Tärkeää Turvakaari asiaa !

Muu autojen tekniikkaan liittyvä keskustelu, sähköt, lisälaitteet, turvallisuus yms.
Vastaa Viestiin
Avatar
eko
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 90
Liittynyt: 02.12.2004 00:00

Re: Tärkeää Turvakaari asiaa !

Viesti Kirjoittaja eko » 16.05.2013 14:20

Mitä niillä säännöillä ylipäätään tekee jos ne aina muutetaan vastaamaan sitä mitä on satuttu rakentamaan ? Antaa kaikkien vaan rakentaa oman maun ja kyvyn mukaan niitä autoja; säännöt muokataan sitten niin että kaikki rakennelmat sopii sääntöihin; autourheilun harrastamisen edistämisen nimissä ! Jos joku on niin typerä että lukee sääntökirjaa ennen auton rakentamista niin tyhmähän se on, ei siis se joka keksii jotain uutta ja hienoa, mutta sääntöjen vastaista. (huom! tämän kirjoituksen laji on sarkastinen)....

jabajee
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 90
Liittynyt: 30.06.2011 22:21

Re: Tärkeää Turvakaari asiaa !

Viesti Kirjoittaja jabajee » 16.05.2013 14:46

eko kirjoitti:Mitä niillä säännöillä ylipäätään tekee jos ne aina muutetaan vastaamaan sitä mitä on satuttu rakentamaan ? Antaa kaikkien vaan rakentaa oman maun ja kyvyn mukaan niitä autoja; säännöt muokataan sitten niin että kaikki rakennelmat sopii sääntöihin; autourheilun harrastamisen edistämisen nimissä ! Jos joku on niin typerä että lukee sääntökirjaa ennen auton rakentamista niin tyhmähän se on, ei siis se joka keksii jotain uutta ja hienoa, mutta sääntöjen vastaista. (huom! tämän kirjoituksen laji on sarkastinen)....
Sääntöjen pitää olla niin selkeät, että auton rakentaja ja katsastaja ne ymmärtää ja ettei niihin jää tulkinnan varaa. Eikä niin, että vasta vuosien päästä joku viisas keksii, että kymmenet tai jopa sadat eri autot ovatkin olleet sääntöjen vastaisia. Nythän ei kyse ole mistään yksittäistapauksesta tai yhdestä tietystä automallista.

jabajee
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 90
Liittynyt: 30.06.2011 22:21

Re: Tärkeää Turvakaari asiaa !

Viesti Kirjoittaja jabajee » 16.05.2013 14:50

Miksei kukaan muuten ole (tiettävästi) tehnyt yhtään protestia asiasta. tästähän olisi tullut varma hylkäys, kun asia on niin selkeä ja pytyt olisi vaihtaneet omistajaa.
Gardemeisterikin mukamas vetomies. Helppohan se on sääntöjen vastaisella autolla voittaa minuuttitolkulla :mrgreen:

Avatar
henkka_ok
WRC
WRC
Viestit: 1187
Liittynyt: 12.01.2005 00:00

Re: Tärkeää Turvakaari asiaa !

Viesti Kirjoittaja henkka_ok » 16.05.2013 15:53

jabajee kirjoitti:Gardemeisterikin mukamas vetomies. Helppohan se on sääntöjen vastaisella autolla voittaa minuuttitolkulla :mrgreen:
Se mikään sääntöjen vastainen ole jos kaaret on sertifioidut. Turhaa vaahtoamista.
Ei taitu!

PetriH
Yleinen
Yleinen
Viestit: 274
Liittynyt: 18.05.2004 00:00
Viesti:

Re: Tärkeää Turvakaari asiaa !

Viesti Kirjoittaja PetriH » 16.05.2013 17:06

Lyhyesti....
Jos autossa käytetään luokiteltua tai sertifioitua kehikkoa on kehikosta löydyttävä tunnistetiedot sekä auton mukana on oltava dokumentit luokittelusta tai sertifioinnista.

