhaM kirjoitti:toppa1 kirjoitti:Täytyy varmaan omasta bemarista sitten leikata kaaret taka akselin päältä pois, samalla kun otan ton rälläkän käteen niin katkaisen ton (wrc) tuen että mahdun kulkemaan autoon kun penkin säätökiskoja ei saa olla. Kyllä rupee jo pikkasen vi.....aan tää homma, tehdään kunnon kaaret että on turvallista harrastaa ja vuodenpäästä leikellään ne paskas........... On tää vaikee laji harrastaa
Olisiko iso vaiva ollut lukea sitä sääntökirjaa ennenkuin aloittaa kaarien suunnittelun? Vartin kun olisit lukenut sääntökirjaa niin ei tarvisisi täällä olla itkemässä.
VOI VOI
Elikkä toisin sanoen tässä on kyse siittä että luokiteltuja kaaria ei saa matkia, minä ja moni muu on astunut nyt jonkun suuremman varpaille :(
-
mikahele
- Yleinen

- Viestit: 237
- Liittynyt: 29.04.2004 00:00
Viesti
Kirjoittaja mikahele » 14.05.2013 22:53
toppa1 kirjoitti:Täytyy varmaan omasta bemarista sitten leikata kaaret taka akselin päältä pois, samalla kun otan ton rälläkän käteen niin katkaisen ton (wrc) tuen että mahdun kulkemaan autoon kun penkin säätökiskoja ei saa olla. Kyllä rupee jo pikkasen vi.....aan tää homma, tehdään kunnon kaaret että on turvallista harrastaa ja vuodenpäästä leikellään ne paskas........... On tää vaikee laji harrastaa
Kuten on jo tuossa mainittu, niin kannattaa lukea sääntökirja ennen kun alkaa autoa edes tekemään. Ja olisit tyytyväinen, että saat jokatapauksessa ajaa koko loppuvuoden sillä SÄÄNTÖJEN VASTAISELLA autolla... Normaalisti jos tulee korttimerkintä, niin se on viimeistään seuraavassa kisassa oltava kunnossa..
Mitkä säännöt kieltää penkin säätökiskot? Nehän oikein erikseen sallitaan. Kannattaa ihan oikeasti lukea sitä sääntökirjaa ennen kun alkaa avautumaan...
-
BLUEORANGE
- KV

- Viestit: 362
- Liittynyt: 20.10.2010 00:00
Viesti
Kirjoittaja BLUEORANGE » 14.05.2013 23:09
Frog kirjoitti:BLUEORANGE kirjoitti:Toisen sammuttimen meinasin minäkin laittaa takaluukkuun(6kg).
Tarkottaako toi et joku tietty osa sinetöidään jos se ei kelpaa katsastuksessa?jos tarkoittaa niin miten siihen muutoksia tehdään jos se on sinetöity ja sinetti voidaan poistaa vasta tarkastuksessa?
Jos et tuo autoasi tarkastukseen 14 vrk sisään niin???tapahtuu???mitä???
Jos jälkikatsastuksessa ei pystytä tekeen tarkastusta niin kohde sinetöidään ja korttiin laitetaan merkintä sinetöinnistä ! Syy: tulokset ovat silloin ehdolliset myös niissä seuraavissa kilpailuissa mihinkä autolla osallistutaan ennen tarkastusta. Nyt olevalla säännössä kyseistä asiaa ei ole huomioitu ollenkaan.
Eli ajetun kisan tulokset hylätään ja et pääse seuraavaan kisaan jos ei tarkasteta 14 vrk kuluttua
-
BLUEORANGE
- KV

- Viestit: 362
- Liittynyt: 20.10.2010 00:00
Viesti
Kirjoittaja BLUEORANGE » 14.05.2013 23:23
Ymmärsin ensin tosta akk.n sivuilta(kun on joku kirotusvire)et jos todetaan joku sääntöjenvastaisuus eikä sitä voi korjata heti niin sit sinetöidään :)
-
Frog
- WRC