Näin se homma etenee, eikä tartte tehdä mitään kaarille.
Muutama A4 kuvineen ja muut tiedot.

Jos auton mukana ei tullut näitä tarvittavia papereita, niin sellaiset käsittääkseni saa valmistajalta.

Vastuu siltikin kuljettajilla, ei katsastajalla.

Turvalomakkeessakin kysytään tätä kaari asiaa.

Avatar
toppa1
B-junnu
B-junnu
Viestit: 42
Liittynyt: 26.09.2010 00:00

Re: Tärkeää Turvakaari asiaa !

Viesti Kirjoittaja toppa1 » 16.05.2013 20:55

Laitetaan kaaret taka lokereihin kiinni, siinähän se pelti on vahvinta ;)
Samalla oma autokin kevenee ainakin 20kg kun jätetään vaan perus häkki sisään ja otetaan kaikki se sääntöjen vastainen putki pois....
Takanakin menee putkia saman verran ristiin rastiin kun koko perus häkissä ja siittä kun lähdetään tulemaan eteen päin niin helma putket wrc tuki ja sääntöjen vastaiset kolmiotuet etu tolppiin......
Jos huomenna menis kauppaan hakee isoon rälläkkään laikkoja ja rupeais pilkkomaan tota laitonta autoa ;)

Avatar
sunbeam1
Yleinen
Yleinen
Viestit: 172
Liittynyt: 25.08.2005 00:00

Re: Tärkeää Turvakaari asiaa !

Viesti Kirjoittaja sunbeam1 » 16.05.2013 21:56

Kun katsoo nettiauton kilpaautoja ,laittomia autoja on tosi
paljon ,melkein kaikissa etuvetoisissa kaaret tulee takaiskari
tolppiin mitkä sijaitsee "tavaratilassa"

Avatar
Skebe
B-junnu
B-junnu
Viestit: 37
Liittynyt: 30.04.2004 00:00
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tärkeää Turvakaari asiaa !

Viesti Kirjoittaja Skebe » 16.05.2013 22:25

Useissa tämän ketjun kommenteissa tulee esille sana tulkinta. Kuten aikaisemmin kirjoitin, ei sääntöjä tulkita kuten liiton lehdestä voi lukea. Ei siinä mitään, kuten muutamat ovat todenneet, niin laikkakone käteen ja ylimääräiset putket pois. Ei se Biimerin takakelkka mihkään irtoo vaikka ne putket sieltä pois laikkaisi. Kelkan vahvistukseen on muitakin vaihtoehtoja. Ehkäpä katsastushenkilöstö on ihan yhtä pihalla tästä säännöstä, kuin suuri osa harrastajistakin minä mukaan luettuna. Aika mielenkiintoinen asia tuo vastuu.. Minkä ihmeen takia pitää sitoutua kilpailemaan omalla vastuulla, jos meillä on kuitenkin FIA sääntö, jonka taakse voi piiloutua?

Tuli vaan mieleen, että tunteeko laki sellasita määritelmää, kuin omalla vastuulla? Itse en tiedä, joten viisaat valaiskoon.

ajaae86
Viestit: 3
Liittynyt: 02.03.2011 20:08

Re: Tärkeää Turvakaari asiaa !

Viesti Kirjoittaja ajaae86 » 16.05.2013 22:52

Taas riittää puuhaa talleissa. Eikun joka ukko asiallisia ja turvallisia kaaria silppuamaan. Siinä sitä pyöritellään irti rälläköityjä putken pätkiä kunnes ne kivasti kutosen kuonalla liimataan yhteen. Huom. muista sijoittaa putket ohjaamon puolelle. Taas AKK-setät rakastaa meitä lisenssin ostaneita idiootteja. Vittuko ymmärtäs harrastaa jotain vähemmän
tunteita nostattavaa lajia.

Avatar
markomartini
KV
KV
Viestit: 803
Liittynyt: 29.03.2004 00:00
Viesti:

Re: Tärkeää Turvakaari asiaa !

Viesti Kirjoittaja markomartini » 16.05.2013 22:54

Ajoneuvolaista lainattua josta olin aikaisemminkin lainannut eli ei sitä vastuuta muut ota lain mukaan:
9 §
Vastuu ajoneuvon kunnosta, rekisteröinnistä ja katsastuksesta
Ajoneuvon omistaja tai hänen sijastaan rekisteriin ilmoitettu haltija sekä ajoneuvon kuljettaja ovat vastuussa siitä, että liikenteeseen käytettävä ajoneuvo on liikennekelpoinen ja, jos sitä edellytetään, rekisteröity ja asianmukaisesti katsastettu.

Avatar
sunbeam1
Yleinen
Yleinen
Viestit: 172
Liittynyt: 25.08.2005 00:00

Re: Tärkeää Turvakaari asiaa !

Viesti Kirjoittaja sunbeam1 » 16.05.2013 23:12

Jep ei se kelkka sieltä putoo matkalle ,mutta kun pääkaari on sokkelinpäällä katon poikittaispalkissa kiinni ,ei siitä uudesta ristikosta ja takaputkista tule ainakaan turvallisempia kun ne jälkikäteen hitsataan osittain peilin kautta . yhden vi.... 10cm takia.
Toivottavasti saadaan tähän joku järkiratkaisu ...

Avatar
TeemuPetteri
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 94
Liittynyt: 19.02.2010 00:00
Viesti:

Re: Tärkeää Turvakaari asiaa !

Viesti Kirjoittaja TeemuPetteri » 17.05.2013 00:17

Voisiko olla tarkoituksena rajoittaa seuraavan mallin mukaisia kokoonpanoja?

http://www.flickr.com/photos/matttrombley/8520507918/

Mielestäni takakehtoa paikallaan pitävä rakennelma ei täytä turvakaarien perimmäistä tarkoitusta?

On tietenkin turvallisuusriski, sekä itselle että takana tulevalle kilpailijalle. Jos ylipitkän loikan seurauksena jää takarattaat tielle, ja seuraava auto ajaa niitä päin :)

Avatar
IrmscherRekord
B-junnu
B-junnu
Viestit: 42
Liittynyt: 05.11.2006 00:00

Re: Tärkeää Turvakaari asiaa !

Viesti Kirjoittaja IrmscherRekord » 17.05.2013 09:02

Mä en ymmärrä sitä lähtökohtaa, että miksi turvakaari pitäisi kiinnittää korissa huteraan kohtaan, mitä tässä ajetaan takaa (pehmeesen lokariin kohtisuoraan). Edessä ja keskellähän ne kolvataan helmakoteloon, mikä on korin tärkeitä kantavia paikkoja.

Mielestäni se parantaa turvallisuutta kaikinpuolin jos koppa, kaaret ja ripustukset on jämäkät.

Tässä haisee nyt vahvasti, että FIA-tasolla kähmitään jotain. Jonkun globaalin häkkitoimittajan kaaribisnes menee huonosti tms. Ja sieltä sitten tiputetaan sitä paskaa kotimaiselle harrastetasolle asti. Turvallisuudesta ei voi olla kyse, koska häkkien heikentämistä ajetaan. Lienee niin, että kaikki turvallisuus pitää olla FIA-sertifioitua, jotta siihen saadaan tuplahinta kotitarvesepän tekeleisiin verrattuna ja taas joku FIA-kähmijä saa kinkkua leivälle.

Yhä enemmän nousee esiin ajatuksia, että riippumattomalle kotimaiselle kattojärjestölle on tarvetta. Vituttaa niin ettei veri kierrä.

Olisi fiksua varmaan joko pistää pillit pussin, autot paaliin tai sitten ruveta kiertämään näiden villien järjestäjien kilpailumuotoja.