- Viestit: 1181
- Liittynyt: 26.12.2009 00:00
Viesti
Kirjoittaja Frog » 14.05.2013 23:28
BLUEORANGE kirjoitti:Frog kirjoitti:BLUEORANGE kirjoitti:Toisen sammuttimen meinasin minäkin laittaa takaluukkuun(6kg).
Tarkottaako toi et joku tietty osa sinetöidään jos se ei kelpaa katsastuksessa?jos tarkoittaa niin miten siihen muutoksia tehdään jos se on sinetöity ja sinetti voidaan poistaa vasta tarkastuksessa?
Jos et tuo autoasi tarkastukseen 14 vrk sisään niin???tapahtuu???mitä???
Jos jälkikatsastuksessa ei pystytä tekeen tarkastusta niin kohde sinetöidään ja korttiin laitetaan merkintä sinetöinnistä ! Syy: tulokset ovat silloin ehdolliset myös niissä seuraavissa kilpailuissa mihinkä autolla osallistutaan ennen tarkastusta. Nyt olevalla säännössä kyseistä asiaa ei ole huomioitu ollenkaan.
Eli ajetun kisan tulokset hylätään ja et pääse seuraavaan kisaan jos ei tarkasteta 14 vrk kuluttua
Kylläpäs minä nyt kirjoitan epäselvästi ! Ei hylätä kisan eikä seuraavien tuloksia vaan ne ovat ehdolliset tarkistukseen asti ! Jos auto on OK tulokset jää voimaan, jos auto on sääntöjen vastainen tulokset muuttuvat hylätyn takia !
Nyt oleva sääntö ei tunne kyseistä toimintaa ! Ja muutos mahdollistaa kuiteskin kilpailemisen vaikka auto on sinetöity ! Sekä seuraavien kilpailuiden orkanisaatio on tietoinen asiasta jos autossa on tarkastus sinetit että tulokset on ehdolliset kyseisen auton ja kuljettajan suorittamina. Esim ajat rallin Lauantaina auto sinetöidään jälkikatsastuksessa ( pyritään välttään toimitusta ) mutta olet ilmoittautunut sunnuntain sprinttiin ! Niin nyt siellä tiedetään jos satut pärjään että nekin tulokset ovat ehdolliset tarkastuksen asti !
-
jabajee
- A-Junnu

- Viestit: 90
- Liittynyt: 30.06.2011 22:21
Viesti
Kirjoittaja jabajee » 15.05.2013 01:09
Frog kirjoitti:
Kylläpäs minä nyt kirjoitan epäselvästi ! Ei hylätä kisan eikä seuraavien tuloksia vaan ne ovat ehdolliset tarkistukseen asti ! Jos auto on OK tulokset jää voimaan, jos auto on sääntöjen vastainen tulokset muuttuvat hylätyn takia !
Nyt oleva sääntö ei tunne kyseistä toimintaa ! Ja muutos mahdollistaa kuiteskin kilpailemisen vaikka auto on sinetöity ! Sekä seuraavien kilpailuiden orkanisaatio on tietoinen asiasta jos autossa on tarkastus sinetit että tulokset on ehdolliset kyseisen auton ja kuljettajan suorittamina. Esim ajat rallin Lauantaina auto sinetöidään jälkikatsastuksessa ( pyritään välttään toimitusta ) mutta olet ilmoittautunut sunnuntain sprinttiin ! Niin nyt siellä tiedetään jos satut pärjään että nekin tulokset ovat ehdolliset tarkastuksen asti !
Ei siis kuitenkaan estetä osallistumista seuraavaankaan kisaan, mutta pyttyä ei vaan tule, jos satut voittamaan?
Eli jos ei anna autoaan koskaan tarkastukseen, niin voiko siis vetää vaikka koko kauden sinetit soiden isolla lohkolla turbon kera ja jättää mutterikupit hitaammille

-
Jyrki Koivula
- A-Junnu

- Viestit: 108
- Liittynyt: 17.08.2011 11:48
Viesti
Kirjoittaja Jyrki Koivula » 15.05.2013 08:37
Entäs jos ne luokiteltuja kaaria vastaavat omatekoiset ovat olleet jo vuodesta -95 sielä takaluukussa iskaritornien kyljessä? Koska niistä on tullu laittomat?
-
laksak1
- Viestit: 15
- Liittynyt: 09.11.2012 12:34
Viesti
Kirjoittaja laksak1 » 15.05.2013 12:11
Eiköhön ne ollut laittomat jo vuonna -95.
-
JOJA
- A-Junnu

- Viestit: 57
- Liittynyt: 19.10.2007 00:00
Viesti
Kirjoittaja JOJA » 15.05.2013 12:30
Jos kaarien pitää sijaita ohjaamossa niin mihin takatuet laitetaan 2-paikkaisissa autoissa kuten esim MR2:ssa jotta kaari rakenne on laillinen?
Säännöissä sanotaan että tukien pitää muodostaa vähintään 30 asteen kulma pääkaareen eli silloin mennään ohjaamosta ulos....
-
Paha
- Viestit: 15
- Liittynyt: 17.05.2004 00:00
Viesti
Kirjoittaja Paha » 15.05.2013 12:35
Jännä juttu kun vuosia laittoimilla lohkoilla olevat autot ovat tulossa sallituiksi F-ryhmän sääntöjen viilauksen yhteydessä (kuulopuhetta) ettei tätä BMW kaari asiaa saada samaan muutoskippoon. Tai, ei tuohon kippoon taida sopia kaikki automerkit.
-
ignis
- KV

- Viestit: 656
- Liittynyt: 18.12.2005 00:00
- Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti
Kirjoittaja ignis » 15.05.2013 12:37
Jyrki Koivula kirjoitti:Entäs jos ne luokiteltuja kaaria vastaavat omatekoiset ovat olleet jo vuodesta -95 sielä takaluukussa iskaritornien kyljessä? Koska niistä on tullu laittomat?
En tiedä milla autolla ajat mutta eiköhän se hieman riipu autosta ja siitä mikä osa autosta lasketaan kuuluvaksi ohjaamoon. Etuvetoississahan monesti ohjaamon ja tavaratilan rajan määritteleminen on hankalaa ja takaiskarit ovat takapenkkien kohdalla ja siten voi tulkita niiden olevan ohjaamossa joten äkkiä ajateltuna ne silloin voi olla ihan säännön mukaisetkin... Olikohan tarpeeksi monimutkaisesti selitetty???
Missä vaiheessa on päässyt käymään niin kierosti että miehelle on kasvanut omatunto?
-
ignis
- KV

- Viestit: 656
- Liittynyt: 18.12.2005 00:00
- Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti
Kirjoittaja ignis » 15.05.2013 12:38
Tuli jostain syystä tuplat...
Missä vaiheessa on päässyt käymään niin kierosti että miehelle on kasvanut omatunto?
-
miki81
- Yleinen

- Viestit: 170
- Liittynyt: 27.05.2004 00:00
Viesti
Kirjoittaja miki81 » 15.05.2013 13:07
mielenkiintoista olis kuulla myös perusteluja miksi näin nyt päätettiin?? Heikentääkö se olennaisesti kaarien lujuuksia jos ne putket menee sinne takakonttiin vai onko jälleen kysymys vain politiikasta..?
-
ariwalk
- KV

- Viestit: 587
- Liittynyt: 17.05.2004 00:00
Viesti
Kirjoittaja ariwalk » 15.05.2013 13:13
eli ton mukaa, kaaret mitkä päätyy etuiskareiden yläpäihin on kans laittomat, koska ne ei oo ohjaamossa?
-
emk
- KV

- Viestit: 773
- Liittynyt: 17.05.2004 00:00
-
Viesti:
Viesti
Kirjoittaja emk » 15.05.2013 13:28
No näitä päällekkäisyyksiähän tuo on täynnä, myöhemmin sanotaan:
8.3.2.2.4 Etujousituksen kiinnityspisteiden vahvistus (Kuva 253-25)
Kuvan 253-25 mukaiset vahvikkeet tulee kiinnittää etujousituksen yläkiinnityspisteisiin
Kuva 253-25 esittää siis eteenpäin lähteviä tukia ja sääntöjen mukaan ne TULEE kiinnittää yläkiinnityspisteisiin eli on mentävä ohjaamosta ulos.
Ja onhan se fakta että tuo turvakehikon määritelmä jossa lukee että se on ohjaamoon asennettava suojarakenne on niin vanha teksti että se tällä kohtaa väärässä on. Tämä kohta säännöistä lähempänä nykyistä aikaa ja sääntökirjan sallimia tukia:
8.3.2.5. Muita määräyksiä
Turvakehikko on sijoitettava pituussuunnassa kokonaisuudessaan pystysuuntaista kuormaa kantavien etu- ja
takapyöränripustuksien yläkiinnityspisteiden väliselle
alueelle (jouset ja iskunvaimentimet).
Tämä ei toki muuta sitä faktaa että lisätä saisi vain kuvien mukaisia tukia ja esim. takakelkan kiinnityspisteitä tukevia kiinnitysrakenteita osana turvakehikkoa ei mikään hyväksy.