Avatar
Baxter
B-junnu
B-junnu
Viestit: 32
Liittynyt: 26.10.2004 00:00

Re: Tärkeää Turvakaari asiaa !

Viesti Kirjoittaja Baxter » 17.05.2013 11:16

Tässä todellakin haisee nyt jokin. On takerruttu kiinni yhteen sanaan. Miten sama kohta (8.2.1) mahtaa mennä sana tarkasti englannin/ranskankielisissä säännöissä? Kai tämä kyseinen kohta myös niistäkin löytyy?

Toinen asia mikä herättää mielenkiintoa on sääntökirjan kohta 8.3.2.5. Muita määräyksiä, jossa tarkennetaan turvakaarien sijoittelua.

"Turvakehikko on sijoitettava pituussuunnassa kokonaisuudessaan pystysuuntaista kuormaa kantavien etu- ja takapyöränripustuksien yläkiinnityspisteiden väliselle alueelle (jouset ja iskunvaimentimet). Kuitenkin on lisäksi sallittua asentaa lisätuki turvakehikon ja kallistuksenvaimentimen korikiinnityksien
väliin ylittämään edellä mainitut rajat. Kukin näistä kiinnityspisteistä voidaan yhdistää suojakehikkoon 30 x 1.5mm putkella."

Jos sääntökohtaa 8.2.1. tulkitaan niin kuin nyt aiotaan tulkita, niin mitä ihmeen virkaa on tarkentavalla kohdalla 8.3.2.5? Ei kai missään autossa tavaroiden kuljetukseen käytettävä tila ole ohjaamoa? Ja harvassa autossa (jos missään?)takatolppien tai etutolppien yläkiinnityspisteiden sijainti on ohjaamotilassa.

Sääntökohta 2.5.4. Matkatavaratila:
Matkatavaratilalla tarkoitetaan kaikkea sitä tilaa, joka on
erillään ohjaamosta ja moottoritilasta ja sijaitsee auton
sisäpuolella.
Tämä tila on rajoitettu pituussuunnassa kiinteällä
rakenteella, jonka valmistaja on toimittanut, ja/tai takaistuinten
selkänojan takaosalla ja/tai jos on mahdollista
selkänoja on kallistettu enitään 15° pystysuorasta
taaksepäin. Tämä tila on rajoitettu korkeasuunnassa
kiinteällä rakenteella ja/tai irrotettavalla osalla, jonka
valmistaja on toimittanut, tai näiden puuttuessa tämän
tilan rajoittaa vaakasuora taso, joka kulkee tuulilasin alareunan
korkeudella.

2.5.5. Ohjaamo:
Sisätila, joka on tarkoitettu ohjaajalle ja matkustajille.

Kukahan tämän asian on laittanyt oikein liikkeelle? Häneltä voisi kysyä mitä hänen mielestään kohta 8.3.2.5. tarkoittaa vai voiko senkin kohdan sutata sääntökirjasta turhana yli.
Lisäksi voisi kysyä, että miten ko. henkilö aikoisi itse toteuttaa keskimoottoriseen autoon (esim. MR2) turvakaaret. Nehän voidaan ensi vuonna käyttökelvottomina vaikka paalata... :lol: :mrgreen:

Avatar
Mopoilija
WRC
WRC
Viestit: 3125
Liittynyt: 25.07.2004 00:00
Viesti:

Re: Tärkeää Turvakaari asiaa !

Viesti Kirjoittaja Mopoilija » 17.05.2013 12:40

Baxter kirjoitti:Tässä todellakin haisee nyt jokin. On takerruttu kiinni yhteen sanaan. Miten sama kohta (8.2.1) mahtaa mennä sana tarkasti englannin/ranskankielisissä säännöissä? Kai tämä kyseinen kohta myös niistäkin löytyy?
"Multi-tubular structure installed in the cockpit and fitted close to the bodyshell, the function of which is to reduce the deformation of the bodyshell (chassis) in case of an impact"
Aika sanatarkka on suomennos :roll:
Baxter kirjoitti: Toinen asia mikä herättää mielenkiintoa on sääntökirjan kohta 8.3.2.5. Muita määräyksiä, jossa tarkennetaan turvakaarien sijoittelua.

"Turvakehikko on sijoitettava pituussuunnassa kokonaisuudessaan pystysuuntaista kuormaa kantavien etu- ja takapyöränripustuksien yläkiinnityspisteiden väliselle alueelle (jouset ja iskunvaimentimet). Kuitenkin on lisäksi sallittua asentaa lisätuki turvakehikon ja kallistuksenvaimentimen korikiinnityksien
väliin ylittämään edellä mainitut rajat. Kukin näistä kiinnityspisteistä voidaan yhdistää suojakehikkoon 30 x 1.5mm putkella."

Jos sääntökohtaa 8.2.1. tulkitaan niin kuin nyt aiotaan tulkita, niin mitä ihmeen virkaa on tarkentavalla kohdalla 8.3.2.5? Ei kai missään autossa tavaroiden kuljetukseen käytettävä tila ole ohjaamoa? Ja harvassa autossa (jos missään?)takatolppien tai etutolppien yläkiinnityspisteiden sijainti on ohjaamotilassa.

Sääntökohta 2.5.4. Matkatavaratila:
Matkatavaratilalla tarkoitetaan kaikkea sitä tilaa, joka on
erillään ohjaamosta ja moottoritilasta ja sijaitsee auton
sisäpuolella.
Tämä tila on rajoitettu pituussuunnassa kiinteällä
rakenteella, jonka valmistaja on toimittanut, ja/tai takaistuinten
selkänojan takaosalla ja/tai jos on mahdollista
selkänoja on kallistettu enitään 15° pystysuorasta
taaksepäin. Tämä tila on rajoitettu korkeasuunnassa
kiinteällä rakenteella ja/tai irrotettavalla osalla, jonka
valmistaja on toimittanut, tai näiden puuttuessa tämän
tilan rajoittaa vaakasuora taso, joka kulkee tuulilasin alareunan
korkeudella.

2.5.5. Ohjaamo:
Sisätila, joka on tarkoitettu ohjaajalle ja matkustajille.

Kukahan tämän asian on laittanyt oikein liikkeelle? Häneltä voisi kysyä mitä hänen mielestään kohta 8.3.2.5. tarkoittaa vai voiko senkin kohdan sutata sääntökirjasta turhana yli.
Lisäksi voisi kysyä, että miten ko. henkilö aikoisi itse toteuttaa keskimoottoriseen autoon (esim. MR2) turvakaaret. Nehän voidaan ensi vuonna käyttökelvottomina vaikka paalata... :lol: :mrgreen:
Mun mielestä nää on ihan selviä. Jos takakontin ja takapenkin välissä on seinämä (vaikka olisi "tavarakuljetusaukkokin") niin se toimii erottajana. Näinhän ei ole esim. pienissä hatchbackeissä vaan takapenkki on toiminut erottajana tällöin. Tuon takia on nuo tarkennukset.

Ja kuten frog koittanut sanoa, säännöt ovat aivan suoraan FIA:n säännöt (ihan pykälien numerointia myöden) ja näissä ei ole mitään muutosta tapahtunut. Nyt vaan vaaditaan kilpailijoilta sitä, että niitä noudatettaisiinkin...

Vastuu on aina kilpailijalla, ei todellakaan katsastusmiehellä, siitä että oma kilpuri on sääntöjen mukainen. Haluaisin meinaan nähdä sen katsurin,joka normaalissa rallin katsastuksessa minuutissa tarkistaa, että auto vastaa sääntökirjaa jokaiselta pykälältään...
http://www.tumpelorallysport.com/
http://www.arosolutions.com
------------------------
"Must drive carefully, there´s some corner here and there..." - Gigi Galli

Vastaa Viestiin